
Vettelnek a rajt utáni szélárnyék, Bottasnak csapattársa hátraesése hozhatja el a győzelmet
Furcsa,
meghökkentő, unalmas. Röviden ezzel a három szóval lehetne jellemezni a Forma –
1-es Orosz Nagydíj időmérő edzését, mely egy taktikailag érdekes futamot, és
egy rendkívül izgalmas rajtot vetít előre.
Nem
mindennapi kvalifikációnak lehettünk szemtanúi Szocsiban, melyben öt(!), motorcsere
miatt előre megbüntetett versenyző (Fernando Alonso, Max Verstappen, Daniel
Ricciardo, Pierre Gasly, Brendon Hartley) vett részt, a két Renault-versenyző a
szabad gumiválasztás érdekében meg sem próbált bejutni a Q3-ba, míg a Mercedes
rég nem látott verést mért a jelenleg legjobb autónak vélt Ferrarira.
Ugyan
aki követte a szabadedzések eredményeit, nem lepődött meg azon, hogy a
csillagosok uralták a szombati időmérőt. Azon már inkább, hogy Lewis Hamilton a
Q1-ben és a Q2-ben mutatott magabiztossága ellenére nem tudta végül megszerezni
80. pole pozícióját, aki helyett a csapattárs Valtteri Bottas rajtolhat az
élről. Mindent egybevetve mégis nagyon nyomasztó lehetett a Ferrari számára,
hogy még feltekert motorral is fél másodpercre voltak az Ezüstnyilaktól. Mintha
időutazáson estünk volna át az elmúlt négy év Mercedes-dominanciájába.
Ugyanakkor
Sebastian Vettelék mégis bizakodva várhatják a vasárnapot, hiszen azzal, hogy
hozták a kötelező második sort, megcsinálhatják azt a Mercikkel, amit tavaly
Bottas tett meg velük Szocsiban. Akkor ugyanis a finn kihasználta azt, hogy a
rajt és az első féktáv közötti távolság az egyik leghosszabb az egész
szezonban, és a harmadik helyről indulva a dupla szélárnyékot kihasználva
előzte meg az első sorba kvalifikáló Ferrarikat (Räikkönent, majd Vettelt),
akiket aztán a verseny végéig maga mögött tartott megszerezve ezzel első F1-es
győzelmét.
Most
pedig fordított a helyzet, ráadásul még ott van a képben Hamilton is, aki
Bottas mellől vág majd neki az 53 körös futamnak. Azt Bottas is elmondta, hogy
nem fog keménykedni a rajtnál a brittel, az viszont már egy másik kérdés, hogy
tudatosan helyet cserélnek-e már az első féktáv előtt. Ezt azért elég nehéz jól
kivitelezni, ha pedig Vettel és/vagy Räikkönen jól kapja el a startot, a hosszú
padlógázas szakasz miatt rendkívül kockázatos is ezt megpróbálnia a
Mercedesnek, melynek pilótái könnyen lehet, hogy csak egymást akadályoznák.
Akkor
van nagy probléma Vettelnek és a Ferrarinak, ha a két Mercedes veszi be
elsőként a második kanyart (az első kanyar csak egy enyhe jobbtörés, ezért is
olyan hosszú az út az első fékezési pontig), mert onnantól ők tudják
kontrollálni a futamot, és Bottas gyorsan el is engedheti Hamiltont, akit aztán
hátvédként tud segíteni a Ferrarik esetleges feltartásával. Persze ha Bottas
szemszögéből nézzük, a győzelemhez a legkevésbé lenne szüksége arra, hogy
Hamilton ott maradjon mögötte, netán meg is előzze őt az indulásnál, mert akkor
szinte biztosan nem hagyják elsőként beérni célba a szezonban még nyeretlen
finnt. Ha viszont Hamilton valamilyen okból kifolyólag visszaesne az elején
akár a mezőny végére, - bár Bottas nyilván nem kíván ilyet bajnokesélyes csapattársának
- nagy eséllyel elkerülné a versenyen a csapatutasítást, és szabadon
harcolhatna pályafutása negyedik futamgyőzelméért. Ez persze Vettel számára is
egy eléggé kedvező opció lenne, aki így jó pár fontos pontot lefaraghatna abból
a bizonyos 40-ből a vb-éllovas Hamiltonnal szemben az összetettben. Lehet, hogy
többet, mintha megnyerné a futamot, és Hamilton lenne mögötte a második. Szóval
ironikus módon Vettelt és Bottast ugyanazon szituáció segítené saját célja
elérésének érdekében.
Persze
a németek négyszeres világbajnoka is inkább egy tiszta versennyel számol,
amelyben nemcsak a rajtnak, hanem a gumikezelésnek és a taktikának is komoly
szerepe lehet. Mivel a Mercedes és a Ferrari-pilóták is ultralágyon
teljesítették a legjobb idejüket a Q2-ben, nem a leglágyabb hiperlágy
abroncsokon, hanem az eggyel keményebb keverékű gumikon teljesítik az első
etapjukat a futamon. Ez biztonságot adhat mindkét csapat számára, különösen a
Mercinek, mely az utóbbi versenyeken újra jobban birkózik meg a gumikopás adta
nehézségekkel, mint fő riválisa. Ezért is fontos Vettelék számára, hogy
lerajtolják Bottast, de legfőképp Hamiltont, mert ha csak mögéjük tudnak
besorolni, nem nagyon tudják támadni őket a közelség okozta turbulens levegő
miatt, mely még inkább nyírja a gumikat.
A
középmezőny elejében is nagy csaták vannak készülőben, ahol a Haas, a Force
India és a Sauber hármasfogatához csatlakozhat a mezőny végéről kapaszkodni
próbáló Red Bull. Több szempontból is várhatjuk tehát a vasárnapot, mely az
előjelek szerint nem hoz csapadékot Szocsiba.