Moto GP - Dovi győzelemmel üzent az őt nem becsülő Ducatinak
Dovi győzelemmel üzent az őt nem becsülő Ducatinak
Fotó: Europress/AFP

Dovi győzelemmel üzent az őt nem becsülő Ducatinak

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2020/08/16 18:02
Annyi volt a történés az Osztrák Nagydíj hétvégéjén, hogy az több kiadós cikket is kitöltene. Az élet a legnagyobb forgatókönyvíró - különösen akkor, ha a MotoGP-ről van szó.

Jerezben az embertelen hőség, Csehországban pedig a pálya aszfaltjának kritikán aluli állapota miatt panaszkodtak sokat a versenyzők, mondván hogy ilyen tapadási viszonyok között kimondottan veszélyes versenyezni. Ausztria sem lóg ki a sorból, habár itt évek óta megy a vita azon, hogy mennyire alkalmas ez a helyszín motorversenyek megrendezésére. A gond leginkább a bukóterekkel, illetve azok hiányával van. Rengeteg a hosszú, egyenes szakasz, amelyet mindkét oldalról szalagkorlát kísér; az erős féktávokat követően pedig szintén nincs hova esni, ha esetleg valaki kicsúszna. Az már csak hab a tortán, hogy bizonyos kanyarokat nagy tempóval közelítenek meg és több ív is használható egyszerre (kódolva van a baleset), de még a padlógázas szakaszok is hullámzanak, nem tökéletesen egyenes vonalban közlekednek a versenyzők. Esőben pedig különösen rossz a helyzet.

Bátor döntés volt, amikor 2016-ban a szervezők bevállalták, hogy látogasson vissza ide a vb mezőnye, a nagy balesetek pedig elkerülték a MotoGP mezőnyét Spielbergben. Eddig.

Először a Moto2-ben jött a baj. A listavezető Enea Bastianini vesztette el az uralmát a gép felett az emelkedő tetején, az egyes kanyar kijáratán. A motorja ledobta, majd motorjával együtt az ideális íven kötött ki, egy nehezen belátható szakaszon. Szerencsére az olasz motorost nem ütötte el senki, motorját azonban telibe kapta a Speed Up-al száguldó maláj motoros, Syahrin.


Mint kiderült, a brutális látványhoz képest viszonylag olcsón megúszta a félelmetes bukást. Végig eszméleténél volt és a medencéjét ütötte meg.

Bastianini a létező legrosszabb helyen esett el, ez indította a dominót.Bastianini a létező legrosszabb helyen esett el, ez indította a dominót.Fotó: Europress/AFP

Syahrin szörnyű kínok között a hatalmas bukás után.Syahrin szörnyű kínok között a hatalmas bukás után.Fotó: Europress/AFP

A másik hajmeresztő esemény a MotoGP-ben volt látható. Az egyenesben cikázó Zarco nem láthatta a háta mögött közelítő Morbidellit, aki szeretett volna jobbra megkísérelni egy előzést. A francia azonban a szokottnál szélesebb ívben tartott a 2-es kanyar felé, így a két motoros összeért. 300-as tempónál borultak föl, az egyik motor a belső íven álló speciális falat is eltalálta – ezek után pedig a gépek visszatértek a kigyorsítani igyekvő motorok közé. Valentino Rossi előtt suhantak el, aki konkrétan centikre volt attól, hogy a roncsok telibetrafálják. Rossz belegondolni is abba, hogy mi lett volna ennek a következménye.

A két eset igazából nem a pálya sajátosságaiból adódott – bárhol másutt is bekövetkezhettek volna. Ám a vonalvezetés és a domborzati viszonyok rásegíthetnek bizonyos szerencsétlenségek bekövetkezésére, félreértések bekövetkezésére. Spielberg az egyik legveszélyesebb pálya a versenynaptárban és a szervezőknek a fentiek fényében erősen el kell majd gondolkodniuk azon, hogy érdemes-e itt a jövőben is futamokat rendezni. A jövő hétvégén egyébként ismét itt megy majd mind a három kategória, vagyis bőven lesz majd izgulnivaló akkor is.

Ami az eredményeket illeti, a MotoGP továbbra is kiismerhetetlennek tűnik. Igazából minden versenyhétvége után leírjuk itt is, hogy drámai jeleneteket láthattunk, meg hogy teljes a káosz – és tényleg -, de a jelzőkből mostanra már régen kifogytunk. És ha megnézzük az esélyesek mostani teljesítményét, akkor megállapítható: a gyorsaságimotoros-világbajnokságon konkrétan nincsen papírforma négy versenyhétvége után sem.

Miller és Pol Espargaro is nyerhetett volna, de Dovizioso volt a végső győztes Spielbergben.Miller és Pol Espargaro is nyerhetett volna, de Dovizioso volt a végső győztes Spielbergben.Fotó: Europress/AFP

A listavezető Quartararo egy benézett féktáv után csúszott vissza az utolsó helyre, majd a piros zászló (a fent részletezett események után) és az új rajt segítségével végül a 8. helyen kormányozta be a Yamaháját. Riválisa, Vinales is hasonlóan járt: az újraindítás után furcsa módon visszaesett a mezőny végére, onnan pedig a 10. helyre tudta visszaküzdeni magát. Az első indulás után még Pol Espargaro is okkal reménykedhetett. A szárnyaló KTM-mel mindenkit megelőzött, az élen állt és kész volt idén először egy igazán jó versenyt futni. A piros zászló azonban keresztülhúzta a terveit, ami láthatóan felzaklatta őt. A fejben széteső spanyol a folytatásban sorra vesztette el a párharcokat, visszacsúszott és vélhetően a tapadással is voltak gondjai. Rendszeresen lecsúszott az ideális ívről, majd az egyik ilyen esetet követően, amikor visszatért a pályára, ütközött az ideális íven közlekedő márkatársával, Miguel Oliveirával. Espargaro nagyon mérges volt, a portugál motoros pedig a sisakjával tört-zúzott a boxban idegességében. Nagyon jó eredményeket dobtak el maguktól az osztrák gyártó képviselői a hazai versenyen.

Alex Rins is sajnálhatja, hiszen a győzelemért ment és 9 körrel a vége előtt egy elhamarkodott manővert követően szintén elesett – 0 ponttal zárt. Ez pedig azt jelentette, hogy csapattársa Mir, és a két Ducatin Miller és Dovizioso dönthették el egymás között a futamgyőzelem sorsát. Az ausztrál – nem először – elkoptatta a gumikat, így lecsúszott az első helyről. Mirrel küzdhetett meg a dobogó második fokáért, a fiatal spanyol pedig végül az utolsó kanyarban el is kapta őt. Mindez azonban nem érdekelte az idő közben tőlük meglépő Dovit, aki idei első győzelmével visszatért a vb-címért folyó harcba.

És az olasz nem csak ezért volt a hétvége főszereplője. Bejelentették ugyanis, hogy nem hosszabbítja meg a szerződését a Ducatitól és távozik. Hogy hol folytatja, egyelőre kérdéses – főleg az Aprilia tűnik nagy esélyesnek, illetve a Tech3-mas KTM-nél sem teljesen kizárt, hogy szerződtetik. Dovi és a bolognai cég között amúgy már évek óta épült a feszült viszony, amiben mindkét félnek komoly felelőssége van – mindenki többet várt a másiktól és csalódott. A Ducatinál is érezték, hogy az előző években meglehetett volna a bajnoki cím, de szerintük ez Dovizioso gyenge formája miatt nem következhetett be; a másik oldalról pedig az olasz motoros érezte gyengének a technikai feltételeket. Ennek tükrében még érdekesebb ez a futamgyőzelem.

Ami a többieket illeti, a kimondottan gyenge hétvégét futó Brad Binder kimaradt a kalamajkából és a 4. helyen jött be, utána pedig a mindent megúszó Valentino Rossi következett.

A Moto2 a Syahrin-beleset árnyékában csengett le – rövidített versenytávval. A sprintfutamot Jorge Martin magabiztosan nyerte Luca Marini és Marcel Schrotter előtt. Sam Lowes nagyon jó formában van idén és most is a 4. helyen zárt; Bezzecchi 6.; Canet és Roberts pedig a 9-10.-ek lettek. A pole-ból induló Remy Gardner sajnos elesett, a pontversenyt korábban vezető, de azóta a kvalifikációkon szenvedő Nagashimához hasonlóan.

A Moto3 hozta a formáját, a végjáték viszont csalódást okozott. A pályán több olyan pontot is kijelöltek a versenyfelügyelők, ahol nem szabad rámanni a zöld felfestésre – tehát nem szabad rendszeresen kiszélesíteni a pályát előnyszerzés céljából. Ezt többen is megszegték, a büntetések jelentős részét pedig az utolsó körben osztották ki. Így sokáig nem lehetett tudni, hogy végülis ki tarthatja meg a helyét és ki nem – kik végeztek a dobogón. Albert Arenas örülhetett végül, aki Supermanként küzdött ezúttal is. Utána Masia, Masia, McPhee, Ogura és Vietti zártak. 

Eredmények:

MotoGP (20 kör):
1. Andrea Dovizioso (olasz, Ducati) 28:20,853 p
2. Joan Mir (spanyol, Suzuki) 1.377 mp hátrány
3. Jack Miller (ausztrál, Ducati) 1.549 mp h.
Az állás 4 futam után: 1. Fabio Quartararo (francia, Yamaha SRT) 67 pont, 2. Dovizioso 56, 3. Maverick Vinales (spanyol, Yamaha) 48

Moto2 (13 kör):
1. Jorge Martin (spanyol, Kalex) 19:24,723 p
2. Luca Marini (olasz, Kalex) 2,195 mp h.
3. Marcel Schrötter (német) 4,782 mp h.
Az állás 5 futam után: 1. Marini 78 pont, 2. Enea Bastianini (olasz, Kalex) 73, 3. Martin 59

Moto3 (23 kör):
1. Albert Arenas (spanyol, KTM) 37:25,323 p
2. Jaume Masia (spanyol, Honda) 0,049 mp h.
3. John McPhee (brit, Honda) 0,447 mp h.
Az állás 5 futam után: 1. Arenas 95 pont, 2. McPhee 67, 3. Ogura Aj (japán, Honda) 65
Hozzászólások