Forma-1 - Ha nincs Prost, nincs Mercedes vb-cím?
Ha nincs Prost, nincs Mercedes vb-cím?

Ha nincs Prost, nincs Mercedes vb-cím?

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/12/18 13:36

A Forma-1 2014-es idénye a Mercedes egyeduralkodásáról lett emlékezetes. Ugyanakkor ha Toto Wolff diplomáciai érzéke nem ennyire magas szintű, és ha nem siet a korábbi négyszeres világbajnok, Alain Prost az istálló segítségére, akkor még az is előfordulhatott volna, hogy pont azok teszik tönkre a csapat idényét, akiktől az eredményeket várta a vezetőség.

Ugyanis Lewis Hamilton és Nico Rosberg az idény középső részében egy olyan „cicaharcba” kezdtek, amelyet ha nem fognak meg idejében Wolffék, akkor alapjaiban rombolhatta volna le a nagyratörő terveket. Emlékezhetünk, hogy a két Mercedes pilóta közti feszültség Monacóban vette kezdetét, ahol Nico Rosberg az időmérőn egy furcsa – Hamilton szerint szándékos – hiba miatt úgy állt meg autójával a célegyenes utáni első kanyarban, hogy azzal akadályozta csapattársát annak gyors körében. A brit sorozatban négy győzelemmel a háta mögött érkezett a hercegségbeli futamra, Rosberg tehát tudta, hogy nyernie kell, hogy letörje Hamilton szarvát. Végül nyerte az edzést és a futamot is, Hamilton második lett, durcás fizimiskája hamar be is járta világot. A két Mercedes versenyző innentől fogva hidegháborút hirdetett egymás ellen, ami Belgiumban kulminálódott mégpedig a lehető legrosszabb forgatókönyv szerint. Rosberg ugyanis belement Hamiltonba, ezzel bosszulva meg csapattársán amiért az nem engedte el a Hungaroringen szabotálva a csapatutasítást. Hamilton kiesett, a botrány hatalmas volt, főleg miután a német beismerte, hogy direkt ment neki csapattársának.

Ekkor látta jónak Toto Wolff a közbelépést és Niki Laudával együtt rövid úton rendet tettek a fejekben. A közvélemény azonban csak a napokban tudhatta meg, hogy a háttérben a franciák korábbi négyszeres világbajnoka, Alain Prost működött közre, tanácsokkal ellátva a csapatfőnököt.

Ha valaki jól tudja milyen egy csapaton belüli viszály, akkor az éppen a Professzor. Prost már McLaren pilóta volt amikor 1988-ban Ayrton Senna megérkezett, ráadásul éppen a francia bíztatta a csapatfőnök Ron Dennist, hogy Nelson Piquet és Senna közül utóbbit szerződtesse. Senna első McLarenes évében vb-t nyert, ráadásul úgy, hogy a francia több pontot szerzett (a szabályok szerint akkoriban egy pilóta azévi legjobb 11 eredménye számított). A feszültség már az idény végén érződött a két klasszis között, majd a következő szezonban csúcsosodott ki. A végeredmény pedig az lett, hogy 1990-ben Prost már a Ferrarinál versenyzett…

A francia legenda tehát testközelből élte át milyen az, amikor egy csapat ketté szakad és a feszültségek megmérgezik a légkört. Éppen ezért sietett Wolff segítségére, aki a tanácsoknak köszönhetően meg tudta fegyelmezni két öntörvényű versenyzőjét.

„Prost azt tanácsolta, hogy a lehető legátláthatóbbá tegyük a csapatot. Mindenki számára egyértelműek legyenek a viszonyok, fektessük le az alapelveket, hogy mi a legfontosabb. Prost elmesélte, hogy a McLarennél akkoriban ez nem történt meg. A versenyzők nem kaptak betekintést a csapat ügyeibe, a vitás kérdésekben sem kaptak szerepet, nem kérték ki a véleményüket, ez pedig oda vezetett, hogy az istálló szépen lassan ketté szakadt. Prost azt tanácsolta, hogy egyértelműen mondjunk el mindent a versenyzőinknek, legyenek egyenlőek az esélyek, ne favorizáljunk senkit. Ez az egyetlen esély arra, hogy ne durvuljon el a rivalizálás.”

Toto Wolff megfogadta Prost tanácsát, az idény során végig engedték Hamiltonnak és Rosbergnek az egymás elleni csatát, igaz azt kikötötték, hogy egymást kilökni vagy hátráltatni nem lehet, az komoly büntetést von maga után. Hamilton és Rosberg „engedelmeskedett”, a többi pedig ahogy mondani szokás már történelem.

Alain Prostnak tehát hálás lehet Toto Wolff, de hálásak lehetünk mi szurkolók is, hiszen gondoljunk csak bele mit ért volna a mostani szezon, ha még a Mercedes pilóták belharcát is megrendszabályozzák. A körmünket így sem rágtuk tövig, hát még úgy…

Hozzászólások