Moto GP - Idén Marquez tanított valamit a többieknek
Idén Marquez tanított valamit a többieknek
Fotó: Europress/AFP

Idén Marquez tanított valamit a többieknek

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2016/10/16 20:20

2016-ban a Japán Nagydíjon adódott először matematikai esélye Marc Marqueznek a világbajnoki cím bebiztosítására, a spanyol pedig élni is tudott vele. Futamgyőzelmével megszerezte 3. királykategóriás-, és összességében az 5. világbajnoki címét.

A 2015-ös esztendő "epic" volt. A két yamahás csapattárs a végsőkig kiélezett harcot vívott az elsőségért, amit végül egy harmadik fél, Marc Marquez döntött el. Pedig a spanyol maga is ott lehetett volna a végső elszámolásnál, csak kicsit több 0 ponttal befejezett futam állt a neve mellett, mint kellett volna. Ha akkor megelégszik az 5-6. helyekkel és csak simán bejön pontszerzőként, akkor lehetett volna tényező - így nem.

Akkor a technika nem volt adott számára a jó eredményekhez, ami kihozta az egyik gyengéjét: a túlzott győzni akarást. Mert persze az általában jó, ha valaki megalkuvást nem tűrve mindent megtesz a sikerért, de van egy pont, amin túl nem előnyös. Ő akkor úgy volt vele, hogy mindent belead és vagy célba ér, vagy nem. Általában nem ért célba.

Vagy nyer, vagy nem. Ha nem ő az első, akkor bármi lehet. Az se baj, ha nem ér célba. Kit érdekel? A dobogós helyek fontosak egy világbajnoki cím során, de Marquez akkor még nem látta, hogy a sima pontszerzések is milyen súllyal bírhatnak. Ész nélkül dobálta el a motort, amikor már látszott, hogy nem nyerhet. Hagyta kicsúszni a kezei közül a pontokat, csak mert ő egyedül a pódiumra gondolt. És ha akkor kicsit visszafogottabb, megfontoltabb, akkor akár bajnok is lehetett volna. Nem lett.

A szezon végére neki is leesett nagy nehezen, hogy mi a probléma. 2015-ben Marquez nagyon sokat tanult. Megtanulta a pontok fontosságát és a hibák súlyát. A Doctor megtanította neki, hogy mikortól lesz valaki tiszteletlen a pályán és hogy mi annak a következménye. Marquez abban az évben túlhúzta a gázt és nem csak feszegette, hanem túl is lépte a határait - hogy mennyire nem volt ez hiábavaló dolog a részéről, azt idén figyelhettük meg.

2016-ban minden versenyén célba ért, méghozzá pontszerző helyen. Egyszer hibázott csak, de akkor is be tudta még hozni a motort a 13. helyen. 5 futamgyőzelme volt, azon kívül pedig 6 további dobogós helyezése. És a lényeg: a Le Mans-i rontása mellett van még egy 5. és két 4. helyezése is - folyamatosan top 5-ös eredményeket hozott az egész esztendőben, sokkal kevesebb pontot veszítve, mint a vetélytársak.

Rossi mellett Lorenzo is bukott, így a Yamaha idén lecsúszott a bajnoki címről

Márpedig épp ez az, ami miatt idén nem a legjobb motort elkészítő Yamaha versenyzői örülhettek: Rossi 4, míg Lorenzo 3 (plusz egy 17. hely Brnóban) futamot nem tudott befejezni, ami egy ilyen kiélezett versenyben hatalmas hiba. Ez most is megfigyelhető volt: elodázhatták volna a bajnokavatást, ám mind a ketten önhibájukból buktak Motegiben. A címet persze nem Japánban vesztették el, hanem a már említett korábbi nullázások alkalmával.

És még egyszer jegyezzük meg: úgy nem lett bajnok egyik yamahás sem, hogy övéké a legjobb motor a mezőnyben. A hangvillások legutóbb Barcelonában, még Rossi révén szereztek futamgyőzelmet - az épp 8 versennyel ezelőtt volt. Így nem lehet nyerni.

Ezzel szemben Marquez úgy ért föl a csúcsra megint, hogy a Honda idén is elkövetett mindent, hogy ne legyen jó éve. Megint elrontották a motor fejlesztését, így az összes versenyzőjük látványosan szenvedett - kivéve persze Marquezt. És oké, hogy főleg az ő szája íze szerint próbálják meg fejleszteni a Hondát a mérnökök (ami nyilván a többiek számára nem jelent túl jót), de akkor is. Marquez volt idén a legjobb, megérdemelten lett övé a bajnoki cím.

Ezzel 23 évesen már 5-szörös világbajnok, Brad Binder után pedig a második idén, aki bebiztosította már most az év végi elsőségét. Ez azt is jelenti, hogy már csak egy kategória maradt, ahol izgulhatunk: a Moto2-ben még Zarco és Rins birkózik, de Japánban köztük is történt egy komoly történés. Rins három kanyar után a mezőny végéről bukott és nem szerzett pontot. Zarco ezzel szemben 20 egységet spájzolt be a 2. pozícióért, így a hullámvölgy után ismét nyeregben van a francia.

A Moto3-ban Bastianini az utoló métereken kapta el a szinte hibátlanul versenyző Bindert, akit ez talán kicsit bosszant, de összességében nem sok jelentősége van.

A világbajnokság október 23-án folytatódik, Ausztráliában.

Hozzászólások