Formula 1 - Közbeszól-e az óriási tájfun a Mercedes történelmi bajnokavatásába?
Közbeszól-e az óriási tájfun a Mercedes történelmi bajnokavatásába?
Fotó: Europress/AFP

Közbeszól-e az óriási tájfun a Mercedes történelmi bajnokavatásába?

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/10/10 10:56

Az időjárás akár újra komoly tényező lehet Suzukában, a Forma-1-es világbajnokság 17. fordulóján, ahol Lewis Hamiltonék az egyéni és a csapatbajnoki címet is megszerezhetik, immár sokadik alkalommal.

Nagyon sajnálhatjuk, hogy Ausztrália helyett nem Ausztriában indult a 2019-es F1-es szezon. Nem a mindig elvarázsoló szépségű és hangulatú Albert Parkkal kapcsolatban lehet kifogásolnivalónk, hanem az idény első harmadának egyhangúságával, amit a Mercedes dominanciája eredményezett.

Ha nem számítanánk az első nyolc futamot, benne az Ezüstnyilak hét darab kettős győzelmét, akkor Lewis Hamiltonnak csak hét pont lenne az előnye a meglévő 73 helyett, és nem a csapattárs Valtteri Bottas állna mögötte a második helyen, hanem a Ferrari berobbanó újonca, Charles Leclerc. De ami talán még szembetűnőbb, hogy a Ferrarinak csak 22 pont lenne a lemaradása Spielbergtől számítva, a bajnoki tabellán viszont már 162 egység a különbség a két csapat között.

Íme a bajnoki tabella, ha Ausztriától indult volna az idény (zárójelben a versenyzők tényleges pontszáma):

Lewis Hamilton
135 pont (322)
Charles Leclerc
128 pont (215)
Max Verstappen
112 pont (212)
Valtteri Bottas
98 pont (249)
Sebastian Vettel
83 pont (194)


Ennyit számított, hogy a Merci jobban hangolta autóját a Pirelli új, szűk működéstartományú gumijaihoz, és hogy már az év elejétől kezdve szenzációs csapategységet alkottak a csillagosok. Főleg utóbbi tényező az, mely úgy fest, továbbra is  megőrzi a németek veretlenségi sorozatát a 2014 óta íródó hibridkorszakban. A hétvégi Japán Nagydíjon már matematikailag is bebiztosíthatják újabb egyéni és konstruktőri bajnoki címüket, mellyel épp a rivális Ferrari hihetetlen rekordját adnák át a múltnak.

1999 és 2004 között ugyanis a Michael Schumacher vezette Maranellóiak zsinórban hat csapat-, de "csak" öt egyéni elsőséget szereztek, és most ezt fejelheti meg a Mercedes sorozatban hat csapat és hat egyéni trófeával.

A tabellán Hamilton jelenleg 107 ponttal van a harmadik Leclerc, és 110 ponttal a negyedik Max Verstappen előtt. A Suzukát követő négy futamon még 104 pont szerezhető (ha a leggyorsabb körért járó pontokat is beleszámítjuk), így Hamilton tulajdonképpen ha Leclerc és Verstappen környékén végez vasárnap, és sem a monacói, sem a holland nem nyeri meg a versenyt, akkor a Mercedes adja az újabb egyéni bajnokot.

Ami a konstruktőri pontversenyt illeti, a német márkának minimum 14 ponttal kellene többet szereznie a Ferrarinál, hogy már Japánban ünnepelhessen. Ehhez a legkézenfekvőbb út egy kettős győzelem lenne, mely biztos 15 egységgel lenne több, mint az olaszok termése.

A Mercedesnek viszont minden bizonnyal igencsak meg kell küzdenie a hétvégi bajnokavatásért. A Ferrari a nyári szünet után egyértelműen erőre kapott, aminek egyik ékes bizonyítéka, hogy az elmúlt négy versenyből hármat is behúzott Leclerc belga-olasz duplájával, majd Sebastian Vettel szingapúri "nyeretlenségtörtő" győzelmével.

Miközben a Mercedes úgy bő két hónapja leállt az idei nagyobb fejlesztésekkel, és javában már a következő szezonra koncentrál, addig Maranellóban úgy tűnik, sikeresen kompenzálták az autónak a koncepciójából fakadó hiányosságait, így pedig már a lassabb, kanyargósabb pályáktól sem kell tartaniuk. Ráadásul az ő erőforrásuk már a legerősebb tavaly óta, így az egyenesekben továbbra is kamatoztathatják motorfölényüket a riválisokkal szemben.

Mindennek következtében a Ferrari talán még a Mercedesnél is jobb esélyekkel szállhat harcba a hétvégi futamgyőzelemért, annak ellenére, hogy a japán pályán az Ezüstnyilak még sosem kaptak ki a hibridérában.

Időmérő veszélyben

Ugyanakkor számolni kell egy ismeretlen, mégis jól ismert tényezővel Suzukában. Ismeretlen, mert nem nagyon lehet tudni, kinek, kiknek fog kedvezni, viszont mégsem először fordul elő az utóbbi időben a Japán Nagydíjon.

Ez nem más, mint a tájfun, melyből ráadásul ezúttal a hurrikánskálán legnagyobb, 5-ös erősségű érkezik a szigetország felé. Az ún. szupertájfun találóan a Hagibis, vagyis a "Fürge" névre hallgat, melynek középpontjában jelenleg 300 km/óra körüli szél tombol.

A Hagibis az űrbőlA Hagibis az űrből Fotó: MTI/EPA

A korábbi előrejelzések még vasárnapra datálták a tájfun bejövetelét Japánba, a friss jelentések szerint viszont már szombaton megérkezik Suzuka és Tokió környékére. Ez azonban a Hagibis már egy legyengült fázisában történhet meg, mely a futam napjára már valószínűleg csapadékot sem hoz a pályára.

Szombatra viszont még nagyjából 100 milliméter eső, és úgy 100 kilométer/órás szél várható, így a délutánra tervezett kvalifikációt jó eséllyel eltolhatják vasárnap délelőttre a szervezők, melyre 2004-ben és 2010-ben is sor került a Nagydíj történetében. 2014-ben esős versenyt is eredményezett itt egy tájfun, mely sajnos Jules Bianchi végzetes balesetét is magában foglalta.

Bár most vasárnapra az esőfellegek minden bizonnyal elvonulnak, az erős szél továbbra is megnehezítheti a versenyzők dolgát a futamon. Kérdés, ki alkalmazkodik majd a legjobban az elkövetkezendő napokban a váltakozó körülményekhez, amennyiben azok fontos szerepet játszanak majd.

Ha fogadnánk, talán Max Verstappenre tippelnénk, aki a Honda hazai hétvégéjén örülne egy kis égi segítségnek, elnézve a Red Bull elmúlt versenyeken látott tempóhátrányát, valamint a holland pilóta esőmenő képességeit. Persze utóbbi téren Lewis Hamiltont sem kell félteni, aki hatodszor nyerhetné meg a Japán Nagydíjat, ezzel beállítva Michael Schumacher egy újabb rekordját.

Egy biztos, a brit klasszis nem Suzukában szerzi meg hatodik világbajnoki címét, mint ahogy azt a német rekordbajnok tette 2003-ban, hiszen még Valtteri Bottas esetleges nullázása esetén is maximum 99 pontra tudná növelni az előnyét a finn csapattárssal szemben, ami öt egységgel kevesebb lenne a szükségeshez képest.

Azt követően viszont már jó eséllyel világbajnok lehet Hamiltonból, méghozzá éppen annak az országnak a pályáján, ahol az elmúlt két esztendőben is bebiztosította évvégi elsőségét: Mexikóban. Mondjuk ezt nem is bánnánk, hiszen jobb helyszínt aligha lehet találni egy Forma-1-es bajnokavatáshoz.

Hozzászólások