Forma-1 - F1: Abu Dzabiban egy korszak lezárul
F1: Abu Dzabiban egy korszak lezárul
Fotó: Europress/Getty

F1: Abu Dzabiban egy korszak lezárul

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/11/21 09:57

A hétvégén Abu Dzabiban befejeződik a Forma 1 idei szezonja, a zárás nem is lehetne izgalmasabb lévén az egyéni világbajnoki cím sorsa a legutolsó futamon dől el. A vb éllovas Lewis Hamilton 17 pontos előnnyel várhatja a mindent eldöntő versenyt, csapattársa Nico Rosberg számára egyértelmű a feladat, nyerni kell és reménykedni, hogy a brit nem lesz második. A két mercis versenyzőn kívül többek számára egy korszak véget ér a vasárnapi versennyel, a McLaren elköszön a Mercedes motortól és gyaníthatóan Jenson Buttontól is, de Sebastian Vettel és Fernando Alonso számára is különleges futam lesz a vasárnapi.

A Forma 1 történetében a mostani lesz a 29. alkalom, hogy az egyéni világbajnoki cím az utolsó futamon dől el. Bernie Ecclestone "agymenésének" köszönhetően ráadásul Abu Dhabi nem egy hétköznapi idényzáró lesz, hanem egy olyan, amelyen dupla pontokat osztanak, ez pedig alapvetően befolyásolhatja a végeredményt. A világbajnoki címért a Mercedes két versenyzője, Lewis Hamilton és Nico Rosberg csatáznak, előbbi kétszer annyi futamot nyert, mint csapattársa és 17 pontos előnnyel várhatja a mindent eldöntő csatát. A brit ugyanakkor messze nem lehet biztos a dolgában, ugyan olyan könnyen nyerheti a vb-címet, mint ahogy el is bukhatja. Hamilton már kijelentette, hogy esze ágában sincs biztonsági vezetést bemutatni, győzelemre hajt. Természetesen Rosbergnek is hasonlóak a tervei, azzal az egyáltalán nem elhanyagolható különbséggel, hogy a német győzelmi kényszer alatt autózik. A "pole-király" Rosbergnek ha valóban biztos akar lenni a dolgában, akkor nyernie kell, Hamilton pedig nem zárhat másodikként. A sors furcsa fintora, hogy normál esetben Hamiltonnak elegendő lenne egy szimpla hatodik hely is pályafutása második vb-címéhez. Érdekes felvetés, hogy mi van akkor, ha Nico Rosberg nyeri a vb-trófeát. Akkor vajon minden idők egyik legellentmondásosabb vb-győztesévé válna? Lehet, de ne felejtsük el, hogy önhibáján kívül, hiszen a szabályváltoztatást nem ő találta ki, ő csak a munkáját végzi és reményei szerint nyer az idényzárón is. Amúgy abban az esetben, ha Hamilton kiesik, Rosberg elég ha beér ötödikként, ám erre jobb nem is gondolni. Éppen ezt hangsúlyozta a Mercedes vezetősége is, Toto Wolff abbéli reményeit fejezte ki, hogy a technika nem űz majd egyik versenyzőjével sem csúnya tréfát és a csata valóban a pályán dől majd el.

A pálya:

Név: Yas Marina

Egy kör hossza: 5.554 km

A verseny hossza: 55 kör (305.4km)

Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:40.279 (Sebastian Vettel, 2009)

Körrekord: 1:38.434 (Lewis Hamilton, 2011)

Gumik: lágy, szuperlágy

A pálya nem terheli meg különösebben a motorokat, sokkal fontosabb szempont, hogy Abu Dzabiban a hőingadozás igen nagy a szabadedzések és az időmérők során, ez pedig megkavarhatja a gumitaktikát. Nagyon fontos lehet, sőt döntő befolyással bírhat a rajt, hiszen az első kanyar kevesebb, mint 300 méter után következik, tehát a türelem nagy szerepet kaphat. Abu Dzabiban az eddigi öt verseny során kétszer volt baleset közvetlenül a rajtot követően.

Azt talán túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a 2014-es idény végén egy korszak lezárul a Forma 1-ben, igaz ezúttal nem feltétlenül a technikára értendő ez a kijelentés, hiszen olyan nagy változások, mint a motorok terén bekövetkezett tavalyi nem lesz jövőre. Sokkal inkább a személyi változások, amelyek igazolják a fenti kijelentést. Hiszen előfordulhat, hogy ez a mostani lesz Jenson Button pályafutásának utolsó F1-es nagydíja, immáron hivatalos, hogy Abu Dzabiban versenyzik utoljára a Ferrari színeiben a futamot speciális "bukóban" teljesítő Fernando Alonso, ahogy Sebastian Vettel karrierje is véget ér a Red Bullnál. Arról nem is beszélve, hogy a McLaren 351. egyben utolsó alkalommal használ majd Mercedes motort, hiszen jövőre már a Honda dübörög majd Ron Dennis autóiban. Lesz nagy visszatérő is, hiszen a Caterham gépei rajthoz állnak Abu Dzabiban, ám gyaníthatóan jövőre nem látunk majd ismét 20 autót a rajtrácson.

Valószínűleg utoljára láthatjuk ezt a hat versenyzőt így, ilyen szerelésben és létszámban együtt

Ami a csapatokat illeti: 

A Mercedes istállóban mindenki úgy készül, hogy ha semmi egetverő nem jön közbe, akkor az idénybeli 12. kettős győzelmet ünnepelhetik majd a futam végén, meg persze az egyéni világbajnokukat, aki vagy Hamilton, vagy Rosberg lesz. Utóbbi még nem nyert itt, igaz a legutóbbi versenyen Brazíliában legyőzte csapattársát. Az idegek harca lesz a mostani, mindkét versenyzőn nagy lesz a nyomás. A lélektani előny talán Hamilton birtokában lesz, lévén ő már kétszer is volt hasonló szituációban, elsőre rosszul, másodjára már jól jött ki a dologból.

A Red Bull számára különlegesnek ígérkezik az idényzáró, hiszen Sebastian Vettel a szezon végén távozik, ezzel egy mérhetetlenül sikeres korszak zárul le az istálló életében. A német hat idény alatt 38 futamgyőzelmet aratott, 44-szer szerezte meg a pole-pozíciót és a legfontosabb, nyert négy világbajnoki címet. A búcsú stílszerűen éppen ott történik majd, ahol a német klasszis első vb-trófeáját begyűjtötte, méghozzá drámai körülmények között.

A német utolsó idénye nem sikerült jól, csapattársa Daniel Ricciardo szinte folyamatosan eredményesebb volt nála, az ausztrál jövőre immáron első számú pilótaként lehet csapata segítségére. Vettel azért gyaníthatóan szépen szeretne búcsúzni, ha nem is feltétlenül a csapattól, de a szurkolóktól biztosan.

A Ferrari háza táján nagy a boldogság, hiszen már csak egy futam van ebből a gyötrelemből, amit 2014-ben bemutatnak. Az olasz istálló minden valószínűség szerint győzelem nélkül zárja a szezont, ilyen negatív bravúrt 1993 óta nem mutattak be. Immáron hivatalos, hogy Fernando Alonso távozik a szezon végeztével, a kétszeres világbajnok nagy kérdés, hogy hogyan fog visszaemlékezni az olaszoknál eltöltött időről, hiszen nem titkoltan azért hozták, hogy egyéni vb-címet nyerjen. Nem nyert, de emiatt legkevésbé sem őt kell okolni, a Ferrari évek óta lejtmenetben van, Alonsón kívül senki sem lett volna képes ennyit kihozni a tűzpiros autókból. Jövőre Räikkönen és Vettel alkotják majd a csapatot, mindenki kíváncsian várja a két világbajnok koprodukcióját.

Jövőre a három világbajnok közül vajon mindegyiket láthatjuk

Egy korszak lezárul a McLarennél is, hiszen jövőre ismét a Honda lesz a csapat motorszállítója és a Mercedes egy hosszú és sikeres időszak után távozik. Ugyan ez lehet igaz Jenson Buttonra is, az istálló rangidős versenyzőjére akinek a helyére Alonsót hozták. Ugyanakkor mindez egyelőre csak iparági pletyka, lévén a Ron Dennis december 1-ig nem árul el konkrétumokat pilótakérdésben. Így Button és Kevin Magnussen még egy utolsó esélyt kapnak arra, hogy bizonyítsák melyikük érdemesebb arra, hogy Alonso csapattársa legyen jövőre. Vélhetőleg nem Abu Dzabiban dől el ez a kérdés, gyaníthatóan Dennis már tudja, hogy kivel folytatja, ám így legalább még egy dologgal kapcsolatban lehet izgulni a hétvégén.

Ami a többieket illeti: a Lotusnál is örülnek az idény végének, hiszen a tavalyi szezon után a mostani egy igazi mélyrepülés volt. A Force India a duplaszorzós versenynek köszönhetően még eséllyel várhatja, hogy megelőzi a konstruktőri versenyben a McLarent és ötödikként zár. A Sauber számára fontos lesz az idényzáró, hiszen ez az utolsó esély arra, hogy pontot szerezzenek. A csapat 24 éves történetében eddig soha sem zárt pont nélkül egy idényt, ám ahogy mondani szokás minden jó sorozat megszakad egyszer. Amúgy a Saubernél is korszakváltás lesz, igaz ez nem annyira történelmi, inkább csak a rend kedvéért megjegyzendő, hogy jövőre már a Marcus Ericsson, Felipe Nasr páros vezeti az istálló autóit.

A Toro Rosso esetében a versenyzők szintén az utolsó lehetőségüket kapják meg a bizonyításra, jelenleg még nem tudni, hogy Jean-Eric Vergne helyét elfoglalja-e valaki, vagy megtarthatja. Daniil Kvyat jövőre már Red Bull-pilóta lesz, tehát egy hely biztos, hogy kiadó és lehet, hogy azt az ifjabbik Carlos Sainz kapja, aki a Formula Renault 3.5-ös sorozatában vitézkedik igen csak meggyőzően. Vergne-nek nincs könnyű dolga, hiszen bár az idény második felében szépen elkezdte a pontgyűjtést, a hírek szerint Alex Lynn is veszélyes lehet rá, ő szintén a junior programban érdekelt.

Az idény egyik legkellemesebb meglepetése a Williams istálló, amely sokak szerint egyedüli esélyes arra, hogy beleszóljon az egyéni vb-cím alakulásába. Felipe Massa és Valtteri Bottas számára nagy a tét, hiszen akarva akaratlanul ők lehetnek a döntő faktor. Az idény során eddig csupán egyszer, Németországban fordult elő, hogy amikor a Mercedesek dobogón zártak, akkor valamely csapat versenyzője be tudott ékelődni Hamilton és Rosberg közé. Az a valaki éppen Bottas volt, Abu Dzabiban egy hasonló "mutatvány" mondjuk egy esetleges Rosberg győzelemnél, Hamilton vb-címébe kerülne. A Williams amúgy idén hét dobogós helyezést szerzett, ezzel az utóbbi 11 éve legjobb idényét teljesítették, de nyilván nem érik be ennyivel.

A hétvégén ismét a mezőny tagja lesz a Caterham, ám ennél többet és pozitívabbat velük kapcsolatban nem is nagyon lehet írni.

Abu Dzabi Nagydíj menetrendje:

1. szabadedzés:

péntek - 10:00

2. szabadedzés:

péntek - 14:00

3. szabadedzés:

szombat - 11:00

Időmérő:

szombat - 14:00

Futam:

vasárnap - 14:00 (MTV1)

 

Hozzászólások