Forma-1 - Verstappen vezérletével taszítaná le a Mercedest a magabiztos Red Bull a trónról
Verstappen vezérletével taszítaná le a Mercedest a magabiztos Red Bull a trónról
Fotó: Europress/AFP

Verstappen vezérletével taszítaná le a Mercedest a magabiztos Red Bull a trónról

Németh DánielNémeth Dániel
2020/07/03 11:35
Az új Forma-1-es szezon legfontosabb kérdése, hogy Lewis Hamilton kiegyenlít-e a vb-címek tekintetében Michael Schumacherrel szemben. Ebben legnagyobb eséllyel az ígéretes csomagot összeállító és a motor terén is jelentős előrelépést felmutató Red Bull akadályozhatja meg, főleg a mezőny egyik, ha nem a legjobb versenyzőjévé érő Max Verstappen vezetésével.

Önmagában már az komoly önbizalmat adhat a Red Bullnak, hogy az év első három futamát két olyan versenypályán rendezik, amely hagyományosan fekszik az autónak: a Red Bull Ringen rögtön dupla futamot rendeznek, hogy aztán a Hungaroringen folytatódjanak a küzdelmek. De nem ez az egyetlen ok, amiért optimistán várják az új szezont az energiaitalosok, már Melbourne előtt is hasonló eufória uralkodott a csapaton belül. A barcelonai teszteredményekkel láthatóan elégedettek voltak, a nyers versenytempó alapján kirajzolódó kép ellenére.

Jelentős változtatással készül a Ferrari a Magyar Nagydíjra | Eurosport

Mattia Binotto csapatfőnök nyilatkozata alapján a Ferrarinak a Magyar Nagydíjjal kezdődik az új F1-es idény érdemi része, Ausztriában ugyanis még a Barcelonában tesztelt, és azóta jobban kiismert változattal áll rajthoz a csapat. A csalódást keltő teszteredmények után ráadásul úgy döntöttek, hogy "jelentős irányváltással" folytatják az autó fejlesztését.

Barcelonában a Mercedes ismét tönkreverte a mezőnyt, és a hosszabb etapokon nyújtott teljesítmény terén a Red Bull leginkább a Ferrarival konkurált a második helyért. Valamiért mégis elégedettek voltak az eredményekkel: vajon ez csak parasztvakítás volt, vagy már tudnak valamit, amit mi még nem? Melbourne-ben a csapatok a tesztekhez képest már némileg fejlettebb aerocsomaggal álltak volna rajthoz, és az elképzelhető, hogy a Red Bull jelentős előrelépéssel számolt Ausztráliában az átalakításoknak köszönhetően. 

Még ez sem magyarázná teljesen a magabiztosságukat, hiszen azt nem tudhatták, milyen változtatásokkal készült a Mercedes és a Ferrari.

Talán a megoldás inkább a Honda biztató fejlesztéseiben rejlik, és az éles versenyekre már egészen más erőforrásokat terveztek bevetni. Ugyan az olasz médiában megjelentek olyan hírek, miszerint a Ferrari egy új, erősebb motorral áll rajthoz Ausztriában, az istálló hivatalos kommunikációjában cáfolta ezeket az értesüléseket. Egyes források már azt is tudni vélik, attól viszont nagyon is tart a Ferrari, hogy a Honda olyan csomagot vet be az év első versenyein, amivel jelentősen csökkenti a lemaradását a többiekhez képest.

red-bull-ring-red-bull-min.jpg Fotó: Europress/AFP

Az RB16-ra keresztelt autó az előző évi konstrukció kifinomultabb, továbbfejlesztett változata. Ezen a téren még a Mercedesnél is jobb munkát végeztek a Red Bull mérnökei. Az autó orra teljesen új csomagot kapott, a felfüggesztésnél pedig egészen egyedi elrendezést alakítottak ki: a kormányszerkezetet és a tartályokat a válaszfal mögött helyezték el. Ez a radikális megoldás tette lehetővé, hogy az előző évinél lényegesen vékonyabbra szabják az orr-részt, ami az alapvető aerodinamikai filozófiaváltás lelke.

Tavaly a Mercedes verhetetlen volt a lassú kanyarokban, pedig nekik volt a leghosszabb a tengelytávolságuk. Ez az aerodinamikai hatás az alacsony rake (hasmagasság-emelkedés) és a tűszerű orr eredményeképp alakult ki, ami együttesen lehetővé tette, hogy lassú kanyarokban is nagy leszorítóerőt vigyen át az autó. Nagy sebességnél kedvezőbb volt a Red Bull széles orr/magas rake kombinációja, de a versenynaptárban szereplő pályák kanyarjaira általánosságában a Mercedes megoldása volt a legjobb.

Az RB16 átvette a Mercedestől a tűszerű orrokat, de meghagyta a saját koncepciójából a magas rake-et, ettől a kombinációtól reméli a tökéletes egyensúly elérését.

Vagyis szokás szerint nagyon agresszív volt a tervezésnél a Red Bull, ráadásul eredetileg csak egy szezonnal számolhattak, hiszen úgy volt, hogy 2021-től teljesen új szabályrendszer érkezik (ezt egy szezonnal elhalasztották a járvány miatt). Különösen éles a kontraszt a Ferrari mellett, ami lényegében csak leegyszerűsítette a meglévő autóját. Ebből kifolyólag logikus következtetés lehet, hogy az RB16 fejlesztésében nagy potenciál rejlik, és talán ez - kiegészülve a Honda fejlődésével - teszi optimistává a csapatot.

red-bull-orr-min.jpg Fotó: Europress/AFP

Annak is megvan az oka, hogy miért bosszantotta annyira a Mercedes DAS-rendszere a Red Bullt, ugyanis az RB16-ban annyira hátul van a kormányszerkezet, hogy lehetetlen feladat lemásolni a Mercedes innovációját. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke kilátásba helyezte, hogy tiltakozni fognak, ha a címvédő beveti a rendszert, noha - és ezt fontos leszögezni - az FIA erre a szezonra szabályosnak nyilvánította azt. Megoszlanak a vélemények, hogy hoz-e annyit a konyhára, hogy megérje kifejleszteni, mindenesetre a Red Bull így is elégedetlen.

Ausztria sok kérdésre választ adhat. Tavaly Max Verstappen emlékezetes versenyzéssel nyerte meg a futamot, elsősorban a Ferrarikkal csatázva, miközben a Mercedeseknek meggyűlt a bajuk a nagy hőséggel, és alacsony fokozatra kellett állítaniuk az erőforrásokat. Papíron az első három verseny Red Bull-pálya lesz, ami lehetőséget teremthet Verstappennek, hogy erősen kezdje az évet. Ez akár meghatározó is lehet lélektani szempontból, az ugyanis egyelőre bizonytalan, hány fordulót tudnak egyáltalán megrendezni.

Hétvégén kiderülhet, mennyire megalapozott a Red Bull magabiztossága.

via Sky Sports

Hozzászólások