Forma-1 - F1: a legkeményebb futam vár a mezőnyre
F1: a legkeményebb futam vár a mezőnyre
Fotó: Europress/Getty

F1: a legkeményebb futam vár a mezőnyre

Farkasvölgyi GáborFarkasvölgyi Gábor
2014/09/19 16:30

A hétvégén Szingapúrban folytatódik a Forma 1-es világbajnoki sorozat. A mezőnyre az egyik legnehezebb verseny vár, melyet ráadásul villanyfényben rendeznek. A 61 körön át tartó száguldás Szingapúrban nem csak a versenyzőket, de az autókat is nagyon igénybe veszi. Ez az egyik leghosszabb viadal, ráadásul az FIA döntésének értelmében, a rádiós kommunikációt is borzasztóan megszigorították a csapatok számára. A papírforma, ahogy az idény során szinte folyamatosan, ezúttal is Mercedes fölényt jósol, ám a Marina Bay-i pályán tényleg bármi megtörténhet, így izgalmas verseny várható.

Az idei - immáron a hetedik - Szingapúri Nagydíj a szakértők szerint könnyen lehet, hogy az egyik legemlékezetesebb lesz. Mégpedig azért, mert az FIA döntése, miszerint minden eddiginél jobban megszigorították a rádiós kommunikációt, nagyon megnehezíti a versenyzők dolgát. Mégpedig azért, mert innentől kezdve már nem tudathatják a pilótákkal a versenymérnökök, hogy ellenfeleik merre rontottak, hol voltak gyorsabbak, kopottak-e az abroncsaik vagy sem, hol találtak vagy esetleg vesztettek tizedeket. Olyan ez, mintha visszamentünk volna az időben, ám valószínűleg az FIA döntése még izgalmasabbá teszi majd a versenyzést, hiszen sokkal jobban magukra lesznek utalva a versenyzők és sokkal jobban a saját versenyzésükkel kell törődniük. Persze, azért ne legyenek illúzióink, a dörzsölt szakemberek meg fogják találni a módját annak is, hogy kijátsszák a tiltást, és apró hírmorzsákat tudjanak majd csepegtetni versenyzőiknek.

Persze nem csak a kommunikáció szigorítása miatt lesz nehéz a szingapúri verseny, hanem azért is, mert az autók extrém módon lesznek kihasználva, így a megbízhatóság ismét döntő faktornak bizonyulhat. Izgalmakat okozhat majd az előzés, amire a legjobb esélye a mezőnynek a hetes kanyarban kínálkozik. Maga a pálya nem a leggyorsabb, sőt az átlagsebesség Monaco után itt a legalacsonyabb. A páratartalom magas, még naplemente után is, tehát ez is külön nehezítést jelent mindenki számára. A pilóták ráadásul nem lehetnek könnyelműek, a valamivel több mint 5 kilométer hosszú pálya ugyanis minden hibát megbüntet.

A szingapúri pálya adatai:

Hossza: 5.065 km

A verseny hossza: 61 kör (308.8km)

A versenyen futott leggyorsabb kör: 1’48.574 (Sebastian Vettel, 2013)

Leggyorsabb kör: 1’42.841 (Sebastian Vettel, 2013)

Szingapúrban szokás szerint két DRS-zóna lesz: az első az 5-ös és a 7-es kanyar között, ennek mérőpontja 230 méterrel a 4-es kanyar előtt van, aktiválni 50 méterrel a kanyar után lehet. Ami a második zónát illeti, az a rajt/célegyenesben található. Ennek mérési pontja 80 méterrel a 22-es kanyar előtt lesz, aktiválni pedig 45 méterrel a 23-as kanyar csúcspontja után lehet. A szingapúri versenynek állandó főszereplője s Safety Car, Bernd Maylander feltűnésére idén is többször számíthatunk, hiszen a korábbi futamok mindegyikén volt feladata. (Forrás:f1-live.hu)

Tizenhárom verseny van eddig a mezőny háta mögött, hat hétvégét izgulhatunk még hátra, tehát elérkeztünk a véghajrához. Szingapúrban is a Mercedesek dominanciája várható. Az első helyért valószínűleg a vb-pontversenyben vezető Nico Rosberg és a mögötte második Lewis Hamilton verseng majd, ugyanakkor, ahogy fentebb már említettük, a komoly igénybevétel miatt, akár meglepetések is születhetnek.

A mezőnyből csupán Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Fernando Alonso tudtak futamot nyerni Szingapúrban, a vb-címvédő a legutóbbi hármat nyerte, Hamilton 2009-ben nem talált legyőzőre, míg Alonso 2008-ban és 2010-ben győzedelmeskedett.

Esélyek:

Mercedes: Hamilton és Rosberg ismét ádáz harcot vívhat majd egymással, kettejük között a különbség 22 pont a világbajnoki összetettben. A brit nem hibázhat, igaz Olaszországban úgy tűnt, hogy a nyomás elviselésével inkább Rosbergnek vannak gondjai. 2009-ben amikor Hamilton nyert, Rosberg zárt másodikként - akkor is hibázott a német.

Red Bull: papíron Szingapúr a legjobb esélye a vb-címvédő istállónak, hogy sok pontot szerezzen, hiszen a Marina Bay-i pálya annyira nem fekszik a Mercedeseknek jobban a többi csapathoz képest, mint mondjuk a monzai, ahol nagyon domináltak. Szingapúrban nincs annyi egyenes, a száguldozás sok éles kanyar töri meg, a leszorító erő nem annyira kap hansúlyos szerepet, mint mondjuk Olaszországban, ez pedig a Red Bullok malmára hajthatja a vizet. A két pilóta közül Daniel Ricciardo van jobb formában, utolsó három versenyén egyaránt legyőzte Sebastian Vettelt. A vb-címvédő ugyanakkor úgy ismeri a pályát, mint a tenyerét és gyaníthatóan szereti is, hiszen az utóbbi három kiírást egyaránt ő nyerte.

Ferrari: ez a verseny lesz az első melyet Luca di Montezemolo nélkül vív meg az olasz istálló. A Presidente lemondott, ezzel egy csapásra a figyelem központjába került a csapat. Ebből mondjuk a pilóták jöhetnek ki jól, hiszen végre nem azzal foglalkozik majd a sajtó, hogy Alonsónak miért csak két dobogós helyezése van, Räikkönennek pedig egy sem, hanem az istálló vezetőségével. A finnel ellentétben Fernando Alonso önbizalommal telve várhatja a nagydíjat, ha másért nem hát azért, mert négy évvel ezelőtt az akkor top-favoritnak tartott Sebastian Vettelt verte mind az időmérőn, mind a futamon, utóbbit 3 tizedes elnnyel mindössze.

Williams: figyelni kell a Massa-Bottas párosra is. Monzában abszolút versenyben voltak a Mercedesekkel, kérdés, hogy a teljesen más karakterisztikájú pályán is fel tudják-e venni Hamiltonék tempóját.

Friss:

Fernando Alonso, a Ferrari spanyol pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es Szingapúri Nagydíj pénteki első szabadedzésén. A kétszeres vb-győztes versenyző mögött a Mercedes pilótái, a pontversenyben második Lewis Hamilton és az éllovas Nico Rosberg végeztek a második és harmadik helyen.

Eredmények:

1. szabadedzés (a formula1.com alapján):

1. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 1:49.056 perc

2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:49.178

3. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1:49.205

4. Sebastian Vettel (német, Red Bull-Renault) 1:49.874

5. Daniel Ricciardo (ausztrál, Red Bull-Renault) 1:50.122

6. Jean-Eric Vergne (francia, Toro Rosso-Renault) 1:50.539

A további program:

2. szabadedzés 15.30

szombat:

3. szabadedzés 12.00

időmérő edzés 15.00

vasárnap:

futam 14.00 (MTV1)

Hozzászólások