Forma-1 - A riválisok szerint valami nem stimmel a Ferrari erőforrásaival
A riválisok szerint valami nem stimmel a Ferrari erőforrásaival
Fotó: Europress/AFP

A riválisok szerint valami nem stimmel a Ferrari erőforrásaival

Németh DánielNémeth Dániel
2019/11/03 13:47
A 2014 óta tartó hibrid-érában a Ferrari leginkább hibás döntésekkel, fejlesztési zsákutcákkal és legjobb esetben is elpocsékolt lehetőségekkel hívta fel magára a figyelmet. Az olaszok ebből az időszakból egyedül az erőforrásaikra lehetnek büszkék, mostanság a Ferrari rendelkezik a legversenyképesebb motorral. Olyannyira, hogy a riválisok vizsgálnák, szabályos eszközökkel kerültek-e előnybe.

Mindez persze nem újdonság, hiszen az olaszok gyanúsan erős motorteljesítményével kapcsolatban már az előző idényben is szót emeltek az istállók. Az FIA a panaszokat követően egy rakás extra műszert szerelt a Ferrari-erőforrásokba, hátha szabálytalan elemekre bukkannak, a vizsgálatok során azonban mindent rendben találtak. Úgy tűnik, hogy a riválisokat nem nyugtatta meg a nemzetközi szövetség alapossága, főleg, hogy a 2019-es szezonban tovább növelte előnyét a Ferrari a többi motorgyártóval szemben.

Az SF90 nevű konstrukció összességében a szokásos zsákutcának bizonyult, olyan szempontból legalábbis, hogy az idény nagy részében a Ferrari második-harmadik erő volt a Mercedes mögött. Az idény első felében az egyenesekben tényleg pokoli gyors volt az olaszok autója, viszont a kanyarokban rengeteg időt veszített az alacsony leszorítóerős koncepció miatt. Ez nyár óta megváltozott: a karosszéria és az első szárny módosításával sikerült stabilizálni az autó kanyarbeli viselkedését, ami látványos fejlődést eredményezett.

000_1KI3K2.jpg Fotó: Europress/AFP 

A hosszú egyenesekkel teletűzdelt Spában és Monzában elért Ferrari-győzelmet még papírformának lehetett tekinteni, Szingapúr utcáin azonban váratlan volt az olaszok dominanciája, hiszen kettős győzelemmel távoztak az ázsiai országból. Azóta - bár egyik futamot sem nyerte meg - Oroszországban, Japánban és Mexikóban egyaránt versenyképesnek bizonyult a Ferrari, főként az időmérős eredményeinek köszönhetően. Nem véletlen, hogy épp az olaszok kvalifikációs motormódját tartják gyanúsnak az ellenfelek.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke, aki egyébként oroszlánrészt vállalt abban, hogy az istálló motorrészlege fejlődésnek indult, visszautasította, hogy csapata szabálytalan eszközökkel került volna fölénybe. Külön kiemelte, ha az ellenfeleik azt gyanítják, hogy az erőforrások nem felelnek meg az előírásoknak, akkor hivatalosan panaszt kell tenni az ügyben. Ezzel együtt azt is hozzátette, amikor még a Ferrari volt hátrányban a lóerők tekintetében, akkor egészen más volt a csapat hozzáállása.

"Két aspektusa van az ügynek. Egyrészt bosszantónak tartjuk a pletykákat, mert amikor a múltban másoknak volt nagy előnyük az erőforrásaik miatt, mi úgy voltunk vele, hogy többet kell dolgozni a csomagunkon. Másokat viszont nem vádoltunk csalással. Jelenleg vannak nálunk gyorsabb autók a kanyarokban, mégsem mondjuk azt, hogy csalnak. Boldogabbak lennénk, ha az emberek inkább a saját autóikra koncentrálnának" - idézi Binottót a Motorsport. Nyilatkozatában arra is utalt a csapatfőnök, hogy nem aggódnak a vizsgálatok miatt.

043_dpa-pa_2306_126039825.jpg Fotó: Europress/AFP

"Nyugodtak vagyunk, mert pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk. A szabályokat betartva jártunk el, az FIA minden versenyen ellenőrzi a csomagot. Vizsgálják az összes elérhető adatot. Ezek után mit mondhatnék? Remélhetőleg az FIA mindenki számára világossá teszi, hogy a motor szabályos és nem vagyunk csalók."

Felmerült, hogy a riválisok valamilyen formában tiltakoznának a Mexikói Nagydíjat követően, erre végül nem került sor. Ugyanakkor az árulkodó lehet, hogy a Red Bull pár hete konkrétan rákérdezett az FIA-nál, hogy szabályos-e az autókban egy bizonyos típusú áramlásmérő eszköz. Sokan úgy gondolják, a Red Bull nem a saját fejlesztései érdekében puhatolózott az ügyben, hanem azt gyanítják az istállónál, a Ferrari trükközhet ebben a formában. Ha valóban így van, az már elegendő alap lehet a vizsgálathoz.

A Ferrari nyugodt kommunikációja azt sejteti, hogy ha találtak is a mérnökeik valamilyen kiskaput a szabályrendszerben, az nem feltétlenül számít illegálisnak, így nem kell szankcióktól tartaniuk. Ettől még érthető az ellenfelek álláspontja, hiszen nemrég például a Racing Pointnak is sikerült bizonyítania, hogy a Renault szabálytalan elektronikát használt a Japán Nagydíjon. Amennyiben hasonló konklúzióra jutna az FIA a Ferrari erőforrásainak ügyében, az alapvetően meghatározhatná a 2020-as erőviszonyokat.

via WTF1

Hozzászólások