Forma-1 - Így alakíthatják át a sztárpilóták 2021-től a Forma-1-et
Így alakíthatják át a sztárpilóták 2021-től a Forma-1-et
Fotó: Europress/AFP

Így alakíthatják át a sztárpilóták 2021-től a Forma-1-et

Németh DánielNémeth Dániel
2019/10/25 09:52
Bőven vannak még homályos részletek, ám egy dolog biztos: 2021-től új szabályok jönnek a Forma-1-ben, amelyek a várakozás szerint megrengetik a jelenlegi status quót. Érdekes lesz a helyzet a pilótapiac szempontjából is, jelen állás szerint három topversenyző szerződése is kifut 2020-ban, akik így az ismeretlenbe ugranak fejest az új évadban.

Egy átlagos idény során viszonylag jól kisakkozható, hol van a legnagyobb esélye egy topversenyzőnek világbajnoki címet szerezni. Jelenleg az álomszcenárió a hibrid-érát jóformán zavartalanul végigdomináló Mercedes, reális esély pedig legfeljebb egy Ferrari- vagy Red Bull-féle trónfosztásra van. Vélhetően 2020-ban is ez a három istálló lesz a tápláléklánc csúcsán, a többiek legfeljebb némi szerencsével ráncigálhatják meg az oroszlánbajszokat. Hogy utána mi lesz, az viszont egy sokismeretlenes egyenlet.

2021-től teljesen új szabályrendszer érkezik, kezdve a technikai feltételekkel, versenyszabályokkal, igazságosabban szétosztott reklámbevételekkel és fizetési sapkával. Legutóbb 2014-ben, a hibrid-éra kezdetén volt hasonló méretű átalakítás a sportágban. Akkoriban még csak pletykálták, hogy a Mercedes jó úton jár a fejlesztésekkel - Lewis Hamilton ezért vágott bele a projektbe már egy évvel korábban - ilyen szintű dominanciára azonban valószínűleg még a német márkánál sem számítottak.

Nyilván nem véletlen, hogy a pilótapiac is érdekesen alakult 2014-ben, és két világbajnok klasszis, Fernando Alonso és Sebastian Vettel egyaránt váltás mellett kötelezte el magát. Nincs kizárva, hogy 2021 hasonló változásokat hoz majd. Három topversenyző - Hamilton, Vettel és Max Verstappen - kontraktusa épp 2020 végéig szól, ami azt jelenti, hogy fontos döntés meghozatala előtt állnak. Ezt a döntést ráadásul a sziklaszilárd tények helyett a megérzéseikre, de legjobb esetben is pletykákra kell alapozniuk.

043_dpa-pa_1103_92863384.jpg Fotó: Europress/AFP

Amennyiben bejön a Liberty Media elképzelése, vagyis sikerül eltüntetni a három nagy csapat előnyét a középmezőnnyel szemben, ez a három versenyző nem csak a világbajnoki cím szempontjából kerülhet lehetetlen helyzetbe egy rossz döntés esetén, de akár a dobogós helyekről is lecsúszhat. Az első pisztolylövések már Japánban eldördültek, amikor Verstappen édesapja, Jos - talán nem is annyira finoman - utalt arra, hogy kezdenek egy kissé türelmetlenek lenni a Red Bull versenyképtelensége miatt.

"Mindent megtesz, amit csak tud, de ez már nem Maxon múlik. Ha jó autó lenne alatta, világbajnoki címért küzdene. Egy ideje már a Red Bull-lal vagyunk, és nem úgy tűnik, hogy a következő idényben esélyesek leszünk" - nyilatkozta egy holland tévének.

Christian Horner, a Red Bull főnöke is tisztában van azzal, hogy 2020-ban bizonyítaniuk kell a versenyképességüket úgy a karosszéria, mint a motor tekintetében. Bár a 2021-es erőviszonyok szempontjából gyakorlatilag semmilyen jelentősége nem lesz annak, hogy mit mutat jövőre a Red Bull (vagy bárki), önmagában a versenyképesség érzete elegendő lehet a holland maradásához. Akkor lesz viszont csak igazán a helyzet, ha az energiaitalgyártó-cég csapata az ideihez hasonló, csalódáskeltő teljesítményt nyújt.

Verstappen ebben az esetben egészen biztosan tesz néhány kört a két nagy riválisnál, leginkább a sorozatban hatodik vb-címét begyűjtő Mercedesnél. Esélyeit Hamilton csökkentheti leginkább, aki - főleg, ha jövőre egyenlít Schumacherrel szemben a vb-sikerek tekintetében - minden bizonnyal 2021-ben is folytatja pályafutását, ráadásul a legnagyobb sikereit biztosító Mercedes színeiben. A rajongók nyilván szeretnének látni egy nagy csapaton belüli rivalizálást, a csapatfőnökök azonban másképp gondolkoznak.

043_dpa-pa_1028_86043793.jpg Fotó: Europress/AFP

Ez ugyanis olyan mértékű belső feszültséghez vezethet, ami negatívan hathat az eredményekre, és a csapat szempontjából előnyösebb, ha természetes módon kialakul a hierarchia a versenyzőik között. Elég csak a Forma-1 történetének igazán domináns csapataira gondolni. Gyakran előfordult, hogy egy sztárpilótára építették fel a szezont, Schumacher benettonos és főként ferraris éveire ez különösen igaz, de például Fernando Alonso is első számú versenyzőként nyerte a címeit a Renault színeiben.

Sok csapatvezető úgy gondolja, hogy nincs szükség két erős versenyzőre, mivel ez csak feszültséghez vezet. Részben ezzel a problémával kezd szembesülni mostanság a Ferrari is, Charles Leclerc ugyanis gyorsaságban általában már Sebastian Vettel előtt jár, miközben az idény elején a csapat által favorizált sorrend épp fordított volt. Tisztában vannak azzal a Mercedesnél és a Red Bullnál is, hogy egyszerűbb úgy menedzselni az évet, ha az egyik versenyző előnyben van és a pilótapáros között harmonikus a viszony.

Adja magát tehát a kérdés: miért tennék kockára Hamilton alfahím-szerepét az istállón belül, ha egyszer a jelenlegi felállás szerint is nyerik az egyéni és konstruktőri vb-címeket? Valtteri Bottas szép csendben gyűjtögeti a pontokat Hamilton mögött, ha kell hátvédként is működik, jobb napjain pedig akár a futamgyőzelmekért is harcban lehet. Részben ez a magyarázat arra, miért vele hosszabbítottak, és nem azt az Esteban Ocont választották, aki talán jobban megnehezíthetné Hamilton dolgát.

Amennyiben Hamilton 2021-re is elkötelezi magát a Mercedeshez, az valószínűleg becsukja a kaput Verstappen előtt, ami kihatással lehet Vettel jövőjére is. Hallani arról, hogy a négyszeres világbajnok szívesen visszatérne a Red Bullhoz, és ugyan az istállónál nem zárták ki ezt a forgatókönyvet, erre csak abban az esetben kerülhet sor reálisan, ha Verstappen távozik. Csapattársként viszont - főleg, ha magára találna - ugyanazok a problémák jöhetnének elő ezzel a párossal, mint mondjuk a Ferrarinál Leclerc és Vettel esetében.

000_1LD46A.jpg Fotó: Europress/AFP

"Max, Lewis és Sebastian egyaránt szerződés nélkül lesz 2020 végére, így a négy nagy játékosból hárman is a piacra kerülnek" - mondta Horner. "Mindannyian meg fogják várni, hogyan teljesítenek a csapatok a következő idény első felében." Három nagy név és három nagy csapat. Tekintettel arra, hogy két vezérbikát egyikük sem szeretne alkalmazni, ők hárman 2021-től is külön fognak versenyezni. Az érdekesebb kérdés, hogy hol. Amennyiben az egyikük a váltás mellett dönt, az beindíthatja a dominót, főként ha Hamilton kezd új fejezetet a karrierjében.

via Autosport

Hozzászólások