Formula 1 - Vettelnek a rajt utáni szélárnyék, Bottasnak csapattársa hátraesése hozhatja el a győzelmet
Vettelnek a rajt utáni szélárnyék, Bottasnak csapattársa hátraesése hozhatja el a győzelmet
Fotó: Europress/AFP

Vettelnek a rajt utáni szélárnyék, Bottasnak csapattársa hátraesése hozhatja el a győzelmet

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2018/09/30 08:57

Furcsa, meghökkentő, unalmas. Röviden ezzel a három szóval lehetne jellemezni a Forma – 1-es Orosz Nagydíj időmérő edzését, mely egy taktikailag érdekes futamot, és egy rendkívül izgalmas rajtot vetít előre.

Nem mindennapi kvalifikációnak lehettünk szemtanúi Szocsiban, melyben öt(!), motorcsere miatt előre megbüntetett versenyző (Fernando Alonso, Max Verstappen, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Brendon Hartley) vett részt, a két Renault-versenyző a szabad gumiválasztás érdekében meg sem próbált bejutni a Q3-ba, míg a Mercedes rég nem látott verést mért a jelenleg legjobb autónak vélt Ferrarira.

Ugyan aki követte a szabadedzések eredményeit, nem lepődött meg azon, hogy a csillagosok uralták a szombati időmérőt. Azon már inkább, hogy Lewis Hamilton a Q1-ben és a Q2-ben mutatott magabiztossága ellenére nem tudta végül megszerezni 80. pole pozícióját, aki helyett a csapattárs Valtteri Bottas rajtolhat az élről. Mindent egybevetve mégis nagyon nyomasztó lehetett a Ferrari számára, hogy még feltekert motorral is fél másodpercre voltak az Ezüstnyilaktól. Mintha időutazáson estünk volna át az elmúlt négy év Mercedes-dominanciájába.

Ugyanakkor Sebastian Vettelék mégis bizakodva várhatják a vasárnapot, hiszen azzal, hogy hozták a kötelező második sort, megcsinálhatják azt a Mercikkel, amit tavaly Bottas tett meg velük Szocsiban. Akkor ugyanis a finn kihasználta azt, hogy a rajt és az első féktáv közötti távolság az egyik leghosszabb az egész szezonban, és a harmadik helyről indulva a dupla szélárnyékot kihasználva előzte meg az első sorba kvalifikáló Ferrarikat (Räikkönent, majd Vettelt), akiket aztán a verseny végéig maga mögött tartott megszerezve ezzel első F1-es győzelmét.

Most pedig fordított a helyzet, ráadásul még ott van a képben Hamilton is, aki Bottas mellől vág majd neki az 53 körös futamnak. Azt Bottas is elmondta, hogy nem fog keménykedni a rajtnál a brittel, az viszont már egy másik kérdés, hogy tudatosan helyet cserélnek-e már az első féktáv előtt. Ezt azért elég nehéz jól kivitelezni, ha pedig Vettel és/vagy Räikkönen jól kapja el a startot, a hosszú padlógázas szakasz miatt rendkívül kockázatos is ezt megpróbálnia a Mercedesnek, melynek pilótái könnyen lehet, hogy csak egymást akadályoznák.

Akkor van nagy probléma Vettelnek és a Ferrarinak, ha a két Mercedes veszi be elsőként a második kanyart (az első kanyar csak egy enyhe jobbtörés, ezért is olyan hosszú az út az első fékezési pontig), mert onnantól ők tudják kontrollálni a futamot, és Bottas gyorsan el is engedheti Hamiltont, akit aztán hátvédként tud segíteni a Ferrarik esetleges feltartásával. Persze ha Bottas szemszögéből nézzük, a győzelemhez a legkevésbé lenne szüksége arra, hogy Hamilton ott maradjon mögötte, netán meg is előzze őt az indulásnál, mert akkor szinte biztosan nem hagyják elsőként beérni célba a szezonban még nyeretlen finnt. Ha viszont Hamilton valamilyen okból kifolyólag visszaesne az elején akár a mezőny végére, - bár Bottas nyilván nem kíván ilyet bajnokesélyes csapattársának - nagy eséllyel elkerülné a versenyen a csapatutasítást, és szabadon harcolhatna pályafutása negyedik futamgyőzelméért. Ez persze Vettel számára is egy eléggé kedvező opció lenne, aki így jó pár fontos pontot lefaraghatna abból a bizonyos 40-ből a vb-éllovas Hamiltonnal szemben az összetettben. Lehet, hogy többet, mintha megnyerné a futamot, és Hamilton lenne mögötte a második. Szóval ironikus módon Vettelt és Bottast ugyanazon szituáció segítené saját célja elérésének érdekében.

Persze a németek négyszeres világbajnoka is inkább egy tiszta versennyel számol, amelyben nemcsak a rajtnak, hanem a gumikezelésnek és a taktikának is komoly szerepe lehet. Mivel a Mercedes és a Ferrari-pilóták is ultralágyon teljesítették a legjobb idejüket a Q2-ben, nem a leglágyabb hiperlágy abroncsokon, hanem az eggyel keményebb keverékű gumikon teljesítik az első etapjukat a futamon. Ez biztonságot adhat mindkét csapat számára, különösen a Mercinek, mely az utóbbi versenyeken újra jobban birkózik meg a gumikopás adta nehézségekkel, mint fő riválisa. Ezért is fontos Vettelék számára, hogy lerajtolják Bottast, de legfőképp Hamiltont, mert ha csak mögéjük tudnak besorolni, nem nagyon tudják támadni őket a közelség okozta turbulens levegő miatt, mely még inkább nyírja a gumikat.

A középmezőny elejében is nagy csaták vannak készülőben, ahol a Haas, a Force India és a Sauber hármasfogatához csatlakozhat a mezőny végéről kapaszkodni próbáló Red Bull. Több szempontból is várhatjuk tehát a vasárnapot, mely az előjelek szerint nem hoz csapadékot Szocsiba.


Hozzászólások