Formula 1 - Pilótacserék áradatát hozza-e a hockenheimi káosz?
Pilótacserék áradatát hozza-e a hockenheimi káosz?
Fotó: Europress/AFP

Pilótacserék áradatát hozza-e a hockenheimi káosz?

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/07/31 09:47

Az esővel tarkított Forma-1-es Német Nagydíjon számtalan vezetői hibát láthattunk, melyek közül néhány komolyan befolyásolhat versenyzői pályafutásokat, ahogy az ilyen körülmények között szinte hibátlanul versenyzők egy részének komoly ugródeszka lehet a múlt vasárnapi őrült futam.

Az a bizonyos utolsó kanyarnál található, az esőzéstől jégpályaként funkcionáló bukótér bizony sokakat megtréfált a vasárnapi futamon Hockenheimben, de például az egyes kanyar is szedett néhány áldozatot.

Kezdjük is rögtön utóbbi hellyel, ahol mindkét Mercedes-pilóta hibázott, előbb a vb-éllovas Lewis Hamilton (már nem először azon a versenyen), majd csapattársa, Valtteri Bottas, akinek ezzel vége is lett a versenyének. Pedig a finn pilótának nagy esély kínálkozott arra, hogy jelentősen faragjon hátrányán a nagyon rossz napot kifogó, és egyébként a hétvégén betegséggel is küzdő Hamiltonnal szemben, ugyanis akkor már biztos volt, hogy a brit klasszis maximum csak egy-két ponttal fog gazdagodni, míg neki a 18 pontot érő második helyre is volt esélye.

Hét körrel a leintés előtt Bottas a harmadik pozícióban volt, és ahhoz, hogy még egy hellyel előrébb jöhessen (a vezető Max Verstappent nem volt esélye befogni), keményen kellett nyomnia, és végül ez okozta a vesztét. Míg Hamilton néhány körrel előtte szerencsésen jött ki megpördüléséből ugyanott, Bottas a falban végezte.

Ráadásul a két Alfa Romeo hátrasorolásával a finn hátránya nemhogy csökkent volna összetettben, hanem még két ponttal nőtt is az így végül kilencedik helyen befutó márkatárshoz képest, vagyis már 41 pont a különbség kettejük között.

Bottas kihasználatlan lehetősége nemcsak a Mercedes több szempontból is jubileumi hétvégéjének (125 éves lett a márka motorsportrészlege + a 200. F1-es nagydíját teljesítette) koporsójába verte bele az utolsó szöget, hanem akár az övébe is, ami a csillagosoknál esedékes szerződéshosszabbítását illeti. Ugyan mintha kicserélték volna az év első néhány versenyhétvégéjén tavalyi szerepléséhez képest, az utóbbi időben már csak az időmérő edzéseken tudja felvenni a kesztyűt Hamiltonnal. Az idei új típusú gumikkal a versenyeken közel sem tud olyan jól bánni, mint az ötszörös világbajnok, és részben ennek is betudható, hogy a formája már nem olyan jó és nem olyan kiegyensúlyozott, mint a szezon elején.

Ez a hiba azért nem jöhetett rosszabbkor Bottas számára, mert az augusztusi nyári szünetben szeretne döntésre jutni Toto Wolff csapatvezető azzal kapcsolatban, hogy meghosszabbítsa-e az ötszörös futamgyőztes év végén lejáró kontraktusát, vagy mást ültessen a helyére a Mercinél.

És akkor el is jutottunk ahhoz a kiindulóponthoz, amely beindíthatja a pilótakeringőt a jövő esztendőt illetően. Ráadásul itt nemcsak egy darab kiindulópontról kell feltétlenül beszélnünk, ugyanis Bottas mellett más olyan pilóta is elszalasztott egy komoly lehetőséget a bizonyításra, akinek nincsen még 2020-ra szerződése jelenlegi csapatánál.

A dobogómentesség megfizetheti az árát

Nico Hülkenbergnek hosszú idő után jó sansza nyílt arra, hogy lezárja végre negatív F1-es rekordját, és 169. nagydíjhétvégéjén megszerezze első dobogós helyezését a királykategóriában (korábban három darab negyedik hely volt a legjobb eredménye). A 31 éves németen azonban ugyanúgy kifogott az utolsó kanyar csúszós bukótere, mint Lewis Hamiltonon, Charles Leclercen vagy épp Kimi Räikkönenen, és a Ferrari monacói versenyzőjéhez hasonlóan ő is kénytelen volt feladni a futamot.

Hülkenberg drámája.jpg Fotó: Europress/AFP

Ezzel a Mercedes hazai versenyéhez hasonlóan a Renault futama is teljes kudarcba fulladt, mivel korábban Daniel Ricciardo kuplungja adta meg magát, mindezt pedig megtetézte az is, hogy másnap reggel a csapat kamionja árokba borult Győr közelében, miközben épp a Magyar Nagydíj helyszínére tartott.

Hülkenberg még szebb kilátások elé nézett évekkel ezelőtt a 2012-es Brazil Nagydíjon, ami esőben és drámában ugyancsak gazdag volt, és például ő szolgáltatta az egyik komoly meglepetést, amikor Force Indiájával az élre állt. Aztán viszont ártatlan helyzetben megpördült, amivel nemcsak a futamgyőzelem, hanem a dobogó is elúszott számára.

Hülkenberget évek óta az egyik legtehetségesebb pilótának tartják a mezőnyben, aki eddig nem igazán tudta megcsillantani képességeit, mivel még egyszer sem kapott maga alá bajnokesélyes autót. 2010-es bemutatkozása óta még top versenyzőt sem nagyon kapott maga mellé, egészen az idei évig, amikor a Red Bull csapatánál futamgyőzelmeket szerző Ricciardót kapta csapattársként a Renaultnál. Így végre komoly teszt elébe nézhetett Hülkenberg, és bár az első néhány nagydíjon még érvényesült az a fajta rutinja, hogy már harmadik évét kezdte meg a francia csapatnál, Ricciardo egyre inkább ráérzett a sárga-fekete masinájára, és ha sokszor csak kevéssel, de rendre maga mögé utasította őt az ausztrál.

Lesz-e jövőre francia versenyzője a Renaultnak?

Ugyan a bajnokságban jelenleg csak öt pont a lemaradása Hülkenbergnek márkatársához képest, van egy nagyobb hátránya vele szemben: Ricciardónak még van egy éve hátra a szerződéséből, míg neki már nem. A Renaultnak pedig nagyon fáj a foga az idén ülés nélkül maradt Esteban Oconra, akinek tavaly nyáron szinte már tálcán volt kínálva hivatalos megállapodása az enstone-i alakulattal, azonban a hirtelen magát váratlan döntésre elszánó Ricciardo keresztülhúzta a fiatal francia számításait.

Ocon.jpg Fotó: Europress/AFP

Nyilván továbbra is vonzó a Renault számára, hogy hazai pilótát versenyeztessen istállójánál, de hogy ez megvalósul-e jövőre, attól is függ, milyen lehetőségei lesznek Oconnak az elkövetkezendő hetekben, hónapokban.

Számos forrás szerint több csapat is érdeklődik iránta, de ne felejtsük el, ha a Mercedes úgy dönt, hogy 2020-ban már nem számít Bottas szolgálataira, minden bizonnyal őt lépteti elő tartalékversenyzői státuszából.

És talán Ocon éppen emiatt várja ki majd a nyári szünetet, mert nagy hiba lenne egy másik csapathoz történő korai igazolásával kitenni saját magát a Merci kötelékéből, amíg az egyik Ezüstnyíl ülésének kiléte bizonytalan.

Sz*rban lévő Haas-versenyzők, szárnyaló Toro Rosso-pilóták

Persze ha Toto Wolffék maradnak a Hamilton-Bottas párosnál, a Renault még mindig opció lehet Ocon számára, de akár más csapatok is a célkeresztjében lehetnek. A Haasnál például egyre valószínűbb, hogy két hely is felszabadulhat a következő szezonra, köszönhetően Romain Grosjean és Kevin Magnussen közös hattyúdalának, a francia és a dán ugyanis Hockenheimben már harmadszor ütközött egymással az idei évben Barcelona és Silverstone után.

A két héttel ezelőtti Brit Nagydíjhoz képest "fejlődés" a két Haas-pilótánál, hogy ezúttal nem ejtették ki egymást a versenyből, azonban Günther Steiner csapatfőnököt ez aligha nyugtatja meg, aki szókimondó stílusával már korábban sem győzte hangsúlyozni, mennyire dühös versenyzőire, akik buta összeakadásaikkal lassítják a csapat fejlődési menetét (például autójuk borzasztó gumikezelésének kijavításában).

Haas blama extra.jpg Fotó: Europress/AFP

Főleg Grosjean ülése inog nagyon, aki tíz futamot követően csupán két ponttal rendelkezett a világbajnoki tabellán, és csak annak következtében tudta hat egységgel megnövelni ezt a mennyiséget a német forduló után, hogy a sok kieső (szám szerint hét) és az Alfa Romeók büntetése miatt a hetedik helyen végzett. De Magnussen helye sem sokkal biztosabb, hiszen ő is saját hibái miatt nem egyszer fosztotta meg pontszerző helytől csapatát, mely csupán a nyolcadik pozíciót foglalja el a konstruktőrök pontversenyében, holtversenyben az Alfával, és mindössze a sereghajtó Williamsnél több pontot gyűjtve.

Ugyan Ocon a korábbi években a Force India versenyzőjeként szintén belekerült kétes esetekbe, legtöbbször épp akkori csapattársával, Sergio Perezzel, még mindig megbízhatóbb pilóta az előbb említett kettőnél, emellett jó eséllyel gyorsabb is lenne náluk, így ha még szabadon lesz, ideális választás lenne a Haasnak. Ugyanez igaz Hülkenbergre is, akinél megbízhatóbb pilótát keveset találni a mostani mezőnyben, és ha a németnek nem lesz maradása a Renaultnál, talán az amerikaiak dobhatnak neki mentőövet. Persze valószínűleg ez visszalépést jelentene számára, de legalább a Száguldó Cirkuszban maradna, és ugyanez lehetne az utolsó szalmaszála egy Mercedestől távozni kényszerülő Bottasnak is.

A Haashoz képest egészen más a helyzet a Toro Rossónál, mely több mint 13 éves fennállása óta talán legerősebb hétvégéjét zárta azzal, hogy harmadik és hatodik helyen intette le két autóját a kockás zászló, és így a csapatok között a nyolcadikról egészen az ötödik helyig egerészték magukat előre a bajnokságban. A faenzaiak két versenyzőjére, Daniil Kvyatra és az újonc Alexander Albonra amúgy sem lehet panasz egyelőre az idei szezont illetően, stabilan teljesítenek nagydíjról nagydíjra, és most a sok nagyágyú hibája kínált lehetőséggel is élni tudtak Hockenheimben.

Ahogyan Kvyat a német verseny után elmondta, ez a futam olyan őrült hullámvasút volt, mint az ő eddigi pályafutása. Az orosz egyéves toro rossós bemutatkozás után 2015-ben rögtön az anyaistálló Red Bullhoz került, ahonnan aztán a következő idényben váratlanul év közben visszarendelték a fiókcsapathoz, miután épp hazai nagydíján becenevéhez illően megtorpedózta hátulról Sebastian Vettel Ferrariját. A visszasorolás okozta frusztráltságán nem tudta túltenni magát, ami rányomta bélyegét teljesítményére is, így 2017 végén a Toro Rossótól is távoznia kellett. Aztán jött a Ferrarinál szimulátorversenyzőként töltött tavalyi év, amely versenyzőként és emberként is érettebbé tette őt, így korábbi főnökei idénre ismét bizalmat szavaztak neki.

Verstappen és Kvyat.jpg Fotó: Europress/AFP

Ez a rögös út pedig most hosszú idő után egy újabb dobogós helyezéshez vezetett Kvyatnak, aki ennek a fantasztikus eredménynek köszönhetően akár még a Red Bullhoz is visszatérhet jövőre, ironikus módon annak a Max Verstapennek a csapattársaként, akire épp leváltották őt a Bikások néhány nappal a 2016-os Spanyol Nagydíj előtt. Pierre Gasly ráadásul a múlt vasárnapi futamon is jóval gyengébben teljesített a versenyt megnyerő márkatársnál, és végül ő is a kiesők közé került, igaz, önhibáján kívül. Lehet mondani, hogy a Red Bull is igazi hullámvasutat él meg, hiszen másodszor fokozhatja le egy versenyzőjét, amennyiben Gasly-t év végén a Toro Rossóhoz küldi.

De nemcsak Kvyat pályázhat jó eséllyel Gasly Red Bullos helyére, ugyanis a hatodik helyével eddigi legjobb F1-es eredményét elérő Alexander Albon talán még jobb futamot is produkált a hockenheimi őrületben, mint előrébb végző csapattársa. A mindössze 23 éves thai pilóta az eddigi futamokon abszolút pariban volt az orosszal, az időmérő edzéseken pedig az utóbbi időben rendre megveri őt, hiszen az elmúlt négy kvalifikációból háromszor jobb volt nála.

És akkor még ne felejtsük ki a képletből itt sem Esteban Ocont, aki ugyan nem a Red Bull neveltje, számításba jöhet Christian Horneréknél, amennyiben a francia szabadon igazolhatóvá válik.

Mindent egybe véve tehát jó néhány F1-es csapat összetétele átalakulhat 2020-ra a versenyzőket illetően, melyet az idei kaotikus Német Nagydíj idézhet elő, vagy játszhat benne kisebb-nagyobb szerepet, ha nem is feltétlenül közvetlenül, de közvetetten annál inkább.

Hozzászólások