Forma-1 - Hamilton tovább száguld a történelmi sikerek felé, de jövőre már új kihívókkal is számolnia kell
Hamilton tovább száguld a történelmi sikerek felé, de jövőre már új kihívókkal is számolnia kell
Fotó: Europress/AFP

Hamilton tovább száguld a történelmi sikerek felé, de jövőre már új kihívókkal is számolnia kell

Németh DánielNémeth Dániel
2019/12/08 10:54
Lewis Hamilton tökéletes versenyzéssel szerezte meg pályafutása hatodik világbajnoki címét, de Max Verstappen és Charles Leclerc időről időre már magának követelte a címlapot, ezzel is jelezve: bármelyikük komoly kihívó lehet 2020-ban. Konklúziók a Forma-1 nemrég véget ért idényéről.

Egy héttel ezelőtt Abu Dzabiban lezárult a Forma-1 2019-es szezonja, amely Lewis Hamilton és a Mercedes sikerével ért véget. A világbajnoki pontverseny kevés izgalmat hozott, ám a versenyek annál emlékezetesebbre sikeredtek – néhány egyenesen a sportág klasszikusai közé kívánkozik –, így nehéz rossz szájízzel visszagondolni az évre. Legfeljebb az ismételten leszereplő, egyértelmű visszalépést produkáló Ferriarinál lehet rá ok.

Hamilton továbbra is az F1-történelem nyomában

Mondhatnánk-e nagyobb dicséretet annál, hogy a hibrid-éra eddigi legtöbb küzdelmet hozó szezonjában is elkerülhetetlennek tűnt Lewis Hamilton hatodik világbajnoki címe?

075_hancock-australi190317_npZEW.jpg Fotó: Europress/AFP 

Az elkerülhetetlenség nem szükségszerűen jelenti a feladat egyszerűségét: a brit pilóta csak öt pole pozíciót szerzett a szezon során (kettővel kevesebbet, mint Charles Leclerc), mégis összehozott 11 győzelmet, beállítva pályafutása legjobb teljesítményét. Ismét bizonyította, hogy képes kihasználni, ha a Mercedes a leggyorsabb, de akkor is megtalálja az utat, amikor épp nem az. 

Lassulásnak nincs jele, így jó úton jár, hogy a sportág történetének legeredményesebb versenyzője legyen. Lehet, hogy nyert már látványosabb módon is, ám ettől még igazi mestermunkát hajtott végre.

Verstappen és Leclerc valódi veszély

Hamiltonnak a következő idényben két fiatal versenyzővel, Max Verstappennel és Charles Leclerc-rel is számolnia kell.

Verstappen 2019-ben három győzelemmel (Ausztria, Németország és Brazília) növelte sikereinek számát, és – különböző okoknál fogva – mindegyikkel megerősítette, hogy a mezőny legjobb pilótái közé tartozik. Ragyogó pályafutása eddigi legkiegyensúlyozottabb szezonján van túl, pedig az autója csak a nyáron kelt életre úgy igazából. A harmadik helyen zárta az idényt, de legalább annyira kiegyensúlyozott volt, mint Hamilton.

043_dpa-pa_1915_127278052.jpg Fotó: Europress/AFP

Leclerc első évét töltötte a Ferrarinál, de pontokban és időmérős tempóban is felülmúlta négyszeres világbajnok csapattársát, Sebastian Vettelt. A monacóinak volt a legtöbb pole-ja 2019-ben, és a Ferrari meghibásodásai, valamint a saját hibái nélkül (utóbbi érthető, figyelembe véve rutintalanságát) akár a vb-címért is harcban lehetett volna. Verstappennel való csatái után sok F1-szurkoló már a jövő nagy párharcát vizionálja kettejük részvételével.

Valószínűleg Hamilton is pontosan tisztában van azzal, hogy a két fiatal megnehezítheti még a dolgát a következő években.

Kifulladó Ferrari, fejlődő Red Bull

Leclerc hét és Vettel kettő pole-ja alapján akár azt is mondhatnánk, a Ferrari versenyképes csomaggal rendelkezett 2019-ben. Ez azonban elsődlegesen az olaszok motorteljesítményének volt köszönhető, ami nagyon jól fizetett az időmérőkön, viszont a vasárnapokra már nem bizonyult elegendőnek a sikerhez. Az ígéretes 2017-es és 2018-as szezon után a mindössze három futamgyőzelemmel záró Ferrari egyértelműen hátrafelé tett lépést.

Lényegében már a tervezőasztalon elveszítette a Ferrari a szezont, mivel az autó túl kevés leszorítóerővel rendelkezett, ezért csak bizonyos pályákon bizonyult versenyképesnek. Mire a nyári szünetet követően a fejlődés jeleit kezdte mutatni a Ferrari, a Mercedesnek már ledolgozhatatlan előnye volt. Leclerc bemutatkozása ígéretes volt, Vettel súlyos hibái azonban (Kanada, Silverstone és Monza) intő jelek a jövőre nézve.

000_1MC77C.jpg Fotó: Europress/AFP

Velük ellentétben a Red Bull pozitív érzésekkel vághat neki a 2020-as szezonnak. Christian Hornerék ismét lassan kezdték az évet, de folyamatosan fejlődtek, köszönhetően például a Honda előrelépésének. Egyértelműen jó döntésnek tűnik a Renault-val való szakítás, Hamilton szerint a Honda motorerő tekintetében már a Mercedest is utolérte. Jó autó, erős motor, klasszis versenyző. Minden adott, hogy 2013 után ismét bajnok legyen a Red Bull.

Újjászületett az átalakított McLaren

Az év ezen szakaszában a McLarent gyakran kísértették a szezon eleji hangzatos és bátor kijelentések, ezúttal azonban másképp alakult. Az optimista, de azért kellően óvatos februári bemutatót követően a McLaren végre a pályán elért eredményeivel beszélt, az erőfeszítésnek pedig egy konstruktőri bajnokságban megszerzett negyedik hely lett az eredménye. Ez az istálló legjobb helyezése a 2012-es szezon óta.

043_dpa-pa_1928_122754714.jpg Fotó: Europress/AFP

Carlos Sainz és Lando Norris gyors, fiatal és szórakoztató pilótapárosával egészen új energiákat kapott a csapat, ám a McLaren megújulásának Andreas Seidl és James Key volt a kulcsa. Még mindig hosszú az út, hogy a nagy hármasból nagy négyes legyen, de az biztos, hogy a McLaren kiváló pozícióba hozta magát, ráadásul már csak egy szezont kell kibírnia a Renault erőforrásaival. 2021-től ugyanis ismét a Mercedestől kapja majd a motort.

Bizonyítottak az újoncok

"Az újonc versenyzők minden téren feltöltötték számomra a sportágat" – utalt a Forma-1-es szakértőként dolgozó Martin Brundle az első királykategóriás szezonjukban is egészen kiválóan teljesítő versenyzőkre. 

Alex Albon a szezon nagy nyertese, hiszen a Torro Rosso pilótájaként kezdte az évet, de a Red Bullnál fejezte be. Egész évben kiegyensúlyozott volt, és ugyan Verstappenhez képest van mit ledolgoznia időmérős tempó tekintetében, új csapatánál minden alkalommal a top hatban zárt. Lando Norris minden bizonnyal csalódott, hogy versenyeken időnként elmaradt Sainztól, de szégyenkeznie sem kell: az időmérős párharcot 11-10-re nyerte.

043_dpa-pa_1928_122754714.jpg Fotó: Europress/AFP

Antonio Giovinazzit akár az év legtöbbet fejlődő versenyzői közé is nevezhetnénk, legalábbis a Kimi Räikkönenhez viszonyított teljesítménye látványosan javult az év második felére. George Russelnek a Williams gyengélkedése miatt nem volt lehetősége a villogásra, ám csapattársát, a súlyos balesete után visszatérő Robert Kubicát mindent időmérőn felülmúlta. Fejlődését a Mercedesnél is figyelni fogják, ahol a jövő sztárját látják benne.

Sosem hozott ennyi izgalmat a hibrid-éra

A Francia Nagydíj mérhetetlen unalmát és a Mercedes zsinórban nyolc győzelmét követően jogosan lehetett aggódni a Forma-1 jövője miatt, de szerencsére a mélypont után sorban jöttek az izgalmas versenyek. Ezen a téren egyértelműen 2019 bizonyult a legeseménydúsabbnak a hibrid-érában.

Ausztriában és Silverstone-ban is egymást érték az akciók, majd a németországi esőkáosz teremtette meg az ideális futam feltételeit. Magyarországon Hamilton és Verstappen bonyolódott bele hatalmas taktikai csatába, a nyári szünet után pedig a Ferrari vágott vissza két remek Leclerc-győzelemmel. Végül Brazíliában is mindent megmutatott az F1: stratégiai sokszínűséget, ütköző Ferrarikat és Hamiltont, meglepetéseket, és egy szenzációs Verstappent.

2021-ben új szabályrendszer érkezik, ami még több kerék a kerék elleni csatát ígér, de azért 2019 is tartogatott emlékezetes pillanatokat.

via Sky Sports

Hozzászólások