Forma-1 - Minden idők legdrágább idénye jöhet a Forma-1-ben?
Minden idők legdrágább idénye jöhet a Forma-1-ben?
Fotó: Europress/AFP

Minden idők legdrágább idénye jöhet a Forma-1-ben?

Németh DánielNémeth Dániel
2019/11/09 16:58
Minden korábbinál drágább lehet a Forma-1 a 2020-as szezonban a Red Bull várakozásai szerint, ugyanis a 2021-es szabályváltozások miatt egyszerre két autón kell dolgozniuk a csapatoknak. Christian Horner csapatfőnök szerint a korlátozások ellenére vannak kiskapuk a szabályrendszerben, amit jövőre ki is fognak használni az istállók.

2021-ben jelentősen átalakul a Forma-1 szabályrendszere, ami technikai és pénzügyi oldalról egyaránt új korszakot nyit a formaautózás királykategóriájában. Ezzel a Forma-1 két, talán legégetőbb problémáját kívánják orvosolni: a technikai jellegű változások az akciók és az előzések számát növelhetik, a költségvetési sapkával pedig a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull utolérhetetlen pénzügyi fölényének próbálnak véget vetni. Christian Horner szerint azonban a szabályalkotók nem voltak elég körültekintőek.

"Gyakorlatilag korlátlan mennyiségű pénzt lehet ellenőrizetlenül egyéb kutatásokra és fejlesztési programokra költeni. Kitartok a korábban már hangoztatott véleményem mellett. Jobb lett volna, ha először bevezetik a költségvetési sapkát, majd rá egy évvel a szabályváltozásokat, mert ebben az esetben a sapka korlátozta volna az elkölthető összeget. Jelenleg viszont úgy tűnik, hogy 2020 minden idők legdrágább Forma-1-es idénye lesz" - idézi az Autosport a Red Bull szkeptikus csapatfőnökét.

Horner elmondta, a Red Bullnál már most két külön csapat dolgozik a 2020-as és a 2021-es autón. "Most, hogy világosak a 2021-es szabályok, az egyik csapatunk már azt a szabályrendszert vizsgálja. Ez hihetetlen mértékben növeli a költségeket, hiszen két különböző szabályzatnak megfelelően fejlesztünk, mindezt ráadásul még az új költségvetési küszöböt megelőzően. Drága és zsúfolt évünk lesz a pályán és azon kívül egyaránt" - folytatta a brit szakember, akivel egyetértett a Renault csapatfőnöke, Cyril Abiteboul is.

"Mondhatjuk, hogy mindegyik csapat ugyanabban a helyzetben van, ugyanakkor - és szándékosan nem fogok neveket mondani - vannak olyanok, akik elégedettek a jelenlegi helyzetükkel, és nincsenek a mieinkhez hasonló ambíciói 2021-re. Sokkal többet kell költenünk, mint a közvetlen riválisaink, ami nagy kihívás lesz. Nekünk el kell gondolkodnunk azon, mennyit áldozunk 2020-ra. Vajon a Racing Point érdekelt lesz 2021-ben? Valószínűleg versenyezni fognak, de abban már nem vagyok biztos, hogy ez nagy változást jelent nekik" - mondta Abiteboul. 

043_dpa-pa_0010_126246463.jpg Fotó: Europress/AFP

Ross Brawn, a Forma-1 motorsport igazgatója szerint viszont felesleges attól tartani, hogy a következő idényben elszállnak a költségek, ugyanis a jelenleg érvényben lévő szabályrendszer ezt nem teszi lehetővé. "Sokan azt állítják, hogy 2020-ban masszív költségnövekedés lesz, hogy még a költségvetési sapka előtt dolgozhassanak az autón. Emlékeztetnék mindenkit, hogy leginkább az autó aerodinamikája változik meg, ami már a mostani szabályrendszer mentén is a legkorlátozottabb terület."

"Túlzásnak tartom, amit az istállók feltételezett, szabályváltozások miatti költekezése kapcsán állítanak. Egészen egyszerűen azért, mert nem tehetik meg: minden csapat 80 órát dolgozhat a szélcsatornában, vagyis nem tudnak többet költeni az autóra. Meg kell találniuk az egyensúlyt az idei és a következő évi fejlesztések között, épp mint az előző években. Ez alapján nem gondolnám, hogy a jövő év nagyon különbözni fog a mostanitól"jelentette ki Brawn.  

Hozzászólások