Formula 1 - A vb-cím sorsa gyakran dőlt el Japánban, most is így lesz?
A vb-cím sorsa gyakran dőlt el Japánban, most is így lesz?

A vb-cím sorsa gyakran dőlt el Japánban, most is így lesz?

Mátrai Márk ·
2018/10/05 09:39

A legendás szuzukai pályán folytatódik a 2018-as Formula 1-es világbajnoki évad. Lewis Hamilton immár 50 pontos előnnyel érkezik a következő versenyhétvégére, ahol az egyre szorultabb helyzetben lévő Ferrari, és Sebastian Vettel utolsó támadásaik egyikét vezethetik a brit címvédővel szemben.

Szocsit követően már csak öt verseny maradt hátra az idei világbajnokságból. Számolgatni egyelőre fölösleges, mert az öt futam egyelőre soknak bizonyul, így túl sokismeretlenes egyenletről beszélünk. Az biztos, hogy ha Lewis Hamilton a még megszerezhető 5*25=125 pontból 75-öt megszerez, akkor világbajnok. Ezt pontosan három győzelemmel meg is szerezné Sebastian Vettel eredményeitől függetlenül. Ám a Japán Nagydíjak a sportág történetének talán legtöbb vb-címet befolyásoló futamnak adtak helyszínt, nézzünk is ebből egy csokorra valót!

1989 Japán, utolsó előtti futam

A McLaren uralta a vb-t ebben az évben Alain Prost és Ayrton Senna gigászi harcot vívtak a világbajnokságért. Prost 16 pont előnnyel érkezett Japánba, és kijelentette, nem fogja kinyitni az ajtót Senna előtt, mivel szerinte a brazil manőverei túlságosan veszélyesek franca csapattársára nézve. Senna szerezte meg a pole-t, viszont Prost megelőzte a rajtnál. Senna azonban utolérte vetélytársát, és 7 körrel a vége előtt igen mélyről beesett a belső íven Prost mellé a célegyenes előtti sikánban. Prost, szavát tartva, rázárt, és összeütköztek. Prost kiszállt a kocsiból, azonban Sennát visszatolták a pályára, és folytatni tudta a versenyt, miután a sikánt kiegyenesítve, a bójákat megkerülve ráfordult a célegyenesre. Abban az évben több ilyen eset is előfordult, amikor a menekülő utat választották a pilóták és büntetlenül úszták meg az esetetek. Senna sérült autóval végül kiment a boxba, és új első szárnyat kapva Nannini nyomába eredt, és megnyerte a versenyt. A futam után az FIA elnöke, Jean Marie Balestre kizárta Sennát, mert szerinte nem teljesítette az a kört a sikán levágása miatt. Hiába fellebbezett a McLaren, Senna kizárása helyben maradt. A brazil elfogultsággal vádolta az FIA elnökét (francia elnök és francia pilóta), és ezt Senna soha nem tudta elengedni, még 1991-es világbajnoki évében is beszélt az esetről (Kizárás nélkül Senna 7 pontra jöhetett volna fel, és az utolsó versenyen egy győzelem ÉS egy 5.helyezés Prosttól jelentette volna a brazil végső sikerét).

2000 és 2003: Schumacher a finnek ellen Japánban

Michael Schumacher itt nyerte legfontosabb Ferraris világbajnoki címet. A legelső olasz vb-címet Jody Scheckter 1979-es győzelme óta, illetve 6. vb-címét, amellyel megelőzte Juan Manuel Fangiot, és egyeduralkodó lett vb-címeket illetően.

2000-ben 8 pontos előnnyel érkezett az utolsó előtti versenyre Schumacher Mika Hӓkkinen előtt. A kétszeres címvédő finn is itt nyerte meg a vb-t 1998-ban és 1999-ben, így stílszerű, hogy itt dőlt el harmadszorra is a világbajnokság. Schumacher indult a pole-ból, 9 ezreddel megelőzve a finnt, de Hӓkkinen a rajtnál elé tudott kerülni. A második boxkiállásnál azonban Hӓkkinen forgalomba került a kivezető körön, így Schumacher megelőzte a finnt a kerékcsere után. A szerelők reakciójából látszik, hogy a munka elvégezve, csak „haza kell hoznia” a németnek az autót, és megszakad a 21 éves világbajnoki cím nélküli szünet, amelyet meg is tett Schumacher. Ez jelentette a Ferrari dominancia kezdetét az új évezred elején.

2003-ban Kimi Rӓikkönennel harcolt a vb-címért Schumacher. 9 pontos előnnyel érkezett Szuzukába, azonban az időmérő edzésen csak 14. helyről indulhatott, miközben finn riválisa a 8. helyet szerezte meg. Rӓikkönen csak egy győzelemmel és egy Schumacher-i nulla pontos eredménnyel szerezhette meg a vb-címet, azonban az esős verseny rengeteg izgalmat tartogatott.

Végül Barichello megnyerte a versenyt az élről indulva, Rӓikkönen lett a második, Schumacher pedig az 1 pontot érő 8. helyen ért célba, és lett hatszoros világbajnok.

2006: Schumachernek sem mindig ment Japánban

Schumacher rajongóinak sem csak szép emlékei lehetnek Szuzukából. 2006-ban pontegyenlőséggel állta német pilóta Fernando Alonsoval, aki a több futamgyőzelmének köszönhette, hogy mégis övé volt az első hely a tabellán. Massa hamar el is engedte őt, így az élen haladt a német, hogy előnnyel érkezhessen a brazíliai évadzáróra. Alonso pedig csak az 5. helyről indult ám, remek versenyzéssel feljött Schumacher mögé a 2. helyre, amikor 17 körrel a vége előtt bekövetkezett a dráma: a visszavonulását az olasz nagydíjat követően bejelentő német alatt felrobbant a motor, a világbajnoki cím pedig elúszott a számára.

 

Az időjárás is elég változó szokott lenni Japánban. Nem egyszer fordult már elő, hogy földrengés vagy felhőszakadás kísérte a hétvégét.

japán.jpg Fotó: Europress/AFP

A csütörtöki és a pénteki esőzés gondot okozhat a szabadedzéseken, így lehet, hogy kevés elérhető adattal tudnak nekivágni az időmérőnek és a futamnak a csapatok.

A Pirelli a közepes, a lágy, és a szuperlágy gumikat hozza erre a hétvégére, ehhez hasonlót láttunk Belgiumban és Olaszországban is. A pálya gyors kanyarokat tartalmaz, vannak benne egyenes szakaszok, és csak kevés lassú kanyar. A célegyenes előtti sikán talán az első számú előzési pont, itt várhatjuk a legtöbb akciót, a 130R-kanyart követően.

A Mercedesnél tudják, hogy nem szabad elbízniuk magukat, és futamról-futamra kell haladni a vb-cím felé. Az utóbbi futamok alapján a Ferrari korábbi előnye eltűnt a címvédő istállóval szemben, ám mindkét oldalon emlékeznek a Brit Nagydíjra, ahol hasonló pályán jól szerepeltek a maranellóiak. A Red Bull számára ez egy jó lehetőség lehet újabb dobogós helyet szerezni, hiszen főleg a pálya első és második szektora a nagyobb leszorító erővel bíró csapatoknak kedvez, és itt nem jön ki a Renault miatti motorerőbeli hátrány, tavaly mindkét pilótájuk dobogón végzett Szuzukában.

Egy biztos, izgalmas kora reggeli órákban bízhatunk idén is a szuzukai versenyhétvége kapcsán. 

Hozzászólások