Formula 1 - F1: Vettel és a Ferrari megszállottjai vagyunk - magyar felmérés eredményei
F1: Vettel és a Ferrari megszállottjai vagyunk - magyar felmérés eredményei
Fotó: Europress/AFP

F1: Vettel és a Ferrari megszállottjai vagyunk - magyar felmérés eredményei

Baranyai BalázsBaranyai Balázs
2019/07/17 10:31

Néhány hónappal ezelőtt egy kérdőív formájában kérdeztem meg a Formula 1 magyar rajongóit, hogy mi a véleményük a sorozatról, hogyan követik a versenyeket és kik a kedvenceik. Most ennek az eredményeit ismertetem - valószínűleg ez lett a legnagyobb mintán végzett F1-es kérdőív Magyarországon.

Egyetemi tanulmányaim végéhez közeledve engem is megérintett a szakdolgozatírás csodás világa. Igaz, én előre dolgoztam és végül egy TDK formájában futottam neki idén tavasszal. Témám a Formula 1 üzleti oldala, marketingje és megújulása volt. Ehhez természetesen kutatást is kellett végeznem, ami az én esetemben mélyinterjúkban és egy kérdőívben merült ki. Utóbbit online formában valósítottam meg - a továbbiakban ennek az eredményeiről számolok be.

Az alapot két korábbi, nemzetközi kérdőív szolgáltatta. Az elsőt 2015-ben készítette a Zak Brown tulajdonában lévő Motorsport Network a versenyzők szövetségének megbízásából (GDPA): ezt összesen 217 000-en töltötték ki 194 országból. Ez lett a legnagyobb mintán végzett sportfelmérés a világon. Ezt két évvel később 2017-ben megismételték egyébként (215 000 kitöltővel). A másik mintát egy szintén 2015-ös felmérés szolgáltatta, amit az Autosport.com készített - igaz, ennél a válaszadók nagy többsége brit volt (35 000 kitöltő). Ennek a két kérdőívnek a kombinálásával alakítottam ki a saját kérdéssoromat. A versenyautók technikai oldalára vonatkozó, valamint a szabályokkal a kelleténél mélyebben foglalkozó kérdéseket elvetettem, hiszen azok nem voltak relevánsak a dolgozatom szempontjából.

A kérdőívet 2019 március 3-án élesítettem és 7-én zártam le. Ez alatt a kevesebb mint 4 nap alatt 2620 embert sikerült vele elérnem - ezúton is köszönöm mindenkinek, aki kitöltötte és segítette a munkámat. Végül csak 2587 fő válaszait tudtam értékelni, hiszen az alapfeltétel volt, hogy a válaszoló saját bevallása szerint képben legyen az F1-el kapcsolatban - 33-an pedig ezt nem tudták elmondani magukról. Azonban még így is jóval a várakozásokon felüli volt a létszám - nincs tudomásom róla, hogy Magyarországon valaha készítettek volna nagyobb mintán F1-es felmérést.

Így áll a Formula 1-hez a magyar közönségÍgy áll a Formula 1-hez a magyar közönség Fotó: Europress/AFP

Az eredmények

  • A kitöltők több, mint 81%-a férfi, ugyanakkor 490 nő is kitöltötte.
  • A korosztályokat tekintve nagyon vegyes a kép: a legtöbben a 21-25 éves korosztályba sorolhatók (24,7%), a második legnagyobb csoport pedig a 17-20-as korcsoport (21,1%).

A kitöltők eloszlása korosztályok szerintA kitöltők eloszlása korosztályok szerint

  • Lakhelyet tekintve szintén nagyon sokszínű az eloszlás. Szerencsére itt sem volt egy domináns terület, hanem több szegmenst is sikerült megszólítani.

Képernyőfelvétel (39).png A kitöltők eloszlása lakhely szerint

  • A megkérdezettek 51,4%-a 4-15 éve követi a Formula 1-et, 42,4% pedig már több, mint 15 éve.
  • 69% gondolja izgalmasnak a sorozatot, 56,5% látványosnak, 28,3% unalmasnak, 15,3 % pedig korruptnak.
  • A legtöbben a kedvenc csapatuk, versenyzőjük miatt nézik (74,8%), az izgalmak miatt 53,5%, történelme, hagyományai miatt 49,8%, a sebesség miatt 40%, a technikai innovációk miatt pedig csak 37,7%.
  • A kérdezettek 69,2%-a nem látogatott ki nagydíjra az elmúlt 5 évben.
  • 51,8% gondolta úgy, hogy ha kimegy a helyszínre megnézni egy versenyhétvégét, akkor eleget kapna a pénzéért.
  • 67% a drága jegyek miatt nem látogat ki, 41,2% jobban szereti a televízión keresztül nézni, 22,2% szerint nehézkes az utazás, 17,5% szerint pedig a pálya van túl messze.
  • 98,2% televízión keresztül nézi a futamokat, 8% tölti le torrent formájában, 152-en jelölték be az F1 TV-t, 159 fő pedig illegális stream-ek segítségével követi. Sokan jelölték be a Médiaklikket, hiszen telefonról nézik a versenyeket, vagy számítógépről.
  • 99,1% ha teheti, élőben nézi a futamokat, 4,2% olykor felveszi és utólag nézi vissza.
  • 43,4% csak ingyenesen hajlandó nézni a futamokat, 31,9% 500-1000 Ft körül még áldozna rá, 16,4% legfeljebb 2500 Ft-ot, 8,4% pedig maximum 5000 Ft-ot adna érte.
  • 55,6% számára kiemelten fontos, hogy értse a taktikát, további 31,3%-számára pedig csak szimplán fontos.

Képernyőfelvétel (17).png

  • 75,5% elégedett a magyar közvetítéssel (M4 Sport).
  • 84,9% televízión követi a versenyeket, 7,8% számítógépen és csak 2,4% okostelefonon.
  • 47,7% lehetőség szerint még a szabadedzéseket is nézi, 45,6% pedig a versenyt és a kvalifikációt szokta csak. 5,1% aki csak a versenyt nézi meg.
  • 94,4% internetes portálokon informálódik, 73% a közösségi médiából, 66,4% pedig a televíziós közvetítéseket használja, 14,2% nyomtatott sajtóból is.
  • 47,1% szerint nem jobb az F1, mint 5 éve volt. 27,3% nem tudott dönteni és csak 25,6% gondolja, hogy jobb lett.
  • 89,5% gondolja, hogy szükség lenne szorosabb erőviszonyokra.
  • 83,6% gondolja úgy, hogy jelenleg az F1 a technikai sportok csúcsa.
  • 38,2% szerint az F1 nem tesz eleget az új szurkolók bevonzásáért és a jelenlegiek megtartásáért, 33,2% szerint viszont igen. 28,6% nem tudott dönteni.
  • 51,3% gondolja úgy, hogy jelenleg nem a világ 20 legjobb versenyzője alkotja a mezőnyt, de jó lenne. 36% szerint ennek nem is kell így lennie, 12,7% szerint pedig a jelenlegiek a világ legjobbjai.
  • 64,4% szerint fontosabbak az izgalmak, mint a csúcstechnológia, 19,7%-nál a fejlettség a legerősebb szempont, 15,9% nem tudott döntetni.
  • 71% szerint az F1 inkább üzlet, mint sport.
  • 59,3%-nak több kedvenc pilótája is van, csak 6,4%-nak nincs kedvence.
  • 38,8% nem tudott dönteni, hogy mennyire fontos az autók különbözősége. Összességében az embereknek inkább fontos, hogy különbözzenek a technikák.

Képernyőfelvétel (30).png

  • 34% nem nézné tovább, ha kilépne a Ferrari, 66% viszont igen
  • 81,4% a Mercedes és a Red Bull nélkül is nézné tovább, 12,8% csak akkor hagyná abba, ha mind a kettő távozna.
  • 60,1% szerint szükséges lenne a költségplafon, 39,9% szerint viszont nem.
  • 66,8% szerint a nagyobb mérnöki szabadság tenne jót a sorozatnak, 33,2% szerint pedig az egységesebb autók.
  • 58,3% nem elégedett a mostani autók hangzásával, 41,7% viszont igen.
  • A ferraris versenyzők rendkívül népszerűek: Vettel a magyarok legnagyobb kedvence, Raikkonen szintén hatalmas kedvenc a magyarok körében. Hamilton ugyan be tudott jönni harmadiknak, de hamarosan komoly veszélyt jelenthet rá az a Charles Leclerc, aki a kérdőív idejében még egy futamot sem tudott le a Ferrarival - és így is negyedik lett. Alonso úgy tudott az "élmezőny" mögött végezni, hogy már nem a mezőny tagja, szóval elvileg nem is lehetett volna rá szavazni. Bottas 12 szavazattal nagyon hátul végzett (idei teljesítménye alapján talán most már többet kapna, ahogy Lando Norris is).
Vettel687
Raikkonen650
Hamilton234
Leclerc181
Ricciardo153
Verstappen132
Alonso*40
Kubica34
Hülkenberg26
Sainz19
Bottas12
Norris11
Grosjean11
Perez8
Gasly7
Giovanazzi4
Magnussen4
Albon3
Kvjat2
Stroll1
Russel1

  • A magyar embernek szinte mindegy, csak Ferrari legyen. A ferraris versenyzők után ugyanis a konstruktőrök között is mindent visz az olasz márka. A vörösök földbe döngölnek mindenkit itthon, de még fiókcsapatuk az Alfa Romeo is rendkívül népszerű Kimi Raikkonennel. A nagy múltú Williams csak a sor végén kullog, de a Renault sem ott van, ahol lenni szeretne.

Ferrari1429
Mercedes253
Red Bull175
Alfa Romeo145
McLaren140
Renault46
Racing Point28
Sauber*20
Williams12
Haas11
Toro Rosso6

  • Spa a magyarok kedvenc versenyhelyszíne, illetve a Hungaroring - nem meglepő módon. Monaco és Monza is a legnagyobb favoritok közé tartozik, ám sok nagy múltú pálya került hátra a listán. Melbourne és Suzuka is alulteljesített, nem beszélve Silverstone-ról, vagy a német helyszínekről. Az új belépők közül viszont Baku be tudta lopni magát a szurkolók szívébe, de a csodásan kinéző Abu Dhabi és Szingapúr is jól teljesített.
Spa683
Hungaroring613
Monaco320
Monza273
Montreal101
Baku100
Abu Dhabi71
Interlagos69
Szingapúr61
Melbourne57
Japán50
Spielberg44
Bahrain41
Silverstone35
USA23
Mexikó17
Barcelona15
Németország11
Sepang10
Sochi5
Franciaország4
Kína4

  • A szponzorok közül a Shell, a Red bull és a Petronas kiemelkedtek. Az F1-el közvetlenül szerződő Rolex, Heineken, vagy Pirelli szintén remekül teljesített, de váratlanul jó lett a Racing Pont főszponzoraként feltűnő BWT is. Meglepetés lehet talán még a Rich Energy, amely a Haas legfőbb támogatója (illetve most már nem biztos, hogy az), valamint a Rexona, amely a Williams autóin tűnik fel. Fontos még szólni a dohányreklámokról: a Mission Winnow és a Phillip Morris külön-külön is jól teljesítettek, de a Marlboro is sok "szavazatot" kapott (habár a szűkített listán nem látható). Ebből kiindulva a dohányreklámok ereje még mindig erős, habár már több, mint 10 éve ki lettek tiltva a Formula 1-ből.

Shell1133
Red Bull1116
Petronas996
Rolex534
BWT445
Heineken410
Pirelli397
Ray Ban367
UPS314
TAG Hauer294
Rexona288
Kaspersky272
Puma271
Tommy Hilfiger259
Rich Energy253
Monster225
Lenovo205
Mission Winnow207
Santander200
Aston Martin198
Phillip Morris194
Martini182
DHL148
AMD144
Hublot144


[az utóbbi négy kérdésnél több választ is lehetett adni, illetve aki nem akart, az nem jelölt meg kedvencet]


Hozzászólások