Forma-1 - Minden szempontból tökéletes lenne a Vettel-Racing Point házasság
Minden szempontból tökéletes lenne a Vettel-Racing Point házasság
Fotó: Europress/AFP

Minden szempontból tökéletes lenne a Vettel-Racing Point házasság

Németh DánielNémeth Dániel
2020/07/17 14:55
Egyre biztosabbnak tűnik, hogy ha folytatódik Sebastian Vettel Forma-1-es pályafutása, az a jövőre már Aston Martin néven futó Racing Pointnál lesz. Az együttműködés kölcsönösen előnyösnek tűnik, hiszen a négyszeres világbajnok olyan helyen folytathatná a karrierjét, ahol akár a győzelmekre is lehet esélye, az új F1-es brandet felépítő projekt pedig egy valódi húzónévvel bővülne.

Azóta, hogy a Ferrari bejelentette: 2021-től Carlos Sainz lesz Charles Leclerc csapattársa, biztosan lehet tudni, hogy veszélybe került a négyszeres világbajnok F1-es karrierje. Vettel neve még mindig nagyon jól cseng a Száguldó Cirkuszban, az ülések száma azonban, mint minden technikai sportban, véges, a lehetőségek pedig hétről hétre, hónapról hónapra fogyatkoznak. Jelenleg úgy tűnik, hogy a három topcsapat (az egyszerűség kedvéért soroljuk ide a Ferrarit is) nem tart rá igényt, azt pedig maga a német zárta ki, hogy az egyik sereghajtóhoz írjon alá.

Vettel szerint még semmi nem dőlt el | Eurosport

A Ferraritól az idény végén távozó, négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel azt mondta, még semmi nem dőlt el a jövőjével kapcsolatban. Azt sem zárja ki, hogy egy év pihenőt tart. "A jövőm továbbra is nyitott kérdés.

Daniel Ricciardo szerződtetését követően a McLaren is kikerült a képből, a múlt héten pedig a Renault jelentette be, hogy a kétszeres világbajnok Fernando Alonsóval kötött megállapodást. Ez - hacsak nem történik valamilyen előre nem látható változás a Mercedesnél vagy a Red Bullnál - azt jelenti, hogy Vettelnek egy esélye maradt, ha szeretné tartani magát a kijelentéséhez. Természetesen az idei szezonban "Rózsaszín Mercedesként" is emlegetett Racing Pointról van szó, amely jövőre már az Aston Martin gyári csapataként fut ki a rajtrácsra.

Bele kell nyúlni a csapatba

Az egyetlen problémát, és ez azért nem olyan kicsi jobban belegondolva, az jelenti, hogy a Racing Pointnak stabil és harmonikus pilótapárosa van, akikkel nagyon elégedettek a csapatnál. Sergio Pérezt a mezőny legnagyobb gumimágusaként szokás emlegetni, utalva kíméletes vezetési stílusára, és nála keresve sem találunk jobb pilótát egy középmezőny élén tanyázó csapathoz, főleg, hogy a tőkeerős szponzorai is a csomag részét képezik. Ami pedig Lance Strollt illeti: ő a tulajdonos fia, így az ő távozását legalább annyira nehéz elképzelni.

Vettel a Bild információi szerint mégis konkrét ajánlatot kapott a Racing Pointtól, ami arra utal, hogy az ambiciózus célokkal rendelkező márka a szerződéssel rendelkező pilóták ellenére le akar csapni a négyszeres világbajnokra.

Konkrétan a Racing Point nem cáfolta az érdeklődést. Otmar Szafnauer csapatfőnök ugyan a múlt héten arról beszélt, hogy a csapatnak nincs elég helye, amit a sajtó fel is kapott, érdemes a teljes mondatát felidézni. "Mindkét versenyzőnkkel hosszú távú szerződésben vagyunk, ez alapján logikusnak tűnik, hogy nincs elegendő helyünk." Szafnauert dicséret illeti, mert a helyhiányra vonatkozó megjegyzését felkapta a média, miközben igazából nem tagadta az érdeklődést. Az, hogy logikusnak tűnik, még nem jelenti azt, hogy konkrétan ez a helyzet.

perez-stroll-min.jpg Fotó: Europress/AFP

Vettel folytatná

Látva Vettel szenvedését, egyesek már a motivációját is megkérdőjelezték. A német pilóta mindent nagyon korán ért el: az első futamgyőzelmet, az első világbajnoki címet, a négy vb-győzelmet, ebből aztán sokan arra következtettek: nem lenne meglepő, ha a visszavonulás is korán jönne el Vettelnél. Ezt az elméletet egyébként egykori csapattársa, Mark Webber is osztotta. Vettel maga viszont soha nem tett utalást arra, hogy szeretné befejezni a karrierjét, épp ellenkezőleg, épp azt hangsúlyozta, szívesen folytatná a versenyzést.

Persze csak a megfelelő helyen: "Szeretnék biztosra menni, hogy jó döntést hozzak saját magam és a jövőm szempontjából. Erős bennem a versenyszellem, sok mindent elértem ebben a sportban, motivált vagyok, hogy még tovább jussak. Ahhoz, hogy ezt megtehessem, a megfelelő csomagra, a megfelelő emberekre van szükségem. Ezt keresem ebben a pillanatban. Egyértelmű lesz, ha szembe jön a megfelelő lehetőség" - mondta Vettel, aki arra is utalást tett, hogy a Racing Point a mostani erőviszonyok szerint épp egy ilyen hely lehet.

"Ettől független, hogy a Racing Point erős benyomást keltett, ebben az évben egyértelműen jó hely lehet. Ismerem a csapat egy részét, néhányukat egészen jól és régóta. Azt gondolom, hogy nyilvánvalóan jó esélyük van, hogy erős autóval harcolhassanak, majd onnan tovább fejlődhessenek."

Felülírhatja-e az üzleti döntés az apai érzelmeket?

Az, hogy az istálló konkrét lépéseket tett Vettel leigazolása felé, egyértelműen azt jelzi, hogy hajlandóak áldozatot hozni a fejlődés érdekében. Sokak szerint a családi kapcsolatok ellenére nem kizárt, hogy Stroll állása van veszélyben a két versenyző közül. A fiatal kanadainak ez a negyedik éve az F1-ben, és voltak kiemelkedő futamai, főleg a versenytempója biztató, azt viszont még nem bizonyította, hogy egy ekkora ambíciókkal rendelkező istállónál is képes kellően kiegyensúlyozottan teljesíteni.

Lawrence Stroll eredetileg azzal a szándékkal kóstolt bele az F1-be, hogy lehetőséget teremtsen a fiának a versenyzésre. Kezdetben ez leginkább szponzori szerepvállalást jelentett, tavaly azonban az általa irányított konzorcium megvásárolta a Force Indiát, illetve az Aston Martinba is bevásárolta magát. Innentől ez már nem csak a fiú versenyeztetéséről szól, kőkemény üzlet is egyben, márpedig ha Stroll apuka kilép a szülői szerepből, dönthet úgy, hogy a projekt sikeressége előbbre való, mint Lance rövid távú eredményei.

lawrence-stroll-min.jpg Fotó: Europress/AFP

Egyelőre csak találgatunk, hogy Lawrence Stroll szemében mennyire mozdíthatatlan Lance, de szigorúan üzleti alapon több értelme lenne Sergio Perez megtartásának. A mexikói nem csak gyorsan és megbízhatóan vezet, de a Telcel és a Claro nevű telekommunikációs vállalatoknak köszönhetően komoly szponzorokat is képes biztosítani. Arról nem is beszélve, hogy Pereznek hároméves kontraktusa van a Racing Pointtal, vagyis Lawrence Strollnak mélyen a zsebébe kellene nyúlnia egy szerződésbontás esetén.

Sportszakmai szempontból meglehetősen bizarr lépés lenne a jól teljesítő Perez távozásáért fizetni, és ahogyan azt a the Race nevű szakoldal elemzésében is kiemelték, rövid időn belül ez lenne a második alkalom, hogy a tulajdonos fia miatt elküldenek a csapattól egy tehetséges versenyzőt. Ami eléggé megkérdőjelezi az ambíciókkal kapcsolatos állítások hitelességét. Vannak akik éppen emiatt valószínűsítik Stroll padra ültetését, és még azt sem zárhatjuk ki, hogy egy másik istállónál kap újabb fizetős állást, kereslet valószínűleg lenne a szolgálatai iránt.

Mit kapna Vettel?

Otmar Szafnauer nemrég három évben szabta meg azt az időintervallumot, amely a csapat rendelkezésére áll, hogy összerakjon egy rendszeresen győzelmekért küzdő autót. A szándék hangsúlyozása végett meglehetősen komoly infrastrukturális fejlesztésekbe kezdtek, az istálló új gyárat kap, amely 2022-től lesz az akkor már Aston Martin néven futó csapat otthona. És ha már Aston Martin: az sem elhanyagolható szempont, hogy a jelenleg privát csapatnak számító Racing Point hivatalosan gyári csapattá lép előre.

vettel-min.jpg Fotó: Europress/AFP

Az új szabályrendszer, de főleg a költségvetési plafon bevezetésével minden istállónál a hatékonyság kerül majd előtérbe, ezen a téren pedig a Force India/Racing Point mindig is a nagyokkal volt egy szinten, csak épp a költségvetésben maradt el az elittől. Az anyagi különbségek csökkentésével nem kizárt, hogy az eddig is rendkívüli hatékonysággal dolgozó istálló lesz a nyerő ló, elnézve a Ferrarinál uralkodó évtizedes káoszt, akár előrelépés is lehetne Vettel számára az Aston Martin.

Teljesítménye az elmúlt években elmaradt a várakozásoktól, inkább a hibáival vétette magát észre, mintsem a nagy győzelmekkel, de valószínűleg ez is motiválná abban, hogy bizonyítsa: nem felejtett el vezetni. Veszíteni valója nincs: ha az Aston Martinnál is folytatódna a pechszériája, netán konstans kikapna a csapattársaitól, ugyanúgy négyszeres világbajnokként fejezheti be a pályafutását, mintha most akasztaná szögre a sisakot. Ha viszont újjászületik az új környezetben, azzal elegáns választ adhatna a kritikusainak. 

Hozzászólások