Formula 1 - Biztosan helyesen döntött a Red Bull az újabb évközi versenyzőcserét illetően?
Biztosan helyesen döntött a Red Bull az újabb évközi versenyzőcserét illetően?
Fotó: Europress/AFP

Biztosan helyesen döntött a Red Bull az újabb évközi versenyzőcserét illetően?

Szentimrei KristófSzentimrei Kristóf
2019/08/14 15:16

A címben feltett kérdést rögtön kétfelé is bonthatjuk:

1. Szükség volt-e a pilótaváltásra? 2. Arra váltották-e az elküldöttet, akire kellett volna?

Mint azt hétfőn a Red Bull hivatalos oldalán bejelentette, a 2019-es F1-es szezon első felét követően lecseréli francia versenyzőjét, Pierre Gaslyt, aki rendkívül haloványan teljesített az elmúlt 12 versenyhétvégén az osztrák istállónál. Különösen a bombaformában lévő csapattársával, Max Verstappennel állítható éles kontrasztba, aki már két futamgyőzelmet is aratott az idéntől Honda motorral felvértezett Red Bullal, míg Gasly nemhogy dobogóra nem tudott még állni, legtöbbször csak az óriási lemaradásban lévő középmezőny autóival tudott harcolni a futamokon. Különösen kínos volt látni, hogy nem egyszer kört is kapott Verstappentől, például a bő egy héttel ezelőtti Magyar Nagydíjon is erre volt precedens.

A számok is önmagukért beszélnek, Gasly ugyanis 63 eddigi pontjával majdnem harmadannyi egységet szerzett, mint a holland. Míg Verstappen bebetonozta magát a vb-pontverseny harmadik helyén a Ferrarik előtt, és hamarosan akár az előtte álló mercedeses Valtteri Bottast is befoghatja (hét pont a lemaradása jelenleg a finnhez képest), addig Gasly már majdnem 70 pontra van az ötödik helyezett Charles Leclerctől is, és csupán öt egységgel tudott többet összekaparni a "B-liga" legjobbjánál, a mclarenes Carlos Sainznál.

Pierre GaslyPierre Gasly Fotó: Europress/AFP

Sok mindent elmond az is, hogy a Red Bull szókimondó és szigorú tanácsadója, Helmut Marko mellett a sokkal megértőbb szívű csapatfőnök, Christian Horner is már az idény során nem először adott hangot elégedetlenségének Gaslyval kapcsolatban a mogyoródi versenyt követően. Mégis a Bikások az F1-es nyári szünet kitörésekor a 23 éves francia pilóta maradását erősítették meg a szezon végéig, és csak emiatt lehetett váratlan a hétfői bejelentés.

A Red Bull rögtön meg is nevezte Gasly utódját, méghozzá az újonc Alexander Albon személyében, aki a Toro Rossótól érkezik, míg Gasly az ő helyére kerül lefokozásként a fiókcsapathoz. A thai versenyzővel az energiaitalosok átírják saját történelmüket, hiszen korábban még nem mutatkozott be náluk egy pilóta sem rögtön első királykategóriás évében.

Az persze már egy másik történelmi esemény, hogy a Red Bull kicsit több mint három éven belül másodszor alkalmaz évközi versenyzőcserét két csapata között. Ahogy arra sokan emlékeznek, a 2016-os Spanyol Nagydíjra ültették be Daniil Kvyat helyére azt a bizonyos Max Verstappent, aki rögtön megnyerte első red bullos és egyben első F1-es versenyét is, majd szépen lassan a csapat elsőszámú pilótájává vált.

Nagyon jól, de nagyon rosszul is elsülhet

Albonra aligha vár Verstappenhez hasonló bemutatkozás a Red Bullnál, viszont ha már nagyjából tudja tartani a lépést újdonsült csapattársával, bebiztosíthatja pozícióját jövőre is az anyaistállónál. A helyzet finoman szólva sem könnyű Albon számára, aki bár másfél évvel idősebb Verstappennél, egyértelműen a rutintalanabb pilóta kettejük közül. (Hihetetlen egyébként, hogy Verstappen már az ötödik szezonját rója a Száguldó Cirkuszban, és bár még a 22. életévét sem töltötte be, már a tapasztalt F1-es versenyzők közé tartozik!) Ráadásul a holland szupertehetség már több mint három éve a Red Bull egyik autóját vezeti, míg ő a szeptemberi Belga Nagydíjon tesztelheti le magát először a Bikásoknál versenykörülmények között.

Az mindenképp Albon mellett szól, hogy tőle várták a legkevesebbet az idei négy F1-es újonc közül (ha a korábban két futamot teljesítő Antonio Giovinazzit is idevesszük), így a bemutatkozók közül talán a legpozitívabb meglepetés lett kiegyensúlyozott jó teljesítményével. Ne feledjük, hogy őt már egyszer a Red Bull kitette saját juniorprogramjából még hét évvel ezelőtt, amikor nem hozta a várt eredményeket. Aztán miután tavaly harmadik lett a Forma-1 előszobájának számító F2-es sorozatban a másik két újonc, George Russel és Lando Norris mögött, az energiaitalosok ismét felfigyeltek rá, és mivel nem tudták kivel pótolni a Daniel Ricciardo távozása miatt az anyacsapathoz fellépő Pierre Gaslyt a Toro Rossónál, végül őrá esett a választás. Pedig Albonnak akkorra már egy három évre aláírt Forma-E szerződése volt a DAMS-istállóhoz, a Red Bull azonban onnan is képes volt kivásárolni őt.

Alexander AlbonAlexander Albon Fotó: Europress/AFP

Szóval a kalandos út még kalandosabbá válik Albon számára, kérdés, ez milyen irányt vesz fél év múlva, nem torkollik-e esetleg tragikus lejtmenetbe. Többek közt a Toro Rosso csapatvezetője, Franz Tost is félti (most már csak egykori) tanítványát, hogy rutintalansága miatt elődje sorsára juthat, és így a Red Bull egy éven belül akár két fiatal versenyzőjét is partvonalra küldheti, ami a királykategóriás pályafutásukat illeti!

Christian Horneréknek egy jó másodpilótára van szüksége, aki fel tud nőni valamennyire Verstappen szintjére, sok pontot szerez hétről hétre, és ezáltal az osztrák alakulat fel tudja venni a küzdelmet a Ferrarival a konstruktőri második helyért.

Mondjuk egy Daniel Ricciardo-szintű teljesítményt kéne nyújtania Alex Albonnak, ami azért lássuk be, nem lesz egyszerű, pláne, hogy egy olyan Verstappen mellett kell helytállnia, aki jobb formában van, mint valaha, és aki az elmúlt egy évben talán a legjobb összteljesítményt produkálta az összes versenyző közül. A holland pilóta az eget nyaldosó magabiztosságával teljesen összezúzta Gasly önbizalmát, aki hasonlóan meggyőzően teljesített a Toro Rossónál a tavalyi év során, mint az idén Albon, aztán viszont a francia a Red Bullal 12 versenyhétvége alatt sem tudta megtalálni a ritmust.

Albon féléves ciklusa tehát eldönti, hogy Gasly nem tudott-e felnőni a feladathoz, vagy Verstappen az, aki sokkal többet tud kihozni ebből a kocsiból, mint amire az reálisan képes. Bár nyilván az igazság mindkettőben valamennyire ott lapulhat.

Aki igazán pórul járt?

Bár Pierre Gaslynak valószínűleg kell legalább néhány hét (vagy akár bő másfél év, mint Kvyatnak), mire megemészti felettesei döntését, talán nem vele bántak el a legméltatlanabbul mostani elhatározásukkal a Red Bull vezetői. Daniil Kvyat ugyanis megmutatta idén, hogy miután Helmut Markóék lefokozták a Toro Rossóhoz, majd a faenzaiaktól történő elküldésével az F1-ből is kitették, valóban eleget érett versenyzőként és emberként is ahhoz a kihagyott egy év során, hogy ne csak a fiókcsapathoz térjen vissza, hanem akár eggyel feljebb is léphessen.

Azonban Kvyat számára igazi pofonként a Red Bull végül az újonc Albont választotta a Toro Rosso pilótái közül. Talán abból az okból kifolyólag, hogy bemutatkozó idénye ellenére egyből felvette vele a versenyt, sőt, az utóbbi hétvégéken már sokszor le is győzte őt az időmérő edzéseken.

Daniil Kvyat és Alexander AlbonDaniil Kvyat és Alexander Albon Fotó: Europress/AFP

Ugyanakkor Kvyatnál ott van az a rutin, ami például a kaotikus Német Nagydíjon győzelemmel felérő dobogós helyezését is eredményezte. Az a tapasztalat, ami  kellene egy ilyen domináns Verstappen mellé, amit viszont a Red Bull úgy néz ki, nem vett figyelembe. Persze a Bikások valószínűleg úgy sakkoznak, hogy 2019 második fele egyfajta tesztidőszak lesz, melyben össze tudják vetni Albon teljesítményét Gasly első red bullos félévével, valamint Kvyat és Gasly egymáshoz viszonyított teljesítményét a Toro Rossónál, és ez alapján határozzák meg, hármójuk közül ki lesz Max Verstappen csapattársa 2020-ban.

Végső következtetésként tehát mondhatjuk azt, hogy a cikk elején felbontott kérdés első részére nyugodtan felelhetünk igennel, a második részéről viszont valószínűleg igencsak megoszlanak a vélemények, és utóbbival kapcsolatosan sokan igazságtalannak éreznék (többek közt a cikk írója is), ha Daniil Kvyat nem kapna már újabb esélyt a Red Bullnál. Persze az elmúlt évek bebizonyították, hogy Helmut Marko bizalmát egyszer sem érdemes eljátszani!

Hozzászólások