Forma-1 - Hamilton: "Soha nem tapasztaltam ilyet, majdnem megállt a szívem!"
Hamilton: "Soha nem tapasztaltam ilyet, majdnem megállt a szívem!"
Fotó: Europress/AFP

Hamilton: "Soha nem tapasztaltam ilyet, majdnem megállt a szívem!"

Németh DánielNémeth Dániel
2020/08/03 11:45
Egészen az 50. körig úgy tűnt, hogy a Mercedes kettős győzelemmel zárhat a Brit Nagydíjon, a körülmények - egészen pontosan a szétrobbanó Pirelli-gumik - azonban izgalmassá tették a hajrát. Előbb Valtteri Bottas autóján adta meg magát a bal első, majd az utolsó körben Lewis Hamilton is hasonlóan járt, de a címvédő három kerékkel is az első helyre kormányozta az autót.

Lewis Hamilton a hétvégén újabb rajt-cél győzelemmel került közelebb pályafutása hetedik világbajnoki címéhez, legnagyobb - és lényegében egyetlen - riválisa nullázott a hétvégén, így már négy versenyt követően 30 pontos előnnyel vezeti a pontversenyt. Ez alapján akár azt is hihetnénk, könnyű hétvégéje volt a Mercedes sztárjának, és a verseny nagy részében valóban kényelmesnek mondható előnnyel rendelkezett a mezőny nagy részével szemben, az utolsó körben azonban veszélybe került az elsősége.

Utolsó körös defekttel nyerte Hamilton a Brit Nagydíjat | Eurosport

A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője rajt-cél győzelmet aratott a vasárnapi Forma-1-es Brit Nagydíjon, ezzel növelte az előnyét az összetettben. A 35 éves Hamiltonnak ez az idei harmadik és pályafutása 87. futamgyőzelme, négy hiányzik neki ahhoz, hogy beállítsa a legendás, hétszeres vb-győztes Michael Schumacher 91 sikert számláló rekordját.

Az utolsó három körben sorban adták meg magukat a Pirellik, előbb Bottasnak kellett kiállnia új szettért, majd Carlos Sainz járt pórul. Végül Hamilton bal elsője is megadta magát, ám a hatszoros világbajnok még így is szerencsésnek mondhatja magát, hiszen az utolsó körben történt az incidens, amikor már több mint 30 másodperccel vezetett a második helyet megöröklő Max Verstappen előtt. A Red Bull hollandja vészesen közeledett a címvédőhöz a végére, de Hamilton közel hat másodpercet megőrzött az előnyéből.

"Elkezdett szétjönni a gumi, az egyenesben le is eresztett, amiből én csak annyit láttam, hogy megváltozott a formája. A torkomban dobogott a szívem, mert csak a fékezéskor derült ki, hogy elment a gumi. Ahogyan azt láthattátok, utána már elkezdett leválni a felniről. Vezettem tovább, próbáltam tartani a tempót. Időnként ez azt eredményezi, hogy a leváló darabok szétverik az első szárnyat. Imádkoztam, hogy ne így legyen. Az utolsó két kanyarban alig fordult el az autó, de Istennek hála sikerült megoldani"mondta Hamilton. 

A hatszoros világbajnok a körülmények ellenére nyugodt volt. "Bono (Peter Bonnington, Hamilton versenymérnöke - a szerk.) folyamatosan tájékoztatott a különbségről. Azt hiszem, 30 másodperc volt akkor, ami gyorsan fogyni kezdett. Az autó a Magottsban és a Beckettsben rendben volt, szerencsére sikerült eljutni a 15-öshöz, ami szenvedés volt. Hallottam, hogy a 19 másodpercből 10 lett, ezért a 15-ösből kifelé padlógázt adtam. Nagyon alulkormányzott volt az autó, a fülemben hallottam, hogy az előnyöm kilenc, nyolc, hét másodpercre csökkent."

"Soha nem tapasztaltam ehhez hasonlót egy verseny utolsó körében, majdnem megállt a szívem!"

Hamilton és Bottas defektje után felcsillant a remény Verstappen előtt, hogy megszerezze a futamgyőzelmet, és ha egy picivel tovább tart a kör, akkor nem lett volna vele szemben esélye a címvédőnek. Érdekesség, hogy a holland pilótát a Red Bull Bottas kiállását követően behívta a boxba egy kerékcserére, hogy a biztosnak tűnő második hely mellett a leggyorsabb körért járó egy pontot is bezsebelhesse. Ez végül sikerült, de a történtek fényében felmerülhet a kérdés, nem járt volna-e jobban, ha marad a pályán.

hamilton-verstappen-min.jpgFotó: Europress/AFP

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke megvédte a csapat döntését, mert Verstappen autóján is kritikus állapotban voltak a gumik. "Max a vége felé nagyon aggódott a vibráció mértéke miatt. Láttuk, hogy Bottas defektet kapott, volt egy mély vágás a gumin, ezért a kiállást mellett döntöttünk, felraktuk a lágyakat, és megpróbáltuk megfutni a leggyorsabb kört" - mondta Horner. "A használt gumin volt egy mély vágás és több kisebb sérülés, egyáltalán nem biztos, hogy azokkal eljutott volna a verseny végéig."

A nap vesztese Bottas volt, aki 18 pontot bukott a defekt következtében. "Kegyetlen volt ez a nap" mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. "Valtteri a második helyen állt, nem kapott volna túl sokat Hamiltontól, és a konstruktőri szempontból is sok pontot hozott volna. Már úgy voltunk vele, hogy egy unalmas egy-kettő lesz a verseny, ezért nehéz volt megemészteni, amikor jött a dráma. A bal első kapja a legnagyobb terhelést, az a legérzékenyebb a törmelékekre is. Sok alkatrész volt a pályán Räikkönen balesete után."

Ezen a héten újabb versenyhétvége vár a mezőnyre Silverstone-ban (ezúttal 70. évforduló Nagydíj néven) vagyis a Pirellinek gyorsan ki kell derítenie, mi okozta a sorozatos defekteket. Két lehetőség van: vagy a túlterhelés következtében durrantak szét a gumik, vagy a pályán lévő alkatrészek szakították szét. Ha előbbi áll a háttérben, akkor akár az is elképzelhető, hogy limitálni kell a körök számát. Mario Isola a verseny után elmondta, hogy korai lenne következtetéseket levonni, de ki fogják vizsgálni, mi okozta a defekteket.

bottas-bal-első-min.jpgFotó: Europress/AFP 

"Lehetséges, hogy az elhasználódás miatt, mert ez a pálya 38 körön keresztül eléggé meg tudja viselni a gumikat. De nem állítom, hogy a viseltesség volt az ok. Lehet, hogy törmelékek eredményezték, mert Kimi első szárnyából letörött pár darab és más alkatrészek is voltak. Ezért szeretnénk megvizsgálni a verseny utolsó köreiben használt összes gumit, hogy megérthessük, mi történhetett. Megvannak rá az eszközeink, hogy a pálya melletti laboratóriumban elvégezzük a szükséges vizsgálatokat" magyarázta a Pirelli igazgatója.

Isola szerint egyébként a versenyzők a határokat feszegették. "Nagyon magas volt az elhasználódás mértéke. Grosjean első szettje teljesen szétkopott. Láttam a második stint során használt gumiknál is olyanokat, amik közel voltak a 100%-os kopottsághoz. Szóval meg kell értenünk, mi okozta a hibákat. Az biztos, hogy a kopott gumiknak kisebb az ellenálló képességük, szóval még a kicsi törmelékek is felsérthetik a felületet" - magyarázta Isola, aki azt is hozzátette, ha a kopás okozta a defekteket, akkor arra külön rendszert kell kidolgozniuk a hétvégére.  

Hozzászólások