Formula 1 - Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől
Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől

Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől

Németh Dániel ·
2018/09/28 18:15

A hibridkorszak 2014-es bevezetése óta a Forma-1 a Mercedes uralmáról szólt. Négy szezon, négy világbajnoki cím, négy konstruktőri cím, mindez úgy, hogy a többi istálló - egy-két futamot leszámítva - még csak meg sem tudta közelíteni a Mercedes tempóját. A Ferrari idénre behozta lemaradását - különösen, ami a motorerőt illeti - csakhogy úgy tűnik hiába: minden bizonnyal Lewis Hamilton lesz 2018 világbajnoka. Megérdemelten.

Technikai sportoknál a pilóták egyéni értékelését mindig nehezíti, hogy az aktuális formájuk legalább annyira - de inkább nagyobb mértékben - függ az autójuk aktuális állapotától, mint a vezetői képességektől. Lewis Hamilton az előző négy évben úgy nyert három világbajnoki címet, hogy toronymagasan az övé volt a legjobb versenygép, így a csúcspilótákkal - Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Max Verstappen, Daniel Ricciardo - nem kellett foglalkoznia, a csapattársán kívül senki nem jelenthetett rá veszélyt.

2018-ban van ellenfele

Nico Rosberg sebességben rendre alulmaradt Hamiltonhoz képest, 2016-ban azonban a kiegyensúlyozottságával meg tudta törni a brit uralmát. Abban az évben Hamilton beragadt a rajtnál, több futamon is gyermeteg hibákat vétett, miközben a német sorban hozta a fontosabbnál fontosabb pontokat. Hamilton győzelmeinek jelentőségét sokan azért kérdőjelezték meg, mert nem a legjobbakkal csatázott, hiszen a fentebb felsorolt pilóták világbajnoki álmai már a tervezőasztalnál szertefoszlottak.

000_RQ1LV.jpg Fotó: Europress/AFP

Ezért lehet nagyon értékes a 2018-as világbajnoki cím Hamilton számára, már amennyiben valóban a brit nyeri a bajnokságot. Idén a négyszeres világbajnok mindent kihozott egy olyan autóból, amely ugyan változatlanul versenyképesebb a mezőny nagy részénél, a Ferrari mögött második helyre szorult a fejlesztési versenyben. Jelenleg azért vezeti 40 pontos előnnyel a világbajnoki pontversenyt, mert a szezon egészét tekintve jobb teljesítményt nyújtott, mint a Ferrari négyszeres világbajnoka, Sebastian Vettel.

Hamilton - azon túl, hogy kifogástalanul versenyez - szerencséből sem szenvedett hiányt, több olyan futam is volt, ahol az időjárás vagy a Safety Car mentette meg egy nagyobb pontvesztéstől. Ez azonban benne van egy technikai sportban, és nem szabad, hogy elterelje a figyelmet arról, ami igazából a különbség kialakulásához vezetett. Vettel ugyanis hibát hibára halmoz, ezzel rengeteg pontot eldobott a szezon már mögöttünk álló részében. Nyert egyébként már hasonló felállásból vébét, de idén újabb baki nem fér már bele neki.

033_5649435_5bae0f9d48f1e.jpg Fotó: Europress/AFP

Az ESPN érdekes gondolatkísérletbe kezdett, és egyenként megvizsgálta azokat a versenyeket, amelyeken Vettel több pontot gyűjthetett volna. Bár a cikkben felsorolt forgatókönyvek helyenként talán túlzóan is szigorúak a német pilótára nézve, több esetben szélsőségesen is optimista alternatívákat vázol fel az elérhető pontokat illetően, arra mindenképpen alkalmas lehet, hogy rámutasson, mennyi pont maradt benne a négyszeres világbajnok idei szezonjában. Mert abban nehéz vitatkozni, hogy rengeteg.

Azerbajdzsán - 13 elveszített pont

Vettel egész hétvégén fantasztikus formát mutatott a bakui versenyen, az időmérőt megnyerte, majd a futam nagy részében vezetett. A 42. körben aztán a két Red Bull összeütközött, beküldték a Safety Cart, Valtteri Bottas pedig kihasználta a lehetőséget, és a kerékcserét követően a német elé ugrott. Az újraindítás elképesztően izgalmasra sikeredett: Bottas, Vettel, Hamilton és Räikkönen szinte egy kupacban érkezett meg a célegyenes utáni első kanyarba. Amiből Vettel jött ki vesztesként.

 

A német meglátta a lehetőséget, bevetődött Bottas mellé, de elmérte a féktávot, így visszacsúszott a negyedik helyre. Ezzel a manőverrel a dobogós esélyei is elúsztak, a gumijai megsínylették a fékezést, végül csak a negyedik lett. Ha sikerül neki az előzés, vagy egy picit türelmesebb, simán Vettelé lehetett volna a bakui győzelem, annál is inkább, mivel Bottas ráfutott egy törmelékre, defektet kapott, és elbukta az első helyet. Ami így Vettel hibáját és a finn szerencsétlenségét követően - kis túlzással - Lewis Hamilton ölébe hullott.

Alternatív: Vettel ezen a versenyen 25 pontot kap a 12 helyett. Hamilton a harmadik Bottas mögött, így csak 15 pontot szerez a 25 helyett.
Elveszített pontok: 13
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 70, Vettel - 66
Újraszámolás után: Vettel - 79, Hamilton - 60

Francia Nagydíj - 8 elveszített pont

Ezen a hétvégén a Mercedes győzelme nem volt kérdéses, Vettelnek maximum a második hely megszerzésére lett volna lehetősége. Azonban már a verseny legelején elszállt a négyszeres világbajnok, ezúttal is egy Botasszal történű ütközés következtében. A négyszeres világbajnok nagyon agresszív volt a rajtot követően, de a Mercedes pilótája sem akarta átengedni a második helyét. Vettel hátulról nekiment Bottasnak, mindkét autó megsérült, a finn ráadásul kiforgott. Ebben a versenyben is több volt a Ferrari és Vettel részéről.

Alternatív: Tíz pont helyett Vettel 15-18 pontot szerez, Hamilton ugyanúgy az élen zár.
Elveszített pontok: 8
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 145, Vettel - 131
Újraszámolás után: Vettel - 152, Hamilton - 135

Osztrák Nagydíj - 10 elveszített pont

Bár ezen a versenyen hozott a nullázó Mercedeseken, Vettel komoly győzelmi esélyt szalasztott el azzal, hogy az időmérőedzésen figyelmetlen volt. Carlos Sainz feltartásáért három rajthelyes büntetést kapott, és ugyan a tempójuk alapján Hamiltonék elérhetetlennek tűntek, végül a Mercik technikai problémái megnyitották az utat a többiek előtt. A kiesésüket követően Max Verstappen került az élre, azonban a büntetés nélkül ez a pozíció Vettelt illette volna meg, és valószínűleg a győzelem is.

Alternatív: Vettel 25 ponttal hagyja el Ausztriát.
Elveszített pontok: 10
Világbajnoki pontverseny: Vettel - 146 Hamilton - 145
Újraszámolás után: Vettel - 177, Hamilton - 135

Német Nagydíj - 25 elveszített pont

Az idei hibák közül messze kiemelkedik a Német Nagydíjon elkövetett apró, ám hatalmas következményekkel járó baki. Hamilton ezen a versenyen csak a 14. helyről indult, de a Mercedes kiváló versenytempóját kihasználva folyamatosan zárkózott felfelé. Győzelmi esélyei így sem nagyon lettek volna, de jött az eső, ami mindent megváltoztatott. Vettel és Hamilton pokoli tempót diktált, végül a német picit elfékezte magát, kisodródott a kavicságyba és kiesett.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, Hamilton 15-öt.
Elveszített pontok: 25
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 188 Vettel - 171
Újraszámolás után: Vettel - 227, Hamilton - 168

Olasz Nagydíj - 13 elveszített pont

Vettelnek megvolt az autója ahhoz, hogy pole pozícióval és futamgyőzelemmel zárjon Monzában. Egyik sem jött össze. A német nem volt különösebben elégedett csapata időmérős taktikájával, bár a csapattárs, Kimi Räikkönen végül megszerezte az első helyet. Ezzel Vettel ki lett téve a Mercedesek nyomásának, amit Hamilton már a rajtnál ki tudott fejteni a németre. A szélárnyékot kihasználva bebújt a német mellé, aki a Roggiában túl agresszív stratégiát választott, nekiment riválisának, majd megpördült.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, a félelmetes formában versenyző Hamilton elkapja Räikkönent.
Elveszített pontok: 13
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 256, Vettel - 226
Újraszámolás után: Vettel - 295, Hamilton - 229

Szingapúri Nagydíj - 10 elveszített pont

Ezen a hétvégén valahogy nem akart összeállni a Ferrari. Vettel a második szabadedzésen összetörte az autót (hátrány a beállításoknál), a Q2-ben aztán a csapat érthetetlen gumistratégiát választott (gumimelegítési problémák), és miközben a Mercedes mindent kihozott az autójából, a Ferrari csúnyán elmaradt ebben a tekintetben. Ha minden összeáll az olaszoknál, még Hamilton elképesztő köre is verhető lett volna, márpedig a szűk szingapúri pályán rendkívül fontos a jó rajtpozíció.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, nem 10-et, Hamilton pedig csak 18-cal zár.
Elveszített pontok: 10
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 281, Vettel - 241
Újraszámolás után: Vettel - 320, Hamilton - 247

Ha minden Vettel szájíze szerint történik

Bár több helyen megkérdőjelezhető az ESPN becslése, ez alapján a számítás alapján Vettel mostanra akár 79 ponttal többet gyűjthetett volna, és akár 73 pontos előnye is lehetne Hamiltonhoz képest. Hat futammal a világbajnokság vége előtt egy ekkora előny szinte biztosan vb-címet érne, mivel a második helyen álló pilótának futamonként több mint 12 pontot kellene hoznia az élen állóhoz képest. A számításból persze az is kitűnik, hogy miközben Vettel jócskán alulteljesített, addig Hamilton 34 ponttal többet hozott ki a saját szezonjából.

Vettel ugyanakkor akár erőt is meríthetne ezekből a számokból. Az autója jelenleg - ha nem is minden pályán, de - valamivel előrébb jár, mint Hamiltoné, és ha szezon végéig stabilan ki tudná hozni a Ferrariban lévő potenciált, akkor ötszörös világbajnokként zárhatná 2018-at. Hamilton jelenlegi formáját nézve azonban sokkal valószínűbb, hogy a ferraris németnek a szerencsében is bíznia kell, azonban ez a szezon nagy részében elpártolt tőle és csapatától. 

via espn

Hozzászólások