Forma-1 - "Vettel taktikája értelmetlen volt a Ferraritól, azt leszámítva, hogy így nem tarthatta fel Leclerc-t"
"Vettel taktikája értelmetlen volt a Ferraritól, azt leszámítva, hogy így nem tarthatta fel Leclerc-t"
Fotó: Europress/AFP

"Vettel taktikája értelmetlen volt a Ferraritól, azt leszámítva, hogy így nem tarthatta fel Leclerc-t"

Németh DánielNémeth Dániel
2020/08/12 13:10
Az már biztos, hogy Sebastian Vettel és a Ferrari szakítása nem lesz túl szép: az idei szezon eredménytelensége olyan sérelmeket is a felszínre hozott, amelyeket eddig a szőnyeg alá söpörtek, esetleg a színfalak mögött próbáltak megoldani. A múlt heti 70. Évforduló Nagydíjon minden korábbinál nyíltabban ment az üzengetés és az egymásra mutogatás. De kinek van igaza? 

Vettelnek az előző vasárnapja sem sikerült túlzottan emlékezetesre, már az első kanyarban elkövetett egy hibát, ami rányomta a bélyegét az egész versenyére. A négyszeres világbajnok ugyanakkor a rádióban is szóvá tette, hogy csapatszinten is gyenge munkát végeztek, legalábbis az ő esetében, hiszen Charles Leclerc a két héttel ezelőtti dobogója után negyedikként zárt Silverstone-ban. A német panaszai nem is teljesen alaptalanok, hiszen a kétkiállásos taktikájának nem sok értelme volt, főleg nem úgy, ahogyan azt a Ferrari csinálta.

Már az első kerékcserére is túl korán hívták ki, Vettel legalábbis úgy érezte, több lenne a gumijaiban, a második etapja pedig meglepően rövid, 11 körös lett, pedig a jobb versenyguminak bizonyuló keményebb keverékeken volt. Ezt követően ráadásul 22 kört teljesített a közepes gumikon, ami végképp érthetetlenné tette a Ferrari stratégiáját. "Belekerültem abban a forgalomba, amit el akartunk kerülni, amiről reggel beszéltünk. Ki fogok tartani, de ti is tudjátok, hogy ezt elszúrtátok"kommentálta Vettel a csapatrádióban a döntést.

vettel.box-min.jpgFotó: Europress/AFP

A verseny után is nyíltan bírálta csapatát. "Nem vagyok elégedett, mert beszéltünk erről a lehetőségről a verseny előtt, és pontosan azt a hibát követtük el, amit szerettünk volna elkerülni. Nem tudom, hogy mire gondoltak. Beragadtunk a forgalomba, mi voltunk a negyedik autó a vonatban, tehetetlenek voltunk. Csalódást keltő volt" - mondta a német, aki a saját felelősségét is elismerte. "Jól rajtoltam, de nem volt hova mennem. Egyszer csak elveszítettem az autót, ezzel veszélybe került a versenyem."

Többen szóvá tették, hogy a német pilóta Leclerc váratlanul jó tempójának lett az áldozata, mert a Ferrari el akarta kerülni, hogy a két versenyző összeakadjon a pályán. Mattia Binotto ezt tagadta, de a manapság szakértőként dolgozó, az F1-be maga is belekóstoló Jolyon Palmer szerint egyértelmű, hogy az istálló a monacóit helyezi előtérbe, mivel ő hosszú távú szerződéssel rendelkezik, míg Vettel 2020 végén távozik a Ferraritól. Palmer azt várja, hogy az idény előrehaladtával még nagyobb hátrányba kerül Vettel a csapattársával szemben.

"Mivel Vettel tudja, hogy nem része a csapat jövőjének, és ezzel ők is tisztában vannak, az a tapasztalatom, hogy megváltozik a csapaton belül a hangulat. Egyre inkább Charles Leclerc mellett sorakoznak fel, ezért Vettel elszigetelődhet akár a pályán is. Azonban még mindig egy korábbi bajnokról beszélünk, és nem csak a karrierje, a megítélése miatt is ki kell tartania" - írta Palmer. A szakértő szerint ez is szerepet játszott abban, hogy Vettel - a véleménye ellenére - engedelmeskedett a csapata utasításának. 

"Pilótaként ez az egyetlen dolog, amit megtehetsz egy nagydíjon, mert nem nagyon tudod, mi zajlik körülötted, hogy hova térhetsz vissza egy kerékcsere után, kikkel vagy épp harcban. Csak azt látod, ami épp előtted van, illetve a tükörben, hogy mi zajlik egy kicsivel mögötted, kiegészítve a rádión keresztül érkező információkkal. Vettel kiállása pocsék stratégia volt, és ezt abban a pillanatban tudta, hogy a visszatérése után forgalomba került, ráadásul kemény keveréket kapott, ami garantálta a kétkiállásos taktikát."

vettel-pörög-min.jpgFotó: Europress/AFP

Vettel bírálatát követően Binotto azzal vágott vissza a versenyzőnek, hogy a silverstone-i hétvégéjét nem a rossz taktikával rontották el, hanem a rajt utáni megpördülése miatt csúszott hátra. "Az az igazság, hogy mindketten rosszul végezték a dolgukat. Vettel forgása vitathatatlanul sokba került az elején, utána viszont elég szépen visszazárkózott, és volt esélye a pontszerzésre, ha nincs ez a bizarr taktika a Ferraritól. Ez egy olyan megoldás volt, amivel kívülről úgy tűnik, mintha Leclerc esélyeit akarták volna maximalizálni, és ez sikerült is."

"Vettel kihívásának nem volt értelme a Ferrari részéről, azt leszámítva, hogy így nem tarthatta fel Leclerc-t, aki gyorsan közelített a friss gumikon."

Palmer szerint Vettel számára is az lett volna ideális, ha megpróbálják egy kiállással letudni a versenyt, a második - ráadásul rövid - etapra ugyanis teljesen értelmetlen volt felrakni a kemény keveréket. "Vettel már nem rejti el a frusztrációját, ráadásul a garázs másik oldalán Leclerc épp olyan jól teljesít, mint korábban, ami tovább rontja a német helyzetét. Mivel ez a kapcsolat egyre keserűbb lesz, és Vettel teljesítménye elmarad Leclerc-től, egyre nyilvánvalóbb számomra, hogy a Ferrari/Vettel együttműködés nem happy enddel fog véget érni."


Hozzászólások