Formula 1 - Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött
Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött
Fotó: Europress/AFP

Vettel újra nagy árat fizetett apró hibájáért, Ricciardo tehetetlenül üvöltött

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2018/10/06 17:50

Az előző heti szocsi kvalifikációval ellentétben kifejezetten érdekes és trükkös szombaton vagyunk túl a Forma – 1-es Japán Nagydíjon. Bár Lewis Hamilton megszerezte karrierje 80. pole pozícióját, sokkal inkább Sebastian Vettel és a Ferrari bakijáról, valamint Daniel Ricciardo újabb balszerencséjéről lett emlékezetes a suzukai időmérő. Jöjjenek a részletek.


Az eső ismét kifogott Vettelen

A vártnál kevesebb eső érkezett a Japán Nagydíj időmérő edzésére, mégis épp annyira megkavarta a kártyákat, hogy a Ferrari és Sebastian Vettel kettőse ismét fájó hibát kövessen el. A Q2 végén is már érkezett egy kis csapadék, a kvalifikáció utolsó szakaszára pedig meg is nehezítette a közlekedést a suzukai aszfaltcsíkon. Azonban bőven nem volt annyi helyen, és akkora mennyiségű víz a pályán, hogy Vettelt és Räikkönent slickek helyett átmeneti esőgumikon küldje ki a Ferrari. Ezzel a felesleges kockáztatással pedig értékes perceket vett el a csapat két versenyzőjétől, ami nehezebbé tette számukra, hogy két mért kört is fussanak a Q3-ban. Ez azért is lett volna fontos, mert az eső enyhe intenzitásával előre várni lehetett, hogy a második körével senki sem fog javítani, így ha valaki az elsőt nem rakja össze jól, az nemcsak értékes tizedmásodperceket, hanem számos pozíciót is veszthet vele. Mivel a Ferrarik az elvesztegetett idő miatt később tudták megkezdeni első értékelhető körüket, nehezebb körülmények fogadták őket. Már Kimi Räikkönen is össze-vissza csúszkált, de ő még valahogy be tudott evickélni negyedikként a jóval előbb mért körön lévő Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Max Verstappen mögé.

Sebastian Vettel egészen jól haladt, amíg a Spoon-kanyar előtt kicsit rá nem ment a vizes kerékvetőre, melynek köszönhetően egyből kicsúszott, és csak a 9. időt tudta autózni. Mivel a folytatásban ő sem tudott javítani, közel négy és fél másodperces lemaradással, maradt ebben a pozícióban. Pontosabban időközben egy helyett előrelépett a rajtrácson – ugyanis a 8. Esteban Ocon három rajthelyes büntetést kapott, mert a harmadik szabadedzésen a piros zászlós időszak elején a megengedettnél nagyobb sebességgel ment – ez azonban aligha vigasztalja az immáron sokadik pofonját kapó Vettelt, aki ennek ellenére nem hibáztatja csapatát a Q3 elején választott taktika miatt.

,,Lehettünk volna a hősök is.” – kezdte értékelését a németek négyszeres világbajnoka. - ,,Rosszul választottunk, de abban a pillanatban úgy tűnt, érdemes megkockáztatni, hogy a köztes gumin fussunk egy kört. Ha az eső hamarabb érkezett volna, akkor most mi lennénk a hősök. Ilyesmi megesik.”

 043_dpa-pa_1255_110061659.jpg Fotó: Europress/AFP

Ahogy olyan apró hiba is megesik, amit Vettel produkált a Spoon-ban. Csakhogy a németnek idén már volt egy apró rontása, ami végül nagyon sokba került. Azon a bizonyos Német Nagydíjon, ahol (ugyanúgy esős körülmények között) vezető helyről esett ki, teljesen megfordítva ezzel a bajnokság menetét. Bár a vb-cím már Szingapúrban, és még inkább Szocsiban elúszott Vettel számára, azzal, hogy ő csak a 8. helyről rajtol, míg Hamilton a pole-ból vághat neki az 53 körös futamnak, valószínűleg már csak matematikai kérdés marad, ki lesz 2018. Forma-1-es világbajnoka.

Vettel nyilván vasárnap mindent meg fog tenni, hogy felzárkózzon, és a dobogóra sem esélytelen, bár Suzukában nem könnyű követni a másikat, éppen ezért megelőzni sem. Kérdés, hogy fogják bírni a gumik a Ferrarin, a vörös autókon ugyanis a második szabadedzés versenyszimulációjában erőteljesen koptak az abroncsok, amely probléma újonnan most már három-négy nagydíj óta sújtja a csapatot.

Egy véget érni nem akaró átok

Daniel Ricciardót pedig a motorproblémák sújtják július eleje óta. Az ausztrál pilóta monacói győzelme óta elképesztő pechszériába került, mintha részben a Red Bulltól való távozása miatt sújtanák az ,,energiaitalos istenek”. Az elmúlt hétvégéken motorcsere okozta büntetés miatt kellett a mezőny végéről felzárkóznia, most pedig, amikor végre nem kapna büntetést, a Renault-motor ismét megadja magát, ráadásul a Q2 elején. Ennek következtében Ricciardo csak a 15. helyről indulhat, amennyiben nem kap büntetést egy esetleges újabb motorcseréből kifolyólag. Ez már zsinórban a negyedik időmérője, ahol nem tudott bekerülni a legjobb tíz közé. Nem véletlen, hogy miután kiszállt az autójából, és csalódottan ballagott a boxutcában, az egyébként szinte mindig mosolygós versenyző torkából egy eddig tőle soha nem hallott, hatalmas üvöltés szakadt ki, kiadva ezzel talán mindazt a feszültséget, ami az elmúlt hetekben, hónapokban gyülemlett benne.

„Igen, még a hangom is elment.” – adott választ arra a kérdésre Ricciardo, miért beszél olyan rekedtesen, erőtlenül. - ,,Elegem van. Az utolsó kanyarból kigyorsítva éreztem, hogy elszáll az erő, még azelőtt, hogy nekivágtam volna a gyorskörömnek. Az autó elkezdett ugrálni, és tudtam, hogy valami végzetes hiba lehet. Nem volt egészséges a hangja. Ennek egyszerűen nincs vége.”

Ezután már egy kicsit nyugodtabban értékelt a hétszeres futamgyőztes: "Kicsit már lehiggadtam, de komolyan nem tudom, mit tehetnék azért, hogy ennek végre vége legyen. Ez a mai nagyon mérgessé tett. Nem tudom, mit tegyek most. Az időmérő mindig fontos itt, követni is nehéz másokat ezen a pályán. Mindent megteszek, amit csak tudok, de nem is tudom. Pillanatnyilag nagyon fáj…”

Az elmúlt években is láttunk hasonló pechsorozatot, gondoljunk csak Fernando Alonso tavalyi szezonjára vagy Michael Schumacher 2012-es idényére. Ezek olyan dolgok, amik a technikai sportok részét képezik, egy idő után viszont rendkívül frusztrálttá tudnak tenni egy versenyzőt. Ricciardónak pedig a jövő év sem ígérkezik könnyűnek, hiszen a gyári Renault csak 2020-ban vár nagyobb előrelépést magától. Éppen ezért Ricciardónak sincsenek nagy elvárásai jövendőbeli csapata felé, amellyel nemhogy futamgyőzelmeket, még csak dobogókat se vár 2019-ben. Szóval nagy eséllyel a 29 éves pilóta egy jó ideig nem ízlelheti meg újra a pezsgőt a cipőjéből a pódiumon, éppen ezért örülne, ha az idei év hátralévő részében végre a szerencse mellé állna, különösen Mexikóban, ahol a Red Bull minden bizonnyal a legversenyképesebb lesz az elkövetkezendő öt futamon.

Honda kontra Renault: Avagy a Toro Rosso tündöklése és a McLaren bukása

Ismét izgalmas küzdelmet hozott a középmezőny csatája az időmérőn, ahol az elmúlt nagydíjhétvégéken megszokott Haas – Force India páros mellett ezúttal nem a Sauber, hanem a Toro Rosso küzdött meg a Q3-ban  a minél jobb helyezésekért. A Red Bull fiókcsapatának motorszállítója, a hazai versenyére készülő Honda legújabb fejlesztései ugyanis beváltak, így Pierre Gasly és Brendon Hartley is bejutottak a legjobb tíz közé. Sőt, a kvalifikáció utolsó szakaszában a trükkös körülményeket is kihasználva végül a kiváló 6. és 7. helyezést szerezték meg, ráadásul Hartley még a csapattársát is megelőzte, az új-zélandi versenyző pedig ezzel pályafutása legjobb rajtpozícióját érdemelte ki magának. Ez a teljesítmény jó ajánlólevél lehet neki, hogy végül ő folytassa jövőre is a Toro Rossónál a vissszatérő Daniil Kvyat mellett.

A Haasnál Romain Grosjean továbbra is jóval meggyőzőbb egykörön, mint Kevin Magnussen, a francia a nagyon ígéretes 5. helyet csípte el, míg a dán pilótának meg kellett elégednie a 12. pozícióval. Legalább utóbbi szabadon választhat gumit, ahogy Charles Leclerc is, aki Ocon hátrasorolásának jóvoltából a 10. helyről küzdhet ismét értékes pontokért. Annak a monacói biztosan örül, hogy vasárnap minden bizonnyal száraz körülmények lesznek végig a futamon, az eső ugyanis megint csak megtréfálta Leclerc-et, aki a hockenheimi versenyét lekopírozva ismét bemutatott egy 360 fokos piruettet, miután Vettelhez hasonlóan ráment egy kicsit is a rázókőre. A másik Sauber-pilóta, Marcus Ericsson nem úszta meg ennyivel, aki még a Q1-ben dobta el az autóját a 7-es kanyarban, miután kisodródott a külső ívre.

 066_DPPI_00118019_410.jpg Fotó: Europress/AFP

Azonban a két McLarennek még a tempója sem volt meg, hogy továbbjusson a Q2-be. Fernando Alonso három esztendeje itt ,,GP2”-zte le akkori motorszállítójukat, a Hondát, a japán gyártó pedig saját földjén most kellően visszavágott az idén már Renault-val hajtott angol márka kétszeres világbajnokának az említett megjegyzésért. Alonso és Stoffel Vandoorne még az eddig sereghajtó Williamsekkel sem tudták tartani a lépést, és csupán a balesetet szenvedő Marcus Ericssont tudták megelőzni. Ahhoz képest, hogy a McLaren még az év elején a Haasszal és a gyári Renault-val küzdött a középmezőny elején, ez elég nagy pofon most Zak Brownéknak. És ha már a gyári Reanult-t felemlegettük, a franciák is nagyon haloványan teljesítenek mostanság. Carlos Sainz a 13., Nico Hülkenberg csupán a 16. lett, úgyhogy a konstruktőri negyedik helyért a Haas most komoly pontokat hozhat a riválison.

Hozzászólások