Forma-1 - Vettel helyzete nem túl kecsegtető, de a Ferrari is dilemma előtt áll
Vettel helyzete nem túl kecsegtető, de a Ferrari is dilemma előtt áll
Fotó: Europress/AFP

Vettel helyzete nem túl kecsegtető, de a Ferrari is dilemma előtt áll

Németh DánielNémeth Dániel
2020/05/12 13:21
Sebastian Vettel mindig is nyíltan beszélt arról, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumachert tekinti példaképének, talán ezért is tűnt magától értetődően természetes lépésnek, hogy 2015-ben a Ferrarihoz szerződött. A nagy álom, a közös cím megszerzése azonban nem sikerült, és minden valószínűség szerint ez így is marad, mert a négyszeres világbajnok 2020 végén távozik a maranellóiaktól.

Több motorsportos szaklapban már hétfő este megjelent, hogy a német pilóta és a Ferrari között megakadtak a tárgyalások, kedden pedig hivatalosan megerősítették a felek a hírt. A döntés alaposan felrázhatja az érdekesen induló, de egyre inkább papírforma eredményeket szállító pilótapiacot, hiszen egyszerre vált elérhetővé a mezőny egyik legjobb versenyzője és a sportág legnagyobb presztízzsel bíró ülése. Vélhetően a Ferrarinak nem lesz nehéz dolga az utódkeresésnél, Vettel helyzete némileg komplikáltabb.

Nem a pénz, inkább a bizalom

Vettel a közleményben leszögezte, hogy nem az anyagiakon múlt a folytatás. Nem véletlen, hogy erre külön kitért a német pilóta, a sajtóban ugyanis többször felröppentek olyan hírek, miszerint elégedetlen a Ferrari által kínált fizetéssel. Tény, hogy az olasz istálló jelentősen csökkentette volna a négyszeres világbajnok jelenlegi bérét, lényegében egy szintre emelve a 2024-ig érvényes szerződéssel rendelkező Charles Leclerc-rel, ám az igazi sérelmeket inkább a kontraktus üzenete okozhatta.

A szerződés felépítése ugyanis azt jelezte, hogy a Ferrari már nem igazán bízott Vettelben.

A négyszeres világbajnok Vettel távozik a Ferraritól | Eurosport

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel az idény végén távozik a Ferrari F1-es csapatától. A Bild, az Auto, Motor und Sport és a Motorsport-Total.com egybehangzó értesülését kedden megerősítette az olasz istálló, eszerint a 32 éves német pilóta nem hosszabbítja meg szerződését és hat idény után elhagyja a maranellóiakat.

A német pilóta korábban azt mondta, olyan megállapodást szeretne, ami mindkét fél számára előnyös, az egyik nyilatkozatából pedig az is kiderült, hogy milyen időtartamban gondolkodott. "Ami a szerződés hosszát illeti... nem is tudom. A múltban normál esetben három évre írtunk alá. Tudom, hogy a legtapasztaltabb F1-es pilóták közé tartozom, de azért nem én vagyok a legidősebb. Szóval azt nem gondolnám, hogy ebben a tekintetben az életkori határokról kellene beszélnünk. Olyan döntést fogunk hozni, amivel elégedettek vagyunk."

Ehhez képest a Ferrari rövid távban gondolkozott, és egy olyan kontraktust ajánlott a német versenyzőnek, amelyben ugyan volt opció, de csak egy évre garantálta volna a megállapodás meghosszabbítását. Korábban az olaszok a második ferraris időszakában gyengébben teljesítő Kimi Räikkönennel kötöttek hasonló szerződéseket, és gyakran csak augusztus-szeptember környékén dőlt el a finn versenyző sorsa. Valahol érthető, hogy a négyszeres világbajnok nem akart ilyen helyzetbe kerülni, és inkább a piacon teszteli a lehetőségeit.

Kevés hely jöhet szóba

Vettel helyzete alapból sem kecsegtet túl sok jóval, hiszen a topcsapatoknál már rég megvannak az első számú versenyzők, ráadásul a koronavírus-járvány miatt a sportág finanszírozása terén is egyre nagyobb a bizonytalanság. Még az olyan legendás, hatalmas múlttal rendelkező istállók, mint amilyen például a McLaren, az anyagi nehézségekre figyelmeztetnek, és a költségvetési plafon további szűkítése mellett lobbiznak. Ebben a környezetben mindenki kétszer is meggondolja, mielőtt elkötelezi magát egy komolyabb anyagi befektetés mellett.

Egy év szünet visszafordíthatatlan károkat okozna a Forma-1-ben | Eurosport

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke hosszú interjút adott a Telegraph-nak , melyben többek között kifejtette, miért van nagy szüksége a Forma-1-nek a 2020-as szezonra. Beszélt arról is, hogyan birkóznak meg csapatszinten a nehézségekkel, hogyan próbálják motiváltan tartani a versenyzőket, és a Ferrari-botrányra is kitért pár gondolat erejéig.

Nagyot szólna, ha a Mercedes vagy a Red Bull bevállalná, hogy két topversenyzővel vág neki a 2021-es idénynek, erre azonban kevés az esély. A Mercedes épp öles léptekkel írja át a sportág történelmét, a konstruktőri és az egyéni győzelmek tekintetében egyaránt. Miért is kockáztatná, hogy Hamilton megdöntse Schumacher rekordját, és mercedeses színekben váljon minden idők legeredményesebb F1-es pilótájává? Hasonló a dilemma a Red Bullnál: ha az a cél, hogy Verstappen vb-győztes legyen, 

Alexander Albon sokkal jobb társ, mint amilyen a házon belüli rivalizálást erősítő Vettel lenne.

2022-től a mostani erőviszonyok jelentősen átalakulhatnak, és - már amennyiben folytatja a pályafutását - ez kínálhatja a legnagyobb esélyt Vettel számára. Ahogyan azt Daniel Ricciardo nemrég elmondta egy interjúban, az autósport egyik fő nehézsége, hogy nem elég a tehetség és az elszántság, a világbajnoki győzelemhez helyezkedni is tudni kell. Nem zárhatjuk ki, hogy a szabályváltozásokat követően a Renault vagy a McLaren vb-esélyes konstrukciót gyárt, és pont azok járnak rosszul, akik a jelenlegi topcsapatokhoz szerződnek.

Három jelölt Leclerc mellé

Vettel távozásával megüresedik az F1 legnagyobb presztízzsel bíró ülése, és hiába szólt a Ferrari elmúlt egy évtizede az elszalasztott lehetőségekről, óriási lehetőség előtt állnak a topcsapatokba vágyó pilóták. Az olasz sajtó szerint Carlos Sainz az egyik jelöltje a Ferrarinak, aki a Toro Rossónál került be az F1-es körforgásba, majd később a Renault és a McLaren pilótája lett. Mostani csapatánál elégedettek vele, és ő maga is többször elmondta, hogy jól érzi magát a McLarennél, viszont 2021-re még nincs érvényes szerződése.

Az ausztrál versenyző kaotikus szezonkezdetre számít a berozsdásodott pilóták miatt | Eurosport

Daniel Ricciardo, a Renault kiváló versenyzője arra számít, hogy a szokatlanul hosszú kihagyás után időbe telik majd, mire mindenki felveszi a ritmust, emiatt az év első versenyeit meghatározhatják az egyéni hibák. Az ausztrál versenyző arról is nyilatkozott, milyen dilemmával szembesülnek a pilóták a Forma-1-ben, amikor a jövőjükről kell döntést hozniuk.

Bár a 25 éves spanyol versenyző tehetségéhez és gyorsaságához nem fér kétség, a Ferrari profiljához valamivel jobban passzolna Daniel Ricciardo. Az ausztrál versenyző 2018-ban sokkolta az F1-et, amikor a Red Bullt hátrahagyva aláírt a Renault-hoz, miután azt érezte, a csapatnál egyértelműen Verstappen élvezi az elsőbbséget. Ricciardo gyorsasága és személyisége is illene az olaszokhoz, ráadásul ő már bizonyított topcsapatnál, vagyis a Ferrarinak az újonc hibáktól sem kellene tartania.

Szintén a lehetőségek között van Antonio Giovinazzi, aki jelenleg a Ferrari támogatásának köszönhetően vezetheti az egyik Alfa Romeót. Az olasz pilóta gyengén kezdte a tavalyi szezont, és hiába fejlődött sokat, Räikkönen versenytempójától az idény nagy részében elmaradt. Ha nagyon bíznak a Ferrarinál Leclerc-ben, elképzelhető, hogy egy egyértelmű második számú versenyzőt igazolnak mellé - nem lenne idegen a csapattól - azonban rizikós lenne egy 22 éves, harmadik F1-es szezonját megkezdő versenyzőre bízni a vezérszerepet.

Valószínűleg nem lövünk nagyon mellé, ha azt állítjuk: pletykák szintjén felmerül majd Lewis Hamilton és Fernando Alonso neve is, de a gyakorlatban egyik megoldás sem tűnik reálisnak.  A hatszoros világbajnok britet nehezen lehetne elcsábítani a Mercedestől (miért is cserélné le a bizonyítottan sikeres projektet egy bizonytalan kedvéért), a kétszeres világbajnok spanyol pedig 2015-ben épp a csapaton belüli feszültségek miatt döntött a távozás mellett. 

Hozzászólások