Technikai - Mercedes henger, vagy újabb Ferrari-fricska?
Mercedes henger, vagy újabb Ferrari-fricska?
Fotó: Europress/Getty

Mercedes henger, vagy újabb Ferrari-fricska?

Farkasvolgyi GáborFarkasvolgyi Gábor
2015/04/08 23:05

A hétvégén Kínában rendezik a Forma-1 idei harmadik nagydíját. A sanghaji versenyt hatalmas várakozás előzi meg leginkább a legutóbbi malajziai nagydíj végkimenetele okán. A Ferrari Sebastian Vettel révén Sepangban alaposan megrángatta az oroszlán bajszát, éppen ezért mindenki kíváncsian várja, hogy vajon a vb-címvédő Mercedes képes lesz-e a visszavágásra. A fogadóirodák Lewis Hamiltont tartják a legesélyesebbnek a győzelemre, még annak ellenére is, hogy Sanghajban a címvédőkön köztudottan átok ül.

A Mercedes optimistán várhatja a kínai futamot, ha csak a múltbéli szereplésükből indulnak ki. Ezen a nagydíjon aratták első győzelmüket Nico Rosberg révén (a németnek is ez volt az első F1-es sikere), a tavalyi kiírást pedig kettős győzelemmel zárták. Lewis Hamilton az egy évvel ezelőtti sikerével harmadik kínai trófeáját zsebelte be, amivel egyben a nagydíj rekorderévé is vált. A mezőnyből a briten kívül csak Fernando Alonso mondhatja el magáról, hogy egynél többször nyert Kínai Nagydíjat, ám az biztosra vehető, hogy a spanyol nem idén nyeri meg a harmadikat. Már csak annál is inkább, mert a hírek szerint a McLaren-Honda 100 lóerővel gyengébb, mint a jelenlegi mezőny top-autói…

A Kínai Nagydíj eddigi győztesei: 2014: Lewis Hamilton (Mercedes); 2013: Fernando Alonso (Ferrari); 2012: Nico Rosberg (Mercedes); 2011: Lewis Hamilton (McLaren); 2010: Jenson Button (McLaren); 2009: Sebastian Vettel (Red Bull); 2008: Lewis Hamilton (McLaren); 2007: Kimi Räikkönen (Ferrari); 2006: Michael Schumacher (Ferrari); 2005: Fernando Alonso (Renault); 2004: Rubens Barrichello (Ferrari).

De vissza Hamiltonra. A világbajnoki címvédő joggal bízhat a jó szereplésben egyszersmind a győzelemben, hiszen három győzelme mellett számos rekordot tart a Kínai Nagydíjról. Többek között ő az, aki a futam történetében egyedüliként pole-pozíciót, győzelmet és a leggyorsabb kört is magáénak tudhatja egy verseny során. A brit 2008-ban aratta ezt a bravúrt, igaz Grand Slamnek nem nevezhetjük, ugyanis az akkori csapattárs Heiki Kovalainen három körön át vezetett, Hamilton pedig „csak” 53 körön át. Hamilton a fentieken kívül négyszer rajtolhatott az élről Sanghajban, kétszer volt övé eddig a verseny leggyorsabb köre, a legtöbb kört ő jegyzi éllovasként a verseny történetében és nem utolsó sorban eddig összesen hatszor állhatott dobogóra. A statisztika tehát Hamilton sikert ígér, ám van itt egy dolog, ami miatt a kétszeres világbajnok nem mehet biztosra: a Kínai Nagydíj történetében - amely 2004 óta íródik – még soha senkinek sem sikerült a címvédés.

A Mercedes persze nem csak Lewis Hamilton vezetői képességére és győzni akarására, illetve korábbi sikereire apellál, a sepangihoz képest egy teljesen új orrkúppal érkeznek Sanghajba, amelytől még jobb leszorítóerőt várnak. Az 5451 méter hosszú pályán leginkább a bal első kerekek kapnak komoly terhelést, ám miután az időjárási viszonyok jóval szolidabbak lesznek, mint Sepangban, a Mercedesnek papíron nem kell izgulnia. Extrém melegre nem kell számítani Sanghajban, az előrejelzések szerin 20 fok körüli lesz a hőmérséklet, igaz a térségre jellemző szeszélyes időjárás azért megtréfálhatja a mezőnyt.

A 2014-es nagydíj végeredménye: 1. Lewis Hamilton (Mercedes); 2. Nico Rosberg (Mercedes); 3. Fernando Alonso (Ferrari); 4. Daniel Ricciardo (Red Bull); 5. Sebastian Vettel (Red Bull); 6. Nico Hulkenberg (Force India); 7. Valtteri Bottas (Williams); 8. Kimi Raikkonen (Ferrari); 9. Sergio Perez (Force India); 10. Daniil Kvyat (Toro Rosso).

Ebből kiindulva a Ferrari reménykedhet, ám a malajziai teljesítményüket látva több is lehet az, mint reménykedés. Az olaszok a holtidényben rengeteget dolgoztak és a sok munkának meg is lett a gyümölcse, ha be nem is érték a rivális Mercedest, de megközelítették őket. Az olaszoknak ráadásul legendásan jól megy Kínában, a konstruktőrök között senki sem büszkélkedhet rajtuk kívül négy trófeával. A maranellóiak ráadásul mindezt úgy érték el, hogy csupán egyszer, 2004-ben kezdhettek versenyt a pole-ból. Ez utóbbi adat jól mutatja, hogy a kínai futamon a pole-pozíció megszerzése messze nem jelent garanciát arra, hogy az időmérő győztese egyben a futamgyőzelmet is bezsebeli. Sőt, a statisztika szerint mindössze 55%-ban nyer Kínában az, aki a pole-ból kezdheti a futamot, a legutóbbi öt győztes közül ez csupán Hamiltonnak és Rosbergnek sikerült, előbbi tavaly, utóbbi 2012-ben aratott „rajt-cél” győzelmet.

A Kínai Nagydíj legfontosabb adatai:

Pálya neve: Shanghai International Circuit

A verseny hossza: 56 kör

A pálya hossza: 5451 méter

DRS-zónák: 2

Körrekord: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari – 2004)

A 2014-es nagydíj pole-pozíciós ideje: Lewis Hamilton - 1:53.860 (Mercedes)

A Kínai Nagydíj soha sem ígér papírforma versenyt, ráadásul Malajziában végre megtört a jég és az addig megközelíthetetlennek hitt Mercedes riválisra akadt a Ferrari személyében. Mindezek a tények egy újabb izgalmas hétvégét vetítenek előre, csak aztán nehogy a Mercedes átírja a remélt forgatókönyvet…

Hozzászólások