Formula 1 - Miért tűnik kilátástalannak Vettel helyzete?
Miért tűnik kilátástalannak Vettel helyzete?
Fotó: Europress/AFP

Miért tűnik kilátástalannak Vettel helyzete?

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/07/27 10:10

Hihetetlen, de egy éve tart már Sebastian Vettel válsághelyzete a Forma–1-ben, és egyelőre nem igazán lehet látni a végét. A négyszeres világbajnok most visszatért arra a helyszínre, ahol lejtmenete kezdetét vette: Hockenheimbe. Ebből az alkalomból kifolyólag vizsgáljuk meg, mik lehetnek az okai ennek a hosszú ideje tartó krízisnek, ami túlnyúlik a tavalyi Német Nagydíj történésein. Cikkünk végén pedig szavazhattok arról, mi lehet Vettel sorsa a közeljövőben.

Egy ártatlannak tűnő apró hiba, ami aztán a pályafutásába kerülhet a sportág egyik legnagyobb klasszisának? Ennél azért többről van szó, amikor azzal foglalkozunk, miért csak árnyéka önmagának Sebastian Vettel az utóbbi egy évben, ugyanakkor az a már sokat emlegetett megingás – aminek következtében vezető helyről esett ki, ráadásul hazai versenyén – indított el nála egy olyan negatív szériát, amit szerintem senki sem gondolt volna, hogy 20 versenyhétvége sem lesz elég a megszüntetéséhez.

Márpedig a Ferrari nagynevű pilótája az elmúlt tizenkét hónapban csak Belgiumban tudott futamot nyerni, és annak is már lassan egy esztendeje. Emellett sorra mondott csődöt a kerék a kerék elleni párharcok során, amelyből egyet az idei szezonban is elkövetett már (Bahreinben Hamilton ellen). Aztán jött szűk két héttel ezelőtt a Brit Nagydíjon az a bizonyos eset közte és Max Verstappen között, amikor egy félreértés következtében szabályosan megtorpedózta holland riválisát.

043_dpa-pa_1849_122321925.jpg Fotó: Europress/AFP

Csak ez kellett a közvéleménynek, különösen a sajtónak, mely így újra ott rúgott bele Vettelbe, ahol csak tudott. Többek között olyan vad pletykák kaptak szárnyra, minthogy 2020-ban az Alfa Romeónál „nyugodt nyugdíjas éveit töltő” Kimi Räikkönen tér vissza a Ferrarihoz Vettel helyére, egyben a német versenyző év végi visszavonulását sokan már kis túlzással tényként kezelik.

A szurkolók egy része pedig újabb, talán az eddigi legnagyobb bizonyítékként akarja feltüntetni az említett incidenst arra nézve, hogy Vettel igenis egy túlértékelt versenyző, aki csupán Adrian Newey főtervező zsenijének köszönheti négy világbajnoki címét a Red Bullal, mi több, személyében csak egy amatőr képességekkel rendelkező pilótát tisztelhetünk.

Ahogy azt maga Vettel is többször megállapította, az emberek könnyen felejtenek, amikor megítélik őt, és elmondása szerint ez nem véletlen, hiszen a mai világ egyre erőteljesebben jelenközpontú. Ha az ember jobban belegondol ebbe, tényleg nehéz felidézni azokat az éveket, amikor Sebastian Vettel sokszor érinthetetlen volt a pályán. Viszont épp ehhez az időszakhoz kell visszakanyarodnunk, hogy megértsük, mi minden változott az ő F1-es karrierjében.

Egyedi stílus, ami már nem tud érvényesülni

Vettel nemcsak kivételes eredményeiben különbözik a mezőny legtöbb tagjától, hanem sajátos vezetési stílusában is. Egyedülálló képességeit viszont csak akkor tudja kibontakoztatni, ha stabil autót kap, és főleg annak hátsó része van egyensúlyban. Ezt a Red Bull megadta neki azzal, hogy a kipufogógázokat a diffúzor hatékonyabbá tételére használta fel. Erről beszélt a napokban az Autosport magazin szakértője, Gary Anderson is: „A befújt diffúzorok idején ő egy igazi mester volt. A kanyar bejáratánál az autó hátulja mindig mozgott, de tudta, hogy amikor a gázra lép, jönni fog a hátsó tapadás. Szóval megvolt neki az autó eleje a kanyar bejáratához, a hátulja a kanyar kijáratához, az egyensúlyt pedig a gázpedállal kapcsolgatta és irányította.”

000_Mvd6577868.jpg Vettel 2013-ban megállíthatatlannak tűnt, amikor sorozatban negyedik világbajnoki címét ünnepelte a Red Bull színeiben Fotó: Europress/AFP

A helyzet viszont megváltozott 2014-ben, amikor a kipufogó középre, a hátsó szárny alá került. A hibridéra a nagymértékű változtatásaival nemcsak Vettel igazi fegyverét vette el, hanem a kocsijába vetett bizalmát is! Nem véletlen, hogy F1-es pályafutásában először kapott ki saját csapattársától, méghozzá attól a Daniel Ricciardótól, aki akkor csupán bemutatkozó évét teljesítette a Red Bullnál, mégis ő tudott könnyebben alkalmazkodni az új szabályokhoz.

Jelenleg a Ferrarinál is pont amiatt szenved Vettel, mert az SF90-es túlságosan alulkormányzott masina, különösen a Francia Nagydíj óta, amióta a maranellóiak új fejlesztéseket vetettek be az addig egyértelműen sikertelen aerodinamikai koncepciójuk hiányosságainak pótlására.

Az eredményekben is érzékelhető a változás, hiszen míg az év korábbi szakaszában inkább Charles Leclerc küszködött jobban autójával, Le Castellet óta egyértelműen ő dominál házon belül, főleg az időmérő edzéseken. Legutóbb Silverstone-ban például Vettel több mint hat tizedmásodperccel kapott ki monacói csapattársától a kvalifikáción (sokat elmond, hogy a Q3-as lágy gumikon elért ideje alig volt gyorsabb a Q1-es közepes gumis legjobb körénél), ami szintén annak a bizonyítéka volt, hogy a heppenheimi nem bízik Ferrarijában.

Ezt egyébként Anderson már a szabadedzéseken is érzékelte, amikor a pálya széléről figyelte a versenyzőket: „Ahogy a Brooklandsnél figyeltem őket pénteken és szombaton is, látszott, hogy Leclerc erőlteti az autót. Amikor levette a lábát a fékről, és a gázba taposott, azt keményen tette. Vettel ezzel szemben mintha csak délutáni sétakocsikázáson vett volna részt. Azt mondta, nem elégedett az autótól kapott érzéssel, de látható volt, hogy nem is viszi el úgy a határig, mint a többi élmenő, Hamilton, Bottas, Leclerc vagy Verstappen.”

Mindez számokban is kifejeződött: „A Beckettsben húsz kilométer/órával lassabb voltam Charles-nál. Csak ott két tizedet veszítettem, miközben a normál különbség legfeljebb nyolc század lehetne. És egy körön is nagy a különbség, a versenyen nagyjából egy szinten vagyunk.” – ezt már maga Vettel állapította meg, aki értetlenül állt a dolog mögött. - „Az autót a futamon sokkal jobbnak éreztem. Nem változtattunk rajta semmit, nem is szabad. Szombaton képtelen voltam kihozni belőle az extra teljesítményt, míg a versenyen természetesebb volt, nem is kellett gondolkodnom rajta. Jobban bíztam a gumikban és úgy mindenben. Főleg az első etapom sikerült igazán erősre."

Alapvetően jellemző az elmúlt három versenyhétvégén, hogy egy körön meggyőző volt Leclerc fölénye Vettellel szemben, vasárnapra viszont kiegyenlítődtek a viszonyok. Erre is van magyarázat, valamint arra is, Vettel miért az első etapját érezte kifejezetten jónak a brit futamon, több üzemanyaggal ugyanis kevésbé instabil az autó hátsó része, ami segít a négyszeres világbajnoknak.

Ettől függetlenül a pontszerzésben is megmutatkozik, hogy Vettel csak árnyéka önmagának, hiszen a botrányos Kanadai Nagydíj óta mindössze 23 egységet gyűjtött, benne a silverstone-i nullázással, miközben a még csak 21 éves Leclerc három dobogójával 48 pontot szerzett, amivel már csak három pontra van lemaradva rutinos csapattársától összetettben.

Ha a Ferrari tartja magát saját elvéhez, miszerint a bajnokságban előrébb lévő versenyzőjüket részesítik előnyben (kritikus helyzetekben), akkor lehet, hogy hamarosan Vettel kénytelen lesz másodhegedűs szerepet eljátszani egy olyan fiatal csapattárs segítőjeként, aki újonc a csapatnál. A szituáció kísértetiesen hasonlít a 2014-eshez, de azért van itt még más is, ami Vettel nehéz helyzetét okozza.

Támogató, de mégsem eléggé támogató közeg

Az tehát a fent említettekben már cáfolatot kapott, miszerint Sebastian Vettel újabb frusztráltsága miatt teljesít gyengén, amit még kanadai győzelmének elvétele okozott. Persze nyilván az az eset nem segítette hozzá, hogy elkapja a fonalat, de sokkal inkább a Ferrari új fejlesztései hátráltatják őt az utóbbi hetekben. És ami igazán nagy probléma az ő szempontjából, hogy a csapat minden bizonnyal kitart aerodinamikai módosításai mellett. Charles Leclerc teljesítményén ugyanis érezhető a vörösök előrelépése, még ha az egyelőre nem is olyan mértékű, mint azt Mattia Binottóék szeretnék. És ha már az egyik autójuknál javulást értek el Maranellóban, ugyan miért térnének vissza az év eleji versenygéphez, ami egyik pilótának sem feküdt igazán.

Vettel, Binotto és Leclerc Fotó: Europress/AFP

Vettel talán soha nem volt olyan távol a csapattól, mint most, de az igazság az, hogy bizonyos értelemben sosem volt igazán közel hozzá. Itt főleg arra a támogató háttérre kell gondolni, amit korábban a Red Bulltól a neki fekvő autó mellett ugyancsak megkapott. Az a háttér, ami szintén hozzájárult Vettel magabiztosságához. Ezt viszont a Ferrariban eltöltött eddigi négy és fél éve során egyszer sem lehetett hosszabb távon tapasztalni, legalábbis sokkal inkább szóban nyilvánult meg, mint gyakorlatban.

És mint azt Vettel elképesztő mély hullámvölgye megmutatja, a négyszeres világbajnoknak különösen fontos, hogy olyan háttere legyen, ami biztonságot ad neki, máskülönben könnyen elbizonytalanodik. Ő nem olyan személyiség, mint mondjuk elődje, Michael Schumacher volt, vagy épp jelenleg Lewis Hamilton a Mercedesnél, aki egy személyben maga köré építette a csapatot.

Vettel mellett már a kezdetektől kellett volna lennie egy olyan embernek, akire száz százalékig támaszkodhat, és aki amellett, hogy segít neki könnyebben beilleszkedni a csapatba, erős védelmet nyújt számára az olasz sajtó szőrösszívű kritikái ellen, melyek bizony egy ekkora klasszist sem kímélnek rossz teljesítmény esetén. Mert azt mostanság különösen lehet látni, hogy a Ferrari önmagában nem tudja a szárnyai alá venni őt.

Az olasz istállónál az idei év elején is kimondták, hogy Vettel egyértelműen az elsőszámú pilóta, és a szezon közben is többször hangsúlyozták már, hogy még ezekben a nehéz időkben is minden támogatást megadnak neki. Viszont akkor fel kell tennünk azt a kérdést, miért nem az ő vezetési stílusához alakítják a 2019-es versenygépet? Pedig látják már egy ideje, hogy szenved vele, mégsem változtatnak az ő érdekében. Ez szintén nem egy olyan dolog, ami azt mutatná, hogy a csapat egyöntetűen mögötte áll.

Valóban elvesztette volna a motivációját?

Vettel azért igazolt el a Red Bulltól 2014 után, hogy valóra váltsa gyerekkori álmát, a Ferrariban szerzett világbajnoki címet. Nos, az álom minden bizonnyal már az ötödik közös évben sem fog összejönni, és érthető módon a 32 éves versenyzőt ez igencsak frusztrálja. Ráadásul hogy belekerült ebbe a véget nem látó gödörbe, kijelenthető, hogy pályafutása legnehezebb időszakát éli, és nagy kérdőjel, hogy mennyire hisz még mostani projektében, meg úgy alapvetően mennyire tervez még bármit is a Forma – 1-ben.

Nemrég a korábbi versenyző David Coulthard tett egy összehasonlítást Vettel mostani helyzete és Michael Schumacher 2012-es éve között. Akkor a hétszeres világbajnok is több versenyszituációt rosszul mért fel, és követett el olykor amatőrnek tűnő hibákat. Coulthard szerint a hibasorozat mindkettejüknél abban gyökeredzik, hogy többet akartak kihozni az autójukból, mint amire az képes volt, így sokszor túlerőltettek bizonyos akciókat, amikben természetesen nagyobb lehetősége volt a hibázásnak is. Schumacher azt emészthette meg nehezen, hogy az alatta dübörgő technikával legtöbbször csak a középmezőnyben harcolhat, míg Vettel azt nem tudta nem egyszer lenyelni, hogy versenygépe nem tudja olykor felvenni a versenyt a rivális Mercedesével, amire ráadásul idén még gyakrabban láthattunk példát.

Schumacher és Vettel még 2012-ben Fotó: Europress/AFP

Vettelnek tíz versenyt követően már kereken 100 pont a lemaradása az éllovas Lewis Hamilton mögött az egyéni pontversenyben, a Kanada óta eltelt három futamon pedig egyszer sem fért fel a dobogóra. Charles Leclerc eközben pedig bombaformába lendült, zsinórban négyszer pezsgőzhetett, és az ő magabiztossága talán még inkább demoralizáló lehet Vettel szempontjából. Most már nemcsak a bajnokságban, hanem csapaton belül is rosszul áll a szénája (a Ferrarinál most először), és ha olyan helyzetbe kerül idén, hogy második számú pilótává kell válnia a Ferrarinál, az csak tovább szegheti kedvét.

Ugyan Schumi több mint tíz évvel idősebb volt utolsó F1-es szezonjában, a visszavonulás szele a 32 esztendős Vettelt is utolérheti a közeljövőben, akár már az idei év végén is. Többen azzal az ötlettel álltak elő, hogy a heppenheiminek vissza kéne térnie családi környezetébe, a Red Bullhoz, hátha ott újra visszanyerné magabiztosságát, és ezáltal régi önmagát. Az érv mellett szól, hogy az energiaitalosok autói még mindig a több leszorítóerőt részesítik előnyben a minél kisebb légellenállás helyett (utóbbi koncepciót például a Ferrari alkalmazza), ami szintén jobban kedvezne Vettel vezetési stílusának.

A bökkenő csak az, hogy a Bikásoknál jelenleg ott van egy Max Verstappen, akire az osztrák csapat egyértelműen épít, így Pierre Gasly halovány teljesítménye hiába adhatna ott jövőre ülést Vettelnek, Christian Hornerék aligha akarnak két topversenyzőt egyszerre foglalkoztatni, láttuk már, azoknak a párosításoknak mi lett a vége.

Ugyan egyesek egy Verstappen-Vettel cserét is felvetettek, a holland egyelőre aligha akar átigazolni a Ferrarihoz, látva, hogy a Red Bull fejlesztései jobban működnek, így pedig a szezon második felében akár le is hagyhatja a Scuderiát. Mindemellett a Ferrari is „életveszélyesnek” tartaná két sikerre éhes, mindemellett szélvész gyors fiatal versenyzőt egymásnak ereszteni (bár a szerző véleménye szerint sokan megnéznénk).

Mindemellett az is ellene szól Vettel Red Bullhoz történő visszatérésének, hogy miért lépne hátra egyet, hiszen tulajdonképpen azt jelentené, ha távozna a Ferraritól, ahol mindig is versenyezni szeretett volna. Akkor már inkább logikusabbnak tűnik, hogy az idény végén befejezi, még ha azzal nem is adna magának újabb esélyt.

Ami még reményt adhat a (sikeresebb) folytatásra

Már nem is az a kérdés, hogy vissza tud-e kapaszkodni a jelenlegi bajnokságba az idén még mindig nyeretlen Ferrari, hanem hogy a mostani fejlesztési iránnyal milyenek lesznek a kilátásaik 2020-ban. Bár Mattia Binotto csapatvezető már bejelentette, hogy jövőre is a Vettel-Leclerc párossal vágnak neki a világbajnoki versenyfutásnak, ezt azért nem lehet készpénznek venni. Vettel már idén látni fogja a későbbiek során, milyen esélyekre számíthat a következő évben a Ferrarinál, és ha úgy ítéli meg, hogy nem lesz reális esélye harcolni a vb-címért, komolyan elgondolkodhat a folytatáson.

Ahogy azt már korábban megemlítettük, a Ferrari új fejlesztései finoman szólva sem kedveznek Vettelnek, és ha ebben az irányban haladnak tovább jövőre is, nem sok jóra számíthat. Ugyanakkor talán ez az irány módosulhat, ugyanis többek közt visszatérhet a csapathoz az a Simone Resta, aki korábban az autó főtervezője volt, míg nem távozott az Alfa Romeóhoz. Hozzá köthető a 2017-es és a 2018-as modell, ami összességében feküdt Vettelnek, ugyanis utóbbi kocsin is már csak akkor történtek félrefejlesztések, amikor Resta már nem volt a csapat tagja.

Emellett olasz források szerint Aldo Costának is jó esélye van visszatérni régi munkaadójához, aki 1995-től 2011-ig dolgozott az istállónál többek közt technikai igazgatóként, majd épp a nagy rivális Mercedeshez igazolt, ahol sokáig főmérnökként dolgozott, jelentősen hozzájárulva ezzel a csillagos márka 2014 óta tartó dominanciájához. Az is segíthet a maranellóiak helyzetén, hogy Binotto leadta technikai igazgatói posztját, így jobban koncentrálhat a csapatvezetői feladataira.

Ami a 2019-es esztendő hátralévő részét illeti, nehéz jóslatokba bocsátkozni a Ferrari esélyeit illetően. A Német Nagydíj már kezdetét vette, és az előrejelzéseknek megfelelően nagy meleg volt Hockenheimben pénteken. A szabadedzések alapján úgy tűnik, a Mercedesnél meg tudták oldani a hűtési problémákat, amit még az ausztriai forróság okozott számukra, ráadásul az időmérőre és a versenyre is kellemesebb időt jósolnak, ami tovább növelheti az esélyeiket hazai hétvégéjükön. Ugyanakkor a pálya karaktere a Ferrarinak is fekszik, és talán épp ez a tavalyi elátkozott helyszín (ahol egyébként Vettel még sohasem nyert!) lesz az újabb fordulópont Sebastian Vettelnek, ahonnan alig 50 kilométerre született.

részben via Auto Motor und Sport

Szerintetek mi lesz Vettellel a közeljövőben?

Már az idén visszavonul
 
11% (22 szavazat)
Kitölti 2020-ig tartó szerződését a Ferrarinál, de 2021-ben már nem lesz a mezőny tagja
 
50% (99 szavazat)
Még 2020 után is marad a Ferrarinál
 
22% (43 szavazat)
A következő szezonban visszatér a Red Bullhoz, majd az év végén befejezi
 
6% (11 szavazat)
A következő szezontól TÖBB éven át újra a Red Bullt fogja erősíteni
 
8% (16 szavazat)
Egyéb lehetőségek (kommentben bővebben is ki lehet fejteni)
 
5% (9 szavazat)
Összes szavazat: 200
Hozzászólások