IndyCar - Hogyan lett teljes bukás Fernando Alonso és a McLaren számára az idei Indy 500?
Hogyan lett teljes bukás Fernando Alonso és a McLaren számára az idei Indy 500?
Fotó: Europress/AFP

Hogyan lett teljes bukás Fernando Alonso és a McLaren számára az idei Indy 500?

Mátrai MárkMátrai Márk
2019/05/31 09:35

Fernando Alonso még a selejtezőt sem élte túl az idei Indy 500-on. Azok után, hogy két éve az Év Újoncának választották meg a legendás versenyt követően, idén még a versenyre sem tudta kvalifikálni magát. Azonban ehhez olyan körülmények játszottak hozzá, amelyek egy amatőr csapatnál képzelhetőek csak el.

A McLaren igazgatója, Zak Brown elismerte, hogy csapat egyáltalán nem volt felkészülve az eseményre. Bob Fernley műveleti vezetőt ki is rúgták az eseményt követően.

A problémák az áprilisi teszten kezdődtek, ugyanis magának, Brownnak kellett kormánykeret szereznie a Cosworth-tól a teszthez. Csak dél körül tudták elkezdeni a tesztet, tehát már ekkor hátrányban voltak.

A McLaren a Carlintól kapott autót, és amikor az megérkezett, bár narancssárga volt, de nem „sárgadinnye” narancssárga volt, ezért át kellett festeni a tesztet követően, és még mindig nem volt készen akkor, amikor Alonso balesetet szenvedett a selejtezőt megelőző szerdán.

Az autó több, mint 1 hónapot töltött a pályától félórányira lévő boltban, ahol festették, és ez végül két napba került a McLarennek, amikor a pályán lehettek volna. A csapat szégyenteljes volt, hiszen például James Hinchcliffe szombati délelőtti balesetet szenvedett, délután már a pályán volt.

A Carlin egy két autós csapat volt, amikor a McLarennel megállapodtak, és Brown szerint egyértelmű, hogy a három autó túl sok volt a Carlinnak. Max Chilton és Patricio O’Ward is Carlinnal mentek, és nem tudták magukat a futamra kvalifikálni.

A szégyent tovább növeli, hogy komoly büdzsével készült a McLaren, minden szponzorációs felületet értékesítettek, tehát a pénzügyi siker szinte garantált volt. Szinte. Brown visszatekintve már sajnálja, hogy későn lépett, hiszen túlságosan lekötötte a figyelmét a Forma-1-es csapat.

Azonban Brownt nem igazán érheti felelősség. Az autónak elektronikai problémája volt az előző hónapi teszt során, és egy munkavállalót kirúgtak a hiba miatt. Újabb probléma lépett elő a versenyhétvége első napján. Alonso balesetet szenvedett a második napon, a harmadikat ezért teljesen kihagyták.

„Fast Friday” mutatta, hogy az autó lassú, és a szombati első időmérős futás során Alonso defektes gumival ment, amit a csapat nem észlelt a hibásan beszerzett szenzorok miatt!!! (330km/h-nál élmény lehet defektes autót vezetni…)

Vasárnap az utolsó hat helyezett elindult az utolsó három rajthelyért, és a McLaren a többi csapattól kéregetett segítséget! Vasárnap teljesen új beállítással ment Alonso, ám egy összeköttetési hiba miatt az autó szikrázott és csúszkált össze-vissza. Ezért ki kellett mennie a boxba, majd már csak öt kört tudott menni az eső miatt.

Amikor vasárnap délután utoljára megindult a spanyol, Brown jelezte neki, hogy lehet, hogy az autó nem fog működni!

Gil de Ferran és én elmondtuk a motorhome-ban Fernandónak, hogy „ez nagyon jó is lehet, de nagyon rossz is. Mit szólsz hozzá? Fernando habozás nélkül rávágta, csináljuk!”

Alonso: „Nem tudtuk, az autó mit fog csinálni az első kanyarban, de akkor is padlógázzal nyomod. Megpróbáltuk.”

Az időmérő után látták, hogy rossz váltó beállításokkal mentek…

Brown leszögezte, hogy többé nem fordul elő ilyen hétvége, és vissza akarnak térni az Indy 500-ba. Hogy erre Alonso mit reagál 2020-at, illetve a távoli jövőt illetően, nagy kérdés, ám a Tripla Korona eléréséhez vissza kell térnie a spanyolnak.

A gond az, hogy amikor 2017-ben remekelt az Andrettivel ment egy Honda motort használva, és a Forma-1-es Honda-McLaren kapcsolat miatt nem biztos, hogy ismét együtt dolgozhatna Alonso és a Honda.

A McLaren számtalanszor megkeserítette Alonso életét az utóbbi öt évben, egyszer végre tehetnének valami jót is érte, mert az istálló csak lejáratja magát, és szégyent hoz magára, mint a történelem egyik legsikeresebb csapata.

 

Hozzászólások