Formula 1 - Leclerc tovább növeli a nyomást az amatőr hibákat vétő Vettelen
Leclerc tovább növeli a nyomást az amatőr hibákat vétő Vettelen
Fotó: Europress/AFP

Leclerc tovább növeli a nyomást az amatőr hibákat vétő Vettelen

Németh DánielNémeth Dániel
2019/04/07 13:56
Sebastian Vettel bahreini teljesítménye komoly kérdéseket vet fel a jövőjével kapcsolatban - írja a BBC szakértőjeként dolgozó, korábbi Forma-1-es pilóta, Jolyon Palmer. Az egykori versenyző úgy látja, a német sorozatban hibázik nyomás alatt, ami önmagában megkérdőjelezi a Ferrarinál betöltött szerepét, ráadásul Charles Leclerc tempója is veszélyt jelenthet rá.

Talán még finoman is fogalmazunk, ha azt állítjuk, nem ilyen szezonkezdetről álmodozott a Ferrari négyszeres világbajnoka. 2018 során Vettelnek minden esélye megvolt a világbajnoki címre, azonban vezetői hibái megpecsételték a sorsát, annál is inkább, mivel Lewis Hamilton szinte tökéletes teljesítményt nyújtott. 2019-ben ugyanott folytatta Vettel, ahol tavaly abbahagyta: egy komoly hibának köszönhetően nem csak a győzelmi, de még a dobogós esélyei is elszálltak.

Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől | Hosszabbítás

A hibridkorszak 2014-es bevezetése óta a Forma-1 a Mercedes uralmáról szólt. Négy szezon, négy világbajnoki cím, négy konstruktőri cím, mindez úgy, hogy a többi istálló - egy-két futamot leszámítva - még csak meg sem tudta közelíteni a Mercedes tempóját.

 

Ezek után ismét felerősödtek a ferraris jövőjét firtató kérdések, egyre többen vélik úgy, hogy a német pilóta rossz döntéseket hoz nyomás alatt, így egy szoros világbajnokság alatt esélytelen a rettentő stabil Hamilton ellen. Természetesen - mint arra Palmer is figyelmeztet - 21 versennyel a vége előtt korai még pálcát törni Vettel felett, azonban hamar meg kellene találnia világbajnoki formáját, hogy legyőzhesse a két mercedeses versenyzőt és a csapattársát.

Amatőr hiba

Vettel hibáiról a BBC szakértőjeként dolgozó, egykori F1-es versenyző Jolyon Palmer írt egy hosszabb elemzést, melyben nem finomkodott a kritikákkal. "Vettel bahreini megpördülése amatőr hiba volt" - szögezte le mindjárt az elején. "A négyes kanyar felé közeledve Hamiltonnal szemben védekezett, és nagyon helyesen a belső ívet védte. Hamilton azonban egy zseniális mozdulattal kívülről támadott, a szelet is figyelembe véve késői féktávot vett, majd jóval nagyobb sebességgel hajtott ki a kanyarból."

"Megcsinálta az előzést. Ezt követően Vettel kipörgette a hátsó kerekeit, túl keményen taposott a kanyarkijáratból jövet a gázra, amivel megforgatta az autót. Nyilvánvalóan ideges lett az elhaladó Mercedes miatt, és pánikba esett. Ez a hiba különbözött a tavalyi háromtól, ugyanis most a kanyar kijáratánál rontott, és nem a bejáratnál csatázott egy kívülről érkező autóval. Az ok ezzel együtt ugyanannak tűnik: pánikba esett a csata hevében" - elemezte a történteket Palmer.

Meglepő ok állhat Sebastian Vettel hibasorozata mögött | Hosszabbítás

Bár három futam még hátravan a 2018-as idényből, Sebastian Vettelnek már csak matematikai esélyei vannak a világbajnoki cím megszerzésére. Korábban összegyűjtöttük azokat a hibákat, amelyek a német világbajnoki sikerébe kerültek, most pedig arra próbáljuk megtalálni a választ, mi állhat Vettel gyengélkedésének hátterében. Ehhez a korábbi Forma-1-es pilóta, Jolyon Palmer BBC-n megjelent cikkét használtuk fel.

"Nehéz körülmények voltak. Az erős szél tönkreteszi a Forma-1-es autók egyensúlyát, ezért azok kiszámíthatatlanok és nehezen vezethetőek. Az autókból csak tökéletes légáramlat esetén lehet az optimális leszorítóerőt kinyerni, Bahreinben ráadásul a sivatagi szél néha homokot sodor az aszfaltra. Tehát a leszorítóerő mellett a tapadás is kevesebb lehetett. Ez azonban gyenge magyarázat lenne a hibára. Egy újonc is vicc tárgya lenne ilyen esetben, egy négyszeres világbajnoknál ez szinte elképzelhetetlen" - fogalmazott a BBC szakértője.

Leclerc nem szárnysegéd

Az Ausztrál Nagydíjon a Ferrari tempója jócskán elmaradt a Mercedesekétől, sőt, még Max Verstappen is megelőzte az olaszokat. Bahreinben már más volt a helyzet, mégsem lehetett teljesen elégedett Vettel: csapattársa, Charles Leclerc egész hétvégén sokkal gyorsabb volt nála. Ez új helyzetet teremthet, Vettel ugyanis Kimi Räikkönennél rendszerint versenyképesebb volt, így legalább a csapaton belül nem kellett a háta mögé pillantania. Az eddigiek alapján Leclerc komolyabb rivális lehet.

Mattia Binotto, a Ferrari főnöke év elején elismerte, az első versenyeken Vettel kapja a csapat támogatását, idővel azonban a formák alapján változhat a sorrend. Ennek máris megvan az előszele, ugyanis Leclerc mindkét futamon meggyőzőbb tempót diktált a csapattársnál. Melbourne-ben Vettel csak a csapatutasítás miatt ért előbb a célba, a bahreini versenyen azonban Leclercet még a csapat kérése sem tudta a négyszeres világbajnok mögött tartani. Hiába jelezték, hogy maradjon a csapattárs mögött, amikor lehetősége nyílt rá, előzött.

"A Ferrari Bahreinben is alkalmazni akarta a csapatutasítást, amikor Vettel elment Leclerc mellett. Leclerc sebessége azonban annyival jobb volt, hogy felülírta ezt a kérést. Beérte a csapattársát, megelőzte és jókora előnyt épített ki vele szemben. Ha Leclerc első pole pozíciója némi nyomást helyezett Vettelre, a futam után egyenesen szörnyen érezhette magát: a monacói az egyes kanyarban nagyon simán ment el, a négyszeres világbajnok igyekezete ellenére."

Bírja a nyomást Vettel?

"Leclerc teljesítménye tovább növeli a nyomást Vettelen" - véli Palmer. "Az autón belül néha egyedül érzi magát az ember. Másfél órán keresztül magára marad a gondolataival, közben kanyarról kanyarra, körről körre a tökéletességre kell törekedni. Biztos vagyok benne, hogy Vettelt frusztrálta a Hamilton ellen vívott csata. A Red Bullnál eltöltött évek óta egy dologban nem teljesít jól, ez pedig a nyomás kezelése. Ez 2017-ban és 2018-ban is nagy szerepet játszott a kudarcában."

Palmer szerint Vettel a szezon hátralévő részében nem engedhet meg magának újabb vezetői hibát, és stabilan kell szállítania az eredményeket, hogy ismét világbajnok legyen. Hozzátette, ez azért nem könnyű feladat, mert úgy kell visszaszorítania a hibák számát, hogy közben az agresszivitásából sem vehet vissza, ellenkező esetben könnyű préda lesz a többi esélyessel szemben. Palmer úgy gondolja, Max Verstappen tavalyi példájából sokat tanulhat Vettel.

Vettel tagadja, hogy a nyomás miatt hibázott Bahreinben | Hosszabbítás

Sebastian Vettel elnézést kért a csapatától a legutóbbi hibája miatt, ami minimum egy dobogóba került a német pilóta és a Ferrari számára. Gyenge teljesítményét sokan azzal magyarázzák, hogy a négyszeres világbajnok nem teljesít jól, ha nyomás alá kerül, ám Vettel szerint nem ez a helyzet.

 

"Tavaly az első hat verseny alatt folyamatosan ütközésekbe keveredett, emiatt sok kritikát kapott és nagy nyomás alá került. Különösen azt követően, hogy Daniel Ricciardo megnyerte a Monacói Nagydíjat, miközben Verstappen az edzésen elkövetett hibája miatt a rajtrács végéről rajtolt. Verstappen tökéletesen reagált erre a helyzetre, azóta sokkal letisztultabban vezet. Még mindig agresszív, de kontrollálja a vezetéseit, ezért nem kell hétről hétre szembenéznie a média kritikáival."

Vége lehet a csapatutasításnak

Két verseny után tényleg korai lenne leírni Vettelt, a csapaton belüli előnyét azonban alighanem elveszítette Leclerc-rel szemben. Ilyen kezdés után mindenképpen furcsa lenne, ha a Ferrari mondjuk Kínában is csapatutasítást alkalmazna. "Nagyon érdekes helyzetben van a Ferrari. A sztárpilótát elhomályosította a feltörekvő tehetség, azonban ne felejtsük el, ez még csak egy verseny volt" - elemezte a történteket Palmer, hozzátéve: Leclerc a vártnál gyorsabban alkalmazkodott az új autóhoz.

"Egyelőre semmit sem kell tennie a Ferrarinak, de az nyilvánvaló, hogy őrültség lenne újabb csapatutasítást alkalmazni, amíg nem világos, melyik pilóta lesz gyorsabb az idény során. Bahreinben jónak tűnt a Ferrari tempója, ami nagyon fontos. Mostantól az a fő feladatuk, hogy a német riválissal szemben elveszített pontokat visszaszerezzék. Innentől kezdve azonban ki kell hozniuk a maximumot a versenytempójukból" - mutatott rá a korábbi pilóta.

043_dpa-pa_1753_118807172.jpg Fotó: Europress/AFP

Palmer azt is kiemelte, Leclerc nagyon jól kezelte, hogy motorhiba miatt lecsúszott első futamgyőzelméről. "Volt néhány köre, hogy elfogadja a sorsát, ezért könnyebb volt feldolgoznia, mintha a legvégén történt volna. Igen, a Renault dupla kiesése nyomán beküldött Safety Car megmentette a dobogóját, de ahogyan ő is mondta, szerencsés volt egy szerencsétlen helyzetben. Ezt egy olyan ember mondta, aki elégedett volt a teljesítményével. Még a motorhibával is simán verte a társát.

Róla beszélt az egész világ, Vettel összeomlott, a Ferrari tempóját látva pedig csak idő kérdése, mikor lesz meg az első győzelme."

via bbc

Hozzászólások