Le Mans - Le Mans: jövőre visszatér a Nissan
Le Mans: jövőre visszatér a Nissan
Fotó: Europress/AFP, NISMO

Le Mans: jövőre visszatér a Nissan

LantiLanti
2014/06/04 13:04

Nemrég nagyszabású, hivatalos sajtótájékoztatón jelentették be, hogy 2015-ben visszatér az hosszútávú autósport csúcsára, azaz a Le Mans 24 órásra és az Endurance Világbajnokságra a Nissan. A márka lehetséges érkezéséről már régóta pletykáltak, főleg mióta benevezték az 56-os garázs programba a forradalmi ZEOD prototípust.

A jövőre induló LMP1-es programnak igenis sok köze van DeltaWing örökségét továbbvivő, részben elektromos hajtású "űrhajóhoz", az ACO ugyanis már a ZEOD nevezésének elfogadásakor megállapodott a Nissannal a visszatérésről.

Az autóról egyelőre még számítógépes grafikákat sem tettek közzé, ám a londoni bejelentésen azt elárulták, hogy Nissan GT-R LM NISMO néven fut majd, és két egységgel akarnak részt venni a WEC küzdelmeiben, köztük a franciaországi egésznaposon.

Bár a fejlesztőmunka központja Japánban lesz, a program globális méretet ölt majd, hiszen európai és amerikai partnereket is bevonnak. A legutóbbi hírek szerint a karbon munkákat például Dan Gurney világhírű All American Racers műhelyében végzik majd, amely még az Egyesült Államok kormányától is kap megrendeléseket. Azt viszont egyértelműen leszögezték, hogy a programot a Nissan irányítja, tehát nem adják ki privát csapatnak, mint évekkel ezelőtt a TWR-nek, vagy most a ZEOD esetén az RML-nek.

-

A japán márka alelnöke szerint a Nissannak nagyon tetszik az ACO és az FIA által megalkotott új, fogyasztás alapú és nagyobb műszaki szabadságot lehetővé tevő szabályrendszer.

"Az LMP1 végre nem egy egyszerű szkanderbajnokság lesz. Az összes riválisunk más és más technikai megközelítésekkel érkezik, és mi is valami hasonlóra készülünk. Nem egy átlagos autót tervezünk, nem egy újabb hagyományos hibriddel érkezünk majd. Számomra a Porsche, az Audi és a Toyota most elég egyformának tűnik, de mi arra készülünk, hogy valami egészen mással álljunk elő" - idézi Andy Palmert az Autosport.

A japán gyár központjában már három hónapja nyúzzák a motort, és a hírek szerint októberben kerülhet sor az első tesztre. A londoni sajtótájékoztatón a célokat is megjelölték, és első (aztán sokadik) hallásra meglepőnek tűnik a japán márka önbizalma.

"A győzelmet célozzuk meg. Nem, egészen pontosan fogalmazva győzni fogunk, méghozzá egy nagyon más, nagyon innovatív, és Nissanhoz illő módon. Komoly, tiszteletreméltó ellenfelekkel állunk majd szemben, de üzenjünk az Audinak, a Porschének és a Toyotának, hogy el fogjuk rontani a partijukat."

"Ahhoz, hogy már az első évben nyerjünk, nem kis szerencsére lenne szükség, ám a 2016-as győzelem már egyértelmű elvárás" - fogalmazott Palmer.

Itt egy pillanatra megállnék, és hozzáfűznék egy-két gondolatot. Nem mind az enyém, egy részét Gary Watkins fogalmazta meg, de maximálisan egyetértek vele.

A Nissan visszatérése kétségkívül nagy dolog, még akkor is, ha egy olyan márkáról beszélünk, amely sosem nyert Le Mans-t. De többször is közel jártak hozzá, 1997-ben az R390-en gyors volt, de megbízhatatlan, a rá egy évre épített autó viszont megbízható volt, de nem elég gyors.

Nissan_r88c_1988

Ahogy Gary Watkins, az Autosport endurance szakértője fogalmaz: "szinte lehetetlen elkerülni azt a következtetést, hogy a Nissan eddigi Le Mans-i ténykedése inkább kudarc, figyelembe véve, hogy hány millió jent költöttek el az évek során." Kemény szavak, de nehéz velük vitatkozni.

Ilyen előtörténettel talán okosabb lett volna valamivel szerényebben nekivágni a 2015-ös programnak. Az önbizalom fontos dolog, nélkülözhetetlen eleme a sikernek, ám a Nissan eddigi eredményeit látva Andy Palmer szavai kicsit arrogánsnak hangzanak. A Le Mans 24 órás és a Porsche, Audi, Toyota hármas ennél szerintem több tiszteletet érdeme. Nincs azzal gond, ha Palmer úr ezt így gondolja, de talán szerencsésebb lett volna, ha ezt megtartja magának. Az idő majd eldönti.

Vegyük például a Porschét. A német márka 16 győzelemmel a Le Mans 24 órás legeredményesebb gyártója, ám az idén csatasorban állított 919-el kapcsolatban csak óvatos elvárásokat fogalmaztak meg. A legerősebb kijelentés az volt: "nyerni kellene vele." Valamikor, de nem két éven belül.

A Nissan egyébkén korábban is beleesett már túlzott önbizalom hibájába, ami Le Mans-ban veszélyes csapda. 1990-ben például nem kis pénzt fizettek azért, hogy az ő autójuk legyen központi helyen a 24 órást népszerűsítő poszteren, csak mert Jaguar és a Mercedes is hasonló előzmények után nyert korábban. De olyan is előfordult, hogy már elkészítették a győzelmet ünneplő pólókat, ám végén mégsem volt rájuk szükség.

Az kétségtelenül látszik, hogy a Nissan komolyan veszi az LMP1-es programot, de nem árt az óvatosság, főleg, ha Le Mans-ba megy az ember.

Hozzászólások