Formula 1 - Hamilton szerint nem szabad a pilótákat okolni az unalmas versenyekért
Hamilton szerint nem szabad a pilótákat okolni az unalmas versenyekért
Fotó: Europress/AFP

Hamilton szerint nem szabad a pilótákat okolni az unalmas versenyekért

Németh DánielNémeth Dániel
2019/06/25 15:00
Nehéz lenne emlékezetes pillanatokat felidézni a hétvégi Francia Nagydíjról, hiszen Lewis Hamilton tükörsima győzelmet aratott, ráadásul ezúttal a dobogós helyekért sem folyt nagy küzdelem. Ismét aktuális a kérdés, hogyan lehetne javítani a versenyek színvonalán. Hamilton szerint a hibát elsősorban nem a pilótákban kell keresni, sokkal inkább a szabályokban.

A Kanadában történtek óriási visszhangot váltottak ki, még a két héttel későbbi francia futamon is Sebastian Vettel büntetése volt a téma. Aki esetleg lemaradt volna, a sztori röviden annyi, hogy a Ferrari német pilótáját megbüntették, miután egy kanyarlevágást követően a versenyfelügyelők szerint veszélyesen tért vissza a pályára. Szinte egy emberként keltek korábbi és jelenlegi versenyzők Vettel védelmére, mondván, ez egy újabb bizonyítéka a Forma-1 súlyos túlszabályozottságának.

Vettel és Hamilton csatája az újabb bizonyítéka a Forma-1 hanyatlásának | Hosszabbítás

Ritkán látni olyan dobogót, amikor az első két helyezett egyaránt elégedetlen, a harmadik helyen záró pilóta pedig, részben ezt figyelembe véve, szintén visszafogottan ünnepel. Hétvégén a Forma-1-ben szemtanúi lehettünk egy ilyen pillanatnak, hiszen Sebastian Vettelt megfosztották jogosnak érzett győzelmétől, és Lewis Hamilton sem büntetéssel akarta megszerezni újabb sikerét.

Franciaországban még ennyi izgalom sem jutott a nézőknek. Bár az utolsó körökben a pontokért óriási csata zajlott Daniel Ricciardo, Kimi Räikkönen, Nico Hülkenberg és Lando Norris között, ez sovány vigasz volt a másfél órányi eseménytelen körözgetés után, ráadásul élőben nem került képernyőre a küzdelem. (Ami egyébként Ricciardo 10 másodperces büntetésével zárult.) Hamilton - aki zsinórban negyedik futamgyőzelmét ünnepelhette - a verseny után arra kérte a nézőket, ne a pilótákat okolják az unalmas futamokért.

"Nem mi írtuk ezeket a szabályokat" - szögezte le a Mercedes versenyzője. "Semmi közünk ahhoz, hogy osztják el a pénzt a csapatok között. A döntéshozói körökben lévő embereket kellene rábírni a változásra, az talán működne. Úgy látom, próbálkoznak, de sok éven át rossz döntéseket hoztak. A nézők a Kanadához hasonló versenyeket élvezik a legjobban, a mostanihoz hasonlókat egyáltalán nem." 

043_dpa-pa_121653462.jpg Fotó: Europress/AFP

"Azonban az fontos szerintem, hogy felismerjük, ez nem a versenyzők hibája. Ez a sportág állandó körforgása, ami már az én időm előtt így volt. Leginkább annak köszönhetően, hogy Bernie így alakította az akkori döntéseivel. Ma ugyanaz a helyzet, és amíg a döntéshozatali folyamat nem változik meg, minden marad a régiben. De ez nem az én feladatom, azért vagyok itt, hogy versenyzőként a legtöbbet hozzam ki magamból."

Az ötszörös világbajnok bízik abban, hogy a 2021-től érkező szabályváltozásokkal pozitív irányba mehet a Forma-1. Az új szabályrendszerről két éve folynak egyeztetések, és leginkább a sportág finanszírozását, valamint technikai hátteret alakítaná át. Megállapodás azonban még nincs, legkorábban októberben kerülhet pont a megállapodás végére. Hamilton a maga részéről biztatónak tartja az irányt, szerinte a Ross Brawn és csapata által kidolgozott csomag jelentős változásokat hozhat a Forma-1-ben.

043_dpa-pa_1853_93926745.jpg Fotó: Europress/AFP

"Meghosszabbították a tárgyalásokra szánt időt, amire azért lehetett szükség, mert még egyáltalán nem tartanak ott, ahol kellene. Úgy gondolom, komoly változásokra van szükség az eddig meghozott döntésekhez képest. Ross Brawn és csapatának munkáját ellenben biztatónak találom, egy olyan aero-csomag van készülőben, ami remélhetőleg hatással lesz a következő autókra" - magyarázta Hamilton, aki a hétvégén menetrendjét is átalakítaná a nézői élmény érdekében.

Jelentős változás a korábbiakhoz képest, hogy az irány kialakításába a versenyzők is beleszólhatnak. Hamilton például maga is részt vett a párizsi találkozón, ahol a versenyzők szövetségét, az Alex Wurz vezette GPDA-t képviselte. Az ötszörös világbajnok elmondta, korábban ritkán csatlakozott a vitákhoz, még akkor sem, amikor nem értett egyet az iránnyal. Mostanra azonban belátta, hogy pozíciójából fakadóan felelősséggel tartozik a versenyzői közegért, és szeretné, ha a pályán elért eredményei mellett ez is hozzájárulna örökségéhez.

000_1HQ7WT.jpg Fotó: Europress/AFP

"Az utóbbi néhány évben összefogtunk, ami ráébresztett arra, hogy milyen helyzetben vagyok és mekkora felelősséggel rendelkezem. Hatása van annak, ha a legtöbb győzelemmel rendelkező versenyző beszél az FIA-val. Azok a versenyzők, akik régebb óta itt vannak, akiknek valódi tapasztalatuk van a gumikról és az aero-csomagokról, remélhetőleg jobban megértik a helyzetet. Korábban szerintem nem fordult elő, hogy pilóták is ott voltak abban a szobában." 
"Komolyan azt gondolom, hogy hatással voltunk, rájöttek, hogy szükségük van versenyzőkre. Mondjuk az a tény, hogy ennyi ideig tartott, nem túl szívderítő. Viszont az pozitívum, hogy meghallgattak minket, megadták a lehetőséget, hogy részt vegyünk a folyamatban. Ott kell lennünk a következő tárgyalásokon, meg kell kapnunk a következő e-maileket, hogy segíteni tudjuk, akár a legkisebb dolgokban is."

000_1HR8Q2.jpg Fotó: Europress/AFP

"Régóta itt vagyok, és szeretném, ha az örökségemről utólag elmondhatnám, hogy részese voltam valamilyen pozitív változásnak, ami még utánam is megmarad. Nagy dolog lenne, ha nem csak egy olyan sportolóként emlékeznének rám, aki címeket nyert, de olyan emberként, aki valóban foglalkozott a sportág örökségével" - zárta gondolatait a világbajnoki pontversenyt 36 ponttal vezető brit pilóta.

via sky sports

Hozzászólások