Moto GP - Márpedig rossz reklám nincs
Márpedig rossz reklám nincs
Fotó: Europress/Getty

Márpedig rossz reklám nincs

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2015/11/01 11:34

Már egy hete annak, hogy a botrányos Maláj Nagydíjon összeakadt Marc Marquez és Valentino Rossi. Olyan heves vita veszi körül az ügyet, hogy már a benne élő szereplőknek is nehéz kezelni azt. Az internet felrobbant. A világ minden táján, folyamatosan születnek az olyan posztok, megnyilvánulások, melyek egyoldalúan vagy Marquezt, vagy Rossit gyanúsítják. A média tovább gerjeszti ezt az egész felfordulást – kifacsart vélemények, féligazságok kerülnek elő, tovább hülyítve szegény embereket.

Kinek jó ez? Kritikus a helyzet. Nem elsősorban azért, mert a nézők, szurkolók két csoportra bontva szidják valamelyik érintettet – ellentétek korábban is voltak. Ez tipikusan olyan szituáció, ahol nagyon nehéz objektívnek maradni és reálisan látni a dolgokat. Vagy egyik, vagy a másik a hunyó. Más variáció nincs. A helyzet viszont annyira kiélezett a világbajnoki címért menő csatában és a maláj eset is annyira erős volt, hogy ez már kezdi kinőni magát. Túlmegy azokon a kereteken, amiket nem kéne átlépni.

/Lorenzo sem élvezi túlzottan ezt a szituációt. A Twitteren ő is óva intett mindenkit: „Azoknak a szurkolóknak, akik a MotoGP-t a médián keresztül figyelik... Csak óvatosan a hamis hírekkel, amiket az újságírók próbáltak/próbálnak eladni mostanában.”/

Tegnapi hír, hogy két olasz újságíró a saját birtokán támadt rá Marquezre. Át akartak adni neki egy „Coppa di Minchia” néven futó műfütyköst, meg hasonlók. A spanyol visszautasította őket, ám a Le Lene két műsorvezetője nem állt le: pezsgősüvegeket törtek Marquezék garázsánál, majd rárontottak a nagy zajra felfigyelő házigazdára. Az eset természetesen túlmutat minden olyan kommenten, amit valaha leírtak. Az, hogy ez a viszály tettlegességig fajult, súlyos tény a MotoGP-re nézve.

Kinek jó ez? Az FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) elnöke, Vitolo Ippolito nyílt levélben szólította fel az embereket arra, hogy bírjanak magukkal. Ez a gyűlölethadjárat senkinek sem használ. Idegileg bizonyára felőrli mind a két motorost, plusz erre a bajnoki harc is rámegy.

Kinek jó ez? A közösségi médiában tán még sohasem produkált ekkora számokat a MotoGP. A csapból is ez folyik. Fényképek, videók, cikkek, mémek. Mindenki ezzel foglalkozik, ami elvileg jót jelent a sorozat jövőjét nézve. Nehéz megítélni, hogy mikor volt utoljára ekkora értéke egy reklámfelületnek valamelyik motor oldalán, mint most. Feltételezhetően több éves rekordok dőlhetnek majd meg a televíziós nézettségek terén Valenciában – habár jobban belegondolva az egész 2016-os évadra megalapozta magát a sorozat.

Olyannyira beszédtéma ez mostanában, hogy még a nagy rivális Formula 1 versenyzőit is erről faggatják. „Ki a hibás?” „Ön is ezt tette volna?” A MotoGP jelenleg egy olyan árúcikk, amely egyre kelendőbbé válik. Nő a nézettség, a szponzorok boldogok. Rossz reklám nincs.

Valentino Rossinak és Lorenzónak 2016-ig van szerződése a Yamahával, tehát a show jövőre folytatódik. Mondjuk, hogy mennyire lesz majd Rossi tényező a következő évben, vagy azután a vb-harcban, az egy másik cikk témája lesz.

Kinek jó ez? Minden jegy elkelt a valenciai futamra. A sorsdöntő összecsapás, viszont lehet, hogy semmiről sem dönt majd. Mint ismert, Rossi a mezőny végéről vághat majd neki a versenynek, ami elenyésző esélyt jelent számára a bajnoki cím megszerzéséhez. A dolog azonban még nem biztos: a Doctor a Sportdöntőbizottsághoz fordult, hogy függesszék fel a büntetését.

Ez viszont a szurkolói petícióhoz hasonlóan nem tűnik egy értelmes húzásnak. Ezzel valószínűleg csak az ügyvédek járnak jól, hiszen egyedül Rossi vétett a szabályok ellen. Csak őt feddhették meg – egy íratlan szabály megsértéséért a versenybírók nem vehetik elő Marquezt. Szándékot nem büntethetnek. Ha valaki segíteni akar valakit, az az ő dolga – a versenybírák csak akkor szólhatnak ebbe bele, ha már valakinek a testi épsége is veszélybe kerül ezáltal. Ez a szabály. Korábban is dőlt már el így vb cím: 1990-ben a 125cc-s géposztályban egy bizonyos Loris Capirossi lett első évében bajnok úgy, hogy az utolsó verseny előtt csak két pont volt az előnye, holland vetélytársát viszont végig ütötték-vágták Capirex honfitársai. Az első bolyban akkor 5-6 olasz ment – természetesen mind arra utazott, hogy megkeserítsék a nem olasz versenyző életét.

Kinek jó ez? Jó a MotoGP-nek, hogy az emberek a Facebookon és a Twitteren vádaskodnak? Hogy Marquez már a saját házában sincs biztonságban? Jó ez a szponzoroknak? A bajnokság megítélésének?

Mi lesz a két szóban forgó motoros régi hírnevével? Lehetnek ők valaha olyan közkedveltek, mint korábban? Helyreállhat idővel kettejük viszonya? Kinek jó ez?

Márpedig rossz reklám állítólag nincs. Vagy mégis?

Hozzászólások