Formula 1 - Hamilton dominanciájának egy Ferrari-pilóta vet majd véget 2019-ben
Hamilton dominanciájának egy Ferrari-pilóta vet majd véget 2019-ben
Fotó: Europress/AFP

Hamilton dominanciájának egy Ferrari-pilóta vet majd véget 2019-ben

2019 legfontosabb kérdése az lesz a Forma-1-ben, sikerül-e megállítani Lewis Hamilton és a Mercedes - a hibrid-érában - szinte legyőzhetetlen párosát, és ha erre a kérdésre igen a válasz, kihez fűződik majd a trónfosztás. Hivatalosan már a pénteki szabadedzésekkel elstartolt az új idény, ezért megkérdeztük a Hosszabbítás F1-ről is író szerzőit, mit várnak az előttünk álló szezontól.

043_dpa-pa_1034_118243265.jpg Fotó: Europress/AFP

1. Ki nyeri a világbajnokságot egyéniben és a konstruktőrök között? 


Szentimrei Kristóf  - Csapatvilágbajnok: Ferrari. Itt nem volt semmilyen megérzésem, egyszerűen a vörösök jelenleg egyértelműen a legjobbnak tűnnek, és szerintem tanulnak majd tavalyi hibáikból, ahogy Sebastian Vettel is. Lewis Hamilton nagyjából egy hónaposra becsülte a Mercedes lemaradását, ami nem olyan sok idő, viszont már tavaly is nehezen tartották a lépést csillagosok a szezon első felében a Ferrarival, amely most még nehezebbnek ígérkezik. Személy szerint attól sem tartok, hogy belviszály törne ki Maranellóban a Vettel-Leclerc páros létrejöttével, sőt, szerintem a németek négyszeres világbajnokának külön jót fog tenni, hogy kimozdítják őt a komfortzónájából.
Egyéni világbajnok: Charles Leclerc. Bár minden jel arra utal, hogy Vettelnek jó esélye van ötödik világbajnoki címének begyűjtésére, és még érzésre is a heppenheimit mondanám, mégis Leclerc úgy tört előre az autósport ranglétráján, hogy stílusos lenne, ha már első ferraris évében világbajnokká koronáznák. Tündérmesébe illő sztori lenne, ha a 21 éves monacói lenne a 2019-es évad legjobbja, márpedig minden esélye megvan rá. Az autó jelenleg a mezőny legjobbja, míg Leclerc egy igazi nyers tehetség, aki rendkívül gyors és sikerre éhes, és ami a legfontosabb, nem ijed meg a nagy lehetőségtől, sem a nagy nevektől. Sokak véleményével ellentétben szerintem nem a szezon eleje lesz a kritikus a számára, hanem majd a nyári időszak, ahol már látszódni fog, harcban lesz-e a vb-trófeáért vagy sem. Ha igen, a korábbiaknál sokkal nagyobb nyomás fog helyeződni rá, de ha képes lesz elviselni, olyan erőt adhat neki, mellyel kutya kemény dolga lesz felvennie a versenyt még a rutinos sztárpilótáknak is.

Klein Réka - Szerintem Vettel és a Ferrari behúzza mindkettőt. Feltéve, ha képes lesznek tanulni a tavalyi hibákból, és az évközi fejlesztéseik is bejönnek. Mert úgy tűnik, hogy a technika meglesz hozzá. Most már csak a teljesítményt kell odatenni.

Az 5-ös számú Ferrari lesz a nyerő?

Fotó: Europress/AFP

Mátrai Márk - Hamilton dominanciája véget ér. Vettelnek muszáj megnyernie a vb-t, különben komoly veszélybe kerül a Ferraris jövője, és akár Alonsót vagy Verstappent is célba vehetik az olaszok. Verstappen először fog harcolni a vb-ért, de szerintem Vettel behúzza a világbajnoki címet, ezzel egyidejűleg a Ferrari is a konstruktőri bajnokságot, mivel Leclerc jobban fog teljesíteni Bottasnál.

Németh Dániel - Max Verstappen lesz az egyéni, a Ferrari a konstruktőri világbajnok. Ebben az évben a Ferrari megelőzi a Mercedest technika terén, de az új motorral felturbózott (no pun intended) Red Bull mindenkit maga mögé utasít, Verstappen pedig megszerzi első címét. Kiegyensúlyozottság terén a Ferrari pilótapárosa fog kiemelkedni, de ez sovány vigasz lesz az újabb egyéni vb-ezüst fényében.

2. Ki lesz az év újonca? 

Szentimrei Kristóf - Lando Norris. Nagyon ígéretesnek tűnik mind a négy (szigorúan véve három) versenyző, aki idén mutatkozik be a Száguldó Cirkusz porondján. Nem is igazán tudom, melyik ujjamba harapjak, és most nem is feltétlenül az alapján fogok dönteni, hogy szerintem ki fogja majd a legtöbbet kihozni magából a szezon során, hanem hogy kinek lehet a leglátványosabb a teljesítménye. Ehhez kell legalább egy tűrhető képességű autó, amivel már a williamszes George Russel-t ki is zárhatjuk. Ezután jön egy nagynevű csapattárs, ami nem igazán érvényes a thaiföldi Alexander Albon esetében, aki a visszatérő Danyil Kvjat ellen mérheti össze tudását a Toro Rossónál. Végül pedig sokkal nagyobbat üt, ha egy mindössze 19 éves versenyző ér el kiemelkedő eredményt, mint egy - a mai mezőnyben átlagéletkorúnak számító – 25 esztendős pilóta, ami Lando Norrist hozza ki győztesnek Antonio Giovinazzival szemben. A McLaren brit pilótája főleg az első versenyeken villanthat nagyot, amíg még a többi középcsapat esetleg keresi a formáját.

Lando Norrisra érdemes lesz figyelni.

043_dpa-pa_1034_118242097.jpg Fotó: Europress/AFP

Klein Réka - Antonio Giovinazzi, már amennyiben őt újoncnak számítjuk. Türelmesen kivárta a lehetőségét, nem fogja csak úgy eldobni. Neki lesz a legnehezebb csapattársa Kimi Räikkönen személyében, de talán pont ez sarkalhatja jobb teljesítményre. A kora is mellette szól: 25 évesen már érettebb és nem olyan forró fejű, mint a többi újonc.

Mátrai Márk - Antonio Giovinazzi. Bizonyitani fogja, hogy ő a Ferrari neveléseinek legtehetségesebb tagja az utóbbi 5-10 évből. Räikkönennek köszönhetően egy sztár pilótától tanulhat, így akár hamarabb is a Ferrariba kerülhet, mint gondolnánk.

Németh Dániel - Lando Norris. Nincs sok újonc ebben az évben, ráadásul George Russell kifejezetten nehéz helyzetben van az ezer sebből vérző, jó eséllyel a rajtrács végén szenvedő Williamsszel. Norrist nagyon tehetséges pilótának tartják, talán a McLaren sem lesz annyira szörnyű az idén, ez pedig elég lehet ahhoz, hogy a brit megvillantson valamit képességeiből.

3. Ki lesz az év meglepetése/csalódása?

Szentimrei Kristóf - Az év meglepetése: Alfa Romeo/Kimi Räikkönen. Az Alfa kifejezetten megbízhatónak tűnt a barcelonai tesztek során, márpedig a felkészülés során ez bizonyos értelemben többet számít, mint a gyorsaság. A tavalyi évből kiindulva, amikor sereghajtóként kezdtek, majd az idény vége fele már a középmezőny elején csatáztak, most akár arra is esélyük nyílhat, hogy harcba szálljanak a konstruktőri negyedik helyért a három élcsapat mögött. Az évközi fejlődést pedig tovább gyorsíthatja Kimi Räikkönen óriási rutinja, a finn pedig láthatóan jóval felszabadultabb a sokkal kisebb médiafigyelemnek köszönhetően, ami pedig az erős kiegyensúlyozott 2018-as szezonjánál is jobb teljesítményig repítheti. Még kis szerencsével dobogóra is állhat, sőt, én arra tippelnék, hogy idén is láthatjuk majd a Jégembert jóízűen kortyolni pezsgőjéből.

Az év csalódása: Haas/Pierre Gasly. Ugyanerre nem számítok a Haas pilótáitól. Nem azért, mert Romain Grosjean és Kevin Magnussen ne lennének kiváló versenyzők, hanem mert az autó bár nem tűnik lassúnak, számtalan gonddal küszködött a tél során. Olyan gyermekbetegségekkel, amelyekre az amerikai csapatnak még mindig fiatal kora sem lehet mentség. Günther Steiner gárdájával ellentétben szerintem Pierre Gasly megszerzi első dobogós helyezéseit, viszont jobban Max Verstappen árnyékában lesz a Red Bullnál, mint arra majd számítani lehet. Dr. Helmut Marko öt futamgyőzelmes jóslata reális lehet a Honda motorral új lendületet kapó energiaitalosokat illetően, de véleményem szerint ebből egyet sem fog Gasly szerezni. A francia tehetséges és stabil, de ne felejtsük el, hogy a tavalyi szezon második felében már nem sokkal mutatott meggyőzőbb formát a Toro Rossónál, mint az onnan elbocsátott új-zélandi csapattársa, Brendon Hartley. Mindemellett a Red Bull már egyértelműen Verstappen köré építi a csapatot Daniel Ricciardo távozását követően, így ha a holland titán sokáig versenyben marad a bajnoki címért, Gasly-t még az első helyétől is többször megfoszthatják egy esetleges csapatutasítás következtében.

Gasly igazi boom or bust választás volt. 

000_1EN568.jpg Fotó: Europress/AFP  


Klein Réka - Meglepetés: Pierre Gasly. A Red Bullnál mindenki Max Verstappenről meg a Honda motorról beszél, pedig Gasly is ott lesz a csapatban. A francia már tavaly is megmutatta, hogy képes a stabil teljesítményre, és egy körön is gyors tud lenni. Gasly számára a motor sem lesz új, így minden adott ahhoz, hogy meglepetést okozzon. 
Csalódás: Racing Point. Lehet, hogy jelenleg biztosabb az anyagi hátterünk, mint a korábbi években, a pilótapárosuk azonban nem túl acélos. Idén várhatóan nagyobb lesz a harc a középmezőnyben, a nagyok utáni első helyért pedig minden pontra szükség lesz. Nem hiszem, hogy ehhez a feladathoz Lance Stroll a legmegfelelőbb pilóta.

Mátrai Márk  - A Honda végre versenyképesen fog működni, aminek a Red Bull fogja élvezni az előnyeit.

Németh Dániel  - Meglepetés: Antonio Giovinazzi. Amikor lehetőséget kapott, nem vallott szégyent beugróként, így kíváncsian várom, mire lesz képes egy teljes szezonban. Kimi Räikkönen jó hatással lehet a fejlődésére, emellett mércének sem utolsó a finn, könnyebb lesz elhelyeznünk az olasz versenyzőt a mezőnyben. 
Csalódás: Williams. Ha épp most kezdenék el az F1-es projektjüket, elnéző lennék velük szemben, de egy ilyen múlttal rendelkező istállónál elfogadhatatlan ez a fajta fejetlenség. Talán még a pontszerzés is bravúr lesz tőlük, így a citromdíjat már előre odaítélném a szebb napokat látott csapatnak. 

4. Melyik csapaton belüli párharc lesz a legizgalmasabb?

Szentimrei Kristóf - Renault. Mivel nem akartam itt is a Ferrarit mondani, és mivel még jó pár érdekes házi párharc van kilátásban a szezon során, szerintem nem szabad elmennünk egy kivételes duó mellett, mely a közvetlen élmezőny mögött vívhat egymás ellen nem olyan látványos, de annál komolyabb tétre menő küzdelmet. Daniel Ricciardo és Nico Hülkenberg pályafutását is akár döntően befolyásolhatja ez az év, és ez azon is múlhat, melyikük és mennyire győzi le a másikat. Mindketten elképesztő képességekkel lettek megáldva az autóversenyzés terén, mégis míg az egyikük sohasem harcolhatott a világbajnoki címért, addig a másik még csak pódiumra sem állhatott fel a királykategóriában (még top csapatban sem versenyezhetett). Lehet, csak nagyon szeretném, hogy végre valahára megtörjön Hülkenberg elképesztő, 158 versenyből álló borzalmas sorozata, de szerintem idén egyszer odaér a legjobb három közé. Erre Ricciardót többször is esélyesnek látom, de a futamgyőzelemre őt sem. Arra is nagyon kíváncsi leszek, mire megy majd egymással egy körön az ausztrál és a német.

Megtalálja Ricciardo a számításait új csapatánál?

000_1DC80N.jpg Fotó: Europress/AFP

Klein Réka - Ferrari. Fontos szezon lesz ez Vettel számára, ugyanis a megítélése múlhat rajta. Amennyiben idén is úgy marad alul a világbajnoki címért folyó harcban, mint tavaly és nem lesz egyértelműen jobb a csapattársnál, az egészen más fényt fog vetni a korábbi címeire. Leclerc pedig be akarja bizonyítani, hogy oka volt annak, hogy az első szezonja után rögtön leszerződtették az olaszok. Remélhetőleg hagyják is őket versenyezni.

Mátrai Márk - Alfa Romeo-Ferrari. Raikkönen és Giovinazzi, a rutin és a fiatalság sok izgalmas párharcot tartogathat 2019-re.

Németh Dániel  - Ferrari. Mattia Binotto tett már egy utalást arra, hogy a fiatal monacói eleinte a négyszeres világbajnok mögött lesz a sorban, azonban úgy gondolom, Leclerc leigazolásával az volt a szándék, hogy még jobb teljesítményre ösztönözzék Vettelt. Mivel a sebessége nem rossz, akár olyan helyzet is előállhat, hogy mindketten ott lesznek az élmezőnyben, ez pedig a hagyományosan mindent egy pilóta köré építő Ferrarinál új helyzetet hozhat. Kell ennél több?

5. Ki lesz az év rosszfiúja, azaz a legtöbb balesetet okozó versenyző?

Szentimrei Kristóf - Max Verstappen. Igaz, hogy a holland pilóta tavaly már jóval érettebben versenyzett, mint a korábbi években, ne feledjük, még mindig csak 21 esztendős. Ehhez jön még hozzá, hogy ha a Red Bull a Honda motorral már az év elejétől tartja a lépést a Mercedesszel és a Ferrarival, Max szinte folyamatosan csatában lehet a győzelemért, és mint tudjuk, a legnagyobb riválisok ellen sokszor a legkeményebb. A saját szabályai szerint versenyzik, amit tetézhet, hogy idén szinte mindenki az élcsapatok versenyzői közül dupla motivációval vág neki a pontvadászatnak. Vettel a tavaly egyértelműen elbukott vb-címért, Valtteri Bottas a mercedeses üléséért, Leclerc ferraris szerződtetésének jogosságáért, míg Hamilton azért, hogy az új, még nehezebb kihívások ellenére is emeljen emberfeletti 2018-as teljesítményén, és újra a legjobb legyen. Mindez komoly összetűzéseket eredményezhet a pályán, ugyanis Verstappen agresszivitására ezúttal a túloldal is agresszivitással válaszolhat. Persze a kezdeményező szerepre most is Max a favorit, kérdés, a világbajnoki címre is az lesz-e. Talán inkább majd 2020-ban.

Magnussen akcióban. 

043_dpa-pa_1824_95452873.jpg Fotó: Europress/AFP 

Klein Réka - Kevin Magnussen. Az agresszív stílusa néha már túl sok. Ő maga mondta, hogy mindenre hajlandó a jobb eredményért, ez pedig sokszor visszaüt. Nyilván ezen nem most fog változtatni.

Mátrai Márk - Kevin Magnussen. Szerintem nem tudja levetkőzni a korábbi években is látott veszélyes vezetési stílusát.

Németh Dániel - Kevin Magnussen, mert ahogyan Leclerc mondta: hülye, és az is marad! Nem lesz rossz csapat a Ferrari 3.0 Haas idén sem, stabilan a pontszerző helyekért küzdenek majd, így vélhetően Grosjeant és Magnussent is sokat láthatjuk majd akcióban. Ez pedig nem túl jó hír azok számára, akik szeretnék befejezni a versenyt körülöttük.

Hozzászólások