Formula 1 - Vettelnek utolsó szalmaszálába kell kapaszkodnia
Vettelnek utolsó szalmaszálába kell kapaszkodnia
Fotó: Europress/AFP

Vettelnek utolsó szalmaszálába kell kapaszkodnia

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2018/09/28 09:19

Sebastian Vettelnek most kell megtörnie Lewis Hamilton lendületét, különben szinte biztosan a brit pilóta lesz idén ötszörös Forma-1-es világbajnok. A hétvégén Szocsiban meglátjuk, mennyire tudja segíteni a két finn, Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas saját bajnokaspiráns csapattársát, illetve hogy meddig tud feljönni a két Red Bull a mezőny végéről rajtolva a 21. életévét betöltő Max Verstapennel és Daniel Ricciardóval. Mindemellett beharangozónkban a javában zajló pilótapiac legfrissebb híreiről is beszámolunk.

Veretlen marad-e a Mercedes Szocsiban?

Az elmúlt két esztendőben tavasszal rendezték meg az Orosz Nagydíjat, azonban az most visszatér az F1 őszi versenynaptárába. A Szocsiban található pálya a 2014-es téli olimpia parkja köré épült, és az ötkarikás eseménnyel megegyező évben rendezték itt az első nagydíjhétvégét. 28 évet kellett várni a Magyar Nagydíj után, hogy egy új helyszín mutatkozzon be a régi Vasfüggönyön túl. Bár a Száguldó Cirkusz mezőnye Szingapúrt követően ismét egy utcai pályán versenyez majd, merőben más jellegű az orosz aszfaltcsík az előzőhöz képest, amely több előzési lehetőséget is kínál a versenyzők számára.

Eddig ezen a pályán egyértelműen a Mercedes az úr, hiszen az eddigi négy Orosz Nagydíjat mindig valamelyik Ezüstnyíl nyerte meg; legutóbb a finn Valtteri Bottas, aki akkor pályafutása első F1-es győzelmét húzta be. Most azonban minden bizonnyal hátvédszerepet fog játszani a vb-éllovas Lewis Hamilton megsegítésére, persze ha fel tud nőni a brit pilótához. Ugyanis amíg a négyszeres világbajnok az utóbbi öt versenyből négyet megnyert, addig Bottas ezeken a futamokon csupán két dobogót tudott összekaparni, messze elmaradva csapattársától egykörön és versenytempóban egyaránt.

Persze Hamiltonnal most senkinek sem könnyű tartani a lépést, aki két héttel ezelőtt karrierje egyik legszenzációsabb teljesítményét nyújtotta, amivel komoly lépést tett ötödik világbajnoki címe felé. Már 40 pont az előnye azzal a Sebastian Vettellel szemben, aki teljesen ellentétes utat jár be jelenleg. Hiába idén övé a legjobb autó, és hiába jött legutóbb két olyan pálya is, ami kifejezetten kedvezett a Ferrarinak, Vettel számtalan felesleges hibát követett el 2018-ban, melynek köszönhetően elbizonytalanodott, így Szingapúrban már a tempója sem volt az igazi. A német egyetlen dologba kapaszkodhat, hogy még mindig hat futam van hátra. Szóval, ha Vettel mostantól minden hátralévő futamot megnyerne a szezonban, biztosan világbajnok lenne. Vettel többször produkált már hatalmas hajrát pályafutása során, gondoljunk csak 2012-re, mikor tekintélyes hátrányt ledolgozva lett vb-győztes. Mégis szinte lehetetlen elképzelni, hogy idén valami hasonlót vinne véghez, például mert ennek a bizonyos hajrának a megindítására már nem egy lehetősége volt. Arra pedig vajmi kevés esélyt lehet látni, hogy a Ferrari motorelőnye ellenére Vettel hatszor egymás után megverje a jelenleg bombaformában lévő Hamiltont. Arról nem is beszélve, hogy rég nem láttunk olyan idényt, mint a 2018-as, melyben ennyiszer borult a papírforma.

Most nem lenne meglepetés a Mercedes győzelme még úgy sem, ha kivesszük a képből Hamilton aktuális teljesítményét. A jó pár hosszú egyenes mellett ugyanis nincsen olyan sok gyors kanyar, ahol a Ferrari sokszor a tempóelőnyét szerzi a Mercivel szemben. Azt is láthattuk, hogy az elmúlt futamokon a csillagosok a taktikai előnyt is visszaszerezték a jobb gumikezeléssel egyetemben, melyek év elején nem egyszer okozták a vesztüket.

Ami Vettel segítségére lehet, hogy az ő csapattársa jobb formát mutat mostanság, Kimi Räikkönennel pedig ketten talán nagyobb nyomást tudnak helyezni a Hamiltonra amellett, hogy 2007 világbajnoka nem fog az útjában állni Vettelnek. Räikkönen is vív egyébként egy presztízscsatát az összetett dobogóért a másik finnel, Bottasszal, akivel szemben mindössze három pont az előnye. Mindketten eredményesek Szocsiban, hiszen egyaránt kétszer-kétszer ünnepelhettek a pódium valamelyik fokán, Bottas ugye már egyszer a tetején is. Ráadásul Räikkönennek és Bottasnak van már közös, ha nem is éppen szép emléke erről a pályáról, amikor 2015-ben a versenybéli harmadik helyért harcoltak (Bottas még a Williams színeiben), Räikkönen pedig az utolsó körben tulajdonképpen mindkettejüket kiütötte a versenyből, a nevető harmadik Sergio Perez nagy örömére.

Fontos kérdés, hogy a két finn közül ki tudja majd segíteni saját csapattársát. Ugyan továbbra is Vettelen és a Ferrarin van a nagy nyomás, Hamilton és a Mercedes is tudja, hogy még egyáltalán nem nyugodhatnak meg, hiszen elég csak egy technikai probléma, vagy egy (utcai pályán elkövetett apró) koncentráció-kihagyás a brit részéről, és a 40 pontos előny akár 15 pontra is elolvadhat, teljesen új helyzetet teremtve ezzel a bajnokságban. Persze mindezen veszély Vettelt legalább ennyire fenyegeti, akinek még egy nullázás már biztosan nem fér bele.

A születésnapos Verstappen a mezőny végéről sziporkázhat

Max Verstappen vasárnap lesz 21 éves, azonban sok előzést kell bemutatnia, ha meg akarja ajándékozni magát egy jó eredménnyel. A Red Bull ugyanis úgy döntött, visszaszereli a holland autójába a lassúbb, de megbízhatóbb B-specifikációjú motort, aminek következtében az utolsó helyek egyikéről kell nekivágnia az Orosz Nagydíjnak. Ugyanez a helyzet a másik Red Bull-pilótával, Daniel Ricciardóval is, akinek már tele lehet a (pezsgős) hócipője a sorozatos büntetésektől, illetve a technikai hibáktól, amik az utóbbi időben szinte kizárólag őt sújtják csapaton belül. A Red Bull mégis egy Verstappent sújtó technikai bizonytalanság miatt szánta el magát erre a döntésre, Maxnak ugyanis hiába okozott teljesítménytöbbletet az új erőforrás, és lett második a Szingapúri Nagydíjon, többször is pillanatnyi lefulladást tapasztalt a futam során. Az energiaitalosok nem véletlenül Szocsit választották a büntetés helyszínéül (amely az egyetlen helyszín az idei versenynaptárban, ahol még sosem álltak dobogón!), hiszen ezen a pályán valószínűleg még a C-specifikációjú motorral sem tudnának labdába rúgni a Mercedesszel és a Ferrarival. Ugyanakkor a számos előzési pont lehetőséget kínál számukra, hogy a két csapat mögötti helyezéseket megszerezzék.

"Visszaszereljük az előző fejlesztésű erőforrást az autókba, szóval Szocsiban nagyon nehéz hétvégére számítok" – erősítette meg döntésüket a csapatfőnök Christian Horner a GPFans-nek. - "Elfogadtuk a kockázatokat, amik a C-specifikációval jártak. Hoztak néhány plusz lóerőt, de nagyon pengeélen táncoltunk vele. Szerintem a Red Bull mérnökei nagyon jó munkát végeztek azt illetően, hogy integrálják a motort az autóba, és az letisztultan tudjon működni, legalábbis a lehetőségekhez mérten. Ha egy kicsit több időnk lenne, hogy optimalizáljuk, még jobb lehetne."

Horner arra is kitért, hogy szerinte idén már csak egyetlen helyszínen lehetnek reális esélyeik a győzelemre: "Úgy érzem, hogy ebben az évben Mexikó marad az utolsó olyan pálya, ahol normális körülmények között még lehet keresnivalónk."

Abban biztosak lehetünk, hogy ha a technika is engedi Verstapppent és Ricciardót, egész versenyen szórakoztatni fognak minket olykor káprázatos manővereikkel. Verstappen mellett egyébként még az év végén az F1-től visszavonuló Fernando Alonso is ünnepelhet a hétvégén, hiszen 309. nagydíján vesz részt a királykategóriában, amellyel megelőzi az örökranglistán egykori nagy riválisát, a hétszeres világbajnok Michael Schumachert, és ezzel Rubens Barrichello (326) mögött már egyedüliként második e téren. Persze Alonso könnyen lehet, hogy nem tartja számon, és nem is nagyon érdekli őt ez a statisztika, és sokkal inkább örülne annak, ha megismételné Szingapúrban elért hetedik helyét, mellyel törölné a tavalyi Orosz Nagydíj rossz emlékét, amikor még a rajtig sem tudott eljutni autója hibájából.

Kvyat utolsó utáni esélye és Ocon kivárása

Hét csapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren, Renault, Sauber, Haas) pilótafelállása már biztos 2019-re, miután kedden a Sauber bejelentette, hogy a 24 éves Antonio Giovinazzi lesz Kimi Räikkönen csapattársa jövőre. Pénteken pedig a Haas erősítette meg, hogy a 2019-es szezonban is Kevin Magnussen és Romain Grosjean vezeti az amerikai alakulat autóit. Három istálló még egyik versenyzőjét sem jelentette be a következő szezonra, így még hat hely van, ami kiadó. Pontosabban inkább csak négy, mivel szinte borítékolható, hogy az év közben tulajdonosváltáson és névváltoztatáson átesett Force India a Sergio Perez-Lance Stroll kettőssel vág neki a jövő esztendőnek. 

A Toro Rosso helyzete már egészen más. A Red Bull ezúttal nem igazán tud válogatni saját juniorjai közül, így elsősorban régi versenyzői és az utánpótlás-programjukon kívül eső fiatalok közül kell válogatnia olasz testvéristállója üléseit illetően. Ez a válságos helyzet pedig egy nem várt visszatérést eredményezhet. Akiről szó van, az az orosz Daniil Kvyat, akinek pályafutása épp Szocsiban kezdte lejtmenetét, amikor a 2016-os Nagydíj rajtjánál kétszer is megtorpedózta Sebastian Vettel Ferrariját, melyért a Red Bullból a Toro Rossóba sorolták vissza a következő futamon, előléptetve ezzel Max Verstappent.

A sors különös fordulata, hogy épp hazai földjén jelenthetik be Kvyat új szerződését a Toro Rossóval, mely egy évvel ezelőtt még ajtót mutatott neki. Idén Kvyat a Ferrari tesztpilótájaként gyűjtötte a tapasztalatokat, dr. Helmut Marko pedig a Red Bullnál úgy véli, ezalatt az idő alatt kellően megérett a versenyzésre, ennek köszönhetően pedig megérdemelne még egy esélyt a bizonyításra fiókcsapatuknál. A másik faenzai ülésre már több opció mutatkozik. Brendon Hartley halovány teljesítménye ellenére jó eséllyel maradhat a csapatnál, de Pascal Wehrlein F1-es visszatérése, sőt, az F3-ban szárnyra kapó Mick Schumacher érkezése sem kizárt. Rajtuk kívül is még számtalan név jöhet szóba arról a tízes listáról, akivel kalkulál a csapat.

A Williamsnél valamivel egyszerűbb a képlet, ahol az első hazai versenyére készülő Szergej Szirotkin helye szinte biztosnak tűnik. Csapattársi pozíciójára három-négy pilóta más-más okból kifolyólag jöhet számításba. Robert Kubica visszatérését már jó ideje várja az F1-es szurkolók jelentős része, Artem Markelov nagy anyagi hátérrel érkezne, míg a Forma-2-ben éllovas és Mercedes-nevelésű George Russelt ígéretes tehetségnek tartják. Könnyen lehet, hogy Claire Williamsék választása végül Markelovra esik majd, mivel a névadó főszponzor Martini és a milliárdos apuka által támogatott Lance Stroll is távozik az év végén a csapattól. Ha Markelov jövőre a Száguldó Cirkusz mezőnyének tagja lesz, akár három orosz pilóta is egyszerre versenyezhet a Forma – 1-ben.

A pilótakeringő legnagyobb vesztese valószínűleg Esteban Ocon lesz, aki ezt a szezont minden bizonnyal még végigversenyzi a Force Indiával, 2019-re viszont szinte biztosan el kell hagynia az istállót, és mivel a Mercedes-család tagja, számos csapat bezárta előtte a kapukat. Eléggé sanszos, hogy a Williams sem őt választja majd, így Ocon utolsó esélye is elúszhat a jövő évi F1-es ülésre. Borzasztó belegondolni abba, hogy egy ilyen képességű fiatal pilótát pöckölnek ki a királykategóriából a körülmények. Ez pedig legalább annyira a Mercedes sara, mint a többi csapaté. Ugyanis ha az Ocon kilátástalan helyzetét sokat panaszló Toto Wolff elengedte volna védence kezét azzal, hogy a Mercedes megszünteti vele az együttműködést (mint nemrég Pascal Wehrleinnal), biztosan több csapat is komolyan érdeklődött volna iránta. Egyre több az olyan hang, mely szerint Valtteri Bottasszal talán túl korán hosszabbított szerződést a Mercedes, és a helyére Ocont kellett volna ültetni 2019-ben, látva időközben a finn formahanyatlását. A franciának tehát valószínűleg a kivárás az egyetlen esélye azzal, ha egy évet ki kell hagynia, amikor viszont a Mercedes tesztpilótája lehet. Ha pedig Bottas a következő szezonban már az év első felében sem lesz meggyőző, 2020-ban Ocon akár Hamilton csapattársaként térhet vissza az F1-es versenyzésbe.

Hozzászólások