Formula 1 - Ezek a történetek formálhatják az idei Forma-1-es szezont
Ezek a történetek formálhatják az idei Forma-1-es szezont
Fotó: Europress/AFP

Ezek a történetek formálhatják az idei Forma-1-es szezont

Klein RékaKlein Réka
2019/02/15 14:31

Minden Forma–1-es szezonnak van egy története, ami meghatározza az egész szezont. Ezek néha különösen meglepőek lehetnek. Például ki gondolta volna, hogy 2018-ban Sebastian Vettel és a Ferrari hibát hibára fog halmozni?

Néhány azonban sokkal kiszámíthatóbb. Minden csapat kérdések sorával vág neki az új szezonnak, és ezek fogják alakítani az idei év történetét, a csapatok történelmét, elvárásait és szükségleteit. Ugyanez vonatkozik a versenyzőkre is.

A 2019-es autóbemutatók már javában tartanak, jövő héten pedig a tesztelés is elindul. A szezonkezdet közeledtével pedig itt az ideje, hogy megnézzük, mire számíthatunk a csapatoktól és a pilótáiktól.

Mercedes

Pilóták: Hamilton számára csakis a hatodik világbajnoki cím lehet a cél. A tavalyi szezon kétségtelenül karrierje eddigi legjobbja volt, tele izgalmas és inspiráló pillanatokkal, amit nem lesz könnyű felülmúlni. A brit azonban azt mondta, hogy meg fogja próbálni megismételni és készen áll ismét harcolni.

A csapattárs Valtteri Bottas számára ez egy meghatározó szezon lehet. A finn tavaly győzelem nélkül zárta, bár sokszor csak a szerencsén múlt, hogy nyerjen, és szerződése is csak 2019-re van. A nyomás nem fog csökkenni, különösen úgy, hogy az az Esteban Ocon lesz a csapat tartalék versenyzője, akinek Toto Wolff 2020-ra ülést ígért.

Csapat: A Mercedes zsinórban ötödik konstruktőri és egyéni bajnoki dupláját szerezte meg tavaly, idén pedig a a Ferrari és Schumacher rekordját dönthetik meg. Tavaly azonban csak a Ferrari hibái miatt győztek: Vettel világbajnok lehetett volna, ha olyan makulátlan szezont fut, mint Hamilton.

A Ferrari stabilan fejlődött az elmúlt években. 2017-es szezon elején gyorsabbak voltak, de a Mercedes jobb teljesítményt nyújtott a nyári szünet után. 2018-ban a Ferrari ismét szintet lépett – többször volt gyorsabb a Mercedesnél, mint fordítva. Ha ez a trend folytatódik, akkor a Mercedesen lesz a nyomás, hogy jelentősen lépjenek előre az új autójukkal.

Ferrari

Pilóták: Charles Leclerc érkezésével és Maurizio Arrivabene távozásával nagy változások várhatóak. A figyelem viszont inkább arra az emberre fog szegeződni, akinek a pályán kellene vezetnie a csapatot: Sebastian Vettelre. 52 győzelemmel és négy világbajnoki címmel talán furán hangozhat, de a német a megítéléséért fog harcolni. Tavaly összeomlott a Hamilton elleni harcban. Leclerc személyben pedig ismét egy fiatal tehetséggel kell megküzdenie, akárcsak 2014-ben, amikor Daniel Ricciardo megérkezett a Red Bullhoz. Vettel akkor alulmaradt. Hogyan fog hatni a jövőjére, ha idén Leclerckel szemben is alulmarad, feltételezve, hogy a Ferrari versenyképes lesz, és elveszít egy újabb világbajnokságot, annak tudatában, hogy a szezon végén már csak egy év lesz a szerződéséből?

Leclercen másfajta nyomás lesz. Ez lesz az első szezonja egy top csapatnál, ráadásul a legpatinásabbnál. A debütáló szezonja miatt magasok az elvárások. Ő maga futamgyőzelmekre számít, és arra, hogy versenyben legyen a bajnoki címért, amennyiben meg lesz hozzá a technika. Akár megfelel az elvárásoknak, akár nem, a Ferrari belső dinamikája idén különösen érdekes lesz.


Csapat: Vitathatatlan, hogy tavaly a Ferrari autója volt a legjobb és csak a hibáik miatt bukták el a címet. Mattia Binotto technikai igazgatóból csapatfőnökké lép elő, így az első számú kérdés, hogy Binotto képes lesz-e fenntartani a csapat technikai fejlődését így, hogy mindenért ő felel? Ezen kívül pedig fontos lesz, hogy stabilabb környezetet teremtsen, és bölcsebben menedzselje a csapat és a pilóták kapcsolatát. Ha ez meglesz, akkor a Ferrari félelmetes lehet. De hogyan fogják a pilóták közötti kapcsolatot kezelni?

Red Bull

Pilóták: Riccardo távozásával Max Verstappen megkapja azt a vezető pozíciót, amit kitaposott magának a tavalyi lenyűgöző teljesítményével – miután az első hat verseny után már nem ütközött senkivel. De ez nem azt jelenti, hogy a holland mindent a kedve szerint tehet.

Pierre Gasly lesz az új csapattársa, aki remek debütáló szezont és egy bahraini negyedik helyet tudhat maga mögött a Toro Rossoval.

Verstappen és Ricciardo jól működtek együtt az elmúlt három évben, a pályán történt incidenseik ellenére is. Az ausztrál már futamgyőzelmekkel biztosította a pozícióját, amikor a holland megérkezett. Gasly barátságos, de erős jellem és gyorsan ki fogja érdemelni a helyét. Nem lesz nehéz nem észrevenni a a növekvő feszültséget a Red Bull pilótái között, ha egy szinten lesznek. És a Red Bullnak okozott már gondot a pilóták kezelése. Elég csak visszagondolni Vettel és Mark Webber kapcsolatára.

Csapat: Minden szem a Honda motorra szegeződik. A Red Bull sokat remél az új együttműködéstől, szerintük a japánokkal közelebb kerülhetnek a Mercedeshez és a Ferrarihoz. De még ők sem sem hiszik, hogy reális azt várni a Hondától, hogy 2019-ben egy szintre kerüljön a legjobb motorokkal.

Fejlődhetnek-e eleget, hogy kiegészülve a Red Bull kasztnijával három esélyessé tegyék a bajnokságot? És ha mégsem fognak eleget fejlődni, akkor Red Bull a Renault-val történt csúnya szakítás után, képes lesz-e a csendben szenvedni?

Renault

Pilóták: Daniel Ricciardo csatlakozása a gyári Renault-hoz mindenkit meglepett. A csapat azt reméli, hogy a hétszeres futamgyőztes ausztrál segítségével közelebb kerülhetnek az első háromhoz. De Riccardonak először is az első számú pilóta pozícióját kell bebiztosítani, ami nem ígérkezik egyszerű feladatnak úgy, hogy a csapattársa Nico Hülkenberg lesz.

A németet sokan, köztük Fernado Alonso is, nagyra tartják és nem lesz könnyű félreállítani. Már csak azért sem, mert Ricciardo érkezése lehetőséget ad a németnek, hogy bebizonyítsa: helye van a legjobbak között. Ebben azért sokan kételkednek, tekintve, hogy nem állt még F1-es dobogón.


Csapat: Amikor a Renault 2016-ban visszatért gyártóként, akkor a cél az öt éven belüli futamgyőzelem volt. Tavaly a fejlődés lelassult és nagy lesz rajtuk a nyomás, hogy közelebb kerüljenek a topcsapatokhoz. Ehhez fejleszteniük kell az autót – ami tavaly egy másodperccel volt lassabban az ugyanolyan motorú Red Bullnál – és az erőforrást is.

A bennfentesek szerint a motort sikerült fejleszteni, de a Renault valós reménye az, hogy megfelezze a hátrányát az élen állókhoz képest. Ez azonban még mindig kevés lenne egy olyan csapattól, akik a világbajnoki címért szeretnének harcolni 2021-ben.

Haas

Pilóták: A harmadik szezon a Romain Grosjean - Kevin Magnussen párossal, és mindkettejükre komoly kihívások várnak. Grosjean tavaly közel került ahhoz, hogy az egész karrierjét tönkretegye a szezon első felében elkövetett számtalan hibájával. A szezon második felére azonban összekapta magát. Képes lesz-e visszatalálni a legjobb formájához és azt folyamatosan hozni?

Magnussen sokkal meggyőzőbb és kiegyensúlyozottabb. Ugyan volt néhány különösen erős versenye, de úgy tűnik, ha Grosjean egyben van, akkor a dán nem tud vele lépést tartani.

Csapat: A tavalyi év sikerült a legjobban annak a csapatnak, akiknek szoros együttműködése a Ferrarival továbbra is bosszantja a riválisokat. Ők azt mondják, hogy többiek követhetnék a példájukat és a kasztnin és a aerodinamikai elemeken kívül mindent vehetnének másoktól. A Williams és a McLaren szerint azonban így pont az F1 lényege vész el.

A helyzetből adódó ellentmondás ellenére, a Haas eddig meggyőző teljesítményt nyújt. De képesek jobbra is, mint 2018-ban, és ezt ők is tudják. Az alapvető cél 2019-re, hogy megtartsák a helyüket, vagyis a legjobbnak lenni az élcsapatok mögött, valamint kiegyensúlyozottabbá válni és csökkenteni a hibák számát.

McLaren

Pilóták: A kétszeres világbajnok Alonso távozott. És nélküle? A briliáns spanyol árnyéka sokáig fog a McLaren feje fölé tornyosulni, ahogy megkezdik az újjáépítés első szezonját, amivel újra versenyképessé válhatnának, nagyjából a a következő évtized közepére.

Alonso helyére Carlos Sainz érkezett, akinek jelentős a sebessége és van benne potenciál, de a karrierje elég hullámzó. A mellé érkező brit újonc, Lando Norris pedig tehetségével keltett magas elvárásokat. Kettejük csatája ígéretesnek hangzik, de sok fog az autón múlni.


Csapat: A McLaren meglehet a 2013 és 2017 közötti éveket tagadásban töltötte azt illetően, hogy mennyire estek vissza, de mióta számukra is világossá vált a helyzet, azon vannak, hogy változtassanak.

Három vezető távozott, négyet pedig kineveztek, bár sem a az új technikai igazgató James Key, sem az új csapatfőnök Andreas Seidl nem állt még munkába.

Az újjáépítés kezdetén, idén az a legfontosabb, megmutassák, hogy fejlődtek. Tavaly övék volt a második legrosszabb autó. Csak Alonso zsenialitása mentette meg őket, és biztosított számukra magasabb pozíciót, mint amit megérdemeltek volna. Mindenki a fejlődés jeleit fogja keresni, hogy a csapat elmozdult-e története legmélyebb pontjáról.

Racing Point

Pilóták: Lance Stroll a Williamstől a korábbi Force Indiahoz való igazolása a szezon egyik legizgalmasabb dinamikáját hozza magával. A csapat tulajdonosa ugyanis a kanadai milliárdos, Lawrence Stroll, Lance édesapja.

Az idősebbik Strollnak nagy tervei vannak a fiával, és emiatt voltak is súrlódásai a Williamsszel. A Magyar Nagydíjon például követelte a csapattól, hogy vegyék le Sergey Sirotkin első szárnyát, és azzal pótolják azt, amit Lance összetört. A csapat megtagadta, ez pedig hatalmas vitát szült.

A Racing Point Stroll tulajdonában van, és egy hasonló helyzetben, azt tehet, amit akar.

Felipe Massa gyorsabb volt, mint a fiatalabbik Stroll az első Williamses szezonjában, és az újonc Sirotkin is rendszeresen legyőzte az időmérőkön. Hol fog állni Sergio Perezhez képest, akik egy rutinos és félelmetes versenyző, akinek a képességeivel mindenki tisztában van?

Ha Perez rendszeresen gyorsabb lesz, hogy fog Stroll apuka reagálni? És ha megpróbálja a fiát favorizálni, Perez mit fog hozzá szólni? Az a Perez, aki egy határozott karakter és nem fél kiállni magáért.

Ezek a legérdekesebb kérdések, amik körüllengik a csapatot, amint megkezdi első teljes szezonját az új irányítás alatt.

Csapat: Ha nem lett volna az évközi pénzügyi összeomlás és újraindítás, akkor a Force India zsinórban harmadszor is a negyedik helyen zárta volna a szezont. Most az új tulajdonosokkal és talán a valaha volt legjobb pénzügyi háttérrel, a csapatnak meg van a lehetősége, hogy feljebb lépjen. Ez nem fog egy éjszaka alatt megtörténni, de érdekes lesz nézni, hogy a mezőny „kevésből a lehető legtöbbet” kihozó mágusa mire megy a megfelelő anyagi körülményekkel.

Ugyan Stroll tehetős, de a bankszámlája nem versenyezhet a nagyvállalatokkal, akik azok a csapatok mögött állnak, akiket le kellene győzni ahhoz, hogy előre lépjenek. Szóval a kihívás az, hogy az elvárások valósak legyenek.

Alfa Romeo Racing

Pilóták: A felállás teljesen megváltozik. A veterán Kimi Räikkönen, aki idén már 40 éves lesz, visszatér ahhoz a csapathoz, ahol pályafutása indult, habár a Sauberből nem rég Alfa Romeo Racing lett. Az Alfa Romeo volt a Sauber névadó szponzora 2018-ban. A csapattárs, az olasz Ferrari pártfogolt Antonio Giovinazzi mellett, Räikkönen a szokásos lesz: kiegyensúlyozott, megbízható úgy, hogy közben nem állítja feje tetejére a világot.

A nyomás Giovinazzin lesz, aki kiválóan kezdte a karrierjét, amikor az F2-es címig üldözte Pierre Gaslyt 2016-ban, annak ellenére, hogy az volt az első szezonja. De sokat segített a megítélésén, hogy sokszor kapott lehetőséget a Saubernél 2017-ben.

Csapat: A Sauber hatalmasat fejlődött 2018-ban, amikor leglassabbként kezdték a szezont, a végén pedig a második vonal legjobbjaival versenyeztek. A csapat évek óta először jól használja fel a forrásait, de az eredményeikhez nagyban hozzájárult Leclerc lenyűgöző teljesítménye. Képes lesznek megtartani a formát úgy, hogy a monacói a Ferrarinál a folytatja?

Torro Rosso

Pilóták: Daniil Kvyat megkapja a második lehetőségét a Forma–1-ben. Az oroszt a Red Bull egy évvel azután hívta vissza, hogy elküldték. Feltehetően azért, mert a fiatal tehetségeket kitermelő futószalagjuk megakadt.

Kvyat gyors, de következetlen, így jó viszonyítási pont lesz az újonc Alexander Albon számára, aki ugyan Nagy Britanniában született, de thai színekben fog versenyezni, és sokat várnak tőle.

Csapat: A Toro Rosso kritikus időpontban veszítette el a technikai igazgatóját, James Keyt, akit a McLaren csábított el tavaly nyáron. Ez elméletben árthat nekik. Gyakorlatban, azonban nagyon magabiztosak és a bajnokság ötödik helyét célozták meg. Mondjuk mindig ezt mondják.

Abban az évben, mikor a Red Bull Honda motorra vált, a kötödés miatt várható, hogy a japán gyártó ismét rajtuk fog kísérletezni.

Williams

Pilóták: A szezon egyik legérdekesebb pontja Robert Kubica, aki nyolc évvel a súlyos balesete után tér vissza, a csapattársa pedig a brit újonc George Russell lesz.

Kubica visszatérése szinte csodaszámba megy: a lengyel egy kőkemény rehabilitációs folyamat után megkapja a lehetőséget, hogy folytassa a karrierjét. Azonban továbbra is kérdéses, hogy hogyan fog teljesíteni azzal a jobb karral.

Russell, aki a Mercedes pártfogoltja, az egyik legígéretesebb fiatal versenyző.

Hogyan fognak vélekedni kettejük versenyéről? Ha Kubica megveri Russellt, akkor az Russell megítélésének fog ártani, vagy azt fogják gondolni, hogy a Kubica egykori teljesítményét nyújtja? Ha Russell legyőzi Kubicát, akkor azt elkerülhetetlennek fog tűnni, látva a lengyel „korlátait” (ahogy ő maga fogalmazott az állapotáról), vagy egy nagyszerű teljesítménynek?


Csapat: A Williams tavaly nagyon mélyen volt: a bajnokságot az utolsó helyen fejezték be. Az autó finoman szólva sem volt remek, és ezen a nem túl meggyőző versenyzőiek sem segítettek. A pilótaproblémát vélhetően megoldották, de mi lesz az autóval? A McLarennel ellentétben, náluk nem történtek nagy személyi változások. Kivéve a teljesítmény igazgató, Rob Smedley távozását. A Williamsnek muszáj lesz a fejlődés jeleit mutatni, ha csillapítani akarják a jövőjüket illető aggodalmakat.

via BBC

Hozzászólások