Forma-1 - Pont egy Valtteri Bottasra van még inkább szüksége a Mercedesnek 2020-ban
Pont egy Valtteri Bottasra van még inkább szüksége a Mercedesnek 2020-ban
Fotó: Europress/AFP

Pont egy Valtteri Bottasra van még inkább szüksége a Mercedesnek 2020-ban

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/08/30 10:34

A Mercedes Forma-1-es csapata csütörtök délben hivatalosan bejelentette, Valtteri Bottas lesz jövőre is az ötszörös világbajnok Lewis Hamilton csapattársa. Ezzel az is eldőlt, hogy a csillagos márka juniorprogramjában nevelkedő Esteban Ocon a Renaultval tér vissza a királykategóriába.

Pont került az elmúlt hetek találgatásainak végére. Már a Magyar Nagydíj hétvégéjén Toto Wolff közölte a sajtóval, Valtteri Bottas és Esteban Ocon maradt versenyben a Mercedes fennmaradó 2020-as üléséért. A nyári szünetben több érv is szólt a csapatnál 2017 óta versenyző Bottas megtartása mellett és ellen is. A finn egyértelműen nyugalmat hozott az istállóhoz a Lewis Hamilton és a Nico Rosberg közti feszült rivalizálás után, mindemellett jól kijön brit csapattársával, aki az ő szerződtetése óta újabb két világbajnoki címet szerzett, idén pedig úton a hatodik összetett elsősége felé.

Bottas egyértelműen jó hátvédje Hamiltonnak. Kellően gyors és stabil, hogy minden versenyen sok pontot szerezzen a Mercedesnek, és ezzel a rivális csapatok versenyzőit is nem egyszer értékes helyezésektől fossza meg. Ugyanakkor nem mutatta meg, hogy benne van az a gyilkos ösztön, ami Hamilton legyőzéséhez vagy egyáltalán egész éves megszorongatásához szükséges, így nem kell tartania a Mercinek a házon belüli rivalizálás hangulatromboló veszélyeitől, és az ezáltal esedékes értékes pontok elhullajtásától sem.

Nem véletlen, hogy Hamilton is Bottas maradását támogatta, mellette pedig a mérnökök is a jelenlegi pilótapátos megtartása mellett voksoltak, ugyanis szerintük Bottas a csapaton belüli béke megteremtése mellett kiváló fejlesztői munkájával is hozzájárul a Mercedes dominanciájának megerősítéséhez.

Bottas rendkívül hasznos visszajelzésekkel szolgál csapatánakBottas rendkívül hasznos visszajelzésekkel szolgál csapatának Fotó: Europress/AFP

A helyzetet megbonyolította, hogy az elmúlt években a nagy múltú német márka is el kezdett futtatni egy juniorprogramot, melynek tagja lett egy bizonyos Esteban Ocon. A francia pilóta éppen három évvel ezelőtt mutatkozott be a 2016-os Belga Nagydíjon a Manor istálló színeiben, majd a következő két esztendőt az akkor még Force India nevű csapat rózsaszínű autójában töltötte a mexikói Sergio Perez csapattársaként.

Aztán a rossz anyagi helyzetbe kerülő gárdát a kanadai milliárdos Lawrence Stroll vette meg, biztos volt fia, Lance érkezése, Perez pedig a csődeljárás kezdeményezésével biztosította maradását, így Oconnak távoznia kellett. Bár a Renault szinte már tálcán kínálta a szerződését, Daniel Ricciardo hirtelen elhatározása, hogy a franciákhoz igazol két évre, meghiúsította az egyezséget, amely végül azt eredményezte, hogy F1-es ülés nélkül maradt 2019-re.

Ocon idén a Mercedes tartalékversenyzőjeként várta az esélyt, hogy jövőre akár már át is vegye Valtteri Bottas helyét, amennyiben a finn a 2018-ashoz hasonló gyenge szezont teljesít. Nyár elején még szinte biztosnak tűnt, hogy erre nem lesz lehetősége a 22 éves versenyzőnek, ugyanis Bottas Ausztráliában és Azerbajdzsánban is győzni tudott az év elején (a bakui versenyt követően még a bajnokságot is vezette), valamint az időmérő edzéseken többször legyőzte Hamiltont is, így pedig még a pontversenyben is kihívójává vált márkatársának. Toto Wolff is úgy nyilatkozott akkor, hogy csak idő kérdése, mikor válik hivatalossá versenyzője 1+1 éves szerződésének kitöltése.

Azonban a Kanadai Nagydíjtól kezdve Bottas teljesítménye jelentősen visszaesett. Főleg a versenytempója maradt el Hamiltonétól, melynek eredményeként a Red Bull és a Ferrari versenyzői is egyre többször szorongatták meg, vagy verték is meg. Különösen az utolsó két futama sikerült rosszul, előbb ugyanis a drámákkal tarkított esős Német Nagydíjon követett el egy nagy hibát, és adta fel ezzel a versenyt, majd Magyarországon a balszerencsésen alakult rajtot követően tudta a vártnál nehezebben átverekedni magát a középmezőnyön, és lett így csupán nyolcadik.

A kaotikus német futam után mi is írtunk arról, hogy Bottas jövő évi ülése komolyan meginoghatott a Mercedesnél, ugyanis Toto Wolff nyilatkozatai is azt erősítették meg, hogy a németek elbizonytalanodtak a finnel köttetendő hosszabbítást illetően. Ezután jött Esteban Ocon a képbe, aki a Force Indiánál már többször is megcsillantotta képességeit, többek közt kétszer is rajtolhatott a harmadik rajtkockából az élmezőny tempójától jelentősen elmaradó autóval.

Oconnak nemcsak F1-es bemutatkozása köthető Belgiumhoz, hanem eddigi legjobb rajthelye is, 2018-ban ugyanis harmadikként zárt a kvalifikáción. Könnyen lehet, hogy a mellette pole-szerző Hamiltonnal egyszer sem láthatjuk majd ugyanolyan overállban ünnepelni.Fotó: Europress/AFP

Ugyanakkor már ekkor a fiatal versenyző ellen szólt a lehetséges nagy bizonyítási vágya Hamilton csapattársaként, amely megbomlaszthatja a csapategységet. Mindemellett többen úgy gondolták, Ocon egy túlértékelt tehetség, hiszen Perez is mindkét együtt töltött évükben legyőzte őt, így Hamilton ellen talán még kevesebb eséllyel szállhatna csatába, mint Bottas.

Az biztos, hogy mindkét érvelésben van igazság, viszont azt se feledjük, hogy a Mercedes már eddig is rengeteg pénzt költött saját juniorprogramjára. Hogy ez a befektetett összeg megtérüljön, a csillagosok egyik autóját lehetőleg egy saját nevelésű pilótának kellene előbb-utóbb vezetnie. Minden bizonnyal a Daimler-Benz elnöke, Ola Källenius is inkább Ocon 2020-as szerződtetését támogatta az előző okfejtésből és számos híresztelésből kiindulva, és valószínűleg az ő nyomására halogatták döntésüket Wolffék egészen augusztus végéig.

Egy olyan döntést, melynek komoly jelentősége lehet a következő szezonra nézve. Egyre erősödik ugyanis egy régi-új rivális, a Red Bull. A Honda-motor fokozatos fejlődése, valamint hogy jövőre alig változnak a szabályok, komoly lehetőséget teremthet a mostanában bombaformában lévő Max Verstappennek, hogy harcba szálljon első világbajnoki címéért. Egy ilyen erős kihívó esetében jól jöhet Hamiltonnak és a Mercedesnek egy megbízható másodpilóta, aki stabilan szállítja az eredményeket, és olykor pontokat rabolhat Verstappentől. Erre a feladatra pedig talán nincs is alkalmasabb a jelenlegi mezőnyben, mint a szerdán 30. születésnapját ünneplő Valtteri Bottas.

Hogy ezt a megállapítást mennyire veheti bóknak a finn, az végül is mindegy számára. Kap egy újabb évet a Forma-1-et több év óta domináló csapatban a bizonyításra, amely azt is jelenti, hogy továbbra is reális eséllyel pályázhat arra, hogy világbajnok legyen, ha már idén ez az álom szinte biztosan elúszott neki. A kérdés az lesz, Bottas tud-e 2020-ban igazi kihívójává válni Hamiltonnak, mert ha igen, akkor nem biztos hogy a brit segítségére lesz a maradása.

Verstappen már idén is egyre többször szorongatja meg a Merci-pilótákatVerstappen már idén is egyre többször szorongatja meg a Merci-pilótákat Fotó: Europress/AFP

És hogy mennyit ér így a Mercedes juniorprogramja?

Bár a csillagosok mostani bejelentésükkel elengedték Esteban Ocon kezét (bár nem biztos, hogy teljesen), az már a döntés előtt szinte borítékolható volt, hogy a fiatal generáció egyik kiemelkedő tagjának lesz ülése a következő idényre, hiszen több istálló is érdeklődött utána. Leginkább a Renaultval és az amerikai Haas csapatával hozták szóba, végül előbbivel írt alá két évre (amit úgy két órával a Bottas-hosszabbítás után jelentettek be hivatalosan), ahol egyébként korábban szintén volt tesztversenyző.

A Renaultnak már csak marketingszempontból is jól jön egy francia pilóta szerződtetése, és ha az enstone-iak eltalálják az eddig nem sok eredményt hozó fejlesztéseiket a 2021-es nagy szabályváltozásokra, akkor Ocon is nagyot profitálhat ebből az együttműködésből. Ugyanakkor a vára várt előrelépésre nem sok előjel mutatkozik pont az említett lassú fejlődés folytán, így Ocon akár ugyanúgy a középmezőnyben ragadhat F1-es pályafutása nagy részére, vagy akár teljes egészére, mint Carlos Sainz, Sergio Perez vagy az éppen ő miatta a Renaulttól távozni kényszerülő Nico Hülkenberg (a német valószínűleg a Haasnál fog kikötni Romain Grosjean helyén), akiket szintén többre hivatottnak tartanak, mint amire autójuk képes.

Ami a Mercedest illeti, még van egy saját nevelésű, már F1-ben pallérozódó pilótája a tarsolyában, akit később majd bevethet saját csapatában is. A tavalyi Forma-2-es bajnok George Russellről van szó, aki idén a Williamsszel teljesíti bemutatkozó évét a királykategóriában. Az abszolút sereghajtó istállóban ugyan nem igazán tud figyelemfelhívó eredményekért küzdeni, az mind az egykörös, mind a versenyen mutatott tempójából egyértelműen kiderül, hogy magasan veri a ralibalesetét és a nyolc év utáni visszatérését követően már nem a régi fényében tündöklő Robert Kubicát.

Russell Oconnál is nagyobb ígéretnek tűnikRussell Oconnál is nagyobb ígéretnek tűnik Fotó: Europress/AFP

Nagy jövő állhat a 21 éves brit tehetség előtt, ugyanakkor arra még minden bizonnyal nem érett meg, hogy jövőre már egy Ezüstnyíl volánja mögött vegye fel a kesztyűt a sportág történetének egyik legnagyobb alakjával. Viszont az a plusz egy év egy kisebb csapatnál elég lehet ahhoz, hogy a csiszolatlan gyémánt kifényesedjen, és 2021-ben akár Bottas, akár Hamilton helyén egy új, ismét csak sikeres korszakba vezesse a Mercedest, melynek pénze így minden téren megtérülne.

Hozzászólások