Formula 1 - Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől
Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől
Fotó: Europress/AFP

Hibák nélkül Vettel mostanra karnyújtásnyira lenne az ötödik világbajnoki címtől

Németh DánielNémeth Dániel
2018/09/28 18:15

A hibridkorszak 2014-es bevezetése óta a Forma-1 a Mercedes uralmáról szólt. Négy szezon, négy világbajnoki cím, négy konstruktőri cím, mindez úgy, hogy a többi istálló - egy-két futamot leszámítva - még csak meg sem tudta közelíteni a Mercedes tempóját. A Ferrari idénre behozta lemaradását - különösen, ami a motorerőt illeti - csakhogy úgy tűnik hiába: minden bizonnyal Lewis Hamilton lesz 2018 világbajnoka. Megérdemelten.

Technikai sportoknál a pilóták egyéni értékelését mindig nehezíti, hogy az aktuális formájuk legalább annyira - de inkább nagyobb mértékben - függ az autójuk aktuális állapotától, mint a vezetői képességektől. Lewis Hamilton az előző négy évben úgy nyert három világbajnoki címet, hogy toronymagasan az övé volt a legjobb versenygép, így a csúcspilótákkal - Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Max Verstappen, Daniel Ricciardo - nem kellett foglalkoznia, a csapattársán kívül senki nem jelenthetett rá veszélyt.

2018-ban van ellenfele

Nico Rosberg sebességben rendre alulmaradt Hamiltonhoz képest, 2016-ban azonban a kiegyensúlyozottságával meg tudta törni a brit uralmát. Abban az évben Hamilton beragadt a rajtnál, több futamon is gyermeteg hibákat vétett, miközben a német sorban hozta a fontosabbnál fontosabb pontokat. Hamilton győzelmeinek jelentőségét sokan azért kérdőjelezték meg, mert nem a legjobbakkal csatázott, hiszen a fentebb felsorolt pilóták világbajnoki álmai már a tervezőasztalnál szertefoszlottak.

000_RQ1LV.jpg Fotó: Europress/AFP

Ezért lehet nagyon értékes a 2018-as világbajnoki cím Hamilton számára, már amennyiben valóban a brit nyeri a bajnokságot. Idén a négyszeres világbajnok mindent kihozott egy olyan autóból, amely ugyan változatlanul versenyképesebb a mezőny nagy részénél, a Ferrari mögött második helyre szorult a fejlesztési versenyben. Jelenleg azért vezeti 40 pontos előnnyel a világbajnoki pontversenyt, mert a szezon egészét tekintve jobb teljesítményt nyújtott, mint a Ferrari négyszeres világbajnoka, Sebastian Vettel.

Hamilton - azon túl, hogy kifogástalanul versenyez - szerencséből sem szenvedett hiányt, több olyan futam is volt, ahol az időjárás vagy a Safety Car mentette meg egy nagyobb pontvesztéstől. Ez azonban benne van egy technikai sportban, és nem szabad, hogy elterelje a figyelmet arról, ami igazából a különbség kialakulásához vezetett. Vettel ugyanis hibát hibára halmoz, ezzel rengeteg pontot eldobott a szezon már mögöttünk álló részében. Nyert egyébként már hasonló felállásból vébét, de idén újabb baki nem fér már bele neki.

033_5649435_5bae0f9d48f1e.jpg Fotó: Europress/AFP

Az ESPN érdekes gondolatkísérletbe kezdett, és egyenként megvizsgálta azokat a versenyeket, amelyeken Vettel több pontot gyűjthetett volna. Bár a cikkben felsorolt forgatókönyvek helyenként talán túlzóan is szigorúak a német pilótára nézve, több esetben szélsőségesen is optimista alternatívákat vázol fel az elérhető pontokat illetően, arra mindenképpen alkalmas lehet, hogy rámutasson, mennyi pont maradt benne a négyszeres világbajnok idei szezonjában. Mert abban nehéz vitatkozni, hogy rengeteg.

Azerbajdzsán - 13 elveszített pont

Vettel egész hétvégén fantasztikus formát mutatott a bakui versenyen, az időmérőt megnyerte, majd a futam nagy részében vezetett. A 42. körben aztán a két Red Bull összeütközött, beküldték a Safety Cart, Valtteri Bottas pedig kihasználta a lehetőséget, és a kerékcserét követően a német elé ugrott. Az újraindítás elképesztően izgalmasra sikeredett: Bottas, Vettel, Hamilton és Räikkönen szinte egy kupacban érkezett meg a célegyenes utáni első kanyarba. Amiből Vettel jött ki vesztesként.

 

A német meglátta a lehetőséget, bevetődött Bottas mellé, de elmérte a féktávot, így visszacsúszott a negyedik helyre. Ezzel a manőverrel a dobogós esélyei is elúsztak, a gumijai megsínylették a fékezést, végül csak a negyedik lett. Ha sikerül neki az előzés, vagy egy picit türelmesebb, simán Vettelé lehetett volna a bakui győzelem, annál is inkább, mivel Bottas ráfutott egy törmelékre, defektet kapott, és elbukta az első helyet. Ami így Vettel hibáját és a finn szerencsétlenségét követően - kis túlzással - Lewis Hamilton ölébe hullott.

Alternatív: Vettel ezen a versenyen 25 pontot kap a 12 helyett. Hamilton a harmadik Bottas mögött, így csak 15 pontot szerez a 25 helyett.
Elveszített pontok: 13
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 70, Vettel - 66
Újraszámolás után: Vettel - 79, Hamilton - 60

Francia Nagydíj - 8 elveszített pont

Ezen a hétvégén a Mercedes győzelme nem volt kérdéses, Vettelnek maximum a második hely megszerzésére lett volna lehetősége. Azonban már a verseny legelején elszállt a négyszeres világbajnok, ezúttal is egy Botasszal történű ütközés következtében. A négyszeres világbajnok nagyon agresszív volt a rajtot követően, de a Mercedes pilótája sem akarta átengedni a második helyét. Vettel hátulról nekiment Bottasnak, mindkét autó megsérült, a finn ráadásul kiforgott. Ebben a versenyben is több volt a Ferrari és Vettel részéről.

Alternatív: Tíz pont helyett Vettel 15-18 pontot szerez, Hamilton ugyanúgy az élen zár.
Elveszített pontok: 8
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 145, Vettel - 131
Újraszámolás után: Vettel - 152, Hamilton - 135

Osztrák Nagydíj - 10 elveszített pont

Bár ezen a versenyen hozott a nullázó Mercedeseken, Vettel komoly győzelmi esélyt szalasztott el azzal, hogy az időmérőedzésen figyelmetlen volt. Carlos Sainz feltartásáért három rajthelyes büntetést kapott, és ugyan a tempójuk alapján Hamiltonék elérhetetlennek tűntek, végül a Mercik technikai problémái megnyitották az utat a többiek előtt. A kiesésüket követően Max Verstappen került az élre, azonban a büntetés nélkül ez a pozíció Vettelt illette volna meg, és valószínűleg a győzelem is.

Alternatív: Vettel 25 ponttal hagyja el Ausztriát.
Elveszített pontok: 10
Világbajnoki pontverseny: Vettel - 146 Hamilton - 145
Újraszámolás után: Vettel - 177, Hamilton - 135

Német Nagydíj - 25 elveszített pont

Az idei hibák közül messze kiemelkedik a Német Nagydíjon elkövetett apró, ám hatalmas következményekkel járó baki. Hamilton ezen a versenyen csak a 14. helyről indult, de a Mercedes kiváló versenytempóját kihasználva folyamatosan zárkózott felfelé. Győzelmi esélyei így sem nagyon lettek volna, de jött az eső, ami mindent megváltoztatott. Vettel és Hamilton pokoli tempót diktált, végül a német picit elfékezte magát, kisodródott a kavicságyba és kiesett.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, Hamilton 15-öt.
Elveszített pontok: 25
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 188 Vettel - 171
Újraszámolás után: Vettel - 227, Hamilton - 168

Olasz Nagydíj - 13 elveszített pont

Vettelnek megvolt az autója ahhoz, hogy pole pozícióval és futamgyőzelemmel zárjon Monzában. Egyik sem jött össze. A német nem volt különösebben elégedett csapata időmérős taktikájával, bár a csapattárs, Kimi Räikkönen végül megszerezte az első helyet. Ezzel Vettel ki lett téve a Mercedesek nyomásának, amit Hamilton már a rajtnál ki tudott fejteni a németre. A szélárnyékot kihasználva bebújt a német mellé, aki a Roggiában túl agresszív stratégiát választott, nekiment riválisának, majd megpördült.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, a félelmetes formában versenyző Hamilton elkapja Räikkönent.
Elveszített pontok: 13
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 256, Vettel - 226
Újraszámolás után: Vettel - 295, Hamilton - 229

Szingapúri Nagydíj - 10 elveszített pont

Ezen a hétvégén valahogy nem akart összeállni a Ferrari. Vettel a második szabadedzésen összetörte az autót (hátrány a beállításoknál), a Q2-ben aztán a csapat érthetetlen gumistratégiát választott (gumimelegítési problémák), és miközben a Mercedes mindent kihozott az autójából, a Ferrari csúnyán elmaradt ebben a tekintetben. Ha minden összeáll az olaszoknál, még Hamilton elképesztő köre is verhető lett volna, márpedig a szűk szingapúri pályán rendkívül fontos a jó rajtpozíció.

Alternatív: Vettel 25 pontot szerez, nem 10-et, Hamilton pedig csak 18-cal zár.
Elveszített pontok: 10
Világbajnoki pontverseny: Hamilton - 281, Vettel - 241
Újraszámolás után: Vettel - 320, Hamilton - 247

Ha minden Vettel szájíze szerint történik

Bár több helyen megkérdőjelezhető az ESPN becslése, ez alapján a számítás alapján Vettel mostanra akár 79 ponttal többet gyűjthetett volna, és akár 73 pontos előnye is lehetne Hamiltonhoz képest. Hat futammal a világbajnokság vége előtt egy ekkora előny szinte biztosan vb-címet érne, mivel a második helyen álló pilótának futamonként több mint 12 pontot kellene hoznia az élen állóhoz képest. A számításból persze az is kitűnik, hogy miközben Vettel jócskán alulteljesített, addig Hamilton 34 ponttal többet hozott ki a saját szezonjából.

Vettel ugyanakkor akár erőt is meríthetne ezekből a számokból. Az autója jelenleg - ha nem is minden pályán, de - valamivel előrébb jár, mint Hamiltoné, és ha szezon végéig stabilan ki tudná hozni a Ferrariban lévő potenciált, akkor ötszörös világbajnokként zárhatná 2018-at. Hamilton jelenlegi formáját nézve azonban sokkal valószínűbb, hogy a ferraris németnek a szerencsében is bíznia kell, azonban ez a szezon nagy részében elpártolt tőle és csapatától. 

via espn

Hozzászólások