Forma-1 - Anyai teendői miatt kellett magyarázkodnia az F1-es istálló vezetőjének
Anyai teendői miatt kellett magyarázkodnia az F1-es istálló vezetőjének
Fotó: Europress/AFP

Anyai teendői miatt kellett magyarázkodnia az F1-es istálló vezetőjének

Németh DánielNémeth Dániel
2020/02/29 12:18
A túlnyomórészt férfiak által uralt Forma-1-ben még a sportág egyik legjobban csengő brandjével is nehéz nőként érvényesülni. Nemrég Claire Williams, a Williams istálló csapatvezető helyettese osztotta meg élményeit ezzel kapcsolatban. A sportágon belül ugyanis olyan pletykák is végigsöpörtek, miszerint Williams anyai teendői és a csapat gyenge szereplése között összefüggés van.

Claire Williams 2013-ban vette át édesapjától, Sir Frank Williamstól az istálló napi működtetését. Azóta a Williamsnek voltak eredményes és kifejezetten pocsék szezonjai: a hibridéra elején, 2014-ben és 2015-ben harmadik helyen zárt a csapat a konstruktőrök között, tavaly és tavalyelőtt viszont már csak a 10. volt az összetettben a privát csapat. A mélypontot 2019-ben érte el a Williams azzal, hogy az autó az utolsó utáni pillanatokban készült el, ráadásul egész szezonban a sereghajtó szereppel kellett megelégedni.

075_urbanandsport-testingf200228_npvFy.jpg Vajon 2020-ban gyorsabb lesz a Williams?/Fotó: Europress/AFP

Az istálló gyengélkedése miatt természetesen bőven érték kritikák a vezetőket, legfőképpen Claire Williamset. "Talán azért is keményebben kezelnek, mert nő vagyok" - idézi a BBC Sport a csapatvezetőt. "Valakitől azt hallottam, hogy a Forma-1-es paddockban sokan beszélnek arról, hogy az istálló akkor kezdett el gyengélkedni, amikor teherbe estem és anya lettem. Nem lehet gyerekem, mert egy Forma-1-es csapatot irányító nő vagyok? Felháborító ez a hozzáállás, emellett kifejezetten 19. századi" - jelentette ki.

Williams elmondta, azzal, hogy "egy alapvetően férfiak által dominált sportágban dolgozik nőként" szeretne változást elérni a Forma-1-ben. "Szeretnék abban a tudatban sétálni a paddockban, hogy jobb eredményekhez segítettem a csapatot, ezzel megmutatni, hogy lehetek feleség és anya, emellett sikeresen irányíthatok egy Forma-1-es csapatot is."  

A Williams a Forma-1 történetének egyik legeredményesebb és legpatinásabb csapata. Története 1977-ig nyúlik vissza, azóta 731 versenyen szerepelt valamilyen formában. Kilenc konstruktőri bajnoki cím mellett hét egyéni világbajnoki győzelmet szerzett a csapat, a legutolsót 1997-ben, Jaques Villeneuve révén. Bár a kétezres évek elején még meghatározó tényezőnek számított a Williams, azóta fokozatosan romlottak a csapat eredményei, 2014-ben tíz éves szünet után tért vissza a dobogóra a konstruktőri versenyben.

Claire Williams (b) és Toto Wolff (j)/Claire Williams (b) és Toto Wolff (j)/ Fotó: Europress/AFP

Az istálló hanyatlása tehát nem Claire Williams színre lépésével kezdődött, ettől függetlenül tény, hogy a 2019-es szereplés komoly szégyenfolt az istálló történetében. Már a tervezési fázisban jelentős problémák voltak, emiatt a barcelonai teszt nagy részét kihagyta a csapat, majd egész évben hatalmas volt a csapat elmaradása a mezőnyhöz képest. Nagyjából 1,5 másodperc volt a Williams lemaradása még az aktuálisan második leglassabb autóhoz képest is, kisebb csoda, hogy Robert Kubica legalább egy pontot összekapart az idény végéig.

Claire Williams elismerte, hogy "a munkájukat jogosan kritizálták", azonban hisz abban, hogy képes hasznára lenni a csapatnak, és ismét egy eredményesebb éra felé terelni a Williamset. "Nem vagyok aktív a közösségi médiában, nem avatkozom bele, emellett azt sem olvasom el, hogy az emberek követelik-e a távozásomat. Az számít, mit csinálsz emberként, amikor épp rosszabb időszakot élsz át. Tisztában vagyok a munkámmal, és hogy mit adhatok ennek a csapatnak" - fogalmazott. 

Williams emellett azt is hozzátette, alapvető változásokra van szükség, és nem csak a Forma-1-ben a nők munkahelyi megítélését illetően, ebben ugyanis komoly lemaradást lát.

via BBC Sport

Hozzászólások