Formula 1 - Sergio Perez lenne a mezőny legalulértékeltebb versenyzője?
Sergio Perez lenne a mezőny legalulértékeltebb versenyzője?
Fotó: Europress/AFP

Sergio Perez lenne a mezőny legalulértékeltebb versenyzője?

Klein RékaKlein Réka
2019/05/02 13:31

Sergio Perez karrierje során a legjobb amiben reménykedhetett az a „best of the rest”, vagyis az élmezőny utáni legjobb pozíció. Sokakkal ellentétben a legtöbbet hozta ki ebből a helyzetből, számos dobogóval kiegészítve.

Ez Checo kilencedik szezonja a Forma–1-ben, ez idő alatt pedig 542 pontot szerzett, és nyolcszor állt dobogón.

Az elsőt 2012-ben szerezte, mikor a második helyen végzett Malajziában Fernando Alonso mögött, akit sokáig üldözött, mielőtt kiszélesítette volna a pályát. További két dobogós helyet szerzett abban az évben Montrealban és Monzaban. Ezzel pedig minden olyan versenyzőt maga mögött tudott, akiknek legyőzésére reális esélye volt.

McLaren mizéria

Mielőtt megalapozta volna ezt a formáját, kapott egy esélyt egy nagy csapatnál, mikor Lewis Hamiltont váltotta a McLarennél. Ugyan voltak ígéretes pillanatai egy nem túl erős autóban, a 2013-as szezon volt Perez legrosszabb szezonja. 24 ponttal szerzett kevesebbet, mint a csapattárs Jenson Button.

A mexikóit Kevin Magnussen váltotta a McLarennél, ő pedig csatlakozott az azóta már Racing Pointá alakuló Force Indiahoz, ahol azóta is versenyez.

Az örökség kialakítása

Ennél a csapatnál lett belőle a mezőny egyik legjobb és legalulértékeltebb versenyzője, ahogy az akkori csapatfőnöke Bob Fernley mondta róla, miután tavaly dobogóra állhatott Bakuban. „Együttérzek Perezzel, mert szerintem ő a legalulértékeltebb versenyző az F1-ben. Egy remek versenyző, és nem mintha szeretnénk őt elveszíteni, de elképesztő, hogy ezt nem veszik észre.”

Nehéz nem egyet érteni.

Öt szezont teljesített a csapattal, ebből négyben szerzett dobogót. 2016 volt a legjobb szezonja, mikor Monacóban és Bakuban pezsgőzhetett, és hetedik lett a bajnokságban, 101 ponttal. Ez volt az egyik olyan szezonja, amikor ő volt a legjobb a top csapatok versenyzői mögött, és legalább 100 pontot szerzett. A másik ilyen 2017 volt.

Valójában, az élmezőny pilótáin kívül csak Valtteri Bottas és Felipe Massa tudta legyőzni, a különösen erős Williamsszel 2015-ben, valamint tavaly Nico Hülkenberg, akit a legjobb olyan pilótának tartanak, aki sosem kapott ülést top csapatban.

066_DPPI_00117001_326.jpg Fotó: Europress/AFP

Kemény csaták a csapattárssal

Hülkenberg és Perez három évig voltak csapattársak a Force Indianál, és mexikói lenyomta a németet.

Ugyan az első szezonjukban Hülkenberg kényelmesen verte Perezt, 96 pont az 59-cel szemben, de utána már esélye sem volt. 2015-ben a mexikói 20 ponttal szerzett többet, mint a német, 2016-ban pedig 29-cel. Ugyan Perez autója volt a megbízhatóbb, és azokon a versenyeken, ahol mindketten célba értek, Hülkenberg eggyel többször ért el jobb helyezést, mégis a mexikói szerzett több pontot, és persze dobogókat, ami sokat mond a képességeiről.

Nem ez volt az egyetlen csapaton belüli párharc, amiből Perez került ki győztesen. Hülkenberg helyére Esteban Ocon érkezett, akit az egyik legnagyobb fiatal tehetségnek tartanak. És Perez mindkét szezonban több pontot szerzett.

2017-ben egészen kényelmesen verte Ocont: 16 olyan futam volt, amelyet mindketten befejeztek, ebből tízszer ő látta meg előbb a kockás zászlót, és 11 ponttal szerzett többet. 2018 már egészen máshogy alakult. Ocon időmérőn és futamokon is legyőzte Perezt, de a mexikói állandósága és a bakui dobogója miatt három ponttal verte Ocont a szezon végén.

Domináns vasárnap

Mindkét versenyzővel vívott csatái megmutatják az erősségeit és a gyengeségeit. Ő maga is elismerte, hogy nem ő a leggyorsabb versenyző. Látva az időmérős eredményeit és az egykörös tempóját, inkább a mezőny végéhez tartozik,

Azonban, a vasárnapi formájával jóvá teszi a szombati gyengélkedést. Senki sem bánik jobban a gumikkal, mint Perez, ami gyakran teszi lehetővé, hogy egy kiállással kevesebbel teljesítse a versenyt, amivel előre léphet a mezőnyben.

A Forma–1 hivatalos podcastjében nem rég elmondta, hogy nem véletlen, hogy mindig ő az, aki képes élni a top csapatok hibái által nyújtott lehetőséggel, és dobogóra állni.

Ebben a podcastben azt is elárulta, hogy 2012-ben kapott ajánlatot a Ferraritól, és csatlakozhatott volna 2014-ben, ha várt volna egy évet, és mond igent azonnal a McLarennek. Papíron talán rossz döntésnek tűnik, de Perez nem bánt meg semmit. „Szomorú dolog volt, és szerintem rontott a megítélésemen. De aztán egy csodálatos csapathoz kerültem, ahol sikereket értünk el.”

Persze, ezek nem akkora sikerek, amiket a Ferrarival érhetett volna el, de azért sikerek. Több, mint amit bármelyik versenyző hasonló technikával elért, és sokkal több, mint amit elvárnánk. Checo talán sosem fog a dobogó legfelső fokán ünnepelni, de mindig ott lesz, hogy begyűjtse a lepattantanót.

via Planet F1

Hozzászólások