Forma-1 - F1: Szuzukában révbe érhet a Mercedes
F1: Szuzukában révbe érhet a Mercedes
Fotó: Europress/Getty

F1: Szuzukában révbe érhet a Mercedes

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/10/02 22:37

A hétvégén Japánban folytatódik a Forma-1-es világbajnoki szezon, a mezőny a legendás szuzukai pályán méri össze tudását. Ezen a versenyen kiemelt szerepe van a meteorológiai előrejelzésnek, ugyanis a térségben borzasztóan szeszélyes az időjárás. A versenyt ezúttal egy tájfun riogatja, és csak remélni lehet, hogy a versenyhétvégét nem befolyásolja majd túlzottan. Leginkább a Mercedes háza táján reménykednek egy sima futamban, ugyanis a brackleyiek ha minden jól megy, akkor világbajnokként hagyhatják el Szuzukát.

Ehhez nem kell más csupán az, hogy 41 ponttal többet szerezzen a Mercedes mint a konstruktőri világbajnokság összetett pontversenyében mögötte álló Red Bull. Persze az sem baj, ha nem Szuzukában jön össze Laudáéknak, úgy is csak idő kérdése, hogy melyik futamon érnek révbe, ez a trófea már az év elején eldőlni látszott.

Ugyanakkor Szuzukában a sportág 64 éves története során rengeteg világbajnoki címet biztosítottak be, igaz többnyire az egyéni elsőséget. Ezen a legendás versenyen és ezen a legendás pályán lett megkoronázva többek között Ayrton Senna, Alain Prost, Damon Hill, Mika Hakkinen, Michael Schumacher és Sebastian Vettel. Apropó Vettel, a világbajnoki címvédő az utóbbi öt idényben négyszer tudott Szuzukában győzni, de még amikor nem nyert, akkor is a dobogón zárt.

A konstruktőri világbajnoki cím tehát eldőlhet, ám az egyéni ezúttal még biztos, hogy nem fog. A versenyfutás ez utóbbiért óriási, ám maximum kétesélyes a játszma, a végső győzelemre a jelenlegi éllovas Lewis Hamilton és a legutóbbi futamon „nullázó” Nico Rosbergnek van reális sansza. A Mercedes két versenyzője közül csupán a brit tudott korábban Japán Nagydíjat nyerni, 2007-ben a pole-pozícióból indulva zárt az első helyen Fernando Alonso és Kimi Räikkönen előtt. Igen ám, de 2007-ben és 2008-ban nem Szuzuka adott otthont a versenynek, hanem Fuji, így Hamilton sem mondhatja el magáról, hogy Szuzukában valaha győzni tudott volna.

Szuzuka:

1987-ben rendeztek először F1-es versenyt. Eredetileg a Honda tesztpályájának készült. A pálya nagyon összetett, gyors kanyarok, nagy sebességgel bevehető sikánok, és hosszú egyenesek jellemzik. Az évad során itt található a legtöbb gyors kanyar, egy kör során majdnem 70%-ban padlógázon mennek a versenyzők. A motorerő sokat számít ezen a közel 6 kilométer hosszú pályán, ahogy a gumikopás is. A kanyarok igénybe veszik a gumikat, de a nagy sebesség miatt a fogyasztásra is figyelni kell. A Pirelli erre a hétvégére a kemény és a közepes keverékű gumikat hozta el.

Adatok:

Egy kör: 5.807 km

A verseny távja: 53 kör (307.5 km)

Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, 2005)

Leggyorsabb kör: 1:28.954 (Michael Schumacher, 2006)

Gumik: kemény és közepes

A versenyzők egyenesen imádják ezt a pályát, melyet a vonalvezetése tesz igazán egyedivé. A nyolcas alakot leíró aszfaltcsíknak több jellegzetes pontja van, ilyen többek között az egyes szektorban található jobb-bal, a spoon vagy a híres 130r kanyar. A legtöbbször, szám szerint hatszor Michael Schumacher nyert Szuzukában, őt Sebastian Vettel követi az örökrangsorban négy győzelemmel. A mostani mezőnyből Kimi Räikkönen, Fernando Alonso és Jenson Button mondhatja még el magáról, hogy győzni tudtak ezen a kultikus pályán.

A vihar közbeszólhat

Fenyegetően közel halad el egy tájfun a hétvégi Japán Nagydíj helyszínéhez a Forma-1-es meteorológiai szolgálat szerint. A Nemzetközi Automobil Szövetséget és az F1-es csapatokat tájékoztató Ubimet csütörtökön közölte, hogy erős esőzések befolyásolhatják vasárnap a szuzukai futamot.

„Időjárási modellünk azt mutatja, hogy a tájfun szeme Japántól délkeletre helyezkedik majd el, de reggeltől estig tartós és időnként kiadós csapadékra van kilátás Szuzukában” – jelentette ki Steffen Dietz, az F1 főmeteorológusa, hozzátéve: a vihar a légi forgalmat, így a versenyistállók utazását is megzavarhatja.

„Hétfőn a tájfun megközelítheti a partot, ami özönvízszerű esőt és 150 kilométer/órás szelet jelent” – mondta Dietz. Az 5 fokozatú skálán 4-es besorolású tájfun csütörtökön 260 kilométer/órás széllökésekkel tombolt az óceánon, pénteken pedig akár 300 kilométer/órás szélsebesség is előfordulhat. (mti)

Ami az esélyeket illeti, ezúttal is a Mercedes két versenyzőjének, a vb-összetettben vezető Lewis Hamiltonnak és Nico Rosbergnek áll a zászló. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a megbízhatósággal hogy állnak majd a breckleyiek. Szingapúrban Rosberget sújtotta technika ördöge, egy újabb nullázás bárkivel is forduljon elő, igen komolyan rontaná a vb-esélyeit. A Mercedes ahogy fentebb már említettük megnyerheti a konstruktőri címet, ám ehhez az kell, hogy versenyzőik duplázzanak, a Red Bull pedig két pontnál többet (9. hely) ne szerezzen.

A Mercedes bebiztosíthatja győzelmét a konstruktőrök versenyében, de a Red Bull biztos nem adja könnyen mag

Erre azért vajmi kevés esély van, ugyanis a Red Bull már Szingapúrban is megmutatta, hogy versenyképes, legalábbis a dobogóért folytatott harcban. Azt a Marina Bay-i pályán is láthattuk, hogy egy az egyben nem tudják felvenni a versenyt a Mercikkel, Hamilton két hete úgy előzte meg Vettelt, ahogy akarta, ám ettől függetlenül feladni nem fogják. Már csak azért sem, mert eltökélt cél az istállón belül, hogy Abu Dhabi előtt minimum 50 pontra csökkentsék Daniel Ricciardo hátrányát az éllovassal szemben (jelenleg 60 pont a lemaradása az ausztrálnak Hamiltontól), hogy a matematikai esély megmaradjon legalább. Szuzukában az utóbbi években tarolt a Red Bull és miután az aerodinamika itt különösen nagy szerepet játszik, ezért a csapat jó eséllyel pályázhat egy dobogós helyezésre.

A Ferrarinál Szingapúr után nagyon várják a Japán Nagydíjat, különösen Kimi Räikkönen, aki szerint végre olyan az autó, amilyennek megálmodta. A finn amíg ki nem esett a két héttel ezelőtti futamon, nagyon meggyőző volt, és borzasztóan motivált. Ahogy motivált a csapat is, hiszen a konstruktőri harmadik hely még elérhető közelségben van a számukra, ki tudja, talán annak elérésével a csapatnál tudnák tartani a hírek szerint elvágyódó Fernando Alonsót.

Szintén várják a futamot a McLaren háza táján, Jenson Button nemes egyszerűséggel második hazai futamának tartja, míg Kevin Magnussen újoncként először versenyzik itt. A dolguk ugyanakkor nem lesz egyszerű, ugyanis a riválisok nagyon közel vannak hozzájuk, sőt a Force India a vb-pontversenyben meg is előzte őket, jelenleg ők vannak az ötödik helyen, a harc tehát óriási. Ebbe a harcba szólhat bele a Szingapúrban betliző Williams, amelynek Szuzuka sokkal jobban fekszik, a kiváló aerodinamikai mutatókkal rendelkező istálló Japánban ismét erős lehet.

A vb-összetett állása:

1. Lewis Hamilton 241

2. Nico Rosberg 238

3. Daniel Ricciardo 181

4. Fernando Alonso 133

5. Sebastian Vettel 124

6. Valtteri Bottas 122

7. Jenson Button 72

8. Nico Hülkenberg 72

9. Felipe Massa 65

10. Sergio Pérez 45

11. Kimi Räikkönen 45

12. Kevin Magnussen 39

13. Jean-Éric Vergne 19

14. Romain Grosjean 8

15. Danyiil Kvjat 8

16. Jules Bianchi 2

A konstruktőri vb-összetett állása:

1. Mercedes 479

2. Red Bull-Renault 305

3. Williams-Mercedes 187

4. Ferrari 178

5. Force India-Mercedes 117

6. McLaren-Mercedes 111

7. Toro Rosso-Renault 27

8. Lotus-Renault 8

9. Marussia-Ferrari 2

Hozzászólások