Formula 1 - Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött
Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött

Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött

Szentimrei Kristóf ·
2018/10/06 17:50

Az előző heti szocsi kvalifikációval ellentétben kifejezetten érdekes és trükkös szombaton vagyunk túl a Forma – 1-es Japán Nagydíjon. Bár Lewis Hamilton megszerezte karrierje 80. pole pozícióját, sokkal inkább Sebastian Vettel és a Ferrari bakijáról, valamint Daniel Ricciardo újabb balszerencséjéről lett emlékezetes a suzukai időmérő. Jöjjenek a részletek.


Az eső ismét kifogott Vettelen

A vártnál kevesebb eső érkezett a Japán Nagydíj időmérő edzésére, mégis épp annyira megkavarta a kártyákat, hogy a Ferrari és Sebastian Vettel kettőse ismét fájó hibát kövessen el. A Q2 végén is már érkezett egy kis csapadék, a kvalifikáció utolsó szakaszára pedig meg is nehezítette a közlekedést a suzukai aszfaltcsíkon. Azonban bőven nem volt annyi helyen, és akkora mennyiségű víz a pályán, hogy Vettelt és Räikkönent slickek helyett átmeneti esőgumikon küldje ki a Ferrari. Ezzel a felesleges kockáztatással pedig értékes perceket vett el a csapat két versenyzőjétől, ami nehezebbé tette számukra, hogy két mért kört is fussanak a Q3-ban. Ez azért is lett volna fontos, mert az eső enyhe intenzitásával előre várni lehetett, hogy a második körével senki sem fog javítani, így ha valaki az elsőt nem rakja össze jól, az nemcsak értékes tizedmásodperceket, hanem számos pozíciót is veszthet vele. Mivel a Ferrarik az elvesztegetett idő miatt később tudták megkezdeni első értékelhető körüket, nehezebb körülmények fogadták őket. Már Kimi Räikkönen is össze-vissza csúszkált, de ő még valahogy be tudott evickélni negyedikként a jóval előbb mért körön lévő Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Max Verstappen mögé.

Sebastian Vettel egészen jól haladt, amíg a Spoon-kanyar előtt kicsit rá nem ment a vizes kerékvetőre, melynek köszönhetően egyből kicsúszott, és csak a 9. időt tudta autózni. Mivel a folytatásban ő sem tudott javítani, közel négy és fél másodperces lemaradással, maradt ebben a pozícióban. Pontosabban időközben egy helyett előrelépett a rajtrácson – ugyanis a 8. Esteban Ocon három rajthelyes büntetést kapott, mert a harmadik szabadedzésen a piros zászlós időszak elején a megengedettnél nagyobb sebességgel ment – ez azonban aligha vigasztalja az immáron sokadik pofonját kapó Vettelt, aki ennek ellenére nem hibáztatja csapatát a Q3 elején választott taktika miatt.

,,Lehettünk volna a hősök is.” – kezdte értékelését a németek négyszeres világbajnoka. - ,,Rosszul választottunk, de abban a pillanatban úgy tűnt, érdemes megkockáztatni, hogy a köztes gumin fussunk egy kört. Ha az eső hamarabb érkezett volna, akkor most mi lennénk a hősök. Ilyesmi megesik.”

 043_dpa-pa_1255_110061659.jpg Fotó: Europress/AFP

Ahogy olyan apró hiba is megesik, amit Vettel produkált a Spoon-ban. Csakhogy a németnek idén már volt egy apró rontása, ami végül nagyon sokba került. Azon a bizonyos Német Nagydíjon, ahol (ugyanúgy esős körülmények között) vezető helyről esett ki, teljesen megfordítva ezzel a bajnokság menetét. Bár a vb-cím már Szingapúrban, és még inkább Szocsiban elúszott Vettel számára, azzal, hogy ő csak a 8. helyről rajtol, míg Hamilton a pole-ból vághat neki az 53 körös futamnak, valószínűleg már csak matematikai kérdés marad, ki lesz 2018. Forma-1-es világbajnoka.

Vettel nyilván vasárnap mindent meg fog tenni, hogy felzárkózzon, és a dobogóra sem esélytelen, bár Suzukában nem könnyű követni a másikat, éppen ezért megelőzni sem. Kérdés, hogy fogják bírni a gumik a Ferrarin, a vörös autókon ugyanis a második szabadedzés versenyszimulációjában erőteljesen koptak az abroncsok, amely probléma újonnan most már három-négy nagydíj óta sújtja a csapatot.

Egy véget érni nem akaró átok

Daniel Ricciardót pedig a motorproblémák sújtják július eleje óta. Az ausztrál pilóta monacói győzelme óta elképesztő pechszériába került, mintha részben a Red Bulltól való távozása miatt sújtanák az ,,energiaitalos istenek”. Az elmúlt hétvégéken motorcsere okozta büntetés miatt kellett a mezőny végéről felzárkóznia, most pedig, amikor végre nem kapna büntetést, a Renault-motor ismét megadja magát, ráadásul a Q2 elején. Ennek következtében Ricciardo csak a 15. helyről indulhat, amennyiben nem kap büntetést egy esetleges újabb motorcseréből kifolyólag. Ez már zsinórban a negyedik időmérője, ahol nem tudott bekerülni a legjobb tíz közé. Nem véletlen, hogy miután kiszállt az autójából, és csalódottan ballagott a boxutcában, az egyébként szinte mindig mosolygós versenyző torkából egy eddig tőle soha nem hallott, hatalmas üvöltés szakadt ki, kiadva ezzel talán mindazt a feszültséget, ami az elmúlt hetekben, hónapokban gyülemlett benne.

„Igen, még a hangom is elment.” – adott választ arra a kérdésre Ricciardo, miért beszél olyan rekedtesen, erőtlenül. - ,,Elegem van. Az utolsó kanyarból kigyorsítva éreztem, hogy elszáll az erő, még azelőtt, hogy nekivágtam volna a gyorskörömnek. Az autó elkezdett ugrálni, és tudtam, hogy valami végzetes hiba lehet. Nem volt egészséges a hangja. Ennek egyszerűen nincs vége.”

Ezután már egy kicsit nyugodtabban értékelt a hétszeres futamgyőztes: "Kicsit már lehiggadtam, de komolyan nem tudom, mit tehetnék azért, hogy ennek végre vége legyen. Ez a mai nagyon mérgessé tett. Nem tudom, mit tegyek most. Az időmérő mindig fontos itt, követni is nehéz másokat ezen a pályán. Mindent megteszek, amit csak tudok, de nem is tudom. Pillanatnyilag nagyon fáj…”

Az elmúlt években is láttunk hasonló pechsorozatot, gondoljunk csak Fernando Alonso tavalyi szezonjára vagy Michael Schumacher 2012-es idényére. Ezek olyan dolgok, amik a technikai sportok részét képezik, egy idő után viszont rendkívül frusztrálttá tudnak tenni egy versenyzőt. Ricciardónak pedig a jövő év sem ígérkezik könnyűnek, hiszen a gyári Renault csak 2020-ban vár nagyobb előrelépést magától. Éppen ezért Ricciardónak sincsenek nagy elvárásai jövendőbeli csapata felé, amellyel nemhogy futamgyőzelmeket, még csak dobogókat se vár 2019-ben. Szóval nagy eséllyel a 29 éves pilóta egy jó ideig nem ízlelheti meg újra a pezsgőt a cipőjéből a pódiumon, éppen ezért örülne, ha az idei év hátralévő részében végre a szerencse mellé állna, különösen Mexikóban, ahol a Red Bull minden bizonnyal a legversenyképesebb lesz az elkövetkezendő öt futamon.

Honda kontra Renault: Avagy a Toro Rosso tündöklése és a McLaren bukása

Ismét izgalmas küzdelmet hozott a középmezőny csatája az időmérőn, ahol az elmúlt nagydíjhétvégéken megszokott Haas – Force India páros mellett ezúttal nem a Sauber, hanem a Toro Rosso küzdött meg a Q3-ban  a minél jobb helyezésekért. A Red Bull fiókcsapatának motorszállítója, a hazai versenyére készülő Honda legújabb fejlesztései ugyanis beváltak, így Pierre Gasly és Brendon Hartley is bejutottak a legjobb tíz közé. Sőt, a kvalifikáció utolsó szakaszában a trükkös körülményeket is kihasználva végül a kiváló 6. és 7. helyezést szerezték meg, ráadásul Hartley még a csapattársát is megelőzte, az új-zélandi versenyző pedig ezzel pályafutása legjobb rajtpozícióját érdemelte ki magának. Ez a teljesítmény jó ajánlólevél lehet neki, hogy végül ő folytassa jövőre is a Toro Rossónál a vissszatérő Daniil Kvyat mellett.

A Haasnál Romain Grosjean továbbra is jóval meggyőzőbb egykörön, mint Kevin Magnussen, a francia a nagyon ígéretes 5. helyet csípte el, míg a dán pilótának meg kellett elégednie a 12. pozícióval. Legalább utóbbi szabadon választhat gumit, ahogy Charles Leclerc is, aki Ocon hátrasorolásának jóvoltából a 10. helyről küzdhet ismét értékes pontokért. Annak a monacói biztosan örül, hogy vasárnap minden bizonnyal száraz körülmények lesznek végig a futamon, az eső ugyanis megint csak megtréfálta Leclerc-et, aki a hockenheimi versenyét lekopírozva ismét bemutatott egy 360 fokos piruettet, miután Vettelhez hasonlóan ráment egy kicsit is a rázókőre. A másik Sauber-pilóta, Marcus Ericsson nem úszta meg ennyivel, aki még a Q1-ben dobta el az autóját a 7-es kanyarban, miután kisodródott a külső ívre.

 066_DPPI_00118019_410.jpg Fotó: Europress/AFP

Azonban a két McLarennek még a tempója sem volt meg, hogy továbbjusson a Q2-be. Fernando Alonso három esztendeje itt ,,GP2”-zte le akkori motorszállítójukat, a Hondát, a japán gyártó pedig saját földjén most kellően visszavágott az idén már Renault-val hajtott angol márka kétszeres világbajnokának az említett megjegyzésért. Alonso és Stoffel Vandoorne még az eddig sereghajtó Williamsekkel sem tudták tartani a lépést, és csupán a balesetet szenvedő Marcus Ericssont tudták megelőzni. Ahhoz képest, hogy a McLaren még az év elején a Haasszal és a gyári Renault-val küzdött a középmezőny elején, ez elég nagy pofon most Zak Brownéknak. És ha már a gyári Reanult-t felemlegettük, a franciák is nagyon haloványan teljesítenek mostanság. Carlos Sainz a 13., Nico Hülkenberg csupán a 16. lett, úgyhogy a konstruktőri negyedik helyért a Haas most komoly pontokat hozhat a riválison.

Hozzászólások