Formula 1 - Kubica: sok minden megtörténhet az F1-ben, de varázslatok nincsenek
Kubica: sok minden megtörténhet az F1-ben, de varázslatok nincsenek
Fotó: Europress/AFP

Kubica: sok minden megtörténhet az F1-ben, de varázslatok nincsenek

Németh DánielNémeth Dániel
2019/04/27 12:09
Három futam után egyértelmű, hogy a Williams rendelkezik a legrosszabb autóval, így sem a Forma-1-be nyolc év után visszatérő Robert Kubica, sem az újonc George Russel nem tudta megmutatni valós tudását. Ha van verseny, ahol reménykedhet a Williams a jobb szereplésben, az épp a soron következő Baku, ahol hagyományosan erőn felül teljesít a legendás brit csapat. 

Robert Kubica úgy gondolja, nem csak ő és csapattársa, az újonc George Russel szenved a Williams jelenlegi teljesítménye miatt. Őszintén beszélt arról, milyen hatással van a csapatokra az, amit ő a Forma-1 aranyszabályának hív: amikor sikerült versenyképes autót építeni. "Ha az autó teljesítménye jó, a pilóták jók, a mérnökök jók, a stratégia egyszerűbb, a gumik jobban működnek, még az ételek is finomabbak. Az utazások is sokkal egyszerűbbek, még ha öt órát is kell várni Dubajban" - magyarázta Kubica.

"Ha viszont az autó három másodperccel lassabb ugyanazokkal az emberekkel, a pilóták hibázgatnak, a mérnökök értetlenül állnak, a stratégia sem áll össze, mert a gumik nem elég tartósak, az étel pedig - bár ugyanaz, mint régen - szintén nem elég jó, és persze az utazások is nehezek." Látva a csapat formáját, érthető miért került ebbe a negatív spirálba a Williams. Habár az F1 általában nagyon bonyolult, a lényegét le tudjuk vezetni néhány számra: a köridőkre és a világbajnoki pontverseny állására.

Ezek közül egyik sem mutat jól a Williams szempontjából. Az időmérő edzések első szakaszában a leggyorsabb autókhoz képest átlagban 2,73 másodperces lemaradásban van, míg a legközelebbi riválistól 1,26 másodperc választja el. A szezon során egyszer sem zárt a 15. helynél előkelőbb pozícióban. A Williams az egyetlen csapat, amelyik pontot sem szerzett, és egy csodába illő fordulat híján minden bizonnyal a konstruktőri pontverseny utolsó helyén fog zárni. Zsinórban második évben.

043_dpa-pa_1323_119299170.jpg Fotó: Europress/AFP

Akkor sem fest jobban a helyzet, ha kicsit mélyebbre ásunk az adatok között. Az úgynevezett szuperidők alapján (ami az adott hétvége leggyorsabb körét fejezi ki százalékos formában) a Williams a 2019-es szezonban 104,43%-os átlaggal rendelkezik. Helyezzük ezt kontextusba: a listát vezető Mercedes 100,12%-os átlaggal bír, míg a Williams legközelebbi riválisa, a Racint Point 102,2%-ot hozott össze. Mindkettőtől nagyon messze van jelen pillanatban a szebb napokat is látott, legendás istálló.

Ennél rosszabb átlagot utoljára a Manor Marussia produkált 2015-ben, illetve nagyon közel állt a 2017-es Sauber, ami amellett, hogy pocsék konstrukció volt, elavult motortechnológiát használt.

"Ezek a számok mindenre nagy hatással vannak, és ha nem mutatnak jól, ha sokkal lassabb vagy, az az egész csapaton érződik" - értékelte Kubica a köridők fontosságát. "Szó sincs arról, hogy mindent ki kell dobni a kukába, de reálisan kell hozzáállnunk. Szükség van egy tervre, utána meg kell érteni, hogy mostantól az lesz irány, és hogy mindez kivitelezhető. Ezek után lehet hozzálátni a megvalósításhoz" - magyarázta a folyamat fontosságát a lengyel versenyző.

A Williams már a szezon elejétől kezdve türelemre intette a szurkolókat. A szezon előtti tesztekre jelentős késéssel érkezett meg, majd amikor végre kigurult a pályára, nagyon lassúnak bizonyult. Sőt, az is kiderült, hogy néhány alkatrész nem felel meg a szabályoknak, így az év elején azon kellett dolgozni, hogy egyáltalán megkapja az engedélyt a versenyzéshez. Most már lehet az autó optimalizálására koncentrálni, és egyre magasabbra kitűzni a célokat.

000_14F2BS.jpg Fotó: Europress/AFP

2019 egyértelműen rosszabbul alakul a Williams számára, mint 2018, pedig már az is elég rossz idény volt. Egy évvel ezelőtt a szezon hasonló szakaszában 103,65%-os szuperidőt átlagolt a csapat, aminél csak a Sauber produkált rosszabbat. A szezon hátralévő részében a Sauber rengeteget fejlődött, év végére rendszeresen a top 10-es helyezésekért küzdött. Noha a Williamsről mindezt nem lehetett elmondani, tavaly ponttal távozott az azeri versenyről: Lance Stroll 11. helyen zárta az időmérőt, majd vasárnap nyolcadikként ért célba.

A mai állapotok fényében szinte ironikus, hogy igazából már a 2017-es szezon is csalódáskeltő volt a Williams számára, Bakuban azonban így is elcsípett egy dobogós  helyet. Sőt, ha nem hibásodik meg egy szelep Felipe Massa autójában, akár a győzelemre is lehetett volna esélye a csapatnak. Tény, hogy az őrült versenyhétvége a Williams és a harmadik helyen záró Lance Stroll kezére játszott, azonban ez volt az egyetlen versenyhétvége, ahol elég közel volt a Williams az élmezőnyhöz, hogy kihasználhasson egy ehhez hasonló lehetőséget. 

Tavaly kevesebbet kellett javulnia az autónak, de így is jelentős volt az ugrás: Bakuban 102,06%-os szuperidővel zárt, ami 1,3%-os teljesítményjavulás a szezon első három versenyéhez viszonyítva.

Az idei Williams nem egy kiforrott konstrukció, azonban így is stabilabbnak tűnik, mint az előző évi, kiszámíthatatlan gép. Ha - és ez egy elég nagy ha - ez elegendő ahhoz, hogy a Williams hasonló javulást produkáljon Bakuban, az rövid időre visszahelyezheti a csapatot a térképre. Némileg ez ellen szól, hogy a Williams nagy légellenállással rendelkezik, miközben kevés leszorítóerőt termel a kanyarokban. Egy tavalyihoz hasonló, 1,3%-os teljesítményjavulással valahol a Toro Rosso és a Racing Point szintjére kerülhetne.

066_DPPI_00118004_588.jpg Fotó: Europress/AFP

Kubica úgy fogalmazott a csapat 2019-es esélyeivel kapcsolatban, hogy reálisnak kell maradniuk, de nem tartja kizártnak, hogy a Williams pontokat szerezhet ebben az idényben. "Bármi lehetséges a Forma-1-ben, de varázslatok nincsenek. Minden okkal történik, ezért úgy vélem, ha megtaláljuk az ideális beállításokat, esetleg a szerencse is mellénk áll, akkor szerezhetünk pontokat. De ahogyan azt korábban említettem, varázslatok nincsenek" - szögezte le a lengyel pilóta.

Valóban, csak azért, mert visszatér egy olyan pályára, ahol a múltban sikeres volt, még nem biztos, hogy a rajtrács végéről a Q2-be és a pontszerző helyek környékére tud kerülni a Williams. Akár már az óriási változás lehetne a csapatnak, amennyiben a hagyományos bakui formáját kihasználva másokkal csatázhatna. Ha egy újabb magányos vasárnapot a küzdelmek, a kerék a kerék elleni csaták váltanának fel, az kisegíthetné a Williamset abból a negatív spirálból, amire korábban Kubica is utalt. Onnan el lehetne kezdeni a csapat építését.

Baku nem az a helyszín, ahol a semmiből hirtelen előjönnek az eredmények. Kubicának igaza van, az F1-ben nincs varázslat, a Williamsnek pedig különösen nehéz lesz előrántani a nyulat a kalapból. De ha ez megtörténik ebben az idényben, nagy valószínűséggel ezen a hétvégén lesz.

via autosport

Hozzászólások