Formula 1 - Egyre inkább megkérdőjelezhető a Ferrari csapatsorrendje
Egyre inkább megkérdőjelezhető a Ferrari csapatsorrendje
Fotó: Europress/AFP

Egyre inkább megkérdőjelezhető a Ferrari csapatsorrendje

Németh DánielNémeth Dániel
2019/04/15 14:32
A Ferrari a szezont megelőzően világossá tette, hogy - legalábbis az év első felében - Sebastian Vettelt, a csapat négyszeres világbajnokát tekinti első számú versenyzőnek, a második Forma-1-es szezonját taposó Charles Leclerc-től pedig mindenekelőtt azt várja, hogy tanuljon és fejlődjön első ferraris évében. Három futamot követően azonban úgy tűnik, ez a felállás okozhat még fejtörést az olaszoknak.

Hétvégén rendezték a Forma-1 történetének 1000. versenyhétvégéjét, ami végül a két Mercedes dominanciáját hozta. Lewis Hamilton a rajtnál megelőzte csapattársát, Valtteri Bottast, onnantól kezdve pedig semmi sem veszélyeztette a brit pilóta 75. futamgyőzelmét és a címvédő kettős sikerét. Maga a verseny kevés izgalmat szolgáltatott, beszédtémát viszont annál többet, elsősorban a Ferrari csapatutasítása miatt. Ami egyébként már a harmadik Vettelt favorizáló döntés volt ebben a szezonban.

Kínában az időmérőn - ha minimális különbséggel is, de - Vettel gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, így a harmadik és negyedik helyről vághattak neki a versenynek. Mindkét Ferrari jól kapta el a rajtot, így Vettel az első kanyarban közel került a lassabban induló Bottashoz. Mivel a finn remek helyezkedése miatt nem maradt hely az előzésre, Vettel kénytelen volt lassítani, ami miatt a lesipuskás Leclerc mögé került. Ezzel feltehetően felborult a Ferrari előzetesen kialakított stratégiája.

035_scr183792.jpg Fotó: Europress/AFP 

Leclerc nem tudta tartani a lépést a két élen haladó Mercedesszel, a nyolcadik kör végén már 2,8 másodperces lemaradásban volt Botasszal szemben. A futamgyőzelem lehetőségét szem előtt tartó Ferrari nagyjából ebben a szakaszban kérdezte meg első számú versenyzőjétől, tudna-e gyorsabban menni. Vettel igennel válaszolt. Ezt követően a rádióban figyelmeztették Leclerc-t, rá kell kapcsolnia, különben kénytelen lesz elengedni csapattársát. A 10. kör végére a különbség 3,7 másodpercre nőtt Leclerc és Bottas között.

Fontos leszögezni, hogy Leclerc eleget tett a csapat kérésének, növelni tudta a tempót, csakhogy Bottas még jobban rákapcsolt. Látván a növekvő különbséget, a Ferrari arra kérte Leclerc-t, hogy engedje el a gyorsabbnak vélt Vettelt, hátha a négyszeres világbajnok közelebb kerülhet a finn pilótához. Vettel azonban még Leclerc tempóját sem tudta tartani: miközben a monacói stabilan 1:38 végét autózta, addig Vettelnek csak 1:39 közepére futotta. Bottas és a két Ferrari között körről körre nőtt a különbség. 

Vettel öt kör alatt 4,8 másodpercet kapott a mercedeses finn pilótától.

043_dpa-pa_1323_119298317.jpg Fotó: Europress/AFP

Időközben Max Verstappen is kezdett felzárkózni, így a Red Bull megpróbált elévágni a Ferrariknak. Ezzel az olaszok lépéshátrányba kerültek, a friss gumikon rendkívül gyors kivezető kört futó holland mindkét pilótára veszélyt jelentett: úgy döntöttek, a harmadik helyen autózó Vettelt védik, aki végül épphogy, de meg tudta tartani a dobogós helyét. Leclerc viszont a lényegesen lassabb gumikon Verstappen mögé került, ráadásul a Ferrari még körökig halogatta a kerékcserét, így rengeteg időt veszített a riválisokkal szemben.

"Szerettünk volna lehetőséget adni Sebastiannak, hogy kiderüljön, tudja-e tartani a lépést a verseny kritikus szakaszában a Mercedesekkel" - magyarázta a döntést Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke. "Nem arról volt szó, hogy előnyben részesítettük egyik versenyzőnket a másikkal szemben, egyszerűen csak mindent próbáltunk megtenni csapatként. Nagyon fontos volt az az időszak a verseny szempontjából" - fogalmazott a csapatfőnök, aki hozzátette: nehezen hozták meg a döntést a helycseréről, de kitartott amellett, hogy így kellett cselekedniük.

"Csapatként nehéz kiadni a csapatutasítást, mert megértjük a versenyzők helyzetét, akiknek mindig az a céljuk, hogy elöl maradjanak. Nem volt könnyű így dönteni. Köszönettel tartozunk Charles-nak, aki ismételten bizonyította, mennyire jó csapatjátékos. Előfordulhat még olyan, hogy fordított helyzetben lesznek. Úgy gondolom, csapatként arra kell törekednünk, hogy a lehető legtöbb pontot megszerezzük, ebből kiindulva a megfelelő döntést hoztuk" - adott további magyarázatot Binotto. 

043_dpa-pa_1323_119299131.jpg Fotó: Europress/AFP

Kérdés azonban, hogy valóban ezt csinálta-e eddig a Ferrari. Eddig ugyanis három versenyből háromszor utasították Leclerc-t arra, hogy maradjon Vettel mögött. Ausztráliában a monacói egyértelműen képes lett volna nagyobb tempóra - ezt a német is elismerte. Bahreinben az egész hétvégén sokkal gyorsabbnak bizonyult Leclerc, ennek ellenére a Ferrari szerette volna megtartani a rajt után kialakuló Vettel-Leclerc sorrendet. A monacói tehát mindegyik versenyen a csapattárs előtt végezhetett volna csapatutasítás nélkül.

"Nem is tudom, erről Lewist kellene megkérdezni" - nyilatkozta Vettel azzal kapcsolatban, helyes döntés volt-e csapatutasítást alkalmazni a győzelmi esélyek maximalizálása érdekében. "Járt már hasonló cipőben a Mercedes is, szóval nem ez az első eset, hogy ilyesmit látunk. Igyekszünk mindent megtenni csapatként. Két hete egyértelműen Charles volt a gyorsabb, talán könnyebb is előzni Bahreinben. Idegesítő, hogy nem sikerült a harmadik és a negyedik helyen végezni" - mondta a négyszeres világbajnok.

Három versenyt követően egyértelmű, hogy a Ferrari még mindig első számú pilótaként kezeli Vettelt, holott a két pilóta teljesítménye ezt nem indokolja. Az eredmények fényében - még a versenyzők közötti tapasztalatkülönbséget is figyelembe véve - furcsa, hogy épp a pontmaximalizálással magyarázta a csapatsorrendet a Ferrari. Három egyértelműen Vettelt favorizáló döntést követően 31 pont a német hátránya Hamiltonnal szemben, miközben egyetlen ponttal előzi meg csapattársát.

via bbc

Hozzászólások