Formula 1 - Valóban lehet esélye a Ferrarinak Kanadában a Mercedes ellen?
Valóban lehet esélye a Ferrarinak Kanadában a Mercedes ellen?
Fotó: Europress/AFP

Valóban lehet esélye a Ferrarinak Kanadában a Mercedes ellen?

Németh DánielNémeth Dániel
2019/06/08 16:14
Valós esély vagy csak illúzió? Nagyjából ez a kérdés foglalkoztatja a Forma-1-es istállókat a Kanadai Nagydíj során, ahol - legalábbis elméletileg - lehet keresnivalója a riválisoknak is. Az Autosport elemzése nyomán vizsgáljuk, mit mutatnak a pénteki szabadedzés eredményei, lehet-e például esélye a Ferrarinak, hogy megtörje a címvédő fantasztikus sorozatát. 

Az első pénteki szabadedzést óriási előnnyel nyerték a Mercedesek, azonban a másodikra megérkeztek a Ferrarik is, Charles Leclerc és Sebastian Vettel kettőse zárt az élen. Valtteri Bottas viszonylag közel zárt az olaszokhoz, hiszen csak 0.134 másodperccel maradt el Leclerc idejéhez képest. Az első szektorban két tizeddel volt gyorsabb a finn versenyző Ferrariknál, a pálya többi részében viszont időt veszített a riválisokhoz képest. Legtöbbet - 0.232 másodpercet - az utolsó szektorban.

Akad azért néhány tényező, ami zárójelbe teszi a Mercedes pénteki teljesítményét. Először is, Lewis Hamilton az edzés harmadánál a falba csapódott, és ugyan megpróbálták menteni a menthetőt, autóját nem tudták időben megjavítani. Vagyis csak Bottas eredményeire támaszkodhatunk a szabadedzés elemzésénél. Másodsorban pedig a Mercedes Kanadába hozta el legújabb fejlesztésű motorját, ilyenkor pedig gyakori, hogy az edzéseken konzervatívabb módban használják az erőforrásokat.

063_1154481312.jpg Fotó: Europress/AFP

Vagyis elképzelhető, hogy a Mercedes valódi tempója rejtve maradt a szabadedzéseken.

Kanada tipikusan olyan pálya, ami a jó végsebességgel rendelkező autóknak kedvez. Becslések szerint az egyenesekben a Ferrari akár hét tizedet is nyerhet a Mercedesekkel szemben, a kanyarokban viszont a csillagosok autója teljesít jobban. Montrealban néhány gyors sikán töri meg a tempót, összességében viszont kevés időt töltenek a kanyarokban a versenyzők. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Vettelék egyenesbeli előnye nem csak a motorból származik, de az autó alacsony leszorítóerős konstrukciója is sokat számít.

Versenytempóban a Mercedes az élen

Hosszabb etapok kapcsán az egyértelműen kijelenthető, hogy a lágy keverék - ami ezúttal a Pirelli legpuhább, C5-ös jelölésű gumija - gondot okozhat a versenyeken. Bár a körülmények javulásával ez változhat, a gyakorlások alatt rettentő gyorsan koptak, így a versenyre a közepes keverék lesz az ideális választás. Éppen ezért döntő fontosságú lehet, melyik csapat tudja beverekedni magát a Q3-ba a sárga oldalfalú gumikon. Versenytempóban egyébként a Mercedes zárt az élen, megelőzve a McLarent, a Renault-t és a Ferrarit.

063_1154481105.jpg Fotó: Europress/AFP

Bottas a kemény keveréken összesen 16 kört teljesített, átlagban 1.17.257-es időket autózva, vagyis egy nagyon kicsit még jobb is volt, mint a lágy szetteken futott 7 körén (1.17.293). Pierre Gasly hat kört futott a kemény keverékeken (1.17.629-es átlaggal), míg a Ferrari elsősorban a közepes keverékeket tesztelte, Leclerc 1.17.613-as átlaggal teljesítette 12 körös etapját. Egyelőre tehát úgy tűnik, a vasárnapi futamon a Mercedes tempója lehet a leginkább versenyképes.

Középmezőnyben McLaren-Haas csata várható

Ami a középmezőny küzdelmeit illeti, a pénteki eredmények alapján a McLaren az egy körös és a versenytempót tekintve is kiemelkedett. A wokingiak új fejlesztésekkel, például módosított padlólemezzel készültek Kanadába, és az eddigiek alapján elégedettek lehetnek ezzel az irányvonallal. Sainz az utolsó szektorban például a legjobbak között volt, csupán egy tizeddel volt lassabb az abszolút leggyorsabb Leclerc-nél, és kicsivel jobb tempót futott, mint Bottas.

063_1154481414.jpg Fotó: Europress/AFP 

A pénteki eredmények alapján a McLaren tűnik a leggyorsabb autónak a középmezőnyben, azonban Kevin Magnussen tempója is nagyon erős volt a Haas színeiben. Romain Grosjean viszont szenvedett a másik autóban, gondjai voltak az egyensúllyal és az autó elejének tapadásával sem volt elégedett. Bár az utóbbi időben szépen fejlődött a Renault, Daniel Ricciardo szerint fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy a "másodosztályú bajnokság" élére ugorjanak, amit valószínűleg nem pár nap alatt fognak megtalálni.

Óvatosan optimista a Mercedes

Egyelőre nem jelenthetjük ki, hogy a Ferrari nyeregben érezheti magát az időmérőn. Az viszont a Mercedesek tempójától függetlenül nagyon fontos lenne az olaszoknak, hogy legalább a saját dolgukat ne nehezítsék meg rossz stratégiai döntésekkel, buta hibákkal, mint a szezon eddigi részében. Már csak azért sem, mert amint azt James Allison, a Mercedes technikai igazgatója elmondta, a címvédőnél is tisztában vannak azzal, hogy Kanadában az eddigieknél nagyobb küzdelemre számíthatnak.

043_dpa-pa_1248_118373249.jpg Fotó: Europress/AFP

"Kipróbáltuk mindhárom keveréket, így képet kaptunk arról, hogyan fognak viselkedni a gumik versenykörülmények között" - mondta Allison hozzátéve, ez azért is fontos, mert vasárnapra hasonló időjárást jósolnak. "Az már egyértelmű, hogy a hátsó gumik túlmelegedhetnek, de láttunk rá némi reményt, hogy ezt meg fogjuk tudni oldani. Ugyanakkor azt is láttuk, hogy egy körön nagyot fogunk csatázni a Ferrarival, ezen a pályán egyébként is erősek. Érdekes küzdelem lesz holnap és a vasárnapi versenyen is."

Nem fér bele még egy kudarc

Azt már megszokhattuk, hogy a Mercedesnél óvatosan fogalmaznak, akkor is, amikor biztosnak tűnik a csapat hétvégi győzelme, és az sem újdonság, hogy a Ferrarinál is egyre visszafogottabban értékelik az esélyeiket. Leclerc úgy fogalmazott, szerinte Kanadában is a Mercedesé lesz a leggyorsabb autó, Vettel pedig azt mondta, rengeteget kell még dolgozniuk azon, hogy közelebb kerüljenek a nagy riválishoz. "Keményen kell dolgoznunk. Sokat léptünk előre a két szabadedzés között, de még javulnunk kell, hogy versenybe szálljunk a Mercedesszel."

063_1154441609.jpg Fotó: Europress/AFP

Tavaly Vettel valóságos csodaként jellemezte azt a fejlődést, amit péntekről szombatra elért a Ferrari, 2019-ben azonban még várat magára a hasonló áttörés. Ugyan a pénteki nap enyhe Ferrari-fölényt jósol, az idei szezon mintázatai alapján előfordulhat, hogy a hétvége további része a Mercedesről szól majd. Bárhogyan is alakuljanak az erőviszonyok, a Ferrarinak nagyon fontos lenne, hogy mindent kihozzon az autójából, legyen szó első vagy harmadik helyről. Ennyi hiba után nem engedhet meg magának még egy Bakut.

via autosport

Hozzászólások