Le Mans - Nagy pillanat: magyar pilóta indul Le Mans-ban, a virtuális 24 óráson
Nagy pillanat: magyar pilóta indul Le Mans-ban, a virtuális 24 óráson
Fotó: Joao Filipe/AdrenalMedia.com

Nagy pillanat: magyar pilóta indul Le Mans-ban, a virtuális 24 óráson

LantiLanti
2020/06/12 14:49
Eredetileg ez a hét lett volna az autósport szent hete, most hétvégén rendezték volna a Le Mans 24 órást, amely a világ egyik legnagyobb motorsport eseménye. A koronavírus járvány miatt azonban szeptember végére halasztották, az eredeti időpontban pedig egy nagyszabású szimulátorverseny lesz. 

Felfoghatatlanul erős mezőny jött össze (ITT a teljes nevezési lista) a virtuális Le Mans 24h-ra, a két kategóriában (LMP2 és GTE) hemzsegnek világklasszisok. Mellettük pedig felvonul a szimulátorversenyzés krémje, hiszen a szabályok értelmében minden egységnél lehet legfeljebb két virtuális profi is. 

Ennek köszönhetően történelmi pillanat előtt állunk: egyelőre ugyan még csak a virtuális térben, de lesz magyar induló is a Le Mans 24 óráson! A WTCR nemrég véget ért szimulátoros bajnokságában dobogós helyet szerző Pinczés Ádám (vagy ahogy a nemzetközi vizeken ismerik "Edem Pincsesz") a Panis-család egyik Oreca 07 - Gibsonjában kapott helyet. 

A #9-esben, amelyiket rajta kívül a monacói F1-es futamgyőztes Olivier Panis, a fia, a Zengő Motorsportot is megjárt Aurelien, valamint egy másik szimulátoros profi, Nuno Pinto vezet majd. 

Hogyan kerültél kapcsolatba Panisékkel?

"Áprilisban csatlakoztam egy esport csapathoz, a Triple A-hez. Egy erős francia alakulatról van szó, rendkívül sokszínű pilótafelhozatallal, és ők vannak kapcsolatban a Panis Racinggel. Megkeresett a menedzserünk, és megkérdezte, akarok-e indul Le Mans-ban? Eleinte erre a hétvégére volt egy kötelezettségem egy másik futamra, de azt pont a Le Mans miatt átették, úgyhogy tudtam vállalni az indulást."

Pinczes-adam-sim.jpg Fotó: Chris Baur

Milyen jellegű segítséget ad egy ilyen csapat? Miért éri meg neked csatlakozni egy ilyenhez?

"Egyrészt elég jó versenyzők vannak ott, akikkel tudunk egymástól tanulni. Illetve a mostanihoz hasonló segítséget is nyújtanak. Ha nem lennék a Triple A Esport versenyzője, most valószínűleg nem indulhatnék a Le Mans 24h-n. Egy bizonyos szint fölött akár tárgyi, anyagi támogatást is kapunk.

Láttunk menni RaceRoomban és túraautóval, de mennyi tapasztalatod van az rFactor 2-vel és az ilyen jellegű hátsó kerekes, nagy leszórítóerős autókkal, mint amilyen az LMP2?

"Ilyen autókkal nincs nagyon tapasztalatom. Mentem már néhány futamot LMP2-vel az rFactorban, de azok csak 40 percesek voltak. Ami a hátsókerék hajtást illeti, GT3-mal van sok tapasztalatom, de az eléggé más. Éppen ezért a megkeresés után nem mondtam egyből igent, először kipróbáltam magam, mennyire lennék versenyképes. Még véletlenül sem akartam, hogy a végén én hátráltassam a csapatot. De szerencsére egyből jól ment; nem nehéz vezetni az LMP2-es autót, főleg így, hogy némi ABS-segítség is engedélyezett."

Mi a helyzet az endurance-versenyekkel? 

"Indultam már néhányon, de iRacingben és GT3-mal. Volt olyan futamom, ahol három órát kellett egyhuzamban vezetnem, aztán ugyanennyi pihenő után jött még egy három órás etap. Ez nem jelent majd nagy kihívást, inkább az, hogy hogyan kezeljem tökéletesen a versenyhelyzeteket. Még nem indultam több géposztályos endurance-futamokon, ezért nagy kihívás lesz a GTE autók lekörözése, hogy mikor jobb még mögötte maradni kicsit, és mikor kell bemenni mellé. Ez még annyira nincs meg."

A virtuális Le Mans 24h-n az idő múlását is modellezik, tehát lesz éjszakai etap is. Azzal hogy állsz? És mennyire ismered magát a La Sarthe pályát?

"Eddig nem kellett sokat mennem éjszaka, bár korábban indultam egy Spa 24 órás versenyen, ahol volt egy éjszakai etapom. A lámpákkal kapcsolatban amúgy még van egy kis vita, mert a programban nem túl erősek, ezért a versenyzők nem látnak valami jól sötétben. Egyelőre megy az egyezkedés, hogy ezen változtassanak-e. Le Mans-ban még nem versenyeztem, csak túraautóval és a Bugatti-körön. Új élmény lesz, de készen állok rá, hogy 100%-ot nyújtsak."

Toyota-le-mans-driver-change.jpg Fotó: Europress/AFP

A virtuális versenyen természetesen lesz pilótacsere is. Ez pontosan hogyan zajlik majd a programban?

"Először kiválasztom az autónkat, ami az én esetemben a #9-es, majd nézőként bejelentkezem a szerverre. Ott megkeresem a mi nevünket a pillanatnyi eredménylistán, és van egy kifejezetten erre szolgáló gomb, amire ha rákattintok, kiírja, hogy pl. 'most Aurélien Panissal utazom'. Erről ő is kap értesítést, és neki ki kell választanai az én nevemet. Mikor bejön a boxba, van egy 30 másodperces várakozási idő, amíg tart a csere, és miután ledobta az autót, onnantól már én vezetek. Van tehát egy kis feladatunk, de nem túl bonyolult."

Az utóbbi hónapokban sokszor előkerült a téma, hogy egyes szimulátor versenyzők milyen elképesztő mennyiségű gyakoroló-órát tesznek bele egy-egy bajnokságba. Neked mennyi időd volt felkészülni?

"Próbáltam minél többet menni az rFactor 2-vel és az LMP2-es autóval, de munka mellett azért nem könnyű, és vannak más kötelezettségeim is. Ott van mellette a RaceRoom és például a Hungaroring Esport Bajnokság, ahol nem állok rosszul (tegnap Ádám dobogóra állt Sepangban), és ahol elég komoly a fődíj, amit nagyon szeretnék megnyerni. Ezen kívül a SRO Esport GT Series-re is kell időt fordítanom. Szóval nem mondom, hogy minden este ezzel megyek, de 2-3 naponta edzünk együtt Panisékkal. Ők amúgy agyba-főbe tolják, nagyon készülnek. Látom, hogy minden este héttől tízig bent vannak a szerveren. Én csak kevesebbet tudok, de igyekszem."

Mit gondolsz, mekkora lesz a különbség a valódi versenyzők és a szimulátoros profik között? A WTCR-ben az elején nagyobb lemaradást láttunk, de a szezon végére Esteban Guerrieri például hatalmasat fejlődött.

"Lesznek olyan valódi pilóták, akik remekül fognak menni. Max Verstappen vagy Lando Norris biztosan a legelejében lesz; ők talán sok szimulátoros profit is lenyomnak majd. De vannak mások is a valódi versenyzők közül, akik felveszik majd a kesztyűt. És persze olyanok is, akik 2-3 másodperc hátrányban vannak, bár a Le Mans-i pályán ez nem olyan jelentős."

Panis-racing-virtual-lemans.jpg Fotó: lemans.org

Mennyire vagy izgatott a lehetőség miatt?

"Nagyon, mert ez egy teljesen új élmény lesz számomra, egy egészen új világ. Mentem már GT és formaautó versenyeken, nyertem pár bajnokságot, de a Le Mans 24h eddig kimaradt. Remélem, jók leszünk! Hatalmas élmény ilyen nevek között látni a sajátomat, megmondom őszintén nem számítottam ilyen mezőnyre. Az is nagy dolog, hogy egy korábbi F1-es futamgyőztessel lehetek egy csapatban. Az meg külön érdekesség, hogy nemrég a szimulátoros WTCR-ben még Aurélien Panis autóját vezettem, most meg minden nap beszélgetek vele. Óriási élmény lesz!"

A virtuális Le Mans 24h a hagyományoknak megfelelően szombaton három órakor rajtol, és vasárnap háromig tart. Az Eurosport 1 három szakaszt közvetít majd belőle, íme az időpontok:

Rajt és az első néhány óra: 14:30 - 17:15 (kommentátor: Lantos András)
Délután és naplemente: 19:30 - 22:00 (kommentátor: Vörös Csaba)
A hajrá (plusz összefoglaló): 12:30 - 15:15 (kommentátor: Lantos András)

Hozzászólások