Formula 1 - Az 5 legnagyobb Forma–1-es fordítás, ami inspirálhatja Vettelt
Az 5 legnagyobb Forma–1-es fordítás, ami inspirálhatja Vettelt

Az 5 legnagyobb Forma–1-es fordítás, ami inspirálhatja Vettelt

Hosszabbitás ·
2018/10/04 20:03

Öt futammal a szezon vége előtt Sebastian Vettel hátránya 50 pont Lewis Hamiltonnal szemben. Ez azt jelenti, hogy Hamilton már akkor is kényelmes fölénnyel szerezné meg a világbajnoki címet, ha következő öt futam mindegyikét Vettel nyerné, ő pedig másodikként érne célba.

Vettel esélyei a végső győzelemre nem túl kedvezőek, de a Forma–1 történetében azért találunk példát lehetetlen helyzetből visszahozott bajnoki címekre, ezek közül a legnagyobb hátrányból elhódított címeket vesszük sorra.

2012 – Sebastian Vettel

Legnagyobb hátrány: 44 pont – 10 futammal a vége előtt.

Ami a legbiztatóbb lehet Sebastian Vettel számára, az a tudat, hogy ő maga egyszer már megcsinálta. Amíg 2011-ben és 2013-ben fölényesen nyerte a bajnokságot, addig 2012-ben tetemes hátrányt kellett ledolgoznia. Az Olasz Nagydíj után Fernando Alonso 44 ponttal vezette a bajnokságot, miután Vettel és a Red Bull rendre nem tudta kihasználni technikai fölényét.

039_AGE20121125332.jpg Sebastian Vettel haramdik világbajnoki címét ünnepli 2012-ben. (Fotó: Europress/AFP)

A fordulat ezután következett: a német ugyanis mind a négy ázsiai futamot (Szingapúrt, Japánt, Dél-Koreát és Indiát is) megnyerte, Abu Dhabiban pedig a boxutcából rajtolva lett harmadik. Így belefért, hogy a Brazil Nagydíjon egy első körös ütközés után csak a hatodik helyen érjen célba. Vettel ekkor három pontos előnnyel lett világbajnok Alonso előtt.

2007 – Kimi Räikkönen

Legnagyobb hátrány: 20 pont (45 pont a jelenlegi rendszerben) – 6 futammal a vége előtt

A hidegvérű finn hátránya a Magyar Nagydíj után 20 pont volt a McLarenek mögött. Kimi Räikkönen azonban ettől nem esett kétségbe, hanem egy közel tökéletes bajnoki hajrát mutatott be három győzelemmel (Belgium, Kína, Brazília) és további három dobogós helyezéssel.

043_dpa_10230331.jpg Kimi Räikkönen lett 2007-ben a nevető harmadik (Fotó: Europress/AFP)

Kellett persze hozzá az is, hogy mindkét McLaren-pilóta hibázzon: Alonso összetörte az autóját Japánban, Hamilton pedig Kínában a boxutca melletti sóderágyban ragadt. (A tudat, hogy Hamilton kapott már ki magabiztos előnyről a vébé-címért folytatott küzdelemben, szintén segíthet Vettelnek).

Räikkönen így végül egy ponttal nyerte meg a világbajnoki címet.

1986 – Alain Prost

Legnagyobb hátrány: 11 pont (30,5 pont a jelenlegi rendszerben) – 2 futammal a vége előtt

Räikkönenhez hasonlóan Prostnak is egy csapaton belüli rivalizálást kellett felülmúlnia. A Honda motoros Williams Nelson Piquet-vel és Nigel Mansell-lel dominált a szezon során, a Professzornak pedig mindent meg kellett tennie, hogy versenyben maradjon. Bár a Mexikóban szerzett második hely életben tartotta a francia esélyeit, a szezonzárón Mansellnek még egy harmadik hely is elég lett volna a győzelemhez. A brit azonban egy látványos defekt miatt nem tudta befejezni a versenyt, Piquet feladta, mert a csapat attól félt, hogy vele is ugyanaz fog történni, így Prost megnyerte a futamot és két ponttal a világbajnoki címet is.

000_PAR2004042164054.jpg Ayrton Senna, Alain Prost, Nigel Mansell, és Nelson Piquet 1986-ban (Fotó: Europress/AFP)


1976 – James Hunt

Legnagyobb hátrány: 38 pont (105 pont a jelenlegi rendszerben) – 8 futammal a vége előtt

1976 nem csak Niki Lauda balesetéről, hanem James Hunt felzárókásáról is szólt. Lauda hat hetes távolléte alatt Hunt két futamot nyert, majd további kettőt miután az osztrák visszatért, így mindössze három pontos hátránnyal utaztak az utolsó futamra, Japánban. Innentől pedig mindenki ismeri a történetet: Lauda kiállt a versenyből, mert úgy gondolta, hogy a körülmények túl veszélyesek, így Hunt a harmadik helyével, egy ponttal megnyerte a bajnokságot.

066_DPPI_09011001_016.jpg Fotó: Europress/AFP

1964 – John Surtees

Legnagyobb hátrány: 20 pont (55,5 pont a jelenlegi rendszerben) – 5 futammal a vége előtt

Szigorúan a számokat tekintve John Surtees vitte véghez a Forma–1 történeték legnagyobb fordítását. A szezon felénél Jim Clark vezette a pontverseny, Surtees pedig csak a hetedik volt. A szerencse azonban Surtees mellé állt miután Clark egymást követő négy futamon maradt pont nélkül. A szezon utolsó futamán úgy tűnt, hogy Clark mégis csak világbajnok lesz, hiszen vezette a versenyt.

066_DPPI_00000679_001.jpg Fotó: Europress/AFP

Azonban hét körrel a vége előtt Clark motorjából szivárogni kezdett az olaj és az utolsó körben kiállni kényszerült. Az ekkor a harmadik helyen haladó Surtees pedig visszatért a világbajnoki versenybe. A csapattársa Lorenzo Bandini elengedte Surteese-t, így a brit a második helyen ért célba, ezzel egy ponttal megnyerte a világbajnokságot.

Vettel előtt tehát ott a példa a fordításra, a kérdés már csak az, hogy sikerül-e neki?

Klein Réka írása, via


Hozzászólások