Formula 1 - Megszakad-e Hamilton rossz sorozata Brazíliában?
Megszakad-e Hamilton
rossz sorozata Brazíliában?

Megszakad-e Hamilton rossz sorozata Brazíliában?

Szentimrei Kristóf ·
2018/11/09 09:22

Vajon nyer-e az adott év világbajnokaként futamot Lewis Hamilton? Megszerzi-e sorozatban ötödik csapatbajnoki címét a Mercedes Interlagosban? Véget ér-e a Forma-1 talán eddigi legnagyobb pechsorozata, és miként búcsúzik bajnoki ünnepléseinek helyszínétől Fernando Alonso? Többek közt eme kérdések köré épül felvezetőnk a Brazil Nagydíjra.

Mercedes - bajnokavató Brazília?

Miután Lewis Hamilton matematikailag is bebiztosította Mexikóban ötödik világbajnoki címét, most csapatát, a Mercedest zsinórban ötödszerre koronázhatják F1-es bajnokká Brazíliában. Szimbolikusan mondhatjuk, hogy a hétvégén csillagának mind az öt ágát kiteljesítheti a nagy múltú német márka, mely úgy néz ki, a 2014 óta íródó hibrid-korszakban továbbra sem talál legyőzőre.

A sorozatban elért öt címmel pedig a Mercedes megközelítheti a Ferrari rekordját, ugyanis az olaszok egymás után hat elsőséget tudtak szerezni a Michael Schumacher fémjelezte korszakban 1999 és 2004 között. Egyébként a McLaren és a Red Bull sem járt messze ettől a csúcstól, hiszen míg előbbi Ayrton Sennával és Alain Prosttal 1988 és 1991 között, addig utóbbi Sebastian Vettellel 2010 és 2013 között volt verhetetlen a konstruktőrök között.

Most az épp rekordtartó Ferrari próbálná meg valahogy lelopni riválisa fejéről a koronát. Jelenleg 55 pont a különbség a két csapat között, ami annyit jelent, hogy ha a Mercedes nem veszít több pontot a Vörösökkel szemben, mint 12, akkor már Interlagosban világbajnok lesz. Ehhez mutatunk néhány lehetséges képletet:

 

A Ferrari versenyzői
A Mercedes versenyzői
Bármilyen eredmény.
Ha egyik 1. hely
Bármilyen eredmény.
2. és 3. hely

1. és 3. hely

2. és 5. hely

1. és 4. hely

2. és 6. vagy 3. és 5. hely

2. és 3. hely

4. és 5. hely

2. és 4. hely

3. és 8. hely vagy 5. és 6. hely

A táblázatból kitűnik, hogy a fő kérdés az, mikor kerül sor a Mercedes bajnokavatására, hiszen Vetteléktől tulajdonképpen Brazíliában és az Emirátusokban is kettős győzelem, míg Hamiltonéktól legalább egy kiesés, és két dobogómentes verseny kellene ahhoz, hogy a Ferrari nevessen a végén.

Hamilton lesz-e végre újdonsült bajnokként futamgyőztes?

A brit klasszissal ugyanis ez még nem történt meg. Kétszer lett korábban idő előtt vb-győztes, 2015-ben és 2017-ben. Három évvel ezelőtt három, tavaly pedig két versenyt futott már bajnok pilótaként, viszont az öt alkalomból egyszer sem őt intették le elsőként (cserébe viszont négyszer is másodikként ért célba). Abból a szempontból ez nem meglepő, hogy a megszerzett egyéni cím után könnyen megcsappan az adott illető motivációja az év hátralévő részében, persze arra is láttunk már nem egy példát, hogy valaki felszabadul, és ettől még inkább dominálva fejezi be a szezont. Gondoljunk csak Sebastian Vettel 2013-as idényére, mikor az utolsó kilenc versenyt megnyerte, ebből hármat már bajnokként.

Hamiltonnak két esélye is lesz az elkövetkezendő hetekben, hogy véget vessen eme rossz sorozatának, és mivel Interlagos nem tartozik az erős pályái közé (eddig csak egyszer nyert itt, 2016-ban), Abu Dhabiban talán nagyobb esélye lehet erre. Persze a 33 éves versenyzőnek aligha főne nagyon a feje, ha harmadszorra se tudna aktuális világbajnokként futamot nyerni. Végül is ez három (plusz kettő) bajnoki címet jelent számára.

Hárman a harmadik helyért

Hamilton ötödik vb-elsőségével a szabad verseny is megindulhat Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas között az összetett bronzéremért. Mondjuk Räikkönen az utóbbi futamokon nem vesztett rajta a Ferrarinál betöltött másodrangú szerepén, ugyanis az Amerikai Nagydíjon öt és fél év után tudott újra versenyt nyerni az F1-ben, de Mexikóban is dobogóra állhatott, igaz, ahhoz Daniel Ricciardo autójának újabb meghibásodása is hozzájárult. Bottasnak ezzel szemben a júliusi Német Nagydíj óta nem volt lehetősége a futamgyőzelemre, vagy mert nem volt elég jó formában, vagy mert a Mercedes egyértelműen Hamilton segítésére használta fel őt. Oroszországban például utóbbi okból kifolyólag nem nyerhetett, pedig a csapatutasítás nélkül ő szakította volna át elsőként a célvonalat a futam végén.

Így két pont helyett kilenc pont hátránnyal érkezik Bottas Räikkönennel szemben a Brazil Nagydíjra, ahol tavaly mindketten dobogóra állhattak. Az idősebbik finn 2007-ben nyert Interlagosban, mellyel akkor a Ferrari máig utolsó világbajnokává koronázták. Räikkönen egyébként ha a hétvégén, és két hét múlva is a pódiumon ünnepel, akkor 2018-ban összesen 13 dobogós helyezése lesz, amennyit korábbi 15 F1-es évében egyszer sem szerzett (12 volt neki a legjobb 2005-ben és 2007-ben). Ebben az esetben szinte biztosan a Jégemberé lenne a világbajnoki harmadik hely is, amiért viszont nem honfitársa az egyetlen kihívója.

Ott van ugyanis a csatában az a Max Verstappen is, aki ,,Maxikóvárosban” szinte végig dominált, és szerezte meg ottani és idei második, pályafutása ötödik futamgyőzelmét. A 21 éves hollandnak 20 pont különbséget kéne ledolgoznia az összetett dobogóért, amely kis szerencsével nem elérhetetlen küldetés számára. A Red Bull pilótája ráadásul szép emlékekkel térhet vissza Interlagosba, hiszen két éve minden idők egyik legnagyobb versenyzését mutatta be azzal, hogy a brazíliai esőben először mentett egy óriásit, majd a futam hajrájában 13 kör alatt 13-at előzött, és jött fel így a dobogóra.

 

Amennyiben a hétvégén is érkezne kisebb-nagyobb égi áldás a pályára, az jelentősen megnövelné Verstappen esélyeit akár a futam megnyeréséhez is, és hogy tovább csökkentse a hátrányát Räikkönennel szemben. Száraz idő esetén viszont aligha tud beleszólni a győzelem sorsába, ugyanis a Red Bull erőforrását biztosító Renault motorerőhátránya Brazíliában újra tényező lesz Mexikóval ellentétben.

Ricciardóért szorít az egész F1

Kimi Räikkönennek Austinban megadatott, hogy szépen lezárhassa (második) ferraris korszakát, Daniel Ricciardo pedig nagyon közel állt ahhoz, hogy Mexikóban ugyanezt mondhassa el magáról a Red Bullal. Kisebb meglepetésre elhappolta a pole pozíciót az utóbbi időben egykörön rendre gyorsabb csapattárstól, és rossz rajtja ellenére kiválóan tartotta a második helyet Vettellel szemben. A dobogó szinte garantált volt az ausztrál pilótának, hiszen a két Mercedes az ismét rossz gumikezelés miatt utcahosszal mögötte volt. Azonban nyolc körrel a vége előtt Ricciardót megint utolérte hihetetlen pechszériája, amikor elkezdett füstöt eregetni az RB14-es. Ezúttal nem a Renault erőforrás mondott csődöt Ricciardo autójában, hanem most maga a kasztni keserítette meg a hétszeres futamgyőztes életét egy kuplunghibával, ami egyébként Max Verstappennél is jelentkezett Mexikóban, csak éppen nála a második szabadedzésen. Az elmúlt 11 versenyhétvégéből ez volt a hatodik alkalom, hogy Ricciardo önhibáján kívül volt kénytelen feladni egy futamot, és ezen nagydíjai közül csak Silverstone és Szingapúr volt, ahol sem műszaki hiba, sem rajtbüntetés, sem pedig az időjárás nem hátráltatta a szereplését. Nem véletlen, hogy monacói győzelme óta nemhogy újabb versenyt nem nyert, hanem dobogóra sem állhatott fel. Ahogy az sem meglepő, hogy Ricciardónak már elege van 2018-ból, a legutóbbi futamot követően pedig annyira maga alatt volt, hogy azt mondta, legszívesebben átadná autóját a jövőre a helyére érkező Pierre Gaslynak az utolsó két futamon.

Természetesen később Ricciardo tisztázta helyzetét, és jelezte, rajthoz áll Brazíliában és az Emirátusokban is. Kérdés, lesz-e még lehetősége megízlelni a pezsgőt ízét (cipőjéből) annál a csapatnál, ahol zsinórban öt évet húzott le. Erre Brazíliában mutatkozik nagyobb sansz, Abu Dhabi ugyanis a sok hosszú egyenesével nem fekszik az egyelőre még Renault motorral hajtott Red Bulloknak, ráadásul az energiaitalosok ott az esővel sem kalkulálhatnak. Ami a mostani hétvégét illeti, Ricciardo még egyszer sem végzett a legjobb három között Interlagosban, és kérdés, mennyi motiváció maradt még benne az idei szezont illetően, hiszen bár nyilván szeretné szépen lezárni red bullos korszakát, a sorozatos kiesések még a szinte mindig mosolygós 29 éves versenyző önbizalmát is rendesen megtépázták.

000_BA3KN.jpg Fotó: Europress/AFP

Arról nem is beszélve, hogy jövőre ahhoz a gyári csapathoz megy, amelynek erőforrása elátkozta őt. Persze nem törvényszerű, hogy Ricciardo pechsorozata a Renault-nál is folytatódjon, de az biztos, hogy a Méhészborznak (ez a beceneve Ricciardónak) türelmesnek kell lennie a franciáknál, akik 2019-ben még dobogót sem várnak maguktól, ahogy az azt követő év sem tűnik ígéretesnek számukra. Szóval előfordulhat, hogy Ricciardo az elkövetkezendő két esztendőben és annak úgy 40 futamán csak elvétve kerül a győzelem, sőt, a pódium közelébe. Ez tényleg nem kevés idő, és a honfitárs, egyben korábbi versenytárs Mark Webber attól tart, hogy Ricciardo Fernando Alonso sorsára juthat, és a kétszeres világbajnokhoz hasonlóan ereje teljében hagyhatja ott idő előtt az F1-et. Pedig abban a Száguldó Cirkusz és annak összes szurkolótábora egyetért, hogy Ricciardónak kijárna legalább egy vb-cím. Most egy dobogó is jól jönne ki, és meg lehetünk győződve arról, hogy a hátralévő két versenyhétvégén többen fognak szorítani neki, mint eddig valaha.

A ,,sokarcú” Alonso elköszön Brazíliától

Fernando Alonso is szeretne egy szép búcsút, csak ő nem csupán mclarenes, hanem Forma-1-es karrierjétől is. Talán stílszerű lett volna, ha a 38. életévében járó spanyol matador Interlagosban zárta volna le királykategóriás pályafutását, hiszen ez a pálya kicsiben, de annál kiválóbban szemlélteti az F1-ben leírt útját. Ez bizonyos szempontból nem meglepő, mivel a Brazil Nagydíj az adott idény egyik, ha nem az utolsó futamaként sokszor döntött a bajnoki cím sorsáról. Alonso is számtalan érzelmet megélhetett itt, most pedig, hogy az oviedói bika szambája véget ér, elevenítsünk fel ezekből ötöt így beharangozónk végén.

2005 – hatalmas megkönnyebbülés

Alonso úgy vághatott neki annak a hétvégének, hogy egy dobogós helyezés esetén biztosan ő lesz az, aki hosszú idő után megfosztja trónjától Michael Schumachert. Nem bízott semmit a véletlenre, szombaton megszerezte a pole pozíciót a Renault-val, és bár a futamon mindkét McLaren megelőzte, - többek közt a még bajnokesélyes riválisa, Kimi Räikkönen is - a harmadik hely is elég volt neki a dicsőséghez. Az autóból kiszállva láthatóan nagy kő esett le Alonso szívéről. Aki látta kitörő örömét, az sosem feledi.

2006 – magabiztos öröm

Egy évvel később még inkább azt érezhette Interlagosban, hogy övé az egész világ. Egy rendkívül kiélezett csatában, és egy fokkal gyengébb technikával is le tudta győzni Schumachert. Bár ez a futam az utolsó ferraris szereplésén parádézó hétszeres világbajnokról szólt (földöntúli tempót autózva jött fel az utolsó helyről egészen a negyedikig), Alonso a második helyével is bőven bebiztosította címvédését, szintén a Renault színeiben. Amennyire búcsúztatta a Forma-1 világa a visszavonuló Schumit, úgy látta egyre inkább az újabb domináló egyéniséget Alonsóban. Nem sokan gondolták volna, hogy a spanyol titán azon a vasárnapon ünnepelheti (minden bizonnyal) utolsó világbajnoki elsőségét.

000_DV120247.jpg Fotó: Europress/AFP

2009 – röpke ijedtség

A Lewis Hamiltonnal kialakuló belviszály következtében egy év után távozott a McLarentől, és két évre visszatért sikercsapata, a Renault volánja mögé. 2008 még egész jól sikerült Alonso számára (Brazíliában második lett azon a bizonyos drámai versenyen), 2009 azonban jelentős visszaesést hozott csapatának, és ezáltal neki is. A brazíliai futam sem tartott sokáig Alonsónak, ugyanis már az első körben egyszer csak a semmiből keresztbe jött a pályán Adrian Sutil Force Indiája, amelyből akár óriási ütközés is lehetett volna. Alonso azonban kiváló reflexeinek köszönhetően időben félrerántotta kormányát, még ha az ütközést és ezáltal a kiesést nem is tudta elkerülni. Egy biztos, benne is megállt egy pillanatra az ütő, mikor meglátta Sutil tehetetlenül sodródó versenygépét.

2012 – elmondhatatlan csalódottság

Alonso 2007-ben vesztette el először Interlagosban a bajnoki címet, amikor a végelszámolásnál Hamiltonhoz hasonlóan egy ponttal maradt csak el a világbajnok Räikkönentől. 2010-ben már a finn régi-új istállójánál, a Ferrarinál szenvedett el egy sokkal fájóbb vereséget az összetettbeli versenyfutásban, amikor Abu Dhabiban egyszerűen nem talált fogást Vitaly Petrov Renault-ján, és így Sebastian Vettel akkor minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka lett.

Két évvel később ismét a spanyol és a német vívott ádáz csatát egymással, és a brazíliai zárófutamon nem kisebb volt a tét, minthogy melyikük lesz háromszoros világbajnok. Vettel a jó szezonhajrával 13 pontos előnnyel érkezett Interlagosba Alonsóval szemben, utóbbinak esélyeit pedig tovább csökkentette, hogy míg riválisa a negyedik, addig ő csak a nyolcadik rajtkockát tudta megszerezni. Azonban fél kör alatt egyből újra nyitottá vált a párharc. Az esővel tarkított, kifejezetten izgalmas futamon Vettel nem indult jól, akit aztán Bruno Senna hátulról megforgatott, így visszaesett a mezőny végére. Alonso pedig szépen egerészte magát előre, és hamarosan már a negyedik helyen haladt. Vettel is gyorsan megkezdte a felzárkózást, olyannyira, hogy utolérte Alonso Ferrariját is. Azonban a Red Bull eltaktikázta magát a változó intenzitású esőben, így egy extra boxkiállásra is beküldték Vettelt, aki így visszacsúszott a kilencedik helyre. Alonso időközben Nico Hülkenberg és Lewis Hamilton ütközésének, valamint a csapattárs Felipe Massa elengedésének jóvoltából már a második helyen haladt. Ha így intették le volna őket, a spanyol lett volna a világbajnok, azonban Vettel végül feltornázta magát a hatodik pozícióig, így ő ünnepelhetett. Alonso arcán leírhatatlan volt a szomorúság közvetlenül a befutót követően, és percekig csak bámult maga elé sisakjában.

039_AGE20121123024.jpg Fotó: Europress/AFP

A legtöbben neki adták volna a vb-címet abban az évben, hiszen a Ferrari messze elmaradt 2012-ben a Red Bull teljesítményétől, mégis az oviedói bika az utolsó pillanatig leszegett fejjel ment a végső győzelemért, ami bár nem jött össze neki, minden bizonnyal karrierjének legjobb évét zárta le akkor Brazíliában.

2015 és 2016 – haláli lazaság

A 2015-től íródó második mclarenes korszakában Alonso sajnos nemhogy a bajnoki címhez nem került közel, hanem általában attól is nagyon távol volt, hogy egy futamon dobogóra álljon (nem is sikerült neki egyszer sem). Persze mindez nagyban köszönhető volt a három évig motorpartnerként működő Hondának, de az idén már Renault-val hajtott narancssárga autó tempójának jelentős elmaradása a szintén a franciák erőforrását használó csapatoktól (Red Bull, gyári Renault) rámutatott arra is, hogy a McLaren kasztnija is nagyon gyengén muzsikál mostanság. Kívülállóként lehangoló volt látni Alonso küszködését, de ha már valamira jó volt ez a négy év számunkra (és talán számára is), hogy megismerhettük kiváló, szarkasztikus humorát, amely olykor kifejezetten mókás jelenettel is párosult. Ezeknek a centruma pedig Brazília volt, ahol Alonso két meghibásodást is a maga javára fordított. 2015-ben már az időmérő edzés első szakaszában nem tudott egy mért kört se futni, de legalább egy kényelmes széken, kellemesen napozva nézte végig a többiek kvalifikációját (ezt egyébként a Magyar Nagydíj hétvégéjén is eljátszotta tavaly, ráadásul akkor a futam eredményhirdetésénél tette mindezt).

 

Egy évvel később a második szabadedzésen mondta fel a szolgálatot McLarenje, de ekkor már jóval aktívabb szabadidős tevékenységet választott, ugyanis kipróbálta, milyen operatőrnek lenni.

 

Azért reméljük, Alonsónak most a pályán is lesz lehetősége valami különlegeset alkotni, hogy szép búcsút vehessen attól a pályától, ahol mindkétszer a Forma-1 királyává koronázták.

Hozzászólások