Formula 1 - Az ezer Forma-1-es nagydíj története tíz képben
Az ezer Forma-1-es nagydíj története tíz képben
Fotó: Europress/AFP

Az ezer Forma-1-es nagydíj története tíz képben

Csatári FlóraCsatári Flóra
2019/04/14 17:47
Ahogy arról korábban már mi is beszámoltunk, Lewis Hamilton, a Mercedes brit pilótája nyerte a vasárnapi Kínai Nagydíjat, a Forma-1 történetének ezredik versenyét, ezzel átvette a vezetést a vb-pontversenyben. Most, az ezres szám bűvöletében vessünk néhány pillantást arra, hogyan is változott a Forma-1 ennyi nagydíj alatt!

Bár már 1901-ben, a Franciaországi Le Mans-ban megtartottak az első olyan versenyt, amelyet hivatalosan is nagydíjnak neveztek, 1933-ban pedig már a Monacói Nagydíj előtt is időmérő futam döntött arról, milyen sorrendben álljanak fel a versenyzők a rajtrácsra, és 1946-ra megszületett az a megállapodás is, amely a Formula-1 néven akarta magába foglalni több különböző európai helyszín versenyeit egy világbajnoki sorozattá, az első hivatalos Forma-1-es nagydíjra, amelyet Nagy-Britanniában, Silverstone-ban rendeztek meg, egészen 1950-ig kellett várni.

k4wr1g8xd3811.jpg Fotó: Reddit

1958-ban Stirling Moss az Argentin Nagydíjat megnyerve az első olyan pilóta lett a Forma-1 történetében, aki farmotoros autóval tudott futamot nyerni. Alig két évvel ezután azonban már a teljes mezőnyt farmotoros versenygépek alkották.

0k6n9m2bztd01.jpg Fotó: Reddit

Az első színes televíziós közvetítésre 1967-ig kellett várni, akkor a Német Nagydíjat nézhették színesben azok, akinek már akkor volt erre megfelelő készülékük.

1967-german-grand-prix-denny-hulme-denny-7698205.jpg Fotó: Europress/AFP

Bár a Renault már 1977-ben is versenybe küldött turbómotoros Forma-1-es autót, ez a technológia csak a '80-as évek elejére vált általánossá a száguldó cirkusz mezőnyében. Az első olyan futam, ahol kizárólag turbómotoros versenyautók álltak rajthoz, az 1984-es Osztrák Nagydíj volt. A turbómotorok kora aztán 1989-ben ért véget, miután a Forma-1-ben betiltották a használatukat.

84AT_F004-860x430.jpg Fotó: ayrtonsenna.com

Az 500. Forma-1-es nagydíj egyben szezonzáró verseny is volt 1990 novemberében, amire Ausztráliában, Adelaide-ben került sor. A futamgyőztes Nelson Piquet lett, a pole-pozícióból induló Ayrton Senna pedig annak ellenére is világbajnok lett itt, hogy nem tudta befejezni a versenyt.

l6dPBzGlFOWV4bzAh2bpmE4JZFvzxXXpbzEhHB8SG5A.jpg Fotó: Reddit

A Safety Cart, azaz a biztonsági autót először 1992-ben vetették be, a Brit Nagydíjon, a képünk ennél már jóval később, az 1999-es Ausztrál Nagydíjon készült Melbourne-ben.

000_SAHK990307491420.jpg Fotó: Europress/AFP

A Forma-1 történetében a mai napig a legtragikusabb versenyhétvégeként tartják számon az 1994-es San Marinó-i Nagydíjat, és ezen a biztonsági autó sem segíthetett. Imolában ugyanis Rubens Barrichello már a pénteki szabadedzésen súlyos balesetet szenvedett, nem sokkal ezután pedig Roland Ratzenberger csapódott 314,9 km/h-s sebességgel a betonfalnak, és nem élte túl a balesetet. A pilóták ezt követően sürgetni kezdték, hogy újabb biztonsági intézkedéseket hozzanak a versenyek biztonságosabbá tételének érdekében, ez pedig hosszútávon sikerrel is járt, mégsem menthette meg a háromszoros világbajnok, Ayrton Senna életét. A szervezők ugyanis a pénteki halálesetet követően sem fújták le a futamot, amelyen a legendás brazil pilóta is a betonfalnak csapódott, majd a baleset következtében, a bolognai kórházban ő is belehalt a sérüléseibe.

000_SAWH990617645250.jpg Fotó: Europress/AFP

A 2002-es Osztrák Nagydíjat hivatalosan Michael Schumacher nyerte meg, a német pilóta a győztesnek járó trófeát mégis átadta a csapattársának, Rubens Barrichellónak a futamot követő díjátadón. A győzelmét ugyanis annak köszönhette, hogy a Ferrari rádión utasította az élen autózó brazil versenyzőjét, hogy engedje át az elsőséget Schumacher számára. Ez a fajta csapatutasítás, akkor még nem volt egyértelműen tiltott, de óriási felháborodást keltett, és egy millió dollárjába fájt az olasz istállónak, illetve ahhoz vezetett, hogy az FIA később új szabályokat vezetett be annak érdekében, hogy megakadályozza az olyan csapatutasításokat, amelyek ennyire direkt módon befolyásolják a verseny végeredményét.

043_APA_APP2002051198688.jpg Fotó: Europress/AFP

A 2010-es Kanadai Nagydíjra angol nyelvterületen csak "tyre lottery"-ként szokás hivatkozni, amit magyarul akár "abroncs-lottó"-ként is fordíthatnánk. A 2010-es világbajnoki idény volt az első olyan szezon a Forma-1-ben, amely során egyetlen tanknyi üzemanyaggal kellett végigcsinálnia a pilótáknak a futamokat, ez pedig azt eredményezte, hogy sokkal kevesebb kiállást láthattak a nézők, mint amihez hozzá voltak szokva. A Bridgestone kanadai szuperlágy gumijai azonban úgy olvadtak el a verseny közben, mintha rágóból lettek volna, a gyártó szerint melegedési problémák miatt, és ezzel hosszú távon megváltoztatták a Forma-1-es versenysorozatot. Bár az eset véletlen volt, és teljesen kaotikussá tette a verseny alakulását, de a hamar elfogyó abroncsok több kiállást eredményeztek, ezáltal a Forma-1 döntéshozóit arra sarkallták, hogy a gumik szabályozásával játszva tegyék izgalmasabbá az istállók kiállási taktikáit.

063_GYI0060740140 (1).jpg Fotó: Europress/AFP

Utolsó képként pedig nézzünk arra a fotóra, ahol Lewis Hamilton sisakja már a Mercedese glóriáján pihen, miután a brit pilóta pályafutása 75. futamgyőzelmét megszerezve végzett az 1000. Forma-1-es nagydíj élén.

000_1FM9M9.jpg Fotó: Europress/AFP

via ESPN/Autosport

Hozzászólások