Forma-1 - Vettel és Hamilton csatája az újabb bizonyítéka a Forma-1 hanyatlásának
Vettel és Hamilton csatája az újabb bizonyítéka a Forma-1 hanyatlásának
Fotó: Europress/AFP

Vettel és Hamilton csatája az újabb bizonyítéka a Forma-1 hanyatlásának

Németh DánielNémeth Dániel
2019/06/10 16:53
Ritkán látni olyan dobogót, amikor az első két helyezett egyaránt elégedetlen, a harmadik helyen záró pilóta pedig, részben ezt figyelembe véve, szintén visszafogottan ünnepel. Hétvégén a Forma-1-ben szemtanúi lehettünk egy ilyen pillanatnak, hiszen Sebastian Vettelt megfosztották jogosnak érzett győzelmétől, és Lewis Hamilton sem büntetéssel akarta megszerezni újabb sikerét.

Sebastian Vettel a Kanadai Nagydíj 48. körében a hármas-négyes kanyar előtt megcsúszott Ferrarijával, majd a füvön keresztülvágva tért vissza a pályára, épp a nagy sebességgel érkező Lewis Hamilton elé. Ugyan a brit pilóta kapott némi helyet Vetteltől, hogy elkerüljék az ütközést, többször fékezésre kényszerült. Hosszas tanácskozás után végül úgy döntöttek a versenybírók, hogy a négyszeres világbajnok veszélyes manőverrel tért vissza a pályára, ezért öt másodperces büntetéssel sújtották.

Hiába ért tehát elsőként a célba a német, végül Hamilton kapta a győzelemért járó 25 pontot.

Vettel hiába nyerte meg a Kanadai Nagydíjat, Hamilton feltartása miatt megbüntették | Hosszabbítás

Sebastian Vettel, a Ferrari német pilótája ért célba elsőként a vasárnapi Forma-1-es Kanadai Nagydíjon, öt másodperces büntetése miatt mégis a címvédő Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője győzött. Az ötszörös világbajnok Hamiltonnak ez volt idei ötödik, pályafutása 78. futamgyőzelme, Montréalban pedig karrierje hetedik diadalát aratta, és növelte az előnyét az összetett pontversenyben.

Vettel kiakadt a döntésen

Hamilton a csapatrádión egyből jelezte, hogy szerinte Vettel szabálytalanul tért vissza a pályára, nem sokkal később pedig az FIA is vizsgálni kezdte az esetet. Miután meghozták a Vettelt elmarasztaló döntést, a német pilóta már a rádióban hangot adott nemtetszésének. "Nem tudtam máshova menni. Komolyan nem volt helyem. Láttam, hogy érkezik" - mondta mérnökének, Riccardo Adaminak. Bár a csapat próbálta nyugtatni, Vettel még hosszasan elemezte a történteket.  

"Végig kellett mennem a füvön, ő meg elképesztő tapadással érkezett. Hova a pokolba kellett volna mennem? Tele volt fűvel a kerekem. Az ő hibája, hogy abból az irányból próbálkozott. Ha belülre vág, megelőzött volna" - magyarázta.

Az FIA döntését követően Hamiltonnak nem volt más dolga, mint öt másodpercen belül maradni, amit kényelmesen teljesített, megszerezve ezzel idei ötödik futamgyőzelmét. Vettel tiltakozás gyanánt a garázsok előtt parkolta le autóját, majd a kötelező interjút kihagyva, a Ferrari központja felé vette az irányt. Onnan végül visszaparancsolták, így a díjátadóra már megjelent, igaz a parc fermében még kicserélte az első és második helyet szimbolizáló táblát Hamilton autója előtt.

Hamilton máshogy élte meg

"Elveszítettem a tapadást az autó hátulján, nyilván nem szándékosan vágtam keresztül a pályán, úgy, hogy fogalmam sem volt, hogyan fogok visszatérni. Szerintem az nyilvánvaló, hogy a határon autóztam. Az egész versenyen nagyon keményen nyomtam. Keresztül kellett mennem a füvön, az pedig úgy gondolom, elég jól ismert dolog, hogy a fű nem épp a tapadásáról híres. Amikor visszatértem, próbáltam visszaszerezni az irányítást az autó felett. Miután ez sikerült, belenéztem a tükörbe és láttam, hogy Lewis mögöttem van" - nyilatkozta Vettel.

Azok után, hogy a Ferrari szinte minden versenyen szorgalmasan lőtte lábon magát, Kanadában kifejezetten jó stratégiával építették fel Vettel versenyét. A négyszeres világbajnok a 26. körben ment ki a boxba friss gumikért, és ugyan a Mercedes megpróbálta kint tartani Hamiltont, hátha időt nyer, amíg üzemmelegek lesznek Vettel autóján a kemény gumik, kénytelenek voltak reagálni. Hamilton nagyjából öt másodperces hátrányban tért vissza a pályára, azonban a versenytempója kiváló volt, és a 40. körre ledolgozta a különbséget.

043_dpa-pa_0031_121212410.jpg Fotó: Europress/AFP

"Akkor már egyértelműen gyorsabb voltam, így próbáltam nyomás alá helyezni Sebet. Elsősorban igyekeztem közel kerülni hozzá, másodsorban pedig hibába hajszolni őt. Egy négyszeres világbajnok ellen ez ritkán sikerül, így amikor megcsúszott, éreztem, hogy ez lesz az én lehetőségem. A megszokott módon folytattam a kanyart, és amint kijöttem belőle, ideális pozícióban voltam. Utána viszont elfogyott a hely, úgy tűnt, ütközni fogunk, ezért fékeztem, hogy elkerüljem azt. Szerencsére sikerült" - osztotta meg a történteket saját szempontjából a brit.

Gúzsba kötött versenybírák

Az FIA versenybírái - akik között ezúttal az ötszörös Le Mans-bajnok Emanuele Pirro ült korábbi pilótaként - Hamiltonnak adtak igazat, mivel úgy látták, Vettel veszélyesen tért vissza a pályára, ütközést elkerülő manőverre kényszerítve a 44-es Mercedest. Ez összhangban áll az FIA nemzetközi előírásaival, melynek értelmében a pályát elhagyó versenyzőnek úgy kell visszatérnie, hogy azzal ne szorítsa le a pályáról a mögötte érkező autókat. Ebben a helyzetben tehát jogos az öt másodperces büntetés.

Tekintve, hogy Vettel minimális helyet hagyott maga mellett Hamiltonnak, védhető az FIA álláspontja. Ugyanakkor az az érv is jogosnak tűnik, amit Vettel védelmében hoztak fel a szakértők az eset után: történetesen, hogy a német pilóta a pálya elhagyását követően a csúszós gumikon nem tudta irányítani az autóját, tehát semmiképpen sem lehetett szó szándékos manőverről, emellett még épp elég helyet hagyott a riválisának, azzal együtt is, hogy fékeznie kellett, hogy elkerüljék az ütközést.

 

Döntőnek bizonyult, hogy az FIA illetékesei úgy ítélték meg, Vettel még azt követően is a palánk felé terelte autóját, hogy már visszaszerezte az irányítást, és végül ez vezetett odáig, hogy Hamiltonnak fékezéssel kellett elkerülnie a balesetet. Utóbbit a telemetriai adatok is megerősítették. Bár 2016-ban valóban volt egy hasonló eset, amelyben Hamilton kísértetiesen hasonló szituációban kényszerítette fékezésre Daniel Ricciardót Monacóban, tavaly Max Verstappent hasonló helyzetben büntették Kimi Räikkönen ellenében, és most is ezt tekintették precedensek.

Vettel mellett a korábbi versenyzők

Az egykori Forma-1-es pilóták szinte egy emberként keltek Vettel védelmére. Jenson Button szerint a négyszeres világbajnok nem érdemelt büntetést, mivel nem volt hova menekülnie. "Csalódáskeltő, amikor két többszörös vb-győztes klasszis küzdelmét a versenybírák eldöntik és elveszik tőlünk. Kárt érte, az én szememben ez egy versenybaleset volt. Igen, Seb hibázott, de ilyenkor figyelembe kell venni, hogy ezt 160-as tempónál tette. Nem lehet csak úgy megállítani az autót, hogy a pályán maradjon" értékelt a 2009-es világbajnok.

"Én úgy láttam, hogy Vettel azt követően nézett bele a tükörbe, miután a kormánnyal korrigált! A fizika törvényei miatt csúszott egészen odáig. Az, hogy nem maradt hely Lewisnak, az utcai pályák sajátossága" - írta Twitteren Alexander Wurz. "Hagyhatott volna több helyet, de a büntetés miatt lemaradtunk egy izgalmas befejezésről. Épp elég kétség volt ahhoz, hogy engedjék őket versenyezni" - tette hozzá Damon Hill. "Versenyzett bármelyik bíró egy F1-es mezőny elején? Nem láttam a versenyt, csak az incidenst. Elmebeteg büntetés" - elemezte Mark Webber.

Nigel Mansell több Tweetet is megosztott az esetről. "Nevetséges az öt másodperces büntetés, Seb mindent megtett, hogy ne menjen falnak. Nincs tapadás a füvön! Mit kellett volna tennie? Őrület, abban a pillanatban csak utas volt az autóban. Ez nagyon kínos" - hozzátéve, ezzel szerinte kiölték az élvezetet a futamból. "Úgy gondolom, a versenybírák feladata, hogy a kirívóan szabálytalan eseteket büntessék, ne pedig a kemény csatából fakadó természetes hibákat. Ami Kanadában történt, az megbocsáthatatlan ezen a szinten" - írta Mario Andretti.

Hagyják versenyezni őket

Dacára annak, hogy az egykori versenyzők egységesen emeltek szót a döntés ellen, a bíróknak erősen megvolt kötve a kezük, és ebből kifolyólag logikusan döntöttek. Nekik ugyanis következetes ítéleteket kell meghozniuk, amit csak úgy tehetnek meg, ha a szabály betűi szerint járnak el. Azon mindenekelőtt a sportág irányítóinak kell elgondolkodniuk, mennyi szabadságot biztosítanak bizonyos helyzetek megítélésekor, például figyelembe veszik-e a körülményeket.

Jelen esetben teljesen más lenne a helyzet, ha Vettel ütközött volna Hamiltonnal, vagy ha a kanyar levágásával kíván előnyt szerezni, esetleg akkor sodródott volna ki, amikor épp kerék a kerék ellen csatázik az ellenfelével.

063_1154836773.jpg Fotó: Europress/AFP

"Ezekkel a döntésekkel nem fogják népszerűsíteni a sportágunkat" - jelentette ki a csalódott Vettel, és szigorúan a nézői oldalról nézve ezzel egyet is lehet érteni. Mert ez a fajta merev szabályértelmezés ellentmond a "let them race" sokat hangoztatott mantrájának, és még inkább arra sarkallja majd a pilótákat, hogy akciók helyett a biztonságos megoldásokat válasszák. Kanadában húsz környi Vettel-Hamilton csatát vettek el a nézőktől, és ki tudja, hosszabb távon milyen következményei lesznek ennek a felfogásnak.

Kipukkadni látszik a Bottas 2.0

Vettel frusztrációja érthető volt a verseny közben és után, azonban amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy a Ferrari pilótája ismét megremegett nyomás alatt. Az egész szituáció egy apró, de annál súlyosabb következményekkel járó hibával kezdődött, bizonyos értelemben tehát magának köszönhette a bajt. Elképzelhető természetesen, hogy Hamilton versenyszituációban is meg tudta volna előzni Vettelt, akinek a verseny vége felé rohamosan fogyatkozó üzemanyagszintjére és a gyorsan kopó gumikra is figyelnie kellett.

Jól jött volna egy tökéletes hétvége a Ferrarinak, már csak azért is, mert a kanadai pálya vonalvezetése elméletben az olaszoknak kedvezett. Hamilton újabb sikerének köszönhetően már 62-ra nőtt Vettel hátránya az összetettben, ami hét versenyt követően igen tekintélyesnek mondható különbség. Ugyan a szezon kétharmada még hátravan, így elméletben nem zárható ki, hogy Vettel még tényezővé válik a világbajnoki cím szempontjából, az egyértelműen Ferrari-pályákon kihagyott ziccerek biztosan fájni fognak.

043_dpa-pa_0030_121211452.jpg Fotó: Europress/AFP

Nem csak a Ferrari szempontjából aggasztó a 2019-es szezon alakulása, de az idényt remek formában kezdő Valtteri Bottas is aggódhat, ugyanis az utolsó három versenyen csúnyán kikapott Hamiltontól, ráadásul a Kanadai Nagydíjon mutatott produkciója inkább a tavalyi és tavalyelőtti formáját idézte. A finn pilóta rengeteget hibázott az időmérő edzésen, majd a futamon is csak azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy a végén megszerezte a leggyorsabb körért járó egy pontot. Ennél sokkal több kell egy közel tökéletesen vezető Hamilton ellen.

Hozzászólások