Formula 1 - Aprócska változtatásnak tűnik, de Hamiton vb-címébe is kerülhetett volna anno
Aprócska változtatásnak tűnik, de Hamiton vb-címébe is kerülhetett volna anno
Fotó: Europress/AFP

Aprócska változtatásnak tűnik, de Hamiton vb-címébe is kerülhetett volna anno

Csatári FlóraCsatári Flóra
2019/03/12 13:40
Hétvégén kezdődik a 2019-es Forma-1-es szezon, amelyben változik a pontozási rendszer. Ettől az évtől kezdődően ugyanis minden nagydíjon egy ponttal fogják jutalmazni azt, aki a leggyorsabb kört teljesíti a verseny során, de csak akkor, ha az adott pilóta egyben az első 10 hely valamelyikét is megszerzi. A pluszpontot ráadásul a versenyző csapata is megkapja, tehát a konstruktőri világbajnoki pontversenybe is beleszámít majd.

Az új rendelkezés bevezetésére a FIA szabályváltoztatásokért felelős motorsporttanácsa múlt csütörtökön adott engedélyt, amit hétfőn a sportág képviselői egyhangú döntéssel elfogadtak. Ez a változás is azok közé az intézkedések közé tartozik, amelyektől azt remélik, hogy hosszú távon izgalmasabbá teszi a versenyt, ezáltal több nézőt is vonz majd. 

066_DPPI_00118012_561.jpg Ross Brawn, a Forma-1 sportszakmai igazgatója tavaly, a silverstonei versenyhétvégén. Fotó: Europress/AFP

Ross Brawn elmondta, hogy hónapok óta fontolgatták már a leggyorsabb körért járó extrapont bevezetését, és világszerte több ezer rajongó véleményét is kikérték az ötlettel kapcsolatban. Mivel ez alapján a felmérés alapján úgy tűnt, a nézőket érdekelné a változtatás, az végül bekerült a szabályok közé. A  Formula-1 sportszakmai igazgatója szerint a pluszpont úgy tudja fokozni a showt, hogy közben az F1 lényegén nem változtat: 

"Hányszor hallottuk már, hogy a pilóták verseny közben a rádión keresztül azt kérdezik a csapatuktól, hogy kié a leggyorsabb kör? Mostantól kezdve ez nemcsak a rekordról és a presztízsről fog szólni, hanem lesz egy extra motiváció is erre, ami a végelszámolást még izgalmasabbá teheti. Időnként hasznos, ha emlékeztetjük magunkat a sportunk örökségére azért, hogy előrelépjünk."

Az újítás, ami valójában egy nagyon régi ötlet

Nem most először fog majd pontot érni a legjobb köridő a pilóták számára, ugyanis a Forma-1 első évtizedében, 1950 és 1959 között is érvényben volt egy hasonló szabály, ezért is beszélt Brawn a gyökerekhez való visszatérésről. A elképzelés szerint a extrapontot érő szabályváltoztatás most a versenyek végjátékát tehetné izgalmasabbá, gyakori kritika ugyanis, hogy a száguldó cirkusz versenyein az utolsó kiállást követően megfogyatkoznak a történések a pályán. 

066_DPPI_07216018_070.jpg Ez a Jaguár még abból az időből, 1952-ből származik, amikor legutóbb életben volt a leggyorsabb körért járó extrapont szabálya. Fotó: Europress/AFP

Azon túl, hogy az utolsó köröket izgalmasabbá teheti a leggyorsabb körért járó pluszpont, a döntéshozóknak lehetséges hátulütőkkel is számolniuk kellett a szabályváltoztatás kapcsán. Voltak, akiket az az eshetőség aggasztott, hogy esetleg egy ilyen extrapont dönti majd el a vébé-címért folyó küzdelmet. Mások attól tartanak, hogy adott esetben egy világbajnoki esélyes pilóta csapattársa, aki már nincs versenyben az összetett címért, kizárólag azért futná meg a leggyorsabb kört egy nagydíjon, hogy elvehesse a pontot a csapattársa riválisa elől. 

 sportág képviselői azonban arra jutottak, hogy a változtatás által megteremtett taktikai lehetőségekkel az összes pilóta és az összes csapat tisztában lesz, így mindenki ennek tudatában tervezheti meg a teljes  szezont és az egyes versenyhévégéit is, illetve ennek tudatában reagálhat le adott versenyszituációkat menet közben. 

Min változtat, vagy változtathatott volna korábban az extra pont?

Bár érdekes a kérdés, hogy mit változtatott volna ez a szabály az elmúlt években, de nehéz erre pontos választ találni. A tavalyi szezon kapcsán mondjuk viszonylag egyszerű dolgunk, hiszen az eredmények alapján úgy tűnik, nem változott volna semmi. De bajban lennénk már 2008 kapcsán például, amikor Felipe Massa és Lewis Hamilton között egyetlen pontnyi különbség döntött az utolsó verseny utolsó köréig nyitott, és elképesztően szoros, vébé-címért folytatott küzdelemben. Ebben a szezonban a végül világbajnokká váló brit csak egy nagydíjon futotta meg a verseny leggyorsabb körét, a brazil viszont két versenyen is pontot kaphatott volna a legjobb köridőért. 

Ugyanakkor, ahogy az az ilyen "mi lett volna, ha" típusú gondolatmenetekkel lenni szokott, most sem merné senki kijelenteni, hogy ha a 2019-ben újra bevezetett extrapont már 2008-ban is járt volna a versenyben megfutott leggyorsabb körért, akkor a Ferrari egykori brazil pilótája tavaly előtt világbajnokként vonulhatott volna vissza. 2008-ban ugyanis nem számított bele a világbajnoki küzdelembe a leggyorsabb kör, épp ezért, nem is számoltak ezzel a csapatok, ezzel senki nem taktikázott. Lehet, hogy ha ez már akkor is számított volna, Hamilton is többször ügyel erre.

000_Par2316935.jpg Fotó: Europress/AFP

Azzal a legtöbben egyet értenek a Forma-1 berkein belül, hogy szükség van olyan változtatásokra, amelyek izgalmasabbá, nézhetőbbé és ezáltal jobban eladhatóvá teszik a sportot, azonban a szabálymódosítások nem csak arra a részére hatna ki a versenynek, amelyiket eredendően megcéloznak. Ahogy az a fenti felvetésekből is jól látszik, egészen aprócska változtatások is alapvetően tudják befolyásolni a versenytaktikát, így a döntéshozóknak muszáj azt a kockázatot vállalniuk minden egyes reformmal, hogy a lehetséges negatív hatások és következmények csak élesben derülnek majd ki. Sokak szerint nem véletlen, hogy az átalakulóban lévő száguldó cirkuszban most csak egy ilyen kisebb változtatást eszközöltek, ez lehet ugyanis a tesztje azoknak a jóval drasztikusabb újításoknak, amelyek 2021-től formálnák át a Forma-1-es világbajnokság rendszerét. 

A 2019-es idény ezen a héten vasárnap Melbourne-ben az Ausztrál Nagydíjjal indul. A teljes versenynaptárat és az összes pályát pedig egyben is megnézhetitek az Alto gyönyörű adatvizualizációján!

Forma 1 versenynaptár

Melyik a leggyorsabb pálya? Mikor lesz a mogyoródi futam? A 2019-es szezon időpontjai és pályái.

via MTI/BBC


Hozzászólások