Formula E - Német arzenál Szaúd-Arábiában
Német arzenál Szaúd-Arábiában
Fotó: Europress/AFP

Német arzenál Szaúd-Arábiában

Vörös CsabaVörös Csaba
2019/11/21 14:41
Teljes fegyverzetben vonulnak fel a németek a hétvégén Szaúd-Arábiában – azért nem kell megijedni.

Péntektől, ha nem is felbőgnek a motorok, de megkezdődik a Formula E hatodik idénye, ami sporttörténelmet hoz. Egészen pontosan arról van szó, hogy a szervezők elérték azt a valószerűtlennek ható csodát, hogy sikerült egy bajnokságba csábítani a legpatinásabb német gyártókat; mostantól a BMW és az Audi mellé csatlakozik a Porsche és a Mercedes is. Utóbbiról már régóta lehetett hallani, pláne, hogy tavaly hírnöknek ideküldték a HWA-t tapogatózni egy keveset. Az optimistább hangok még azt is meglebegtették, amire egyelőre kevesen fogadnának, miszerint a 2021-es Formula-1-es szabályváltozásokat már nem várja meg a Mercedes, és inkább az elektromos autózás felé fordul. Meglátjuk.

Miután az Audi és a BMW már futamgyőzelmekkel, sőt az a négyoválosok bajnoki címmel is letették a névjegyüket a Formula E-ben, ismerkedjünk meg közelebbről a másik két alakulattal.

Mindenképpen üdvözlendő a Porsche érkezése, azok után, hogy 2017-ben otthagyták az Endurance-t, vele együtt Le Mans-t. Nem is bonyolította túl a gyártó a versenyzőválasztást; két korábbi Le Mans-i győztest, Neel Janit és André Lotterert ültették az autóikba. Közülük Lotterer már két évadot végigsöpört a Techeetah istállóval, így ő komoly tapasztalatokkal rendelkezik. 

„Minden az energiahatékonyságról szól – magyarázta Lotterer. – Ennek a sorozatnak ez a kulcsa. Az ellenfeleinkkel hasonló feltételekkel állunk szemben egy nagyon szűk utcai pályán, ezért a játéknak ez a lényege.” Nem meglepő hát, hogy mindkét rutinos hosszú távú menővel szemben nagyok a csapat elvárásai.

Az ismerkedést Neel Jani azzal kezdte, hogy dicsérte az autó külsejét, ami szerinte máris megkülönbözteti minden mástól a sorozatot. 

„Nagyon bízom benne, hogy kezdettől fogva versenyképesek leszünk – mondta –, ami persze nem könnyű, mert csak most érkeztünk, de meg akarjuk mutatni, hogy ki is a főnök. Amit eddig a Formula E művelt, különleges, egészen más, mint az összes többi sorozat. Egyszerűen megjósolhatatlan mi fog történni a versenyeken.” A 2016-os Le Mans-i győztes svájci kifejtette kapcsolatát a csapattársával, akivel régóta ismerik egymást. „Három Le Mans-t csináltunk végig együtt, pontosan tudom mit várhatok tőle és ez fordítva is igaz. Persze rivalizálunk egymással, de bízunk is egymásban és mindent megteszünk a csapatért.”

Neel Jani szerint a nagy ábrándokon túl, felelősség részt venni egy ekkora projektben. Ezt megerősítette André Lotterer is. „Kockázatos a Porsche versenyzőjének lenni, mert nekünk az a küldetésünk, hogy új jövőt építsünk. Személy szerint kedvelem az új kihívásokat, ezért minden információt meg fogok osztani a csapatommal a fejlődés érdekében. Nem a nulláról kezdem a munkát, remélem most több szerencsém lesz, mint korábban és minél előbb megszerzem az első futamgyőzelmemet.”

Hasonló ambíciókkal várja a pénteki kezdést a Mercedes is. Az ezüst nyilak megjelenése a rajtrácson izgatott várakozással tölti el a rajongókat, hiszen az utóbbi öt évben nem volt ellenfelük a Formula-1-ben. A 125 éves múltra visszatekintő márka mindig is élen járt az innovációban, nem meglepő hát az érdeklődésük a sorozat iránt. Szerintük új fejezet kezdődik ezzel az autósport történetében, és korántsem sereghajtónak érkeztek. Magától értetődik a kihívás, hiszen presztízskérdés, hogy a négy német prémiummárka közül ki hol végez.

075_bonilla-formulae191018_npllt.jpg Fotó: Europress/AFP

Stoffel Vandoorne ül majd az egyik autóba, aki roppant hálás a megtiszteltetésért. „Örülök, hogy a történelemnek a részese lehetek, nagyon bízom benne, hogy sikerre viszem a csapatot. Nagyon izgalmas időszakot élünk át, de úgy érzem, versenyképesek leszünk a kezdettől fogva.” Csapattársa az őstehetségnek kikiáltott Formula-2-es bajnok Nyck de Vries lesz, akitől a szakértők azt várják, hogy a következő évtized legnagyobb versenyzője lesz. „Érdekes bajnokságnak tűnik a Formula E – elmélkedett a holland –, a lebonyolítási rendszer miatt változatosak és izgalmasak a futamok. Különösnek tartom az utcai helyszíneket, a támadó módot, a fanboost-ot és mindent, amivel színesítik a versenyeket.”

A szabályok jelentősen nem változtak tavalyhoz képest. Ugyanúgy 250 kW érhető el az edzésen, és 200 a versenyeken, megspékelve a támadó mód plusz 25 kW-jával. Maradtak a jól bevált Gen2-es autók, amelyek a McLaren akkumulátorait használják, gyorsulásuk 100-ra alig valamivel több 2 másodpercnél, végsebességük 280 km/óra.

Pénteken magyar idő szerint délelőtt 9:00-kor kezdődik az időmérőedzés és 13:00-kor a verseny Szaúd-Arábiában, s hasonló időpontokban a második kör szombaton, mely eseményeket az Eurosport élőben közvetít.

Hozzászólások