Forma-1 - F1: Texasban kezdődik a véghajrá, foghíjas mezőnnyel….
F1: Texasban kezdődik a véghajrá, foghíjas mezőnnyel….
Fotó: Europress/Getty

F1: Texasban kezdődik a véghajrá, foghíjas mezőnnyel….

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/10/31 12:39

A hétvégén az Egyesült Államok nagydíjával folytatódik a Forma-1-es világbajnoki sorozat, a mezőny Texasban egészen pontosan Austinban méri össze erejét. A világbajnokságból ezzel együtt már csak három futam van hátra és miután a konstruktőri vb-cím már kiosztásra került így már csak egy kérdés foglalkoztat mindenkit, mégpedig az, hogy ki lesz az egyéni világbajnok. Erre a legnagyobb eséllyel a Mercedes két pilótája pályázik és nem valószínű, hogy Austinban bárki is beleszólhat kettejük csatájába.

A világbajnoki összetettben 17 pontos előnnyel vezető Lewis Hamilton önbizalommal telve várhatja az amerikai versenyt már csak azért is, mert az idény során másodszorra tudott négy futamból álló győzelmi sorozatot produkálni. A Mercedes csapat versenyzői közül a britnél van a lélektani előny, hiszen túl azon, hogy nyerő szériában van, csapattársa Nico Rosberg mostanság futamról futamra hibázik, kicsit mintha elfáradt volna fejben, vagy nem bírná el a rá nehezedő nyomást.

Austinban harmadik alkalommal rendeznek F1-es futamot, az első kiírást Lewis Hamilton nyerte 2012-ben, tavaly Sebastian Vettelt intették le az első helyen. A pálya amely komoly népszerűségre tart számot a versenyzők körében 5.513 kilométer hosszú, a versenyzőkre vasárnap 56 kör vár. A versenyen mért leggyorsabb kör Sebastian Vettel nevéhez fűződik (1:39.347) és szintén a német jegyzi a pályacsúcsot jelentő 1:35.657-es időt is. Ami a gumikat illeti, a Pirelli a hétvégére a közepes és a lágy gumikat hozta el.

Hamilton mindezek ellenére sem dőlhet hátra és ezzel tisztában is van a „vérprofi” brit, hiszen a szezon során pont ő volt az, aki műszaki hiba miatt annyi pontot veszített csapattársával szemben. A gyors austini pálya könnyen kikezdheti az autókat ráadásul a lágyabb gumikiosztás is csökkenti a Mercedes előnyét, igaz a papírforma még így is az „ezüstnyilak” sikerét ígéri. Hamilton és Rosberg között nagyon úgy tűnik, hogy az idény végi duplaszorzóval működő Abu Dhabi Nagydíj dönt majd, ehhez a németnek egyrészt fejben össze kell kapnia magát, másrészt pontszerző helyen kell célba érnie,ez utóbbit ha az autó nem romlik el alatta, akkor simán teljesíti, hogy a pszichológiai hadviselést hogy bírja,az majd kiderül.

Austinban változik a kvalifikáció

A foghíjas mezőny miatt a stewardok kénytelenek voltak változtatást eszközölni az időmérőre. A megoldás tegnap este született meg és a következőképpen alakul ennek következtében a kvalifikáció: marad a Q1, Q2, Q3 rendszer, de az első kettőben 4-4 autó esik ki. Eredetileg hat-hat autó esett ki a két felvonás során, ám a Caterham és a Marussia távolléte miatt változtatni kellett a rendszeren. A hiányzó csapatok amúgy nem kapnak büntetést.

Ami az ellenfeleket illeti a Mercedesekre a Red Bull lehet a legveszélyesebb, hiszen Austinban a csapat profitálhat legendásan jó aerodinamikájából, itt nem annyira hangsúlyos a motorerő mint mondjuk Szocsiban, ahol azért valljuk be elég nagyot égtek Vettelék. Míg azonban az oroszországi pályán több a padlógázas szakasz, addig Austinban nem, ez pedig segít nekik, igaz a közvetlen riválisok sem azért szelték át az óceánt, hogy sétakocsikázzanak egy jót. Ráadásul Sebastian Vettel a hírek szerint kihagyja az időmérőt és a boxból rajtol, ami a Red Bull gyengébb végsebessége miatt nem ígér sok jót a négyszeres világbajnoknak, igaz legalább a Marussiákat és a Caterhameket nem kell majd előzgetni, így nem veszíthet feleslegesen sok időt.

A felvezetésre nem lehetett panasz, a Red Bull igazán jól szórakoztatta a közönséget

A Red Bullokra igazán a szezon végére felerősödő McLarenek lehetnek veszélyesek akik Szocsiban a legjobb futamokat zárták Ausztrália óta. Eric Boullier szerint a fejlődés folyamatos, a csapat elsődleges célja, hogy a konstruktőri versenyben maguk mögött tartsák az Oroszországban megelőzött Force Indiát. És ha már a silverstone-i bázisú csapat szóba jött, a Szocsiban látott „blama” (10. és 12. hely) után természetesen szeretnének Austinban valami nagyot villantani. Ez különösen igaz Sergio Pérezre, akit csapattársa Nico Hülkenberg a legutóbbi öt nagydíj során négyszer is legyőzött, de nem csak a futamokon hanem a kvalifikáció során is. A mexikói jövőre hazai versenyt „kap”, ám addig is az austini a legközelebbi futam az otthonához, a közönség egy része mindenesetre neki szurkol majd gyaníthatóan.

A Ferrarival kapcsolatban mindenkit az érdekel leginkább, hogy Fernando Alonso mit jelent be Austinban, már ha egyáltalán bejelent bármit. Az olasz istálló gyenge szezont produkál, magabiztosan halad afelé, hogy 1993 után ismét futamgyőzelem nélkül zárjon egy idényt. Ugyanakkor a vezetőség részéről elhangzott, hogy az egy héttel hosszabb szünet tesztlehetőséget adott számukra, így optimistábban várják az amerikai versenyt, jóllehet azért már sokkal inkább a 2015-ös idény felé kacsingatnak.

Hasonló a helyzet a Lotusnál. A csapat Monaco óta nem szerzett pontot, a helyzetet jól leírja, hogy a legnagyobb öröm jelenleg az, hogy a következő idénytől már Mercedes motorral indulhatnak Grosjeanék. Már ha a francia egyáltalán marad, ugyanis titokzatoskodásba kezdett és azt írta rajongóinak a közösségi médián keresztül, hogy fontos bejelentéssel jön a hétvégén…

A Williamsnél nagyon várják az austini futamot, hiszen a Szocsiban tapasztaltakhoz hasonlóan ismét egy gyors pálya jön, sok egyenessel és tempós kanyarral ami fekszik Bottaséknak. A finn ráadásul remek formában van, Oroszországban idénybeli ötödik dobogós helyezését jegyezte, nem lenne meglepő, ha éppen az Egyesült Államokban szerezné meg a hatodikat.

A Toro Rossónál az ifjú Max Verstappen ismét kap egy tesztlehetőséget a mai gyakorlás során, míg a Sauber esetében talán csak az a kérdés, hogy ők vagy a Lotus zárnak-e utolsóként a két „kicsi” távolmaradása miatt…

Az amerikai nagydíj televíziós menetrendje (forrás:mti)

Szombat: 18.47, időmérő edzés

Vasárnap: 20.23, futam

Hozzászólások