Forma-1 - Távozhat az F1-ből a Ferrari, ha tovább faragják a költségeket
Ferrari
Fotó: Europress/AFP

Távozhat az F1-ből a Ferrari, ha tovább faragják a költségeket

Németh DánielNémeth Dániel
2020/04/23 13:14
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke elmondta, átgondolják az istálló Forma-1-es jövőjét, amennyiben tovább szűkítik a korábban kialkudott költségvetési sapkát. Bár azt elismerte, hogy koronavírus-járvány jelentős csapást jelent a sportág pénzügyeire, a csapatvezető szerint a kiadások további csökkentésével a Forma-1 státusza kerülne veszélybe. 

A csapatok 2019-ben állapodtak meg a költségvetési sapka bevezetéséről, ami éves szinten 175 millió dollárban maximálja az istállók éves kiadásait. Az intézkedésnek az az elsődleges célja, hogy csökkentse a jelenleg áthidalhatatlan szakadékot a három topcsapat és a mezőny második felében kullogók között; ismét nyílttá - vagy legalábbis nyitottabbá - téve a küzdelmet. 2014 óta csak a Mercedes-Ferrari-Red Bull tengely nyert futamot, az előző három szezonban pedig dobogóra is csak extrém esetben került másik csapat versenyzője.

Az elképzeléseket a koronavírus-járvány miatt kénytelenek voltak újragondolni, például az új szabályrendszer bevezetésére további egy évet várni kell, ezzel is csökkentve a csapatokat ért károkat. Többen lobbiznak amellett is, hogy a 175 millió dolláros sapkát még tovább szűkítsék, a múlt héten az FIA és a Forma-1 tulajdonosai arról a javaslatról tárgyaltak, ami 2021-ben 145, 2022-ben 130 millió dollárban maximálná a kiadásokat. Ebben végül nem sikerült megállapodni, és ha a Ferrarin múlik, ez a jövőben sem változik meg.

Több csapat is megszűnhet, drasztikus változtatásokra van szükség a Forma-1-ben - véli a McLaren főnöke | Hosszabbítás

Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke szerint a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet "az utolsó figyelmeztetés a beteg sportágnak", amely azt kockáztatja, hogy ha nem változtat drasztikusan, akkor istállók mennek csődbe. Seidl a McLaren-vezérigazgató Zak Brown korábbi nyilatkozatát erősítette meg ezzel, az amerikai szakember ugyanis azt mondta, a jelenlegi tízből akár négy csapat is a megszűnhet, ha a mostani krízist nem kezelik megfelelően.

"A 145 millió máris egy új és megerőltető kérés ahhoz képest, amit júniusban kijelöltünk" - magyarázta Binotto a Guardiannek. "Ezt nem lehetne további jelentős áldozatok meghozatala nélkül alkalmazni, különösen, ami a munkavállalóinkat illeti. Ha még tovább csökkentjük a költségeket, nem szeretnénk abba a helyzetbe kerülni, hogy kénytelenek legyünk mérlegelni a lehetőségeinket a versenyzői DNS-ünk alkalmazását illetően" - hangsúlyozta a csapatvezető, kilátásba helyezve a Ferrari F1-ből való távozását.

Az olaszok az első Forma-1-es világbajnokság, tehát 1950 óta tagjai a mezőnynek, és előszeretettel fenyegetőznek a kilépéssel, elsősorban akkor, amikor az érdekeiknek ellentmondó intézkedésekről tárgyalnak. És általában sikeres a stratégia, hiszen a sportágnak és az olasz márkának is az az érdeke, hogy a Ferrari a Forma-1-ben maradjon. Azonban, ha a Ferrari akarata ellenére sikerülne kialkudni az új költségkeretet, nem kizárt, hogy valóban elgondolkozna a váltáson a jelenleg éves szinten 400 millió dollárból gazdálkodó csapat.

"A Forma-1-ben mindenféle csapat megtalálható, mind különböző karakterisztikával rendelkezik. Más országokban működnek, eltérő jogi előírásoknak kell megfelelniük és sajátos módszer szerint dolgoznak. Ezért sem egyszerű strukturális változásokat elérni a költségek csökkentésével. Tisztában vagyunk azzal, hogy a Forma-1 és a világ nehéz időszakon megy keresztül a járvány miatt. Ez az időpont nem alkalmas arra, hogy sietve reagáljunk a vészhelyzetre, mert kockázatos lenne a következmények mérlegelése nélkül dönteni" - hangsúlyozta Binotto.

A Forma-1 vezetőinek segítségét kéri a Red Bull csapatfőnöke | Hosszabbítás

A Forma-1 vezetőinek segítségét kérte a kisebb istállók számára Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. "Ez az ő üzletük, és el kell dönteniük, hogy életben tartják-e ezeket a csapatokat. Annyi biztos, hogy nélkülük nem lehet versenyeket rendezni" - érvelt a brit sportvezető. " A gyengébbeket el lehetne látni kölcsönautókkal is, hogy ne kelljen kutatásra és fejlesztésre költeniük.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szintén azok közé tartozik, akik ellenzik, hogy a költségvetési sapkát 145 millió dollár alá vigyék, miközben a McLaren már a 100 millió dolláros határ mellett lobbizik. Binotto szerint a költségek ilyen mértékű csökkentése veszélyes lenne az F1-re. "Az F1-nek kell lennie technológia és teljesítmény terén az autósport csúcsának. Vonzónak kell lennie az autógyárak számára, elérve azt, hogy a szponzorok is meg akarjanak jelenni ebben a nagy presztízzsel bíró kategóriában."

"Ha tovább csökkennek a költségeket, fennáll annak a veszélye, hogy a szint is jelentősen visszaesik, és még közelebb kerül a sportág a többi formaautós kategóriához."

A Ferrari a sapka megállapításánál egy kétlépcsős modell bevezetését javasolja, amely figyelembe veszi azokat az extra költségeket, amik a partnercsapatok kiszolgálásával járnak. Emellett az alkalmazottaikat is erősen védi a cég, senkit sem küldött el kényszerszabadságra a leállás alatt. Binotto szerint a Ferrari "etikai kötelessége" gondoskodni a személyzetről és elkerülni, hogy tömegesen váljanak munkanélkülivé. "Nem szabad elfelejteni, hogy a cégek hozzájárulnak a nemzet társadalmi szövetéhez. Nem csak a profit termelése miatt léteznek."

Horner korábban felvetette, hogy a nehéz helyzetben lévő csapatokon segíthetne, ha a biztos anyagi háttérrel rendelkezők autókat biztosítanának, tehát bevezetnék az ügyfélcsapatok rendszerét. Binotto a Guardiennek elmondta, a Ferrari hajlandó támogatni ezt az elképzelést. "Amennyiben a jelenlegi vészhelyzet veszélybe sodorja a riválisaink működését, és kénytelenek leszünk újratárgyalni a sportág sarokpontjait, a Ferrari nyitott lenne rá. Még csak szentségtörés sem lenne, volt már ilyen a Forma-1-ben, míg a MotoGP-ben ma is létezik."

via Guardian

Hozzászólások