Forma-1 - Meglepően kevés verseny elég lehet egy hivatalos Forma-1-es szezonhoz
Meglepően kevés verseny elég lehet egy hivatalos Forma-1-es szezonhoz
Fotó: Europress/AFP

Meglepően kevés verseny elég lehet egy hivatalos Forma-1-es szezonhoz

Németh DánielNémeth Dániel
2020/04/03 11:08
Sok más sportághoz hasonlóan a Forma-1-ben is újra kell gondolni az eredeti elképzeléseket a koronavírus-járvány miatt. Az optimista verzió szerint nyár közepén elkezdődhet az idény és decemberig bezárólag akár 15-16 futamot is megrendezhetnek. A rengeteg bizonytalan tényező miatt azonban aktuális a kérdés: mennyi versenyhétvége kell egy világbajnoki szezonhoz?

Eddig nyolc futam elhalasztása vagy végleges törlése mellett döntöttek, ami a versenynaptárban az Ausztrál és az Azeri Nagydíj közötti időszakot érinti. Jelen állás szerint a Kanadai Nagydíjjal kezdődne a szezon, csakhogy a járvány Észak-Amerikában mostanság kezdte kifejteni hatását, így valószínűbb, hogy valamelyik európai helyszínen (Franciaország, Ausztria, Nagy-Britannia, Magyarország) indulhatnak el a küzdelmek. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója úgy számol: decemberig 15-16 versenyt bonyolíthatnak le.

Ahhoz, hogy a 2020-as idényt hivatalosan világbajnoksággá nyilvánítsák, ennek valójában a fele is elegendő lenne. A szabály ugyanis úgy szól, hogy nyolc versenyhétvége szükséges ahhoz, hogy világbajnokot lehessen avatni. Az FIA szabálykönyve ugyanakkor tartalmaz egy másik kitételt is, amit már egy fokkal nehezebb megoldani, amennyiben a koronavírus-járvány sokáig elhúzódik. Ez a nyolc futam ugyanis akkor minősülhet teljes világbajnokságnak, ha legalább három különböző kontinensen járt a mezőny.

Ez a 2019/20-as Endurance Világbajnokságnál például már teljesült, hiszen Európában (Silverstone), Ázsiában (Fuji, Sanghai és Bahrein) és Észak-Amerikában (COTA) rendeztek futamot.

Binotto: Az F1-es csapatok nyitottak a kétnapos versenyhétvégékre és a 2021 eleji szezonzárásra | Hosszabbítás

Mattia Binotto, a Ferrari csapatvezetője szerint a Forma-1-es csapatok nyitottak arra, hogy a megváltozott körülmények miatt kétnapos versenyhétvégéket rendezzenek és a szezont csak 2021 elején fejezzék be. Binotto a Sky Sport Italiának adott nyilatkozatában kiemelte, a versenynaptár átalakításával kapcsolatban a csapatok teljes szabadságot adtak a Nemzetközi Automobil Szövetségnek (FIA) és a jogtulajdonos amerikai Liberty Mediának.

Alternatív javaslatokról is tárgyalnak. "Folyamatos párbeszédet folytatunk. Úgy érzem, a többi csapatfőnökkel összhangban, hogy ezek fontos pillanatok. A rendelkezésre álló idő miatt teljes szabadságot adtunk Carey-nek és az FIA-nak, hogy a szükséges módon átalakítsák a naptárat. Lehetnek kétnapos hétvégék, átmozgatva szombat délelőttre a szabadedzést, így megoldható a logisztika, ha egymás után jönnek a versenyek" - mondta Mattia Binotto, aki azt is hozzátette, a 2020-as szezont akár a következő naptári évben is befejezhetik.

Abban már megállapodtak a csapatok, hogy a várható gazdasági hatások miatt egy évvel elhalasztják a szabályváltozásokat, és a következő idényt a 2020-as autók továbbfejlesztett verzióival kezdik meg. Ez a döntés azért lehet fontos, mert ha valóban átnyúlik a következő év elejére a mostani idény, akkor nagyon kevés idő állna rendelkezésre a fejlesztés és a tesztelés tekintetében, ami jelentősen növelné a költségeket. Közben a csapatok már a 2021-es költségvetési sapka csökkentéséről is tárgyalnak, ami főleg a privát istállóknak lenne nagy segítség.

via Autosport

Hozzászólások