Forma-1 - F1: Belgiumban folytatódik a száguldás
F1: Belgiumban folytatódik a száguldás
Fotó: Europress/AFP

F1: Belgiumban folytatódik a száguldás

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/08/22 15:27

Egy hónapnyi szünet után Belgiumban, a legendás Spa-Francorchamps-i pályán folytatódik a Forma-1-es idény. A versenyzők minden bizonnyal kipihenték magukat és újult erővel vágnak neki a „második félidőnek”. A spái pályán nem várható túl nagy változás az eddigi forgatókönyvben, továbbra is a Mercedesek fölénye prognosztizálható, ugyanakkor a nyári szünet előtti utolsó nagydíjon a Hungaroringen Daniel Ricciardo bizonyította, hogy azért meg lehet lepni az Ezüstnyilakat.

Az évad utolsó nyolc versenye veszi kezdetét a belgiumi nagydíjjal. A versenyzőkre a szezon hátralévő részében többnyire gyors pályák várnak, ez pedig jobbára a Mercedesek malmára hajthatja a vizet. Elsőként itt a spái futam, amely egy legendás pályán zajlik évről évre, melyet a versenyzők nagyon szeretnek. Nem csoda, hiszen féktelen száguldást rendezhetnek a valamivel több, mint hét kilométer hosszú aszfaltcsíkon, melyet gyors kanyarok, többek között a legendás Eau Rouge is tarkít.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a turbós motorok mennyire bírják majd a pálya okozta strapát, hiszen szinte végig csúcsra járatott üzemmódban használják őket a pilóták. És akkor még nem is beszéltük a spái mikroklímáról, amely plusz nehezítést adhat a csapatoknak, a megbízhatóság ezúttal hatványozottan számít majd. A belga futamok többnyire száraz pályán zajlanak, de azért a múltban volt már példa arra, hogy egy-egy versenyt eső tarkított, komoly izgalmakat szolgáltatva a nézőknek és a versenyzőknek egyaránt. Utóbbira alább egy ékes példa 1992-ből:

A Pirelli a hétvégére a közepes és a lágy keverékeket hozta el, hasonlóra 2011 óta nem volt példa a gumiszállító prakszisában. A szokásoknak megfelelően Belgiumban is két DRS-zóna került kijelölésre. Az első mérési pont 240 méterrel a 2-es kanyar került elhelyezésre, a DRS pedig 310 méterrel a négyes kanyar után aktiválható. Ami a második zónát illeti, az a célegyenesben lett kijelölve és a mérési pont a 18-as kanyar előtt lesz, a DRS-t pedig a versenyzők 30 méterrel a 19-es kanyar után léptethetik működésbe.

Az izgalmakat és a kérdőjelek sokaságát fokozandó, van olyan csapat, amely új pilótával áll fel Belgiumban. Ilyen a Caterham, ahol a Le Mans-i 24 órás versenyeken résztvevő és háromszoros győztes Andre Lotterer az új arc. Lotterer azért nem nevezhető újoncnak, hiszen tesztelt már Forma 1-es autót, igaz annak már 12 éve, 2002-ben a Jaguárt próbálhatta ki. Úgy volt, hogy a Marussia is pilótát vált, ám Spában mégis Chilton versenyezhet, a helyette beugró amerikai Rossinak tehát várnia kell első F1-es nagydíjára, ahogy nekünk is várnunk kell arra, hogy 2006 után ismét amerikai versenyzőt láthassunk a mezőnyben.

Spa újabb Rosberg-Hamilton csatát ígér

Ami az esélyeket illeti, a szakemberek szerint ezúttal is a Mercedeseknek áll a zászló. A kérdés az, hogy a Rosberg-Hamilton párharcból melyik pilóta kerül ki győztesen. A vb éllovas Rosberg 11 ponttal vezet csapattársa előtt az összetettben, ez a hátralévő nyolc futamot, amelyből az utolsó dupla szorzós figyelembe véve minimálisnak tekinthető. Hamilton hatalmas önbizalommal várhatja a spái versenyt, hiszen a Hungaroringen a sírból hozta vissza a futamot. A Mercikkel a hosszú egyenesekkel teletűzdelt pályán aligha veszik fel az ellenfelek a harcot, a kérdés csupán az, hogy Rosberg vagy Hamilton szerzie-e meg a pole-t. Persze mindez a papírforma, amely mint tudjuk bármikor borulhat. Mindenesetre az angol a spanyol nagydíj óta nem nyert időmérőt.

A Hungaroringen a Red Bull és a Ferrari is komoly versenyre késztette a Mercedeseket, ugyanakkor a mogyoródi pálya a gyengébb autóknak kedvezett, Spában a motorerő dominálhat. A Red Bullnál Daniel Ricciardo nagyszerű formában van, ő az egyetlen Rosberg és Hamilton mellett aki futamot nyert, ráadásul kettőt is. A Red Bullok ugyanakkor a leszorítóerővel hadilábon állnak, arra viszont nagy szükségük lenne Spában, ennek tudatában hatalmas meglepetés lenne, ha az ausztrál idénybeli harmadik sikerét éppen a belga pályán aratná. Ami a vb-címvédő Sebastian Vettelt illeti, ő híres arról, hogy a legjobb teljesítményét az idény második felére tartogatja, éppen itt lenne az ideje, hogy valami igazán erős produkcióval rukkoljon elő.

Alonso folyamatosan "veri" Räikkönent, ám a finn a legeredményesebb az aktív versenyzők közül Belgiumban

A Ferrariknál Fernando Alonso a domináns pilóta, Kimi Räikkönen jobbára csak szenved. A spanyol a Hungaroringen idén mindössze másodszorra állhatott dobogón, a finn viszont csak álmodik hasonlóról, az idény során eddig a hatodik helynél feljebb még nem zárt. Ugyanakkor nem felejthetjük el, hogy a mezőnyből Räikkönen a legeredményesebb Spában, 2007 világbajnoka négyszer aratott itt győzelmet, legutóbb 2009-ben éppen a Ferrarival.

Ami a többieket illeti, a Williams a szezon első felének közepén erősnek tűnt, ám azóta egy picit visszaestek Massáék. Rob Smedley ugyanakkor úgy gondolja, hogy a leszorítóerőt igénylő pályán jól lehetnek, így sokat vár versenyzőiktől. A Sauber Mogyoródon nagyon közel állt ahhoz, hogy megszerezze idei első pontjait, ám végül nem sikerült Spában ugyanakkor összejöhet, főleg ha esős versenyt hoz Belgium. A Toro Rosso valamelyik autója az idény első 11 futamából 8-szor mondta fel a szolgálatot, így a komoly megbízhatóságot igénylő spái pályán nem várhatunk sokat tőlük. A Force India szép emlékeket őriz Spáról, hiszen 2009-ben Giancarlo Fisichella révén történetük első és eddigi utolsó időmérő-győzelmüket aratták a belga pályán. Hasonló eredmény ezúttal az év meglepetése lenne, ám Spában az évek során láttunk már elképesztő csodákat. Valami azonban azt súgja, hogy ezen a hétvégén a csoda elmarad és inkább a realitás győz, pontosabban a Mercedesek valamelyike.

Spa-Francorchamps, adatok:

Pálya hossza: 7.004km

A verseny hossza: 44 kör (308.1km)

Futamon teljesített leggyorsabb kör: 1’47.263 (Sebastian Vettel, 2009)

Leggyorsabb kör: 1’44.503 (Jarno Trulli, 2009)

Gumik: közepes és lágy keverék

Hozzászólások